Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyviä puolia on rivareissa tai omakotitaloissa?

Vierailija
12.07.2025 |

Miksi ihmiset haluavat asua niissä?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalon päätyasunto on paras. Silloin vain yksi seinänaapuri, eli asumiskokemus vastaa paritalossa tai jopa omakotitalossa asumista (nykyään okt:t rakennetaan aika kiinni toisiinsa, tuijarivi vain erottamassa). Jos ei kuulu hallitukseen, muut huolehtivat rempoista jne, joka taas okt:ssa jää omistajien vastuulle. Rivarissa myös piha ja ehkä parveke, kerrostalossa ei ole pihaa (tai jos on, kukaan ei halua asua siinä kun ylemmistä kerroksista lentää tupakantumpit omalle pihalle).

Mä tykkään rivaristani. Olen kokeillut pariin kertaan okt asumista, ei sovi mulle, piha on liian iso kesällä ruoho ja pensasaidat ym talvisin lumityöt, ja taloissa liikaa neliöitä/korjaukset pitää huolehtia itse. Tässä rivarissa on reilu puolet pihasta terassia, ehkä 30 neliötä nurmikkoa lisäksi ja 20 neliön parveke, etupihan oon istuttanut täyteen, ettei tarvitse siitä huolehtia, tolpallinen autopaikka oman oven edessä. Piha on suojaisa, tänäänkin istuin siellä aamukahvilla yöpaidassa. Suojaisampi kun monet tän alueen okt, jotka postimerkin kokoisilla tonteilla eikä mitään suojaa naapuriin. Asunnoista on yksi vuokralla, muut omistusasujia, kivat naapurit molemmin puolin. Ainoa, mikä tässä häiritsee on nuo parit eläkeläiset, jotka on turhan tuttavallisia. Eli niin omassa rauhassa ei saa olla kun jossain 50 asunnon kerrostalossa, luulisin. Asumiskustannukset 78 neliössä 374,-/kk, sisältää kaukolämmön ja veden, sähkölasku meillä on alle 10,-/kk, siirto vajaat 30,-/3 kk.

Vierailija
82/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen halunnut muuttaa Lappiin pieniin kyliin jo vuosia, mutta siellä ei taida olla kuin rivitaloja tai omakotitaloja. Miksi maaseuduille ei rakenneta kerrostaloja?

No muuttotappiokunnissa ei ole varaa ylläpitää enää niitäkään kerrotaloja joita siellä on, paljolti tyhjinä. Miksi sinne pitäisi väkisin rakentaa uusia tyhjiä kerrostaloja? Mitä järkeä siinä olisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossako asuminen muka halpaa?

Kelle on, kelle ei 🤔

Sähkö on kallista ja minun kämpässä on sähköpatterit. On myös varaava puu-uuni sekä puukiuas, mutta polttopuut ovat kalliita. Vesikin maksaa ellei ole omaa kaivoa, ja jätevesi se vasta maksaakin. Pihatien lumityöt on teetettävä urakoijalla, vaikka pihan kulkuväylät saisikin itse kolattua. Korjattavaa ja maalattavaa riittää aina, vaikka talo olisikin suht uusi, mutta remppaa riittää varsinkin talossa jolla on jo ikää. Ruohon- ja pensasaidan leikkuu, lehtien haravointi ym. pihatyöt onnistuu itseltäkin, mutta nekin piti teettää vieraalla kun onnistuin katkaisemaan koipeni, enkä minä tästä enää nuorru. 

Justiinsa noin. Lisäks omakotitalos on vakuutuksetki kalliimpii kuin kerrostaloasunnos. Monel on myös autotalli ja ulkovarasto jotka nekkii pittää vakuuttaa. Jos asut haja-asutusalueel niin oma auto on pakolline kun julkist liikennettä ei o, ja lähin kauppakin saattaa olla parinkyt kilsan päässä. Mie oon asunu kerrostalos ja kyl se oli halavempaa. 

Vierailija
84/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Omakotitalossa on halpaa asua.

Eli sinne muuttaa ihmiset joilla ei varaa kerrostaloon

Kyllä.

Omakotitaloissa asuvat oikeasti haluaisivat betonisiin neukkukuutioihin.

Suomessa ei ole neukkukuutioita, ne ovat tuolla itänaapurissa, Venäjällä. 

Ja miten suomalaiset kennostokopit eroavat itänaapurin vastaavista?

Vierailija
85/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalo astun pihalle, mitenkä teillä siellä kuutiotaloissa menee, koiralla kusi hoppu vai muhhaa, no eihän se ole kuin kymmenen kerrosta ja piski sontii ja paskoo piha asfaltin ja eikö takaisin nukkuman.Erkki polttaa parvekkeella saa koko taloyhteisön vihat päälle muhhaa.

Ei täällä kerrostaloissa koiria olekaan laiskimuksilla. Tuollahan ne luontopoluilla kävelyttävät koiriaan oli sää tai kellonaika mikä tahansa. Taloyhtiöt eivät todellakaan salli että niiden pihoille kakatetaan piskit. 

Erkkikään ei polta parvekkeella, koska tupakointi on kielletty. 

Vierailija
86/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisin Suomessa, niin ilman muuta haluaisin asua omakotitalossa. Oma piha, luonto, rauha, siinä tärkeimmät syyt. Täällä maailmalla asun pilvenpiirtäjässä, tämä on tasokkainta mitä miljoonakaupungissa voi saada, talon oma kiva uima-allasalue istutuksineen ja ulko-oleskelutiloineen, kuntosali, parkkihalli, hotellimaisessa aulassa mukava henkilökunta ja talossa joka puolella turvallinen vartiointi. Jos Suomessa olisi tällaisia tasokkaita kerrostaloja, voisin harkita kerrostalossa asumistakin.

Kyllä Kalasatamassa on, vai etkös sitä tiennyt? Lisäksi upeat maisemat.

Tiedän, mutta Kalasataman tornitalot eivät vastaa minun vaatimustasoani. Edelleenkin valitsisin Suomessa ok-talon. 

Vierailija
87/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se niin mene, että köyhillä ei ole varaa asua kerrostaloissa.

Vierailija
88/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oma elämäntyylinsä ja -tilanteensa. Toisille sopii omakotitalo, toisille joku muu. 

Mulle sopii asua vuokralla kerrostalossa. Meillä on kivat saunat kattokerroksessa, ei tokikaan puusaunat. Täälläkin voi yöpuvussa mennä kahvikupin kanssa parvekkeelle ihailemaan luontoa ja kuuntelemaan linnunlaulua. Pörriäisiä on meilläkin parvekkeen upeissa kukissa. Meillä on piha, jossa lapset leikkivät. Lähellä on siis luonnontilassa oleva puisto sekä toisella suunnalla merenranta, uimarantakin löytyy. 

Ihan itse tätä vuokra-asuntoanikin hallitsen. Ei tänne tule kukaan muu. Sukujuhlia kerrostaloissakin voi pitää, koska meillä on kerhohuone, jonka voi ilmaiseksi varata. 

Kerrostalossa toki joutuu jakamaan yhteistilat muiden asukkaiden kanssa, siinä voi olla hyviäkin puolia, itse tykkään että on vähän elämää ympärillä. Jos talossa on joku rupeaa häirits

Kalliiksi tulee omakotitalossa asuminen. 

Vierailija
89/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole mahdollista saada hyvää asumisen tasoa muuten kuin omakotitalossa, tai joissakin harvoissa parhaissa rivitaloissa. Kerrostaloasuminen on kertakaikkiaan vain liian tasotonta.

Isojen kaupunkien keskustoissa on jonkin verran sellaisia kerrostaloasuntoja, jotka on alun perin rakennettu 100 vuotta sitten rikkaiden ihmisten vaatimuksia, mutta eihän niissä taloissa ja asunnoissa ole nykyään hyvää enää kuin ehkä se historian havinan fiilis ja kaunis julkisivu kadulle. 

On joitakin yrityksiä rakentaa tornitaloja, mutta epäonnistuneet. Rakentamisen tekninen taso on heikkoa, halvalla tehty ja maksimoitu voittoja. Eikä ne talot ole edes kunnolla korkeita. Rumiakin ovat, kömpelöitä, tylsiä laatikoita. Tuntuisi pahalta, jos joutuisi muuttamaan sellaiseen. Tyylikkäitä pilvenpiirtäjiä kannattaisi käydä maailmalla opiskelemassa, tai tilata rakentajat jostain, missä osataan. 

Vierailija
90/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnassa on tosi tyylikkäät tornitalot!

Vierailija
91/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen halunnut muuttaa Lappiin pieniin kyliin jo vuosia, mutta siellä ei taida olla kuin rivitaloja tai omakotitaloja. Miksi maaseuduille ei rakenneta kerrostaloja?

No muuttotappiokunnissa ei ole varaa ylläpitää enää niitäkään kerrotaloja joita siellä on, paljolti tyhjinä. Miksi sinne pitäisi väkisin rakentaa uusia tyhjiä kerrostaloja? Mitä järkeä siinä olisi?

Ei Lappi ole erityisesti muuttotappioalue. Jos johonkin kylään rakentaisi kerrostalon, niin kyllä sinne varmaan asukkaita löytyisi. Moni voisi haluta esim. kakkosasunnon Lapista. 

Vierailija
92/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rivitalon päätyasunto on paras. Silloin vain yksi seinänaapuri, eli asumiskokemus vastaa paritalossa tai jopa omakotitalossa asumista (nykyään okt:t rakennetaan aika kiinni toisiinsa, tuijarivi vain erottamassa). Jos ei kuulu hallitukseen, muut huolehtivat rempoista jne, joka taas okt:ssa jää omistajien vastuulle. Rivarissa myös piha ja ehkä parveke, kerrostalossa ei ole pihaa (tai jos on, kukaan ei halua asua siinä kun ylemmistä kerroksista lentää tupakantumpit omalle pihalle).

Mä tykkään rivaristani. Olen kokeillut pariin kertaan okt asumista, ei sovi mulle, piha on liian iso kesällä ruoho ja pensasaidat ym talvisin lumityöt, ja taloissa liikaa neliöitä/korjaukset pitää huolehtia itse. Tässä rivarissa on reilu puolet pihasta terassia, ehkä 30 neliötä nurmikkoa lisäksi ja 20 neliön parveke, etupihan oon istuttanut täyteen, ettei tarvitse siitä huolehtia, tolpallinen autopaik

Mä usein ihmettelen näitä kun sanotaan, että on paljon työtä. Miksi te ette teetä niitä töitä? Ei se ole edes kallista. 

Vierailija
93/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Lappi ole erityisesti muuttotappioalue. Jos johonkin kylään rakentaisi kerrostalon, niin kyllä sinne varmaan asukkaita löytyisi. Moni voisi haluta esim. kakkosasunnon Lapista. 

Mielestäni huvittavaa ajatuksena, että muuttaisit kaupungista johonkin Kilpisjärvelle luonnon ääreen ja asuisit jossain harmaassa kuutiossa. 

Vierailija
94/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi päättää vapaasti omasta talostaan ja tontistaan, eikä tarvi äänestää kenenkään kanssa."

Tässä harhaluulossa minäkin olin, kunnes kaupunki merkitsi tonttini taloineen virkistysalueeksi.  Asukaskuulemisessa vitsailtiin liian paksusta tussista, mutta niin on vaan pysynyt virkistysalueena. Vaikka maakuntakaavaa laadittaessa luvattiin, että olemassa olevaa omakotiasutusta ei laiteta virkistysalueeksi.  Mitään omaisuuden suojaahan Suomessa ei ole, jos kaupunki päättää toisin. 

Vierailija
95/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ulko-ovi ole kerrostalossa oma ovi. Jos rappuun oman oven pieleen laitat kukan, ei se vastikkeeseen kuulu. Turha yleensä puhuakaan mistään pihan istutuksista, kun ne on ok-talossa niin erilaiset. Esimerkiksi harvassa kerrostalossa on joka asuntoa kohti omaa omenapuuta tai kasvimaata, syystäkin. 

Aika harvalla on omakotitalossa enää pk-seudulla puutarhoja ja kasvimaita, lienee enemmän maaseudun juttuja. Piha on eri asia mielestäni, siellä on tarkoitus viettää aikaa, rentoutua. 

Vierailija
96/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Laskin tänään omat asumiskuluni sähkö + siirto, vesi, verot, jäte, puut, netti, ja vakuutukset. Tulokseksi tuli 354e kuukausi. Mulla on oktalo 120 neliöö + sauna, varastot, liiteri ja autoteltta. Talo on rakennettu 1953 ja rempattu kokonaan 2005. Sähkö + puulämmitys. Seinissä purueristys ja yläpohjassa puhkuvilla. Eli ei kauheen energia pihi talo. Siitä huolimatta mun mielestä todella edullista asumista. 

Sinun kuuluisi laskea mukaan myös kaikki pihanhoitoon kuuluva (multa, kukat, siemenet, ruohonleikkuri, muut työkalut) , lumikolat, hiekat... Lisäksi myös kodin hoitoon tarvitsemasi työkalut, ilmakanavien puhdistus jne. 

Aivan. Ja vähintään se miten paljon rahaa asuntolainan lyhennykseen ja korkomaksuihin sekä pankkien palvelumaksuihin yms. että omak

Asumistuki pienentää tietysti asumiskuluja vuokra-asunnossa.

Vierailija
97/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni huvittavaa ajatuksena, että muuttaisit kaupungista johonkin Kilpisjärvelle luonnon ääreen ja asuisit jossain harmaassa kuutiossa. 

tässä viitataan varmaan johonkin Kittilään, Ivaloon tai Äkäslompoloon. Tuskin kaava ja luonnonsuojelulait antaa mahdollisuutta rakentaa kerrostaloa keskellä erämaata.

Vierailija
98/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monin paikoin asunnoista pulaa Lapissa. Ne vähät mitä on tarjolla, menee usein airbnb:ksi.

Vierailija
99/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on parasta oma rauha. Ei ole rapussa äiriköitä eikä kuulu seinän takaa meteliä, eikä myöskään itse tarvitse pelätä häiritsevänsä ketään, jos joskus menee vieraiden kanssa myöhään. 

Onni on myös oma piha. Kun avaa oven, kuuluu lintujen laulua

No, ok-talossa joudut sietämään sitäkin, jos naapuri pitää rock-festarit tontillaan ja ampuu kovapanosammuntoja kännissä.

Lietelannan levitys keväällä ja puinti syksyllä pakottavat sisätiloihin. 

Kaikki omakotitalot eivät sijaitse maaseudulla, joten noita hajuhaittoja ei ole. En myöskään ole törmännyt noihin muihin mainitsemisiisi, vaikka olen omakotitalossa asunutkin n 40 vuotta.

Vierailija
100/101 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ulko-ovi ole kerrostalossa oma ovi. Jos rappuun oman oven pieleen laitat kukan, ei se vastikkeeseen kuulu. Turha yleensä puhuakaan mistään pihan istutuksista, kun ne on ok-talossa niin erilaiset. Esimerkiksi harvassa kerrostalossa on joka asuntoa kohti omaa omenapuuta tai kasvimaata, syystäkin. 

Aika harvalla on omakotitalossa enää pk-seudulla puutarhoja ja kasvimaita, lienee enemmän maaseudun juttuja. Piha on eri asia mielestäni, siellä on tarkoitus viettää aikaa, rentoutua. 

Useimmilla varmaan on myöskin pääkaupunkiseudulla. Meilläkin n. 800 neliön tontilla kasvaa useampi omenapuu, viinimarjoja, vadelmia, mansikoita, raparperia ja vaihtelevasti perunaa, kesäkurpitsaa, salaatteja, yrttejä yms. Varmaan erikseen sitten nämä city-talot, joissa tontti n 300 neliötä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme