Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määritellään puolison elättäminen? Elättääkö mieheni minua kuten kertoo asian olevan.

Vierailija
12.07.2025 |

Mieheni käy töissä, minä olen työttömänä. Hoidan kodin ja lapset lähestulkoon yksin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, joskus jopa 10-16 tuntia/vrk. Jos minä en olisi kotona, ei noin pitkien työpäivien teko onnistuisi. Joskus menee päiväkausia ettei hän näe lapsia hereillä. Yövalvomiset ja heräilyt olen hoitanut aina yksin. Minä käytän kaikki 595.36 e/kk työttömyyskorvaukseni perheeseen sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. Minä maksan kuitenkin omat terveyteen liittyvät maksut, hän ei niitä maksa. Esim. hammaslääkäri, terveyskeskusmaksu, omat lääkkeeni. Mies ei arvosta kotona tekemääni työtä yhtään. Elättääkö mies teidän mielestä minua? Maksaa tietenkin enemmän koska minun rahavarani ovat rajalliset, mutta minun kaikki rahat menevät perheeseen plus omat terveysmenoni maksan itse. 

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne kyllästyttää, niin eroa. Joutuisit tosin silloin luopumaan miehen tuomasta elintasosta

Vierailija
22/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se todellisuus monesti on isojen tuloerojen perheissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. "

Teidän perheessä ruoka ei ilmeisesti kuulu perheen laskuihin. 

Onnea valitsemallasi tiellä. Näytät hyvää esimerkkiä lapsillesi jalkarättinä toimimisesta. 

Vierailija
24/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elättää.

Vierailija
25/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni työttömyyskorvaus kertoo siitä, että et ole paljoakaan ( jos ollenkaan) ollut työelämässä.

Vierailija
26/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitte puhuneet ensin asiat selviksi!

Puhukaa asiat nyt selviksi. Voi olla, että elatusmaksujen ottaminen olisi parempi vaihtoehto.

Vierailija
27/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt leipäjonossa? Eikö miehen palkasta riitä rahaa ruokaan? Tottakai jos sinä vastaat ruuan ostamisesta, ja sulla on sitten jotain muita henkilökohtaisia laskuja maksettavana, rahaa ruokaan jää vähemmän, silloin miehen pitäisi joka tapauksessa antaa rahaa ruokaan. Ei kai hänkään, noin paljon töitä tekevänä halua syödä mitään päiväysvanhaa hävikkiruokaa jonka sinä haet ruokajaosta? 

Kyse ei ole siitä elättääkö hän sinut vai ei, vaan siitä miten teidän taloudessa  on kokonaisuudessa tuloja ja menoja, siihen talouteen kun kuuluu teidän kahden lisäksi myös teidän yhteiset lapsenne. Jos sulla ei olisi lapsia ja miestä, pärjäisit etuuksilla. Mutta koska teillä on lapsia ja mies on töissä, sun etuudet ei mitenkään riitä näillä hinnoilla edes ruokaan.

Ja tuossa pahinta on se, ettei mies arvosta sinua. Se on syy miksi lähtisin menemään. Mitä sinä tuollaisesta parisuhteesta saat, ei se ainakaan rakkauss

Mies laittaa rahaa säästöön. Ihan riipii kirjoittaa tätä, mutta näin se on. Hänestä on ok ja suorastaan minun velvollisuus hakea ruoka-avusta ruokaa sekä diagonialta avustuksia. Se että paperilla näyttää siltä että avulle on tarvetta johtuu siitä että mies siirtää rahaa toiselle tiille ja käyttötilillä ei ole rahaa. Kelalta emme saa mitään, koska hehän näkevät että on toinenkin tili.  Ap

Vierailija
28/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riittääkö sulle se 600 asumiseen, ruokaan, terveysmenoihin, puhelimeen, vaatteisiin, muuhun henkilökohtaiseen.... varsinkin kun olet itsekin elatusvelvollinen niitä lapsia kohtaan.

Mutta myös mies on elatusvelvollinen. Omasta osuudestaan miehen kuuluukin maksaa ap:lle. Ap:n tulot eivät siis ole 600 vaan enemmän. Se mitä mies maksaa, ei ole elättämistä vaan palkkaa työstä, jos sinun on helpompi ajatella näin.

Vierailija
29/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies tienaa kuussa? Onko matalapalkkainen, keskituloinen vai hyvätuloinen? 

Vierailija
30/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen itsekäs ja ilkeä mies. Ei mikään ihme, ettei perheitä enää perusteta.

Tyypillinen siivellä elävä nainen. Ei mikään ihme, etteivät miehet halua moisia lokkeja elättää. Ei se, että synnytät lapsia ja hoidat kotia oikeuta olemaan jatkuvasti persauki.

Ja miehet ihmettelevät, kun nykynaiset ei halua lapsia. Ja he haluaisivat. On se kumma.

Vierailija
31/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt leipäjonossa? Eikö miehen palkasta riitä rahaa ruokaan? Tottakai jos sinä vastaat ruuan ostamisesta, ja sulla on sitten jotain muita henkilökohtaisia laskuja maksettavana, rahaa ruokaan jää vähemmän, silloin miehen pitäisi joka tapauksessa antaa rahaa ruokaan. Ei kai hänkään, noin paljon töitä tekevänä halua syödä mitään päiväysvanhaa hävikkiruokaa jonka sinä haet ruokajaosta? 

Kyse ei ole siitä elättääkö hän sinut vai ei, vaan siitä miten teidän taloudessa  on kokonaisuudessa tuloja ja menoja, siihen talouteen kun kuuluu teidän kahden lisäksi myös teidän yhteiset lapsenne. Jos sulla ei olisi lapsia ja miestä, pärjäisit etuuksilla. Mutta koska teillä on lapsia ja mies on töissä, sun etuudet ei mitenkään riitä näillä hinnoilla edes ruokaan.

Ja tuossa pahinta on se, ettei mies arvosta sinua. Se on syy miksi lähtisin menemään. Mitä sinä tuol

Ai kamala

Vierailija
32/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sinua lisäkouluttautumasta? Menemästä osa-aikatöihin/työkokeiluun/kuntouttavaan työtoimintaan jne?

Tee tulotasollesi jotain äläkä vingu! 

Vierailija
33/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaa, että käyt leipäjonossa? Taitaa olla tyytyväinen, että saa kyykyttää. Miksi olet suhteessa kun eroamalla saisit asiat järjestykseen ja ihan kunnolla rahaakin?

Vierailija
34/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai elättää, mutta samalla sinä hoidat perheen. Myös työnantaja elättää työntekijänsä, mutta ei se tarkoita ettei työntekijä olisi oikeutettu siihen elätykseen. 

Puhut nyt ihan vääristä asioista etkä näe metsää puilta. Se että työssäkäyvä puoliso elättää lapsia kotona hoitavan on ihan oikein, eikä mikään haukkumisen aihe. Ei sitä faktaa voi käyttää aseena sinua vastaan, koska sinulla on oikeus siihen elätykseen koska hoidat yhteiset lapset ja kodin. 

Oikea kysymys on tässä tilanteessa: mikä pitää sinut tässä suhteessa? Mies ei arvosta eikä rakasta sinua eikä tekemääsi työtä.

Sinä aikuisena voit toki elää vaikka kahlittuna patteriin jos niin päätät, mutta teet hirveää vahinkoa lapsillesi koska he saavat todella kieroutuneen kuvan parisuhteesta ja perheestä. 

Vierailija
35/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti, aikuinen ihminen kuvittelee olevansa suurikin työmyyrä, kun tekee kotityöt ym. Me muut käymme töissä ja teemme vapaa-ajalla saman. Aikuistu ja ota oma elämäsi ja elättämisesi omalle vastuullesi! 

Vierailija
36/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet hei: tämän takia kukaan ei halua teidän kanssanne treffeille, vaikka tilillä on niinjaniinpaljon ja sijoituksissa ja asunnossa noinjanäinpaljon ja penkistä nousee tälleenjatolleen. Joku pitäisi löytyä suvunjatkamiseen ja ilmaistyövoimaksi, mutta kumppanuutta teillä ei ole tarjota.

Vierailija
37/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääasiassa elättää, koska miehen tuloillahan te hyvin pitkälti elätte. 

Vierailija
38/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lie kadonnut vanhanaikainen ajatus perheestä yhtenä yksikkönä? Nykyisin on vain yksilöitä jossain suhteessa toisiinsa, ja lasketaan euroja, kuka syö mitäkin ja meneekö tasan.

Kun olin lapsi, minun perheeseeni kuuluivat isä, äiti, lapset ja ukki. Isä kävi töissä, äiti hoiti lapsia kotona, ukki teki kotitöitä apuna, hoiti talon lämmityksen yms. En muista, enkä ole myöhemminkään kuullut että olisi ollut minkäänlaista kitkaa rahan suhteen, ts kuka elättää ketäkin ja kenen työ on arvokkaampaa tai tärkeämpää.

Asenne oli sellainen, että kun naimisiin mennään ja perhe perustetaan, niin silloin syntyy yksikkö, joka tähtää kaikkien hyvinvointiin, ja yksilöt lakkaavat laskemasta, mitä kukin tienaa erikseen. Nykyisin ei taida tällaista enää paljon olla. 

Vierailija
39/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen itsekäs ja ilkeä mies. Ei mikään ihme, ettei perheitä enää perusteta.

Eipäs ole. Ihan kelpo holhoojalta vaikuttaa naiselleen.

Vierailija
40/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elättää, koska jos hän ei laittaisi yhtään rahaa, et pystyisi pitämään vallitsevaa elintasoa.

Sillä, että sinä hoidat lapset ja kodin, ei ole merkitystä siihen miten eurot puhuvat.

Mielestäni sinun tilanteessa pitäisi puhua ihan muista asioista, kuin siitä onko tämä tilanne elättämistä vai ei.

Millä tasolla? Ruoka-aputasolla? Sille tasolle pääsee myös työtön yh-äiti yhteiskunnan tukien avulla. Mies ei tunnu tekevä mitenkään.kummoista tiliä mutta iso meteli tuollaisesta surkean elintason tarjoamisesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi