Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
121/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä maksaa lapselle hoitajan kotiinne sille ajalle jonka lapsen piti olla hänen kanssaan. Sukulainen, hänen kaverinsa tai täysin ulkopuolinen henkilö tähän. Voisiko esim miehen äiti hoitaa lasta? Lapsi ei voi matkalle lähteä ja eikä miehen tarvitse reissuaan perua. Sä joudut siirtämään sun ja puolisosi minilomaa, mutta sun kotivakuutus/lapsen tapaturmavakuutus todennäköisesti korvaa tämän. 

Onpa ihan tosi kiva ratkaisu tälle alakoululaiselle, kipeä, jää kotiin kun muut matkustavat ja joku vieras kesähessu seurana. Ap, älä anna periksi, miehen viikot hoitaa lasta. Hänen matkansa peruuntuu, varmasti traagisempiakin tapahtumia elämässä tulee vielä kohdalle. Uusi vaimo voi ottaa kaverin matkalle, kuten jo ehdotettiin. 

Vierailija
122/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä maksaa lapselle hoitajan kotiinne sille ajalle jonka lapsen piti olla hänen kanssaan. Sukulainen, hänen kaverinsa tai täysin ulkopuolinen henkilö tähän. Voisiko esim miehen äiti hoitaa lasta? Lapsi ei voi matkalle lähteä ja eikä miehen tarvitse reissuaan perua. Sä joudut siirtämään sun ja puolisosi minilomaa, mutta sun kotivakuutus/lapsen tapaturmavakuutus todennäköisesti korvaa tämän. 

Onpa ihan tosi kiva ratkaisu tälle alakoululaiselle, kipeä, jää kotiin kun muut matkustavat ja joku vieras kesähessu seurana. Ap, älä anna periksi, miehen viikot hoitaa lasta. Hänen matkansa peruuntuu, varmasti traagisempiakin tapahtumia elämässä tulee vielä kohdalle. Uusi vaimo voi ottaa kaverin matkalle, kuten jo ehdotettiin. 

Tosi realistista repäistä jostain nollavaroajalla mukaan kaveri hoitamaan vieraita taaperoita kaukokohteeseen. Itse en ikinä lähtisi moiselle reissulle, ellei tyyliin kaverini henki riipu siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten pitkään he ovat siellä reissussa? Jos viikon, niin kerkeääkö siinä ajassa sulla ollab sekä reissu että työmatka?ei luulisi viikko olevan ongelma löytää hoitaja päivien ajaksi, mies maksaa tietenkin puolet 

Vierailija
124/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ap tässä nyt ajaa takaa että isä ei vaan pääsisi muiden lasten kanssa lomalle ja pilaisi myös näiden pienempien lapsien reissun. Itse hän kyllä on menossa.

Normaali vanhempi todellakin ehdottaisi että muut ketkä on matkan varanneet lähtee reissuun ja itse jää kipeän lapsen kanssa kotiin, ap saa tuosta kyllä sairaslomaa kun lapsi on pieni.

kun lapsi on tervehtynyt isä vie lapsen kahdestaan johonkin lomalle ja lapselle luvataan että hänkin pääsee heti reissuun kun jalka on terve.

Vierailija
125/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä exän uudella ole ketään kaveria, siskoa tms, joka voisi lähteä reissuun mukaan? Saisi vielä ilmaisen matkan, kun lapsen isä jäisi reissusta pois 

Vierailija
126/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi exän uusi on niin kädetön ettei pärjää kahden oman lapsensa kanssa?

Vierailija
127/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että jatkossa hoidat vanhemmuutesi oikeilla kohtaamisilla:

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Vierailija
128/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tällaisia "jaa, yksi lapsista on kipeä, lähdetään me muut lomalle, joku muu hoitaa" -ihmisiä. Selkeästi ap:n lapsi on exän perheessä vaan joku sidekick, joka joskus sattuu viettämään aikaa heidän kanssaan.

Äh. Tässä on se toinen vanhempi täällä kotona.

Niin mitä sitten?

Lapsen piti lähteä matkaan toisen vanhempansa uuden perheen kanssa. Puhun siitä, miten lasta ei selkeästi arvosteta siinä perheessä.

Vierailija
129/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä taas matkusteta heikoilla taidoilla liian kauas ja liian pienien lapsien kanssa. Ei ole otettu kunnon vakuutuksia uusperheelle eikä huomioida sitä, että matkallakin toinen vanhemmista voi sairastua ja yksin on toisen silloin pärjättävä. Kohteessa sitten muut kuuntelee sanoja: älä koske, älä mene sinne, ei, varo, nyt kunnolla. Lentokoneesaa yhtä kiljumista. Nim. juuri matkalta palannut ja yhtä huutoa ja kiukkua kuunnellut 😅

Vierailija
130/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä selvästi osoittaa, että tämä lapsi ei kuulu perheeseen. Jos nuoremmista lapsista joku olisi sairastunut, matka olisi peruttu tai toinen olisi lähtenyt yksin lasten kanssa. Nyt lapsi vaan hylätään, heitetään ulos perheestä joka lähtee viettämään hauskaa lomaa, eikä suo ajatustakaan yksin jätetylle jalkapotilaalle. Jos isä olisi kunnon isä,  hän sanoisi uudelle vaimolle, että minun lapseni on yhtä tärkeä ja lomasuunnitelmat menivät nyt uusiksi ja sillä siisti.

Voihan se lapsen isä miettiä että mikä pettymys matkan peruuntuminen olisi niille kahdelle muulle lapselle sen vuoksi että tämä yksi törttöili. Matkan peruuntuminen olisi pettymys siis miehelle, tämän puolisolle ja kahdelle muulle lapselle. Siinä olisi paljon pettymystä mitä yrittää poistaa. Lisäksi ne rahat menisi osittain taivaan tuuliin, mikä vielä lisäisi pettymystä. Kyse varmaan kumminkin tunneista koska 3 lasta ja 2 aikuista lähdössä reissuun. Nyt ainoastaan kipsijalka pettyy. Mies saa hankkia hoitoapun pojalleen siksi aikaa sun loppuperhe on lomalla. Jos lääkäri ei olisi kieltänyt lentämistä niin poika olisi tällöin otettu reissuun mukaan, vaikka pyörätuolissa. 

Vierailija
131/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen toinen vanhempi olisikin ollut erosta lähtien poissa lapsen elämästä, niin olisin varmasti järjestellyt oman elämän kuviot erilailla. Meillä on kuitenkin ollut jo monen vuoden ajan ihan toimiva systeemi, minä olen varmasti kantanut enemmän vastuuta, mutta ex on myös ollut mukana aktiivisesti. Siksi olen esimerkiksi voinut ottaa vastaan työn, jossa on enemmän vastuuta ja työmatkoja ja olen voinut aloittaa uuden suhteen myös. Jos olisin totaali yh niin varmasti olisin etukäteen varautunut erilailla tälläisiin vastoinkäymisiin kuin nyt. Siksi minun ymmärrykseen ei nyt mene miksi ex yhtäkkiä yrittää loikata vapaamatkustajaksi. 

Ap

Tämä yksi ainoa kerta, jota ei ole voitu suunnitella etukäteen, menee yli ymmärryksesi ja ex onkin jo kerrasta loikannut vapaamatkustajaksi lopun elämänsä? 

Vierailija
132/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne matkalle on väkisin lähdettävä, jos yksi puuttuu porukasta? Muut lapset todnäk niin pieniä, etteivät edes muista matkasta mitään jälkeenpäin.

Vierailija
133/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti tulee samat vibat. 

Itsehän tarjoutuisin olemaan oman lapseni kanssa että muut pääsisivät lomalle ja sopisin exän kanssa että järjestää lapselle jotain kivaa kun jalka on parantunut.

Vierailija
134/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain toivotaan, että perheeseen iskee joku kiva ripulitauti juuri ennen lähtöä. 

Vierailija
135/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Hohhoijaa tämä setä se vaan jaksaa. Treffailee lapsiaan kuin KAVERI, tuotahan lapset tekevät toisilleen. Hengailevat silloin tällöin ja vastuu on vanhemmilla. Tämän siitä saa kun tekee lapsen suomalaisen miehen kanssa, nainen ei saa mitään ja lapsi saa aikuisen mieslapsikaverin. Ja kyllä on elämänlaatu mieslapsella tapissa ja suhteet "lapsiin" hyvät :DDDDDDDDD Ei helvetti.

Vierailija
136/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen perheen lomamatka on tärkeämpi kuin ap:n työt ja sovitut kuviot?

Vierailija
137/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne matkalle on väkisin lähdettävä, jos yksi puuttuu porukasta? Muut lapset todnäk niin pieniä, etteivät edes muista matkasta mitään jälkeenpäin.

Varmaan kun matka on varmasti maksanut yli 10000€ niin haluaisivat ettei kaikkien matka menisi pilalle. Sillä yhdellä on myös toinen vanhempi (normaalisti ihminen tarjoutuisi itse vapaaehtoisesti olemaan lapsen kanssa)

Vierailija
138/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä jaksat tätä rusinat pullasta -tarinaa tulla kertomaan vuosi toisensa perään. Entä jos äiti käyttäytyisi samoin ja 90% ajasta kukaan ei piittaisi teidän lapsista kun ne ei pidemmän päälle olekaan niin kivoja?

Vierailija
139/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi kukaan ei ajattele sitä kipsijalkaa?

Mieheni sai aikoinaan traumoja pienenä,kun joutui mummon ja vaarin hoitoon vanhempien lähdettyä lomalle. Pelkäsi, etteivät ikinä tule takaisin. En suosisi mitään ulkopuolisia hoitajia.

Vierailija
140/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa oli surkea provo. Lapsihan EI SAIRASTUNUT vaan katkoi luitaan tämän tarinan mukaan.  

Ei olisi kukaan muukaan vastaavassa tilanteessa suunnitelmiaan muuttanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän