Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä keinoilla voi etukäteen varmistua siitä, että mies hoitaa vauvaa puolet ja kantaa puolet vastuusta?

Vierailija
10.07.2025 |

Jos haluaa perustaa perheen vain sellaisen miehen kanssa, joka täydellä 100 pros varmuudella tulee hoitamaan vauvan hoidosta noin puolet, hoitamaan lasta sitten pikkulapsiaikana noin puolet ja kantaa oikeasta puolet lapseen liittyvästä vastuusta ja huolehtii noin puolet lapsen asioista. Niin millä keinolla voi etukäteen varmistaa, että juuri kyseinen mies tulee olemaan tuollainen? Eikä sellainen, joka kyllä lupaa tehdä tuon, mutta vauvan synnyttyä jättääkin äidille suurimman osan vastuusta ja sama jatkuu lapsen kasvaessa. 

Kommentit (536)

Vierailija
181/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa perustaa perheen vain sellaisen naisen kanssa, joka täydellä 100 pros varmuudella tulee hoitamaan talouden tuloista noin puolet niin millä keinolla voi etukäteen varmistaa, että juuri kyseinen nainen tulee olemaan tuollainen? Eikä sellainen, joka kyllä lupaa tehdä tuon, mutta avioliiton jälkeen jättääkin miehelle  suurimman osan vastuusta.

Kannattaa ottaa hyvin koulutettu, uraorientoitunut feministi puolisoksi. Hänellä on niin hyvät tulot, että myös vanhempainraha on hyvä. Ja kun mies pitää puolet vanhempainvapaasta, niin kumpikin puolisoista voi maksaa  vanhempainvapaan ajalta enemmän kuluista. Lapsesta on vastuuta ja kuluja 20 vuoden ajaksi.

Naimisiin ei ole mikään pakko mennä.

Vierailija
182/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitenkään, mitään takeita et tuolle asialle saa. 

Elämässä vain ei ole takeita mistään tulevasta. Ei  voi tietää etukäteen pysyykö terveenä vanhuuten asti tai silloinkin. Saako pitää työpaikkansa tai onko puoliso hengissä vielä 10 vuoden kuluttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vauvaa edes voi hoitaa puolet, "täydellä 100 pros varmuudella"?

Aloittaja lienee nuori ja lapseton.

Vierailija
184/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät mielestäni ole taakka. On etuoikeus hoitaa lasta.

Wow! Mistä tuollainen nainen/äiti on tälle palstalle eksynyt?

Nostan hattua.

Kummasti heti oletit, että tuon kirjoittaja on nainen. Miksei sinun mielestä yksikään mies voisi olla tuota mieltä? Onko omien lasten hoitaminen sitten miehille taakka?

Vierailija
185/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki joku lyhytikäinen lemmikkieläin ja katso jääkö se kokonaan vastuullesi.

Minä olen kiitollinen, ettei meillä puolison kanssa ole lapsia, kun kaikki puolison vinkumat lemmikit ovat nykyään 100% vastuullani, koska minä meistä kahdesta olen se vastuuntuntoisempi.

Lemmikki ja lapsi ei ole sama asia. Vaikka mies hoitasi lemmikit hyvin, niin se ei mitenkään liity siihen hoitaako hän lapset hyvin. Esimerkiksi koira on uskollinen isännälleen ja haluaa miellyttää isäntäänsä, kestää valittamatta odottaa vaikka ruokaa tunteja ja tekee mitä vain isäntänsä eteen. Entä lapsi sitten? Saattaa alkaa itkemään nälkää, jos ruoka viipyy vartinkin. On vuosia uhmaikäinen ja testaa rajoja. Jne. 

Mistä päättelit, että minä olen nainen 😅🤣😂? Olen tuon, mihin vastasit, kirjoittaja.

Vierailija
186/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät mielestäni ole taakka. On etuoikeus hoitaa lasta.

Wow! Mistä tuollainen nainen/äiti on tälle palstalle eksynyt?

Nostan hattua.

Kummasti heti oletit, että tuon kirjoittaja on nainen. Miksei sinun mielestä yksikään mies voisi olla tuota mieltä? Onko omien lasten hoitaminen sitten miehille taakka?

Niin oletin ja oikeassa olin. Ei ole taakka, olin hoitovapaallakin pidemmän ajan. Itse asiassa viihdyin siinä hommassa paremmin kuin vaimoni. Lapsemme ovat jo teinejä.

Vierailija
187/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos nainen tekee lapsen komean miehen kanssa niin voit olla varma ettei se hoida sitä lasta eikä tee kotitöitä vaan käy kylillä pettämässä sinua.

Varsin toisista ja miesvihaista esittää, että vain ruma mies voi olla hyvä isä.

Vierailija
188/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki joku lyhytikäinen lemmikkieläin ja katso jääkö se kokonaan vastuullesi.

Minä olen kiitollinen, ettei meillä puolison kanssa ole lapsia, kun kaikki puolison vinkumat lemmikit ovat nykyään 100% vastuullani, koska minä meistä kahdesta olen se vastuuntuntoisempi.

Lemmikki ja lapsi ei ole sama asia. Vaikka mies hoitasi lemmikit hyvin, niin se ei mitenkään liity siihen hoitaako hän lapset hyvin. Esimerkiksi koira on uskollinen isännälleen ja haluaa miellyttää isäntäänsä, kestää valittamatta odottaa vaikka ruokaa tunteja ja tekee mitä vain isäntänsä eteen. Entä lapsi sitten? Saattaa alkaa itkemään nälkää, jos ruoka viipyy vartinkin. On vuosia uhmaikäinen ja testaa rajoja. Jne. 

Mistä päättelit, että minä olen nainen 😅🤣😂? Olen tuon, mihin vastasit, kirjoittaja.

Häh? Nyt en ymmärrä. Minä olen se, joka kirjoitti tuon Lemmikki ja lapsi ei ole sama asia -kommentin. Se on ainoa kommentti, jonka olen tänne kirjoittanut.  Enkä siinä kommentissa väittänyt ketään naiseksi. Mistä sen edes keksit? 

Vierailija
189/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää juristin kanssa sopimus ja määritelkää siihen sanktiot, jos toinen laistaa velvollisuuksistaan. Siihen kannattaa laittaa myös, että se joka yrittää paeta, ottaa lapset. Miehet jotenkin kuvittelevat karkaamalla pääsevänsä kuin koira veräjästä, että se "ei tää onkaan mun juttu" jotenkin nollaa tilanteen, taikoo lapset ja menetetyn elämän pois. 

Et sä mitään muuta sille voi.

Vierailija
190/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on turha nillittää siitä, meneekö hoitovastuu tasan 50/50 lasten kanssa. Mutta tässä onkin kyse siitä, että jakautuuko hoitovastuu täysin epätasaisesti, tyyliin 80 % naiselle ja 20 % miehelle tilanteessa, jossa kumpikin perheen aikuisista käy palkkatöissä. 

Toki perheissä voi olla erilaisia työnjakoja: kenties toinen hoitaa aina pyykit, toinen ruoanlaiton. Mutta jos homma menee siihen, että äiti hoitaa muuten kaiken ja kerran viikossa mies katsoo lasten perään 2 tuntia äidin käydessä jumpassa ja kahvilla, niin eihän se tasavertaista ole.

Lapsettomille saattaa myös tulla yllätyksenä, kuinka paljon lapsiperheessä on ihan pakollista työtä. Lapsille on laitettava ruokaa, hankittava vaipat/pissatettava pöntöllä, ulkoiltava, hankittava sopivat vaatteet ja jalkineet (pahimmillaan monta kertaa vuodessa, kun lapsi kasvaa), vahdittava tarkasti kodin ulkopuolella liikuttaessa (n. 1-2 v ikäiset juoksevat joka paikkaan, mutta järki ei päätä paina).

Vierailija
191/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.upp18 kantaa mielellään ainakin puolet vasusta ja vaikka koko vasun!

Vierailija
192/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on turha nillittää siitä, meneekö hoitovastuu tasan 50/50 lasten kanssa. Mutta tässä onkin kyse siitä, että jakautuuko hoitovastuu täysin epätasaisesti, tyyliin 80 % naiselle ja 20 % miehelle tilanteessa, jossa kumpikin perheen aikuisista käy palkkatöissä. 

Toki perheissä voi olla erilaisia työnjakoja: kenties toinen hoitaa aina pyykit, toinen ruoanlaiton. Mutta jos homma menee siihen, että äiti hoitaa muuten kaiken ja kerran viikossa mies katsoo lasten perään 2 tuntia äidin käydessä jumpassa ja kahvilla, niin eihän se tasavertaista ole.

Lapsettomille saattaa myös tulla yllätyksenä, kuinka paljon lapsiperheessä on ihan pakollista työtä. Lapsille on laitettava ruokaa, hankittava vaipat/pissatettava pöntöllä, ulkoiltava, hankittava sopivat vaatteet ja jalkineet (pahimmillaan monta kertaa vuodessa, kun lapsi kasvaa), vahdittava tarkasti kodin ulkopuolella liikuttaessa (n. 1-2 v ikäiset juoksevat joka paikkaan, mutta jär

Ja kyseessä saattaa olla vaikka erityislapsi, jota joutuu vahtimaan tai hoitamaan 24/7 kuin haukka vielä kouluikäisenäkin. Etukäteen ei voi tietää millaisen lapsen saa.

Vierailija
193/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, enkä tiedä onko tämä jo sanottu, sori siitä jos on.

Ymmärrättekö, että tämä vaade miesten täysin tasa-arvoisesta osallistumisesta vauva-arkeen on todella uusi ja epähistoriallinen? Tällainen vaade on olemassa vain jossakin länsimaissa, ja kaikkein voimakkaimmillaan varmaankin Pohjoismaissa.

Tällaista elämäntapaa ei ole ollut olemassa koskaan ennen koko ihmiskunnan historiassa, kuin n. 50 vuotta joissakin länsimaissa.

Naiset ovat raskaana, synnyttävät, imettävät. Naisilla on äidinvaisto ja hoivavietti. Naiset elävät pidempään kuin miehet, koska isoäitien ns. luonnonmukainen tehtävä on ollut auttaa tytärtään hoitamaan omia lapsiaan. Miehet kuolevat nuorempina, koska eivät hoitaneet lapsia kivikaudella. 

Itselläkin särähtää todella korvaan mitä juuri kirjoitin. Vaikka olen 70-luvulla syntynyt mies, niin olen niin vahvasti ajan hengen omaksunut näemmä. Enkä tarkoittanut käyttää biologista argumenttia siten, että naisten olisi pakko toimia noin tai olisivat "rikkinäisiä" jos tekevät toisin. Tiedostan, että naisiakin on erilaisia. Jotkut ovat intuitiivisesti kokeneet jo 14-vuotiaina, etteivät halua lapsia, eivät pidä lapsista, eivät saa lapsia ja ovat tällaiseen elämäänsä aidosti tyytyväisiä. Se on täysin ok. 

Mutta minusta tuntuu, että aloittajan kaltaiset ajattelijat ovat ladanneet liikaa päähänsä kritiikittömästi nykyisiä teorioita tasa-arvosta. Nykyinen tasa-arvo vaikuttaisi usein tarkoittavan, että naisten ja miesten TÄYTYY olla aivan samanlaisia. Muita mielipiteitä ei suostuta hyväksymään. Ihmettelen miten voimme olla niin pihalla, että kun sanotaan naisen olevan miestä taitavampi KESKIMÄÄRIN hoitamaan vauvoja, sitä pidetään... sortona ja ties minä. 

Ärsyttää erityisesti miehen kutsuminen "vapaamatkustajaksi" tai että sanotaan miehen "huitelevan ties missä", jos mies käy töissä tienaamassa perheelleen rahaa mikä mahdollistaa äidin kotona olon. 

Vierailija
194/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö, että tämä vaade miesten täysin tasa-arvoisesta osallistumisesta vauva-arkeen on todella uusi ja epähistoriallinen? Tällainen vaade on olemassa vain jossakin länsimaissa, ja kaikkein voimakkaimmillaan varmaankin Pohjoismaissa.

Tällaista elämäntapaa ei ole ollut olemassa koskaan ennen koko ihmiskunnan historiassa, kuin n. 50 vuotta joissakin länsimaissa.

Naiset ovat raskaana, synnyttävät, imettävät. Naisilla on äidinvaisto ja hoivavietti. Naiset elävät pidempään kuin miehet, koska isoäitien ns. luonnonmukainen tehtävä on ollut auttaa tytärtään hoitamaan omia lapsiaan. Miehet kuolevat nuorempina, koska eivät hoitaneet lapsia kivikaudella. 

Itselläkin särähtää todella korvaan mitä juuri kirjoitin. Vaikka olen 70-luvulla syntynyt mies, niin olen niin vahvasti ajan hengen omaksunut näemmä. Enkä tarkoitta

Ei kukaan sano miehen huitelevan ties missä silloin kun mies on töissä. Tai väitä vapaamatkustajaksi kun mies on töissä. Noita sanoja käytetään ihan eri asiasta kuin sitä hetkestä jolloin mies on tekemässä palkkatyötään.

Vierailija
195/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksipalkinto

Vierailija
196/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samoin kuin varmistaa ettei vaimo hääpäivän jälkeen lopeta itsestään huolehtimista ja kerää ympärilleen painoa 10 kilon vuosivauhdilla.

Vierailija
197/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamalla puolet kaikista kustannuksista.

Vierailija
198/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun miesserkun mutsi sanoi aikoinaan silloiselle miniäkokelaalleen, että älä sitten hanki lapsia poikani kanssa, että hänestä ei ole isäksi vielä moneen vuoteen. Sitten hän kuitenkin vuoden kuluttua hankkitui raskaaksi ja niinhän siinä kävi, että serkkuni hylkäsi oman lapsensa. Mutta ainakin lähiomainen oli varoittanut tätä naista.

Vierailija
199/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläkin särähtää todella korvaan mitä juuri kirjoitin. Vaikka olen 70-luvulla syntynyt mies, niin olen niin vahvasti ajan hengen omaksunut näemmä. Enkä tarkoitta

Kiitos historiallisesta kontekstista.

Valitettavasti feministi-ideologia ja "tasa-arvo" -kiihkoilu ajaa monen (palsta)naisen parisuhde- ja perhevankkurit tukevasti karille.

Vierailija
200/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla puolet kaikista kustannuksista.

Jaa. Minä ehdotin miehelleni, että hän pitäisi puolet hoitovapaista niin että minä olisin silloin töissä ja hän siis lapsen kanssa kotona. Minun palkka sattuu vieläpä olemaan vähän suurempi kuin hänen. Mutta eipä suostunut. Suostui olemaan isyyslomallakin vain sen pienimmän minimimäärän ja siitäkin ajasta osan oli auttamassa kaveriaan raksalla. Vaikea on näin naisena maksaa puolta kustannuksista, kun mies ei suostu olemaan lapsen kanssa kotona niin että pääsisin sinne töihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä