Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
81/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaturma sattui "onneksi" neutraalissa tilanteessa eli lapsi oli tapahtumassa, jonne toinen vanhempi ehdotti, että hänet ilmoitan ja minä sitten vein sinne. Onneksi ei ole tarvinnut lähteä etsimään syyllistä vielä lisäksi.

Kyseessä on matka Euroopan ulkopuolelle, lennot on vaihdolla. Ollaan suljettu lopullisesti pois vaihtoehto, että lapsi lähtisi mukaan, ei kumpikaan haluta riskeerata hänen terveyttä. Ex oli ottanut vakuutuksen, mikä ei kata 100% kaikkea eikä ole peruutusturvaa, minusta tämä menee hänen piikkiin. Nyt lapsi on vielä minun luona, mulla alkaa myös olla voimat aika loppu, on ollut kauhea stressi tuon onnettomuuden kanssa ja joudun kantamaan lapsen pettymyksen tähän lisäksi. Ja hänellä on kipuja, kaikki lääkitys ym on ollut yksin minun vastuulla. Huomenna töihin paluu, huomisen minun sukulainen tulee lapsen seuraksi, oli tarkoitus, että ex hakee iltapäivällä. Nyt kirjoittaa viestejä että parempi, että lapsi jää minun luokse, on itsekin epätoivoinen tilanteen vuoksi, koska kallis maksettu loma pelissä. En tiedä miten voin hänet saada tajuamaan tilanteen minun kannalta. 

Ap

Vierailija
82/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se elämä menee, aina ei mene niin kuin haluaa. Sinä hoidat ja ex menee lastensa kanssa lomalle kun on jo kaiken maksanut, eikä lääkäri suosittele lentämistä tälle jolla on jalka paketissa. Sinä nyt hoidat, niin muutkin tekee jopa lomalla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap hakee palkatonta, toinen vanhempi maksakoon hänelle menetetyn palkan.

Mistä lähtien oman lapsen hoitamisesta pitäisi palkkaa saada? 

Vierailija
84/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ymmärrä tilannetta hänen kannalta. Hän ei ymmärrä tilannetta sinun kannalta. 

Vierailija
85/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua miten ihmiset priorisoivat "kalliita, maksettuja lomia" eikä yhtään ajatella, että jotain voi sattua. Oma on mokansa. Jos kyse on lapsen terveydestä, taloudellisten tappioiden ei pitäisi tuntua missään.

Vierailija
86/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni eronnut tekee sen virheen että kieriskelee raivon tunteissaan, kun ex ei kanna täyttä vastuutaan vanhempana. Voin omasta kokemuksesta kertoa että se ei auta. Siitä tulee vain huonompi olo. Ennemminkin kannattaa alkaa järjestellä asioita nopeasti. 

Ei niin, kannattaa itse tehdä parhaansa lapsen edun mukaisesti eikä alentua samalle tasolle. Tärkeintä on se, että lapsella on hyvä ja turvallinen olo. Isää voi kaduttaa myöhemmin, kun lapsi ei aikuistuessaan halua pitää yhteyttä isäänsä, näitä on nähty. Lapsi kumminkin huomaa ajan myötä, kuka hänestä oikeasti välittää.

Vierailija
87/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu, mutta miettikää nyt joku vastuullinen aikuinen miltä lapsesta tuntuu! Jos matkaileva vanhempi ei tähän pysty, niin toinen vanhempi voi yrittää enemmän. 

Vapaamatkustajavanhempia on ollut ja tulee olemaan, silti ei itse tarvitse olla yhtä kpää. Munkin lapsen vanhempi sanoi vanhemmuuden irti, kun lapsi oli puolivuotias. Sen jälkeen tavanneet vain satunnaisesti. Mutta itse olen ylpeä ja onnellinen, että olen kasvattanut upean ja hyväsydämisen lapsen ja vaikka kaikki oli minun vastuulla, arvostin yhteistä aikaamme yli kaiken. En ikinä olisi halunnut, että lapseni tuntee itsensä riippakiveksi. Tajusitko mitä sellainen lapselle tekee? Eksääsi et voi muuttaa, vain omaa asennoitumistasi asioihin. 

Vierailija
88/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tällaisia "jaa, yksi lapsista on kipeä, lähdetään me muut lomalle, joku muu hoitaa" -ihmisiä. Selkeästi ap:n lapsi on exän perheessä vaan joku sidekick, joka joskus sattuu viettämään aikaa heidän kanssaan.

Vierailija
89/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsi huostaan jos ei häntä kumpikaan vanhempi halua hoitaa.

Lapsiparka. Sääliksi käy.

Vierailija
90/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaturma sattui "onneksi" neutraalissa tilanteessa eli lapsi oli tapahtumassa, jonne toinen vanhempi ehdotti, että hänet ilmoitan ja minä sitten vein sinne. Onneksi ei ole tarvinnut lähteä etsimään syyllistä vielä lisäksi.

Kyseessä on matka Euroopan ulkopuolelle, lennot on vaihdolla. Ollaan suljettu lopullisesti pois vaihtoehto, että lapsi lähtisi mukaan, ei kumpikaan haluta riskeerata hänen terveyttä. Ex oli ottanut vakuutuksen, mikä ei kata 100% kaikkea eikä ole peruutusturvaa, minusta tämä menee hänen piikkiin. Nyt lapsi on vielä minun luona, mulla alkaa myös olla voimat aika loppu, on ollut kauhea stressi tuon onnettomuuden kanssa ja joudun kantamaan lapsen pettymyksen tähän lisäksi. Ja hänellä on kipuja, kaikki lääkitys ym on ollut yksin minun vastuulla. Huomenna töihin paluu, huomisen minun sukulainen tulee lapsen seuraksi, oli tarkoitus, että ex hakee iltapäivällä. Nyt kirjoittaa viestejä että parempi, että lapsi jää minun luo

Entä ne ex.n sukulaiset? Ei heistä kukaan voi auttaa? 

Vierailija
91/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluikäinen on tämä kipsijalka. Oma poikani oli 8 vuotiaana kipeänä kotona yksin, koska halusi olla. Mulla tosin työmatka 200 m eli olisin nopeasti päässyt kotiin. Kyllä koululainen jo työpäivän ajan voi katsoa leffaa tai lukea jotain. Ja vähän herkkuja. 

Suurin ongelma tässä minusta on hoitaa se lapsen pettymys.

Vierailija
92/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on matka Euroopan ulkopuolelle, lennot on vaihdolla. Ollaan suljettu lopullisesti pois vaihtoehto, että lapsi lähtisi mukaan, ei kumpikaan haluta riskeerata hänen terveyttä. Ex oli ottanut vakuutuksen, mikä ei kata 100% kaikkea eikä ole peruutusturvaa, minusta tämä menee hänen piikkiin. Nyt lapsi on vielä minun luona, mulla alkaa myös olla voimat aika loppu, on ollut kauhea stressi tuon onnettomuuden kanssa ja joudun kantamaan lapsen pettymyksen tähän lisäksi. Ja hänellä on kipuja, kaikki lääkitys ym on ollut yksin minun vastuulla. Huomenna töihin paluu, huomisen minun sukulainen tulee lapsen seuraksi, oli tarkoitus, että ex hakee iltapäivällä. Nyt kirjoittaa viestejä että parempi, että lapsi jää minun luo

Kasva aikuiseksi.

Vanhemmuus on välillä uuvuttavaa ja joskus se häiritsee työjuttuja. Niin se vaan menee. 

Vierailija
93/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei isää voisi pakottaa ihan kuten äidinkin tuntuu voivan pakottaa? Yhteishuoltajuus kai kyseessä.

JOS tapaava vanhempi ei halua tavata lastaan, niin häntä ei voi siihen pakottaa. Jos mietit asiaa tarkemmin, niin on lapsen parhaaksi tavata vain ihmisiä, jotka hänet haluavat nähdä. Jos taas lähivanhempikaan ei halua lasta hoitaa, ei siihenkään kukaan ns. pakota. Lapselle voi hakea sijaishuoltoa, jos ei lastaan halua hoitaa. 

Vierailija
94/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä toimillasi sait miehen lähtemään parisuhteesta?

Vierailija
95/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruisiko ex matkan jos yhteisillä lapsilla olisi jalka kipsissä? Ei varmasti, vaan koko sakki lähtisi lentoon. Ikävää ensimmäisen liiton lapselle, että kohdellaan toisen luokan kansalaisena.

Lapsi ei saa lääkäriltä lentolupaa.

Tottakai saa.

Meillä murtui 7 vuotiaan kyynärpää juuri ennen Mallorcan matkaa, tästä on vuosia. Ei me lupaa kyselty mutta kyllä sairaalassa tiedettiin, että ollaan menossa matkalle. Kipsi laitettiin varta vasten sellainen, että pystyi sen kanssa myös uimaan. Jalka tietty pahempi kuin käsi. 

Vierailija
96/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tapaturma sattui viime viikolla? Miten isä on tähän mennessä selvitellyt omia tukiverkkojaan ja vaihtoehtojaan, vai ilmoittiko nyt vaihtopäivän kynnyksellä ettei naposta?

Vierailija
97/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen toinen vanhempi olisikin ollut erosta lähtien poissa lapsen elämästä, niin olisin varmasti järjestellyt oman elämän kuviot erilailla. Meillä on kuitenkin ollut jo monen vuoden ajan ihan toimiva systeemi, minä olen varmasti kantanut enemmän vastuuta, mutta ex on myös ollut mukana aktiivisesti. Siksi olen esimerkiksi voinut ottaa vastaan työn, jossa on enemmän vastuuta ja työmatkoja ja olen voinut aloittaa uuden suhteen myös. Jos olisin totaali yh niin varmasti olisin etukäteen varautunut erilailla tälläisiin vastoinkäymisiin kuin nyt. Siksi minun ymmärrykseen ei nyt mene miksi ex yhtäkkiä yrittää loikata vapaamatkustajaksi. 

Ap

Vierailija
98/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa kurja tilanne. Lapsesta tuntuu varmasti vielä kurjemmalta, jos isä ja uusi perheensä lähtevät matkaan eikä lapsi pääse mukaan kuten oli sovittu. Mutta eipä lapsen isä tunnu häntä ajattelevan eikä kyllä sinuakaan ap. Ajatellaan omaa iloa ja rahaa. Matkan peruminen ei ilmeisesti käy mielessä? En ole itse perheellinen, mutta kyllä tuossa tilanteessa harkitsisin sitä. Isän kanssa on sovittu että lapsi on hänen luonaan. Jos lapselle tapahtuu jotain, isän pitäisi säätää omat menonsa sen mukaan.

En tiedä, moniko nykyään ottaa matkavakuutuksia, mutta meillä ainakin on jatkuva matkavakuutus, josta voi hakea korvauksia jos joku matkalle osallistuja ei pääsekään mukaan ja matka halutaan perua. Just taas olen käyttänyt tätä vaihtoehtoa kun satutin käteni ennen reissua.

No, ei tietenkään koko perheen matkaa peruta tuon takia. 

Lapsi pärjää kotona äidin luona. 

Ei tuolle mitään mahda.

Jos lääkäri kielsi reissun, niin sitten ei. Kyllä mä olen lomilla nähnyt ihmisiä keppien kanssa. 

Vierailija
99/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä selvästi osoittaa, että tämä lapsi ei kuulu perheeseen. Jos nuoremmista lapsista joku olisi sairastunut, matka olisi peruttu tai toinen olisi lähtenyt yksin lasten kanssa. Nyt lapsi vaan hylätään, heitetään ulos perheestä joka lähtee viettämään hauskaa lomaa, eikä suo ajatustakaan yksin jätetylle jalkapotilaalle. Jos isä olisi kunnon isä,  hän sanoisi uudelle vaimolle, että minun lapseni on yhtä tärkeä ja lomasuunnitelmat menivät nyt uusiksi ja sillä siisti.

Vierailija
100/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tällaisia "jaa, yksi lapsista on kipeä, lähdetään me muut lomalle, joku muu hoitaa" -ihmisiä. Selkeästi ap:n lapsi on exän perheessä vaan joku sidekick, joka joskus sattuu viettämään aikaa heidän kanssaan.

Äh. Tässä on se toinen vanhempi täällä kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan