Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Rebecka pelkää puhua ruotsia Suomessa --- miten tähän on jouduttu?

Vierailija
13.07.2025 |

https://yle.fi/a/7-10080262

Hävettää. Jag skäms. 

Kommentit (170)

Vierailija
161/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihmetellyt sitä, miksei Suomessa ole mahdollista rekisteröityä virallisesti kaksikieliseksi. Esim. presidentti Stubb on tosiasiassa ennemminkin kaksikielinen kuin ruotsinkielinen.

Vierailija
162/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole edes suomenruotsalainen vaan Balkanilta joku serbi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi kysymys on miksi ruotsinkieli on pakollinen Suomessa koska tämä ei ole Ruotsi.

Otetaan kansanäänestys ruotsinkielen pakollisuuden poistamisesta heti, se on demokratiaa.

Ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli. 

Vierailija
164/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi kysymys on miksi ruotsinkieli on pakollinen Suomessa koska tämä ei ole Ruotsi.

Otetaan kansanäänestys ruotsinkielen pakollisuuden poistamisesta heti, se on demokratiaa.

Entä sitten? Espanjan viralliset kielet ovat espanja, katalaani (tai valencia), galiciabaski ja araneesi. Sveitsin viralliset kielet ovat saksa, ranska, italia ja retroromaani. Kanadan viralliset kielet ovat englanti ja ranska. Uusi-Seelanti viralliset kielet: englanti ja maori jne.

Ainoa maa mihin Suomen kielipolitiikkaa voi verrata on apartheidin aika Etelä Afrikassa. Jörn Donner vertasikin aikoinaan. Hän sanoi että suomenruotsalaiset ovat Suomen buureja.

Vierailija
165/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin aikoinaan Lapista Helsinkiin. Olin oikeasti järkyttynyt kun tajusin että täällä asuu väkeä jotka eivät aikuisinakaan osaa maan valtakieltä. Oma kotikuntani on kolmekielinen, ja myös vähemmistökielten puhujat (saamelaiset) osaavat aina myös suomea. 

Miten edes voi olla oppimatta? Itse olin puoli vuotta vaihdossa ulkomailla ja opin maan kielen erityisesti edes opiskelematta. Kertonee aikamoisesta kuplaantumisesta jos voi asua koko ikänsä maassa jonka pääkieltä ei opi. Enkä tällä tarkoita mollata, ihmettelen vain. En ymmärrä edes miksi joku haluaa elää noin. Itse opettelen kieltä ihan lyhyttä lomareissuakin varten, koska on niin paljon kivempaa ja saa kaikesta enemmän irti kun ymmärtää edes jotain siitä kielestä mitä suurin osa ihmisistä puhuu.

Vierailija
166/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasaan vaan niin voi puhua vaikka molempia sekaisin.

Hälsningar från äkta Vasabo

Nikolainkaupunki 

Vierailija
167/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikielisyys on todella kallista Suomelle. Nyt kun taloutta täytyy korjata tässä olisi loistava kohta säästää.

Vierailija
168/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin aikoinaan Lapista Helsinkiin. Olin oikeasti järkyttynyt kun tajusin että täällä asuu väkeä jotka eivät aikuisinakaan osaa maan valtakieltä. Oma kotikuntani on kolmekielinen, ja myös vähemmistökielten puhujat (saamelaiset) osaavat aina myös suomea. 

Miten edes voi olla oppimatta? Itse olin puoli vuotta vaihdossa ulkomailla ja opin maan kielen erityisesti edes opiskelematta. Kertonee aikamoisesta kuplaantumisesta jos voi asua koko ikänsä maassa jonka pääkieltä ei opi. Enkä tällä tarkoita mollata, ihmettelen vain. En ymmärrä edes miksi joku haluaa elää noin. Itse opettelen kieltä ihan lyhyttä lomareissuakin varten, koska on niin paljon kivempaa ja saa kaikesta enemmän irti kun ymmärtää edes jotain siitä kielestä mitä suurin osa ihmisistä puhuu.

Et sitten sen vertaa ole neroudessasi saanut opittua että ihmiset on erilaisia?

Lisäksi idea ei ole oppia kymmentä kieltä silkan ylpeilyn vuoksi vaan vähintään yksi jolla voi kommunikoida tarvittaessa muiden kanssa. Joten jos kerran osaat suomea (ja niitä sataa muuta kieltäsi) niin minkä veetusen takia sinun kanssasi pitää väkisin puhua suomea???

Vierailija
169/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt sitä, miksei Suomessa ole mahdollista rekisteröityä virallisesti kaksikieliseksi. Esim. presidentti Stubb on tosiasiassa ennemminkin kaksikielinen kuin ruotsinkielinen.

Ruotsinkielistä politiikkaa on rekisteröidä kaikki kaksikielisenkin perheen tenavat ruotsinkielisiksi ja samalla tekohengittää kultin jäsenmääriä. 

Vierailija
170/170 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kolme virallista kieltä, mutta silti sitä kolmatta ei ole koko väestön pakko opiskella 

Saame 

Ainoat ketkä aina unohtavat sopivasti saamen kielen ovat suomen ruotsalaiset 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme