Mitä hyviä puolia on rivareissa tai omakotitaloissa?
Kommentit (101)
Olen halunnut muuttaa Lappiin pieniin kyliin jo vuosia, mutta siellä ei taida olla kuin rivitaloja tai omakotitaloja. Miksi maaseuduille ei rakenneta kerrostaloja?
Rivitalo astun pihalle, mitenkä teillä siellä kuutiotaloissa menee, koiralla kusi hoppu vai muhhaa, no eihän se ole kuin kymmenen kerrosta ja piski sontii ja paskoo piha asfaltin ja eikö takaisin nukkuman.Erkki polttaa parvekkeella saa koko taloyhteisön vihat päälle muhhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Laskin tänään omat asumiskuluni sähkö + siirto, vesi, verot, jäte, puut, netti, ja vakuutukset. Tulokseksi tuli 354e kuukausi. Mulla on oktalo 120 neliöö + sauna, varastot, liiteri ja autoteltta. Talo on rakennettu 1953 ja rempattu kokonaan 2005. Sähkö + puulämmitys. Seinissä purueristys ja yläpohjassa puhkuvilla. Eli ei kauheen energia pihi talo. Siitä huolimatta mun mielestä todella edullista asumista.
Sinun kuuluisi laskea mukaan myös kaikki pihanhoitoon kuuluva (multa, kukat, siemenet, ruohonleikkuri, muut työkalut) , lumikolat, hiekat... Lisäksi myös kodin hoitoon tarvitsemasi työkalut, ilmakanavien puhdistus jne.
Noitten kukkien ja multien kanssa mennään sitten jo sinne rajoille, että mikä on sisustusta ja mikä on varsinainen asumiskulu. Ehkä nyt vielä se, jos pihaan istuttaa omenapuun, se v
Ovenpielen kukat ruukkuineen kuuluvat kerrostalossa vastikkeeseen. Myös pihaistutukset, aitojen maalaukset, jne.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Laskin tänään omat asumiskuluni sähkö + siirto, vesi, verot, jäte, puut, netti, ja vakuutukset. Tulokseksi tuli 354e kuukausi. Mulla on oktalo 120 neliöö + sauna, varastot, liiteri ja autoteltta. Talo on rakennettu 1953 ja rempattu kokonaan 2005. Sähkö + puulämmitys. Seinissä purueristys ja yläpohjassa puhkuvilla. Eli ei kauheen energia pihi talo. Siitä huolimatta mun mielestä todella edullista asumista.
Sinun kuuluisi laskea mukaan myös kaikki pihanhoitoon kuuluva (multa, kukat, siemenet, ruohonleikkuri, muut työkalut) , lumikolat, hiekat... Lisäksi myös kodin hoitoon tarvitsemasi työkalut, ilmakanavien puhdistus jne.
Aivan. Ja vähintään se miten paljon rahaa asuntolainan lyhennykseen ja korkomaksuihin sekä pankkien palvelumaksuihin yms. että omakotitalo on saatu hankittua. Ellei ole peritty siis. Silloin lasketaan toki perintövero. Ei omakotiasumisen hintaa voi muuten verrata vuokra-asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Omakotitalossa on halpaa asua.
Eli sinne muuttaa ihmiset joilla ei varaa kerrostaloon
Kyllä.Omakotitaloissa asuvat oikeasti haluaisivat betonisiin neukkukuutioihin.
Suomessa ei ole neukkukuutioita, ne ovat tuolla itänaapurissa, Venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Ja sitten kun tulee tarve julkisivuremonttiin, ikkunoiden vaihtoon ym. niin maksat ne kaikki omasta pussista
Kuinka usein ikkunat pitää vaihtaa ja julkisivu uusia? Ja rivarissa tai kerrostalossako ne joku tekee ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen halunnut muuttaa Lappiin pieniin kyliin jo vuosia, mutta siellä ei taida olla kuin rivitaloja tai omakotitaloja. Miksi maaseuduille ei rakenneta kerrostaloja?
Kirkkonummella on kerrostaloja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisin Suomessa, niin ilman muuta haluaisin asua omakotitalossa. Oma piha, luonto, rauha, siinä tärkeimmät syyt.
Täällä maailmalla asun pilvenpiirtäjässä, tämä on tasokkainta mitä miljoonakaupungissa voi saada, talon oma kiva uima-allasalue istutuksineen ja ulko-oleskelutiloineen, kuntosali, parkkihalli, hotellimaisessa aulassa mukava henkilökunta ja talossa joka puolella turvallinen vartiointi. Jos Suomessa olisi tällaisia tasokkaita kerrostaloja, voisin harkita kerrostalossa asumistakin.
Kyllä Kalasatamassa on, vai etkös sitä tiennyt? Lisäksi upeat maisemat.
Paitsi Kalasataman korkeissa taloissa ei ole ulkona pihoja ja uima-altaita.
Jääkaappi jossa voi säilyttää ruokaa
Katto joka suojaa sateelta
Sauna
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma elämäntyylinsä ja -tilanteensa. Toisille sopii omakotitalo, toisille joku muu.
Mulle sopii asua vuokralla kerrostalossa. Meillä on kivat saunat kattokerroksessa, ei tokikaan puusaunat. Täälläkin voi yöpuvussa mennä kahvikupin kanssa parvekkeelle ihailemaan luontoa ja kuuntelemaan linnunlaulua. Pörriäisiä on meilläkin parvekkeen upeissa kukissa. Meillä on piha, jossa lapset leikkivät. Lähellä on siis luonnontilassa oleva puisto sekä toisella suunnalla merenranta, uimarantakin löytyy.
Ihan itse tätä vuokra-asuntoanikin hallitsen. Ei tänne tule kukaan muu. Sukujuhlia kerrostaloissakin voi pitää, koska meillä on kerhohuone, jonka voi ilmaiseksi varata.
Kerrostalossa toki joutuu jakamaan yhteistilat muiden asukkaiden kanssa, siinä voi olla hyviäkin puolia, itse tykkään että on vähän elämää ympärillä. Jos talossa on joku rupeaa häiritsemään, me voimme ilmoittaa isännöitsijälle ja p
Omakotialueilla on voimassa kaupungin järjestyssääntö, ja jos on häiriöitä, niin poliisille voi soittaa. Mutta kyllähän ok-alueet yleensä on rauhallisia. Eikä kyse aina ole edes elämäntyylistä tai -tilanteestakaan, vaan enemmän siitä, mistä tykkää. Mitään työleiriasennetta ei edellytetä, vaan kaikki pihatyöt voi ostaa myös palveluna, ja moni tekeekin nykyään niin. Kun väestö vanhenee, varmaan tulee vielä enemmän näitä palveluja, koska moni haluaa kuitenkin pysyä kotona niin pitkään kun voi. Esimerkiksi isäni on 95-vuotias ja asuu omakotitalossa eikä halua sieltä mihinkään, on liian hyväkuntoinen kaupungin kotihoitoon, ostaa pihatyöt, remontit, valmiit klapit ja siivouspalvelun, ja itse hoitaa raha-asiansa, käy kaupassa ja kokkaa ruokansa. Tuskinpa tuossa iässä miettii mahdollisia talon arvonalentumisia, koska ei sitä arvoa kuitenkaan mukaansa saa.
Omakotitalossako asuminen muka halpaa?
Kelle on, kelle ei 🤔
Sähkö on kallista ja minun kämpässä on sähköpatterit. On myös varaava puu-uuni sekä puukiuas, mutta polttopuut ovat kalliita. Vesikin maksaa ellei ole omaa kaivoa, ja jätevesi se vasta maksaakin. Pihatien lumityöt on teetettävä urakoijalla, vaikka pihan kulkuväylät saisikin itse kolattua. Korjattavaa ja maalattavaa riittää aina, vaikka talo olisikin suht uusi, mutta remppaa riittää varsinkin talossa jolla on jo ikää. Ruohon- ja pensasaidan leikkuu, lehtien haravointi ym. pihatyöt onnistuu itseltäkin, mutta nekin piti teettää vieraalla kun onnistuin katkaisemaan koipeni, enkä minä tästä enää nuorru.
Oli pakko muuttaa kerrostalosta okt kun naapurit valitti aina kun panin naisystävää pihakeinussa. Kuulemma ei lapset saanu nukuttua kiljumiselta kun muna kairasi anaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Omakotitalossa on halpaa asua.
Kerrostalon kk-kulut ovat keskimäärin vähemmän kuin okt. Toki riippuu monesta asiasta ja poikkeuksia on.
Voi olla. En ole laskenut kk-tasolla, kun meillä tulee sähkölasku ja vesilasku pari kertaa vuodessa, kiinteistöverot kerran vuodes kahdessa erässä. Mutta ei nuo silti ole niin suuret kustannukset että oltaisi niiden takia jouduttu koskaan mitenkään miettimään rahankäyttöä. Eri.
Kyllä ok-talokin vaatii jatkuvaa ylläpitoa, korjauksia ja huoltoja, ja ne maksavat. Ei rivarinkaan huoltovastikkeita mihinkään röpöttelyyn käytetä, kyllä ne kaikki kuluvat taloyhtiön hoitoon.
Jatkuvasti kun tekee tai teettää vähän ker
Toi on todella totta, että vaikka lainan tultua maksettua kuukausikulut voivat olla alhaiset omakotitaloissa, niin koko ajan pitää olla rahasto, jonne kerää varoja remontteja ym. varten.
Että ei se asuminen sittenkään kovin halvaksi tule, jos talon haluaa pitää kunnossa.
Sitäkään moni omakotitaloasuja ei ajattele, että sitten kun joutuvat muuttamaan siitä pois, se talo on myytävä. Jos ei ole päivittänyt lämmityssysteemejä, putkistoa, kylpyhuone- ja saunatiloja, keittiön kalusteita sun muita niin eipä kukaan halua sitä taloa ostaa varsinkaan kovin korkealla hinnalla. Ostajat ovat yleensä myyjää nuorempaa sukupolvea, eikä heitä kiinnosta joku ysärityyppinen keittiö ja kylpyhuone.
Vierailija kirjoitti:
On niitä. Käyhän ensin vaikka Lapissa katsomassa. Esim. Inarissa (Ivalossa) näyttäisi olevan etuovella myynnissä 5 kerrostaloasuntoa.
Miksi asumme omakotitalossa:
-Mieheni on yrittäjä ja tarvitsee usein paljon tilaa yrityksen jutuille (työpaikkansa lisäksi)
-Pihaan mahtuu kaksi autoamme ja vieraiden autot hyvin. Vieraiden ei tarvitse miettiä parkkimaksuja tai parkkikiekkoja
-Tilaa on ookoosti, sukulaiset mahtuu aina nukkumaan ekstramakkarissa.
-Lapsella on kivaa touhuta omassa pihassa, pelataan jalkapalloa ym.
-On hauskaa, kun voi halutessaan kuunnella musaa täysillä, eikä se haittaa ketään
-Muutkaan melut ei haittaa ketään, voin pestä pyykkiä milloin vain, lapsen kiljuminen ei häiritse ketään
-On enemmänkin hyviä puolia, mutta en jaksa luetella...
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa pääsee eroon ikävistä naapureista helpommin kuin omakotitaloalueella.
Näin on. Nimenomaan vuokrataloissa ne häiriköt ovat usein niitä, jotka eivät pysty maksamaan vuokriakaan. Kyllä siinä reipas taloyhtiö saa häädön hommattua tyypille alle vuoteen pk-seudullakin.
Sen sijaan jos omakotitaloalueella se häirikkö asuukin omistamassaan talossa omistamallaan tontilla -- millä sä sen sieltä kampeat pois?
Ei se ulko-ovi ole kerrostalossa oma ovi. Jos rappuun oman oven pieleen laitat kukan, ei se vastikkeeseen kuulu. Turha yleensä puhuakaan mistään pihan istutuksista, kun ne on ok-talossa niin erilaiset. Esimerkiksi harvassa kerrostalossa on joka asuntoa kohti omaa omenapuuta tai kasvimaata, syystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Aivan. Ja vähintään se miten paljon rahaa asuntolainan lyhennykseen ja korkomaksuihin sekä pankkien palvelumaksuihin yms. että omakotitalo on saatu hankittua. Ellei ole peritty siis. Silloin lasketaan toki perintövero. Ei omakotiasumisen hintaa voi muuten verrata vuokra-asumiseen.
Kyllä, ja vuokralla asuessa asumistuki on tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkkonummella on kerrostaloja :)
Öh, Kirkkonummi ei ole Lapissa. On Lapissakin kerrostaloja. Sodankylässä on paljon, ja Lidlikin.
Meillä kerrostalossa on tupakointi kielletty sekä asunnoissa että piha-alueilla tai siis koko tontilla. Kuten aika monessa paikassa nykyään. Tuntuu että omakotitalo- tai rivariasujien käsitykset kerrostaloasumisesta ovat jostain viime vuosituhannelta Speden sketseistä tai vastaavista.