Miten määritellään puolison elättäminen? Elättääkö mieheni minua kuten kertoo asian olevan.
Mieheni käy töissä, minä olen työttömänä. Hoidan kodin ja lapset lähestulkoon yksin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, joskus jopa 10-16 tuntia/vrk. Jos minä en olisi kotona, ei noin pitkien työpäivien teko onnistuisi. Joskus menee päiväkausia ettei hän näe lapsia hereillä. Yövalvomiset ja heräilyt olen hoitanut aina yksin. Minä käytän kaikki 595.36 e/kk työttömyyskorvaukseni perheeseen sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. Minä maksan kuitenkin omat terveyteen liittyvät maksut, hän ei niitä maksa. Esim. hammaslääkäri, terveyskeskusmaksu, omat lääkkeeni. Mies ei arvosta kotona tekemääni työtä yhtään. Elättääkö mies teidän mielestä minua? Maksaa tietenkin enemmän koska minun rahavarani ovat rajalliset, mutta minun kaikki rahat menevät perheeseen plus omat terveysmenoni maksan itse.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIkä estää työntekosi? Ydinkysymyshän on se, miksi et halua töihin, miksi olet tehnyt elämästäsi tuollaisen.
Voit koska tahansa erota ja parantaa elämääsi, tosin päädyt toimeentulotuelle ja tarkkaan valvontaan, mutta eikö se olisi vain hyvä, että joku vahvempi huolehtii? Mies voisi jatkaa pitkiä työpäiviään ja tienaamistaan.
Ydinkysymyksistä on se, ettei mies maksa edes lastensa äidin lääkkeitä!
Tämä on erittäin yleistä. Moni nainen maksaa jopa raskauden kulut itse, vaikka mies usuttaisi tätä sairaalaan. Hyvä jos suostuu maksamaan lapsen lääkärikuluja.
Yksinkertaisesti suurin osa suomalaisista miehistä ei ole millään tasolla kypsiä tai kykeneviä perhe-elämään.
Meillä oli näin. Jouduin joskus taksilla lähtemään sairaalaan raskausaikana eikä ollut rahaa joten en mennyt,sairaalasta soitettiin missä olet kun neuvola lähetti sinne. Lopulta lähettivät ambulanssin hakemaan. Mies ei lainannut rahaa, olimme naimisissa.
Hätäsektion jne maksoin itse mies sa ou että sinulle se leikkaus tehtiin joten jouduin sen yksin maksamaan.
Selvästi elättää sut ja perheesi. Ilman miehen rahaorjana olemista sulla ei olis varaa elämiseen ja lapsiisi. Ilman sua miehelläs olis vapaa-aikaa elämiseen eikä vain töissä kärsimiseen. Lisäksi ilman sua mies sais elää lapsetonta ihanaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni työttömyyskorvaus kertoo siitä, että et ole paljoakaan ( jos ollenkaan) ollut työelämässä.
No etpä taida niistä mitään tietää. Jos ollut jo pidempään kotona niin eihän siinä mitään ansiosidonnaista saada kun sen kestoakin on leikattu lyhyemmäksi. Ansiosidonnaista saa max 400 pv joka on noin 1,5 vuotta. Jos on useampi lapsi tehty aika lailla peräjälkeen eli ikäeroa noin 1-3 v. Etpä siinä välissä ole ehtinyt kerryttää uutta ansiosidonnaista. Ja riippuu työstä osa-aikaisessa tai keikkatyössä sen kerryttäminen kestää pidempään..
Aika hölmö muutenkin tuo kommenttisi. Olet varmaan mies jonka ei myöskään ole koskaan tarvinnut jäädä äitiyslomille ja hoitovapaille. Naisethan sen tuottaman köyhyyden ansioissaan huomaa oman elintasonsa laskemisella.
En kyllä ihmettele ettei naiset enää halua tehdä lapsia kun niiden hankkimisesta vain mies hyötyy ja nainen vaan menettää. Sitten vielä pahimmassa tapauksessa mies nalkuttaa miten hän vaan tienaa täällä. Lisäksi nainen laittaa joka centin saamistaan tuista perheen elämään ja huom!! edesauttaa miehensä parempaa tulonsaantia kun voi tehdä pitkää päivää. Noinhan se ei olisi jos nainenkin kävis kokopäivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt.
Meillä melkein sama paitsi: Mies ei maksa asumista, minä maksan tai Kela maksaa. Mies asuu täällä, hänellä oma asunto. Hön maksaa puhelinlaskut, lasten ja omat ja ehkä puolet ruuista. Maksaa myös auton ja satunnaiset huonekalut.Usein kyllä alle puolet ruuasta vissiin kun ei olla niin pidetty kirjaa.
Siihen ssti olin ihan tyytyväinen kun aikuinen poika maksoi osan vuokrasta, sen osan mitä Kela ei maksanut. Nyt vähä liika maksuvastuu itselläni. Vaikka mies säästi asuessaan täällä ei se haitannut kun meni osaksi meidän hyväksi vaikka matkoihin.
Itse en käytä omia tukia vain perheeseen, onhan tuosta oikeasti varattu tietty osuus itselleni. Jokaisella pitää olla omaa rahaa käytettävissä itseään varten eli jos työtyömyyskorvsuksesta vähennetään omat ruokakulut, jää siitä vielä omaan hömppään tai pitää jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi elättää sut ja perheesi. Ilman miehen rahaorjana olemista sulla ei olis varaa elämiseen ja lapsiisi. Ilman sua miehelläs olis vapaa-aikaa elämiseen eikä vain töissä kärsimiseen. Lisäksi ilman sua mies sais elää lapsetonta ihanaa elämää.
Oikeasti miehenä koen myötähäpeää vuoksesi. Mieshän sinä olet ainakin biologisesti katsottuna. Kehottaisin aloituksen naista eroamaan, hänen rahatilanteensa paranisi eron myötä, miehen huononisi. Aloittaja varmasti löytäisi normaalin, aikuisen ja vastuunsa kantavan miehen. Meitä normaalejakin miehiä on.
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni työttömyyskorvaus kertoo siitä, että et ole paljoakaan ( jos ollenkaan) ollut työelämässä.
On voinut olla vaikka kuinka pitkään työelömässä, mutta ansiosidonnainen on loppunut, eli on pudonnut sille peruskorvaukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti miehenä koen myötähäpeää vuoksesi. Mieshän sinä olet ainakin biologisesti katsottuna. Kehottaisin aloituksen naista eroamaan, hänen rahatilanteensa paranisi eron myötä, miehen huononisi. Aloittaja varmasti löytäisi normaalin, aikuisen ja vastuunsa kantavan miehen. Meitä normaalejakin miehiä on.
Sinä mikään mies ole vaan sissy
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet pitänyt huolen ehkäisystä ettet vaan ressukka saa koskaan lapsia. Isänä oleminen on muutoinkin hyvin huono juttu noin henkisesti kypsymättömälle miehelle (hmm.. siis henkisesti lapselle).
Nainen haluaa lapset ja miehen maksajaksi ja sitten valittaa kun mies maksaakin kaiken. On sulla ongelma.
Nalkuti, nalkuti, mies sitä ja nainen tätä. Viekää me mies mainen ideologia muualle. Mutta rahat pitää jakaa oikeudenmukaisesti ja jos toiselle jää paljon enemmön rahaa omaan käyttöön tai säästöön ja tuo sama henkilö maksaa vielä vähemmän yhteisistä kuluista niin jotain mätää on. Periaatteessa voi pitää omatkin rahat suhteessa, mutta vain sen jälkeen kun on kumpikin maksanut kohtuullisen osansa yhteisistä kuluista.
Jos ei miehen rahat kelpaa ni painu vidduun lapsines
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen pärjäisit varmasti, mies tietää, että hän ei pärjäisi. Varmaan eroaisin, ei ole hyvä elää halveksittuna ja lapsesi oppivat halveksumaan sinua / vaimoa / äitejä myös.
Miksi mies ei pärjäisi? Mies maksaa nyt asumisen, sähkön, vakuutukset, osan ruuasta jne. eli todennäköisesti noin 1500 e/kk vähintään ja nainen panostaa peräti 600 e/kk perheeseen. Millä perusteella ap:n mies ei elätä?
Vai oletatko, että perheen vuokra on noin 300 e/kk ja lisäksi mies maksaa 300 e/kk muita maksuja?
Nainen panostaa enemmän kuin tuon a) koska hankkii ruokaa muualta ja b) koska korvaa omalla työllään tulojen puutetta. Molemmat tekevät töitä, mutta yhteiskunta - ja näköjään myöskään ap:n mies - ei arvosta naisen tekemää työtä.
Työ on sellainen mistä maksetaan palkkaa. Jos keräät vaikka käpyjä koko päivän, olet varmasti ahkera, mutta työtä se ei ole.
🇺🇦🇮🇱
Ap ja muut loiset sais kokeilla elämistä omilla rahoilla niin osaisivat arvostaa sitä joka elättää
Mies sai nousukiitoisen uran, hyvinkasvatetut perilliset, hyvän parisuhteen. Vaikuttaa olevan kiitollinen elämästään. Ja kyllä, jätin työni, että hän saa edetä ammatillisesti . Hän on pitänyt huolen, että en ole edes tarvinnut pyytää rahaa mihinkään. Joskus olen surrut hyviä työkavereita ja omaa uraani , mutta koen olleeni hyödyksi näinkin. Olemme nauttineet elämästä ja perheestämme. Nyt laitamme kypärät päähän ja pyöräilemään.
En halua töihin vaan mahdollistaa urakehityksen miehelle, mutta hän vainuaa sen ja osaa väistellä sikiämistä. Mistä te muut löydätte tarpeeksi tyhmiä miehiä lisääntymiseen?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä hän osittainsinua elättää ja lapsianne, kun et puolia kuluista maksa. Tosin hoidat myös hänen lapsiaan ja kotiaan, että ihan reilua. Muttaraha-asiat ovat jokaisen perheen omia päätöksiä, että miten ne hoidetaan ja jaetaan ja niistä kannattaisi keskustella ennen lasten hankintaa tai mahdollista tulojen putoamista, ettei sitten jälkeenpäin tule sanomista.
Lain mukaan aviopuoliso tulee elättää eikä missään sanota että pitää maksaa tasan puolet. Lisäksi on käsittämätöntä että sitä että nainen tekee 100% lapset ei hyvitetä mitenkään. Mikään mitä mies tekee ei vastaa tätä asiaa. Mies on ikuisesti lapsista velkaa naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin miksi on tärkeää määritellä elättääkö vai ei. Tärkeintä olisi että teillä kaikilla olisi hyvä olla ja pärjäätte ja puhallatte yhteen hiileen. Olette samaa perhettä.
Ja vastaus tuohon kysymykseen, riippuu mielestäni miltä kantilta asiaa katsoo, mielestäni asian voi katsoa kummin vain. Elättää ja toisaalta ei. Ei kai sillä ole väliä, kunhan rakastatte ja tulette kumpikin kuulluksi. Ymmärtäkää että tilanteenne on sellainen, että toisen silmin asia näyttää eriltä kuin omin silmin. Ei tarvitse olla oikeaa ja väärää.
Silloin ei kyllä rakasteta eikä tulla kuulluksi, jos puoliso puhuu elättämisestä. Tympeä tyyppi!
Ap kyllä menettää tulevan eläkkeensä ja erohan tuosta ääliöpuolisosta kuitenkin tulee. Toivottavasti ap ymmärtää hakea töitä ja vieläpä niitä saa. Lapset pärjää päivähoidossa ja koulussa oikein hyvin, ehkä jopa paremmin kuin nykytilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyt leipäjonossa? Eikö miehen palkasta riitä rahaa ruokaan? Tottakai jos sinä vastaat ruuan ostamisesta, ja sulla on sitten jotain muita henkilökohtaisia laskuja maksettavana, rahaa ruokaan jää vähemmän, silloin miehen pitäisi joka tapauksessa antaa rahaa ruokaan. Ei kai hänkään, noin paljon töitä tekevänä halua syödä mitään päiväysvanhaa hävikkiruokaa jonka sinä haet ruokajaosta?
Kyse ei ole siitä elättääkö hän sinut vai ei, vaan siitä miten teidän taloudessa on kokonaisuudessa tuloja ja menoja, siihen talouteen kun kuuluu teidän kahden lisäksi myös teidän yhteiset lapsenne. Jos sulla ei olisi lapsia ja miestä, pärjäisit etuuksilla. Mutta koska teillä on lapsia ja mies on töissä, sun etuudet ei mitenkään riitä näillä hinnoilla edes ruokaan.
Ja tuossa pahinta on se, ettei mies arvosta sinua. Se on syy miksi lähtisin menemään. Mitä sinä tuol
Herää vain yksi kysymys miksi olet vielä miehesi kanssa yhdessä?? Onko muutoinkaan mitenkään hyvä puoliso tai isä? Käykö ehkä vieraissa eli käykö vapaa-aikanaan ravintoloissa ja sitten naisissa. Ja nyt siis tarkoituksellisesti SÄÄSTÄÄ RAHAA ITSELLEEN!! Varmaan jo mielessä avioero heti kun riittävästi rahaa säästössä uuden oman asunnon ostoon.Olen kyllä niin järkyttynyt miten suomalaiset naiset on näin pohjalla näissä tasa-arvoasioissa. Ja ne miesten naisiin kohdistamat väkivaltatilastot. Tulee niin paha olo siitä miksi on pitänyt syntyä suomeen kun paljon parempia ja ihan oikeasti miehisiä miehiä on muualla. Niitä jotka oikeasti hoitaa miehiset velvollisuutensa perheen osalta ja osaavat ja haluavat kohdella naisia hyvin!!
Täällä suomessa saa vaan lukea joka päivä uutisista miten taas moni mies hakannut naisensa kuoliaaksi. Eikä muutoinkaan ole mitään miehistä vastuunkantoa. Itkettää ja harmittaa miksi piti just tänne syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Mies sai nousukiitoisen uran, hyvinkasvatetut perilliset, hyvän parisuhteen. Vaikuttaa olevan kiitollinen elämästään. Ja kyllä, jätin työni, että hän saa edetä ammatillisesti . Hän on pitänyt huolen, että en ole edes tarvinnut pyytää rahaa mihinkään. Joskus olen surrut hyviä työkavereita ja omaa uraani , mutta koen olleeni hyödyksi näinkin. Olemme nauttineet elämästä ja perheestämme. Nyt laitamme kypärät päähän ja pyöräilemään.
Mies joutui uhrautumaan työnteolle, ei ehtinyt edes tutusta lapsiinsa ja parisuhdekin oli hyvä vain sun mielestä kun ei tarttenu olla yhdessä kovinkaan usein. Peittää pettymyksensä elämäänsä niin hyvin ettet tajua tilannetta. Sinä sait vain sluibailla ilman työstressiä ja menetettyä aikaa. Luulet surevasi rasittavia työ"kavereita" ja olematonta uraasi mutta tiedät että olet päässyt elämässä helpommalla. Sinä olet nautyinut elämästä ja perheestäsi. Nyt pakotat väsyneen miehesi laittamaan kypärän päähän ja pyöräilemään sinun seuraksesi.
Voi tutulta kuulostaa. Meillä DI mies teki väitöskirjaa ja oli koko ajan töissä ja työmatkoilla. Lähti ekalle 7 vrk työmatkalle kun lapsi oli 1,5 kk. Minulla oli ongelmia hätäsektioarven kanssa mutta lähti silti. Lapsella oli koliikki ja refluksi, ei herännyt yöllä koskaan sillä minähän vain loisin kotona joten se oli minun hommaani.
Kävin usein hakemassa diakoniasta ruokaa kun olin työtön äitiysloman päätyttyä silloin sain vain n 480 e kk rahaa. Mies ei jättänyt meille ruokarahaa tms koskaan. Olin kuulemma turha elätti maailmassa. Meillä oli n 2 vuotta täysin eri talous, mies säästi itselleen ja me elimme diakonian ja ruoka avun varassa lapsen kanssa. Olimme naimisissa.
Itsetuntoni murskautui noina vuosina, oli myös väkivsltaa. Sain voimaa erota. Olen työtön edelleen ja itsetunto 0. Saamme tt tukea lapsen kanssa, miehellä 5000 e bruttotulot mutta maksaa elaria Kelan minimin joten lapsensa elää toimeentulotuella.
En olisi ikinä tehnyt toista lasta enkä aio ryhtyä parisuhteeseen enää ikinä.