Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, joka poimii rusinat. Hänellä on samanlainen vastuu huolehtia sairas lapsi."
Lapselle on kohtuutonta, että häntä riepotellaan kodista toiseen sairaana. Lapsi sairastaa siellä, missä hän asuu vakituisesti / ensisijaisesti. Tässä on kysymys lapsen edusta. Lapsen etu menee aikuisten edun edelle.
Mikä olisi estänyt isää tulemasta lapsen luo?
Ap, ehkä? Ei kaikki halua ex.ää omaan kotiinsa, jos ei itse ole paikalla.
"Meidän ydinperheessä loma peruttaisiin, jos toinen vanhempi käy töissä, eikä siksi pysty hoitamaan jalkansa murtanutta. Kiva, että monelle ihmiselle työpaikka on niin itsestäänselvyys, että voi ihan tuosta noin vaan ruveta perumaan sovittuja töitä ja kuormittamaan työkavereita. Kyllä monessa työpaikassa se muistetaan sitten yt-neuvotteluissa."
Yleensä perheessä ei ole murtuneita jalkoja niin usein, että se tulisi ongelmaksi työssäkäynnin kannalta. Jos lapsella on jalka murtunut yhden kerran vanhemman työuran aikana, niin ei sitä yt-neuvotteluissa muisteta. Jos jalka on murtunut monta kertaa vuodessa, niin sitten on isompiakin murheita kuin yt-neuvottelut.
"Kiva, että monelle ihmiselle työpaikka on niin itsestäänselvyys, että voi ihan tuosta noin vaan ruveta perumaan sovittuja töitä ja kuormittamaan työkavereita."
Murtunut jalka = "ihan tuosta vaan"
Ymmärrätkö, että murtunut jalka on vakava asia?! Ei ole todellakaan mikään pikkujuttu!!!
Jos työpaikka on niin kiikun kaakun, että potkut tulee, jos hoidat jalkansa murtanutta lasta, niin ne potkut olisivat tulleet muutenkin. Tuollaisen työpaikan perään ei kannata jäädä itkemään. Oman lapsen terveys menee tuollaisen työpaikan edelle.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua. Kuinka voit sanoa, etten jäisi kotiin hoitamaan lastani? Jos vaikuttaisi siltä, että rouvani ei pärjäisi kahden muun kanssa reissussa, myös he jäisivät kotiin. Elämässä sattuu ja tapahtuu ja itse kunkin täytyy oppia sietämään pettymyksiä.
Paitsi ap:n tilanteessa olevan. Hänen ei tarvitsitsisi oppia sietämään pettymystä tässä asiassa. Hänen suunnitelmat ei muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
"Meidän ydinperheessä loma peruttaisiin, jos toinen vanhempi käy töissä, eikä siksi pysty hoitamaan jalkansa murtanutta. Kiva, että monelle ihmiselle työpaikka on niin itsestäänselvyys, että voi ihan tuosta noin vaan ruveta perumaan sovittuja töitä ja kuormittamaan työkavereita. Kyllä monessa työpaikassa se muistetaan sitten yt-neuvotteluissa."
Yleensä perheessä ei ole murtuneita jalkoja niin usein, että se tulisi ongelmaksi työssäkäynnin kannalta. Jos lapsella on jalka murtunut yhden kerran vanhemman työuran aikana, niin ei sitä yt-neuvotteluissa muisteta. Jos jalka on murtunut monta kertaa vuodessa, niin sitten on isompiakin murheita kuin yt-neuvottelut.
Kyllä meillä lapset sairastavat silloin tällöin muutenkin. Sen vuoksi ei oteta ylimääräisiä vapaita lomamatkan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
"Kiva, että monelle ihmiselle työpaikka on niin itsestäänselvyys, että voi ihan tuosta noin vaan ruveta perumaan sovittuja töitä ja kuormittamaan työkavereita."
Ymmärrätkö, että murtunut jalka on vakava asia?! Ei ole todellakaan mikään pikkujuttu!!!
Jos työpaikka on niin kiikun kaakun, että potkut tulee, jos hoidat jalkansa murtanutta lasta, niin ne potkut olisivat tulleet muutenkin. Tuollaisen työpaikan perään ei kannata jäädä itkemään. Oman lapsen terveys menee tuollaisen työpaikan edelle.
Kotiin ei jäädä, jos toinen vanhempi on lomalla. Eikö teillä ole minkäänlaista työmoraalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua. Kuinka voit sanoa, etten jäisi kotiin hoitamaan lastani? Jos vaikuttaisi siltä, että rouvani ei pärjäisi kahden muun kanssa reissussa, myös he jäisivät kotiin. Elämässä sattuu ja tapahtuu ja itse kunkin täytyy oppia sietämään pettymyksiä.
Paitsi ap:n tilanteessa olevan. Hänen ei tarvitsitsisi oppia sietämään pettymystä tässä asiassa. Hänen suunnitelmat ei muuttuisi.
Kyllähän ne muuttuisi, kun joutuu järjestelemään töitään.
Vierailija kirjoitti:
Yhden murtuneen jalan takia molempien vanhempien ei tarvitse olla pois töistä. Jos toinen on lomalla, hän peruu lomamatkan, jos lapsi ei pääse mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden murtuneen jalan takia molempien vanhempien ei tarvitse olla pois töistä. Jos toinen on lomalla, hän peruu lomamatkan, jos lapsi ei pääse mukaan.
Juuri näin. Työpaikkoja ei noin vaan ole joka oksalla otettavissa tänä päivänä!
Kyllähän se nyt on selvää että se on äidin velvollisuus hoitaa lasta. Niin se on ollut ennenkin ja on nytkin. Case closed.
Vierailija kirjoitti:
"Miten itse kehtaat? Ja lue ketjua, ap jää lapsen kanssa ja on perunut oman lomansa ja työnsä."
Miksi sitten valittaa täällä. Ap on etuoikeutettu, kun elää kulttuurissa, joka lain voimalla turvaa sen, että hän voi jäädä kotiin hoitamaan äkillisesti sairastunutta lastaan. Kiitollisuuden sijaan ap valittaa, miten on kamalaa, kun joutuu hoitamaan omaa lastaan. Itse en pystyisi lähettämään sairastavaa lastani muiden käsiin. Yleensä äidit eivät tähän pysty.
Yleensä kun perheessä vain yksi henkilö ansaitsee palkkaa, ei pystytä ottamaan palkatonta vapaata vaikka lapsi olisikin sairas.
Hyvä, että ap:n työnantaja on ymmärtäväinen. Hän olisi voinut kieltäytyä antamasta vapaata vedoten toisen vanhemman lomaan, ap olisi voinut joutua pitämään luvatonta vapaata ja saanut siten huomautuksen.
Vain koska isä laistaa velvollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Näin ulkopuolisen silmin on helppo esittää järkevimmältä tuntuva ratkaisu. Ilman muuta kaikkia harmittaa kun haaveri sattuu. Toisaalta ymmärtää että pitkä ulkomaanmatka toteutuu, kun lapsella on kuitenkin kotimaassa vanhempi joka häntä voi hoitaa.
Lapsi joutuu jäämään kotiin ja Suomeen ja täällä on yksi vanhempi, vaikka työt ovatkin jo jatkuneet. Molemmat vanhemmat ovat velvollisia miettimään miten lapsen hoito järjestetään eli kaikki keinot kehiin. Joko työssäkäyvä ottaa hoitolomaa tai sitten ulkopuolinen hoitaja työpäivien ajalle. Jos isovanhemmat eivät tule vastaan niin sitten on pakko miettiä että itse hoitaa koko ajan, jolloin exän pitäisi tulla vastaan tulonhankinnan menetyksistä tai sitten ulkopuolisen palkkaamisesta tulleisiin kuluihin.
Lyhyt kotimaanmatka on helpompi siirtää. Toisinaan vain täytyy niellä kiukku ja pettymys ja hoitaa se oma lapsi kuntoon ja kantaa myös hänen pettymyksensä että matka hän
Istutko pankin päällä? Onko sinulla rahapaja p.erseessä?
AP menettää palkkansa kahden viikon ajalta, koska jää kotiin hoitamaan lasta
Isä sen sijaan haluaa lomalle, vaikka voisi jäädä kotiinkin, ja uusi vaimo mennä yhteisten lasten kanssa.
Hienoa, jos sinulla ei kahden viikon palkka tunnu missään.
Minä esimerkiksi olen pienipalkkainen, joten 2 viikon palkka on ihan ratkaisevan tärkeä raha
Lapsi raukka 😦 miksi pitää aina ottaa joku ja perustaa uusi perhe 😔 ekat jää heittopussiksi 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, joka poimii rusinat. Hänellä on samanlainen vastuu huolehtia sairas lapsi."
Lapselle on kohtuutonta, että häntä riepotellaan kodista toiseen sairaana. Lapsi sairastaa siellä, missä hän asuu vakituisesti / ensisijaisesti. Tässä on kysymys lapsen edusta. Lapsen etu menee aikuisten edun edelle.
Mikä olisi estänyt isää tulemasta lapsen luo?
Ap, ehkä? Ei kaikki halua ex.ää omaan kotiinsa, jos ei itse ole paikalla.
Niin sinä et halua mutta ap'lle se voi olla ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap tarjonnut ex:lle, että poistut kodistasi 3 viikoksi ja hän voi tulla hoitamaan lastasi kotiisi, jotta sairaan lapsen ei tarvitse olla muiden nurkissa?
Lakkaa sanomasta "muiden nurkissa". Vaikutat ihan idiootilta.
Eihän se lapsi ole muiden nurkissa jos on kotonaan isän luona. Siellä isän luona on lapsen toinen koti!!
Juma että täällä on porukka sekaisin. Että toisen vanhemman koti on muiden nurkissa
Näitä satutätejä.
Olisit nyt keksinyt, että lapsella kummatkin jalat kipsissä ja vielä toinen käsikin. Ois palstan satavuotiailla muumioilla vielä enemmän pähkäiltävää ja pöyristeltävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiin ei jäädä, jos toinen vanhempi on lomalla. Eikö teillä ole minkäänlaista työmoraalia?
No hui.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se nyt on selvää että se on äidin velvollisuus hoitaa lasta. Niin se on ollut ennenkin ja on nytkin. Case closed.
Ulkomaan kieltäkin opeteltu.
Siellä kans ja yks itsekäs aikuinen jonka oma napa on lapsen hoitoa tärkeämpi.