Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Rebecka pelkää puhua ruotsia Suomessa --- miten tähän on jouduttu?

Vierailija
13.07.2025 |

https://yle.fi/a/7-10080262

Hävettää. Jag skäms. 

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomijuntit täällä jaksaa ulista. Hävetkää. 

Itse olen aina pitänyt ruotsalaista kulttuuriperintöä arvokkaimpana asiana täällä perähikiällä. Muutin sukunimenikin ruotsinkieliseen muotoon. Valitettavasti en itse puhu ruotsia juurikaan. Kouluaikoina sen opiskelu ei innostanut ja nyt harmittaa. Yliopistossakin pakollinen ruotsin kurssi tuli suoritettua valitettavan kunnianhimottomasti. Nyt ruotsinkielen hallinnalle olisi tarvetta, kun asian nykyisessä työssäni säännöllissti ruotsalaisten kanssa.

Hyvä trolli!

Vierailija
142/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo valehtelee.

Asuin ennen Paraisten Nauvossa.

Viha ja halveksunta suomenkielisiä kohtaan oli jotain aivan käsittämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina pitänyt ruotsalaista kulttuuriperintöä arvokkaimpana asiana täällä perähikiällä. Muutin sukunimenikin ruotsinkieliseen muotoon. Valitettavasti en itse puhu ruotsia juurikaan. Kouluaikoina sen opiskelu ei innostanut ja nyt harmittaa. Yliopistossakin pakollinen ruotsin kurssi tuli suoritettua valitettavan kunnianhimottomasti. Nyt ruotsinkielen hallinnalle olisi tarvetta, kun asian nykyisessä työssäni säännöllissti ruotsalaisten kanssa.

Ah! kuinka ihana tarina! Minulle kävi samalla tavoin! Olen aina katsonut ylöspäin suomenruotsalaista kulttuuria! Se on niin sivistyksen kehto!!! Kouluaikana en myöskään jaksanut paneutua ruotsin kieleen, mikä jäi myöhemmin harmittamaan suuresti. Sitten naapuriini muutti vanha suomenruotsalainen daami, joka ei osaa sanaakaan suomea. Päätin silloin mennä kansanopistoon ruotsin kielen kursseille jotta voisin jutella ja ehkä palvella häntä jotenkin. Kun parin kk. päästä törmäsin häneen hississä, sanoin hänelle "skudaa" ja hän hymyili minulle!!! Silloin ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin olevani sivistynyt oikea ihminen enkä mikään suomijuntti impivaarasta!

Vierailija
144/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kirjakielen loi Ruotsin kuninkaan uskollinen alamainen Mikael Agricola, Suomen ollessa osana Ruotsia.

On muuten hullua, että Suomessa on pidetty jotain ruotsia "sivistyskielenä" kun se ei ollut sitä edes Ruotsissa.

Ruotsin kieli standardoitiin Ruotsissa sangen myöhään. Vasta 1900-luvulla Ruotsin oikeinkirjoitus standardoitiin ja yhtenäistettiin kaikkien käytöön. Noina aikoina Ruotsi koostui hyvin pitkälle eri murrealueista jopa niin, että naapuripitäjän murretta oli vaikea ymmärtää.

Tämä johtuu siitä, että Ruotsi oli hyvin pitkälle luokkayhteiskunta jossa Hovin ja aatelisten "virallinen kieli" oli ranska ja tiedemiesten ja tutkijoiden latina. Myös rikkaat kauppiassuvut matkivat aatelisia ja palkkasivat lapsilleen ranskankielisiä kotiopettajia. Ruotsi oli vain köyhän, oppimattoman maalaiväestön kieli, eikä sitä näetty tarpeelliseksi kehittää. Ruotsia käytti herrasväki vain piikojen komenteluun mutta keskenään he puhuivat ranskaa. Vielä 1900-luvun alussa, hienon neidin oli turha kuvitellakaan pääsevänsä säätynsä mukaiseen avioliittoon, ellei hän puhunut hyvin ranskaa.

Vierailija
145/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset saaneet tarpeekseen pakkoruotsittamisesta.

Täähän se. Ellei olisi pakollista ruotsia, ei sen puhuminen ärsyttäisi yhtään ketään. 

Ruotsin ja Suomen kielen taito antaa mahdollisuuden hakea valtion ja kuntien virkoihin. Niihin tarvitaan myös suomen kieltä äidinkielenään osaavia. Ruotsinkielisten kaksikielisten virkamiesten määrä ei riitä koko Suomeen. Siksi kaikille annetaan mahdollisuus oppia molempia kieliä.

Tämähän on kuin tuulahdus sadan vuoden takaa.Tyypillinen ylimielinen sävy ja oletuksena palvelualttius ruotsinkielisiä kohtaan. Virkamiehen kaksikielisyys voiaan ihan hyvin muuttaa vaikka tulkkiperustaiseksi. Kalleudestaan huolimatta tulisi  kuitenkin halvmmaksi kuin nykytilanne, jossa kokonainen kieleiryhmä pakotetaan opiskelemaan vähemmistön kieltä ,jotta näitä voidaan palvella äidinkielellään. 

Vierailija
146/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meitä manipuloidaa kaikilla lähes absurdeilla  väitteillä kuten ruotsin kieli on rikkautta ja suurta sivistystä ja vain tyhmät ei osaa ruotsia opit sitten helpommin saksaa ym. muuta noloa kaasuvalotusta, niin todellinen syy on paljon ilkeämpi. Jos suomenkielisillä ei olisi pakkoruotsivelvoitetta, niin virkamiesruotsinkin tarpeellisuutta alettaisiin kyseenalaistamaan ja sitä kautta myös ruotsin kielen osaamisen tarvetta virkamiehillä. kaksikieliset ruotsinsuomalaiset eivät halua menettää ohituskaistaansa korkeiksi viranhaltijoiksi ohi pätevämpien, mutta heikosti ruotsia osaavien suomalaisten.

Tämä sama systeemi oli käytössä Etelä-Afrikassa, missä pieni buurivähemmistö piti kielivaltaa yllä. Kun musta väestö aloitti koulutien, he tulivat erikielisistä heimoista ja murrealueilta. He saivat ekaluokalla valita vieraan kielen ja tulevaisuuden opiskelukielensä kahdesta vaihtoehdosta: buurien pieni äidinkieli afrikaans tai englanti. Kummallakin kielellä oli puolensa: jos valitsi afrikaansin pääsit palvelemaan buureja vanhainkoteihin ja kotiapulaiseksi, saatoit myös päästä virkamieheksi koska afrikaans oli ainoa virkamies- ja hallintokieli Etelä-Afrikassa. Tästä huolimatta lähes kaikki mustat lapset valitsivat aina englannin niin että mustien lukioissa, oppilaitoksissa ja yliopistoissa ei enää edes löytynyt afrikaansin taitoisia opettajia. Buurihallinto hermostui tästä, kun valitettiin että buurien vanhainkoteihin ei enää löydy afrikaansinkielistä työvoimaa ja kotiapulaiset puhuu vain englantia... joten he päättivät 1975 että  jokaisen mustan on opiskeltava afrikaansia ekaluokalta asti ja jatkossa jokaisessa oppilaitoksessa. Kouluista ja yliopistosta ei pääse läpi ilman että osaa sujuvasti afrikaansia. Tämä johti laajoihin opiskelijamellakoihin, Soweton mellakoihin, jotka saivat laajaa kansainvälistä huomiota.

Vierailija
147/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasaan vaan niin voi puhua vaikka molempia sekaisin.

Hälsningar från äkta Vasabo

Vierailija
148/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman läntisiä vaikutteita Suomi olisi vieläkin enemmän takapajuinen peräryssälä, samaan tapaan kuin sodassa hävityt itäiset Suomen osat nykyään. 

Paskanmarjat! Suomi kehittyi paljon nopeammin Venäjän vallan alla mm. autonomia, rautatiet. Ruotsin vallan aikana Suomi oli vain puskurivyöhyke Venäjän suuntaan. Myös ruotsalaisten sodissa pakolla kotimaastaan viedyillä suomalaisilla oli yliedustus. 

Vierailija
149/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku puhuu ruotsia niin lyön.

Vierailija
150/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset eivät hae korvauksia siirtomaaisänniltä kuten muut orjuutetut kansat tekevät?

Vierailija
151/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaiset eivät hae korvauksia siirtomaaisänniltä kuten muut orjuutetut kansat tekevät?

Tämä! Itsehän vedän lipun puolitankoon joka vuosi ruotsalaisuuden päivänä kunnioittaakseni mm. kaikkia ruotsalaisten turhissa sodissa kuolleita ja vammautuneita suomalaisia pakkovärvättyjä sotilaita ja muita kolonialismin uhreja. Kyllä on tullut vuosien varrella liputuksesta kyselyitä. 

Vierailija
152/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Itsehän vedän lipun puolitankoon joka vuosi ruotsalaisuuden päivänä kunnioittaakseni mm. kaikkia ruotsalaisten turhissa sodissa kuolleita ja vammautuneita suomalaisia pakkovärvättyjä sotilaita ja muita kolonialismin uhreja. Kyllä on tullut vuosien varrella liputuksesta kyselyitä. 

tästähän voisi aloittaa kansanliikkeen

Vierailija
153/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka meitä manipuloidaa kaikilla lähes absurdeilla  väitteillä kuten ruotsin kieli on rikkautta ja suurta sivistystä ja vain tyhmät ei osaa ruotsia opit sitten helpommin saksaa ym. muuta noloa kaasuvalotusta, niin todellinen syy on paljon ilkeämpi. Jos suomenkielisillä ei olisi pakkoruotsivelvoitetta, niin virkamiesruotsinkin tarpeellisuutta alettaisiin kyseenalaistamaan ja sitä kautta myös ruotsin kielen osaamisen tarvetta virkamiehillä. kaksikieliset ruotsinsuomalaiset eivät halua menettää ohituskaistaansa korkeiksi viranhaltijoiksi ohi pätevämpien, mutta heikosti ruotsia osaavien suomalaisten.

Tämä sama systeemi oli käytössä Etelä-Afrikassa, missä pieni buurivähemmistö piti kielivaltaa yllä. Kun musta väestö aloitti koulutien, he tulivat erikielisistä heimoista ja murrealueilta. He saivat ekaluokalla valita vieraan kielen ja tulevaisuuden opiskelukielensä kahdesta vaihtoehdosta: buurien pieni äidinkieli afrikaans tai englanti. Kumma

Suomenruotsi on yhtä paljon "sivistyskieli" kuin afrikaans.

Vierailija
154/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah! kuinka ihana tarina! Minulle kävi samalla tavoin! Olen aina katsonut ylöspäin suomenruotsalaista kulttuuria! Se on niin sivistyksen kehto!!! Kouluaikana en myöskään jaksanut paneutua ruotsin kieleen, mikä jäi myöhemmin harmittamaan suuresti. Sitten naapuriini muutti vanha suomenruotsalainen daami, joka ei osaa sanaakaan suomea. Päätin silloin mennä kansanopistoon ruot

Miksi sinulle on ihan ok, ettei kyseinen nainen osaa sanaakaan suomea? Kun hän on kuitenkin asunut koko ikänsä Suomessa, jonka ylivoimainen valtakieli on suomi.

Vierailija
155/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah! kuinka ihana tarina! Minulle kävi samalla tavoin! Olen aina katsonut ylöspäin suomenruotsalaista kulttuuria! Se on niin sivistyksen kehto!!! Kouluaikana en myöskään jaksanut paneutua ruotsin kieleen, mikä jäi myöhemmin harmittamaan suuresti. Sitten naapuriini muutti vanha suomenruotsalainen daami, joka ei osaa sanaakaan

Yritin olla sarkastinen ja kirjoitin koko jutun vitsinä. Meille on kautta-aikojen syötetty näitä juttuja jostain "ummikosta närpiön mummosta" joka tarvitsee omankielisiä palveluita vaikka muuttaisi johonkin Imatralle, ja sen takia meidän on kaikkien läpi Suomen opiskeltava sitä "palveluruotsia"... Toinen on nämä "omakohtaiset  tarinat" kuinka olin sokea mutta näin valon kun aloin opiskella ruotsia. Saatoin puhua ruotsalaisten kollegojeni kanssa. Ihan kiva, mutta kun Ruotsissa on ollut toi "pakkoenglanti" kouluissa jo sukupolvien ajan ja entä jos ne kollegat on saksalaisia tai ranskalaisia?

Aivan kuten vain ruotsin kieli olisi se suomalaisia "rikastuttava" asia. Vielä aikana jolloin on netti käytössä, suuryritysten konsernikieli on Ruotsissakin englanti, työkielikin on usein englanti. Suomalaiset lapset on jo vauvasta asti päässeet matkustamaan ympäri maailmaa. He ja heidän vanhempansa tietävät mitä kieliä on hyödyllistä osata globaalissa maailmassa. He eivät kaikki halua hirttää itseään kahden globaalisti merkityksettömän minikielen ansaan "impivaaran tynnyriin"jonkun "närpiön mummon" takia tai että Siljan autolautalla saattaa saada p'llua joltain ummikkoruotsinkieliseltä otukselta sanomalla pari sanaa ruotsia.

Vierailija
156/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta ruotsinkieli millään lailla.

Ruotsalaiset ovat sortaneet meitä suomalaisia historiassa. Pitäisi mennä haaparantaan ja pistää kaikki sieltä sorron alle.

Toisaalta ruotsalaiset alkavat olemaan sen verran soijaperseitä että niitä voi läpsiä ihan miten huvittaa.

Toutanoin. Yrittää käsittää että olimme osa Ruotsia. Olimme suomea puhuvia ruotsalaisia.

Toutanoin. Yritä sinä kultapieni käsittää, olimme myös osa venäjää. Eli siis noilla spekseillä olimme myös suomea puhuvia venäläisiä.

Jotenkin säälittävää, että yrität identifioida suomalaiset "ruotsalaisiksi" vetoamalla siihen että olimme osa Ruotsin valtakuntaa (Suomen ja Karjalan suurruhtinaskunta, niin kuin virallinen termi kuului) Toisaalta olimme myös Venäjän Suomen suurruhtinaskunta, joten kun väität olevasi "ruotsalainen" samalla paljastat olevasi myös "venäläinen". Muuten olet älyllisesti epärehellinen ja petät itseäsi. Itse olen vain ja ainoastaan suomalainen. Suomalainen kulttuuri kannattelee minua niin hyvin, ettei minun tarvitse larpata muita.

Vierailija
157/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heimo tai kansa on eri asia kuin valtio. Kansa on pysyvä ja yleensä ikivanha, ikiaikainen. Sen sitoo yhteen yhteinen kieli, historia ja kulttuuri jne. Valtiot on eri asia. Valtio on keinotekoinen konstruktio, sen rajoja voidaan siirtää keinotekoisesti ja lakeja säätää ja symboleita kuten lippuja. Valtion sisällä voi asua useitakin kansoja. valtioita hajoaa ja niitä syntyy ja niiden rajat muuttuu, mutta kansa on pysyvä ja ikuinen.

pieni suomen kansa on hämmästyttävällä tavalla kestänyt kahden vieraan suurvallan sorron. Me olemme jopa säilyttäneet oman ikivanhan rakkaan kielemme elävänä ja kehittäneet sitä, vaikka meitä ollaan yritetty painostaa sekä ruotsin- että venäjänkielisiksi. Me olemme suorastaan ihmeen kaupalla selviytyneet kaikesta.

Vierailija
158/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat niin rasisteja.

Suomenruotsalaiset ovat rasseja suomenkielisiä kohtaan 

5% rasseilee suomenkielistä valtaväestöä vastaan.

Vierailija
159/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat niin rasisteja.

Mites se RKP?

Vierailija
160/170 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset saaneet tarpeekseen pakkoruotsittamisesta.

Tämähän se. Kun tarpeeksi kauan ajetaan vain omaa etua tuottamalla harmia muille, niin jossai vaiheessa saa porukka tarpeekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän