Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä keinoilla voi etukäteen varmistua siitä, että mies hoitaa vauvaa puolet ja kantaa puolet vastuusta?

Vierailija
10.07.2025 |

Jos haluaa perustaa perheen vain sellaisen miehen kanssa, joka täydellä 100 pros varmuudella tulee hoitamaan vauvan hoidosta noin puolet, hoitamaan lasta sitten pikkulapsiaikana noin puolet ja kantaa oikeasta puolet lapseen liittyvästä vastuusta ja huolehtii noin puolet lapsen asioista. Niin millä keinolla voi etukäteen varmistaa, että juuri kyseinen mies tulee olemaan tuollainen? Eikä sellainen, joka kyllä lupaa tehdä tuon, mutta vauvan synnyttyä jättääkin äidille suurimman osan vastuusta ja sama jatkuu lapsen kasvaessa. 

Kommentit (536)

Vierailija
161/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa aloitus. Siinä lukee että mies joka tekee NOIN puolet. Tämä siis tarkoittaa samaa kuin SUUNNILLEEN puolet. Aloituksessa ei lue, että viivottimella mitaten millintarkasti jokaisesta asiasta tasan puolet.

Lukekaa. Siinä lukee VARMISTUA. Ei lue, että ehkä, mahdollisesti tai todennäköisesti. Ei. Vaan varmistua, eli varmasti. Vastaus silloin on, että ei mitenkään. Näin sitä pilkkua viilataan ja keskustelu voidaan päättää tähän. :)

Vierailija
162/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi varmistaa. Varmin keino on olla varma että se lapsi on enemmän sen miehen unelma ja siis suurella tunteenpalolla, miehellä on vankka kokemus lasten hoitamisesta (esim. hoitanut pikkusisaruksiaan), ja mies tekee vapaasta tahdostaan kotitöitä enemmän ilman lapsiakin. Tämä kaikki vaatii sen että mies on luonnollisesti henkisesti tasapainoinen, ei missään nimessä vihaa naisia.

Eri asia mistä tuollaisia miehiä löytyy. Kuollaan sukupuuttoon, ei haittaa jos vaihtoehto on jatkaa huonojen isien perinnettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa toistuu mittatikun tarkkuudella, lähes kiihkoiluun asti sana puolet. Kuka sen lopulta määrittelee ja millaisella aikasyklillä? Viikkotasolla? ..48%-52%, 43%-57%, 50%-50%, 61%-39%, 50,3%-49,7%.

Elävässä elämässä ihmisillä on erilaisia vaiheita, jotka liittyvät esimerkiksi toimeentuloon, voimavaroihin, terveyteen jne. Olennaista on tasapuolisuus pitkällä aikavälillä.

Vastauksena ap:lle: varmista, että mies on avarasydäminen, ymmärtäväinen ja antelias, eikä mikään mittatikulla mittaaja.

Tässä on riidanhaluisen ihmisen kommentti, jonka kanssa ei ainakaan kannata tehdä lapsia. Hän ei ole ymmärtävinään, mitä tarkoittaa NOIN puolet, ja alkaa inttää prosenteista. Perheenä ei eletä noin, vaan silloin kun kumpikin haluaa olla tiimi, asiat

Väärin ymmärretty. Kommentti on sopuisan kolmen lapsen isän, pitkässä avioliitossa olevan. Muuten samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
164/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät mielestäni ole taakka. On etuoikeus hoitaa lasta.

Vierailija
165/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tarvii myös unta ja lepoa, joita ei liiemmin ole tarjolla jos toinen vanhempi luistaa vastuustaan. Maailman paras hommakin on taakka, jos alkaa vaikuttaa omaan terveyteen.

Vierailija
166/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi varmistaa. Varmin keino on olla varma että se lapsi on enemmän sen miehen unelma ja siis suurella tunteenpalolla, miehellä on vankka kokemus lasten hoitamisesta (esim. hoitanut pikkusisaruksiaan), ja mies tekee vapaasta tahdostaan kotitöitä enemmän ilman lapsiakin. Tämä kaikki vaatii sen että mies on luonnollisesti henkisesti tasapainoinen, ei missään nimessä vihaa naisia.

Eri asia mistä tuollaisia miehiä löytyy. Kuollaan sukupuuttoon, ei haittaa jos vaihtoehto on jatkaa huonojen isien perinnettä.

Oikeastaan perhettä ei kannata perustaa miehen kanssa joka ei koe että se perhe ja lapset on koko elämän tärkein päämäärä ja asia. Mikäli sen edelle menee mikään muu - työ, raha, harrastukset, ystävät, naiset, mies itse - on perhe tuhottu hajoamaan. Miehet eivät osaa olla monesta asiasta intohimoisia yhtäaikaa, kokevat kaiken muun rasitteena sille mikä on numero ykkönen.

Vierailija
167/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wow! Mistä tuollainen nainen/äiti on tälle palstalle eksynyt?

Nostan hattua.

Vierailija
168/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa aloitus. Siinä lukee että mies joka tekee NOIN puolet. Tämä siis tarkoittaa samaa kuin SUUNNILLEEN puolet. Aloituksessa ei lue, että viivottimella mitaten millintarkasti jokaisesta asiasta tasan puolet.

Lukekaa. Siinä lukee VARMISTUA. Ei lue, että ehkä, mahdollisesti tai todennäköisesti. Ei. Vaan varmistua, eli varmasti. Vastaus silloin on, että ei mitenkään. Näin sitä pilkkua viilataan ja keskustelu voidaan päättää tähän. :)

Ei kai kukaan halua miestä, joka tekee ehkä noin puolet? Minusta aloitus on fiksu ja ymmärrettävä. Kyllä kai lähes jokainen nainen haluaa miehen, joka tekee käytännössä varmasti noin puolet. Se ehkä ei riitä mihinkään. Ja käytännössä varmasti ei siis tarkoita, että tekee vaikka kuoli jo viikko sitten. Vaan se tarkoittaa, että miehellä on vahva tahto tehdä vähintään puolet ja se vahva tahto säilyy koko ajan. Myös silloin kun rasittaa. Ihminen, jolla on koko ajan vahva tahto tehdä niin kyllä varmasti tekee sen minkä vain mitenkään pystyy. Ja tähän on turha tulla saivartelemaan että molemmat kädet kipsissä on mahdotonta vaihtaa vaippaa. 

Vierailija
169/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat elävät jossain omassa todellisuudessaan. Omassa lähipiirissäni isät ovat järjestään osallistuvia. Ei toki takeita siitä, että av-mamma olisi järjestelyihin tyytyväinen.

Osallistuva kuulostaa joltain apulaiselta, ei siis siltä mitä ap toivoo.

Kuten kirjoitinkin, että "ei toki takeita siitä, että av-mamma olisi järjestelyihin tyytyväinen".

Osallistuva isä oli siis väärin sekin.

?? Jollekin riittää osallistuva apulainen mutta tässä keskustelussa puhutaan ihan muusta

Apulainen on omaa keksintöäsi.

Osallistuva, tasavertainen vanhempi.

Kelpaako vieläkään?

Kyllä minunkin korvissani osallistuminen kuulostaa tosi pahalta. Kuinka monelle riittäisi, että äiti osallistuu lapsensa hoitoon?

En olisi kyllä omasta miehestäni ikinä uskonut, kuinka vähän tai ohjausta vaatien osallistuu lastenhoitoon.

Oltiin oltu yhdessä 8 v ennen lapsia. Mies halusi niitä lapsia aiemmin kuin minä. Mies höpsötteli tuttavien lasten kanssa. Isänsä oli 70 l mittapuilla tosi osallistuva.  Mies hoiti puolet kotitöistä. Laittoi omat tiskinsä tiskiin, siivosi omat sorkunsa jne. Tuo jatkui. Laittaa siis OMAT tiskit koneeseen, siivoaa omat sotkunsa. Ei neuvo lapsia näissä tai tee heidän puolestaan.

Yöheräämisten suhteen lupasi ja vannoi, että hoitaa lapsia osan yöstä tai joinain öinä. No ei herännyt tai nukahti heti.

Minä olen kaikessa se oletusvanhempi. Jos minä en hoida jotain, pitää minua pyytää miestä tekemään se. Esim. lasten vienti harrastukseen, ruoanlaitto heille tai auttaminen läksyissä. Jos minulla on jokin erityinen syy, miksi en noita voi hoitaa, niin pyydän vosiko mies hoitaa.

Mies siis kyllä osallistuu, jos pyydän. Sen yhden kerran. Seuraava kerta sovitaan taas uudestaan, jos tosiaan se syy löytyy. Esim. 40 asteen kuume minulla ei ole ollut riittävä syy.

Vierailija
170/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin kotiäidiksi ja tiesin että vauva aikana hoidan lasta enemmän mutta mieheni on myös hoitanut ja koen että minulla on omaa aikaa olut tarpeeksi. Lapsemme on 4 vuotias ja mieheni hoitaa sitä nyt varmaan puolet ajasta. Saan käydä salilla rauhassa ja tapaamassa kavereita.

Vierailija
171/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmistin sen niin, että minusta tuli intohimoinen kokkaaja ja urheilija. Eli en voinut levätä, mutta nämä kaksi olivat asioita, joihin mies ns. Antoi minulle niin paljon aikaa kuin halusin. Hän halusi, että urheilen, ja hän halusi saada huolella ja itse tehtyä ruokaa.

Sittemmin elin uusperheessä ja siinä sanoin miehelle, että jos haluat lapsiasi nähdä, niin itse hoidat ja viihdytät heitä. Jos et pysty sitä tekemään, niin et lapsia ota. Tällä tavoin tämä mies vietti ekaa kertaa lastensa kanssa aikaa. Edellisessä liitossa ei sitä kuulemma tehnyt.

Vierailija
172/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin kotiäidiksi ja tiesin että vauva aikana hoidan lasta enemmän mutta mieheni on myös hoitanut ja koen että minulla on omaa aikaa olut tarpeeksi. Lapsemme on 4 vuotias ja mieheni hoitaa sitä nyt varmaan puolet ajasta. Saan käydä salilla rauhassa ja tapaamassa kavereita.

Sitä...?

Vierailija
173/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei kyllä löydy oikein mistään lapsetonta miestä, jolla olisi paljon kokemusta lasten hoitamisesta ja joka samalla unelmoisi lapsen saamisesta. En tunne edes etäisissä tuttavissa ketään tällaista miestä. Jokainen tuntemani isä on sellainen, jolla ei ollut ennen omaa lasta juuri kokemusta muiden lasten hoitamisesta. 

Vierailija
174/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wow! Mistä tuollainen nainen/äiti on tälle palstalle eksynyt?

Nostan hattua.

Kiitos. Kahden lapsen äiti, lapset jo täysi-ikäisiä.

Avioliittoa takana n. 25 vuotta. Ei asioita voi tasan jakaa, mutta yhdessä on venytty perheen parhaaksi. Haikeina, kun lapset muuttivat kotoa. Lasten lapsuusvuodet kyllä ovat olleet elämämme parhaita.

N50

Vierailija
175/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso miehen lapsuudenperhettä ja sitä, miten mies suhtautuu lapsuuskotinsa dynamiikkaan. Jos mies tunnistaa epäterveitä käytösmalleja ja haluaa ottaa niistä opikseen, se onnistuu kyllä. Jos taas mies ei näe syytä muuttaa lapsuuskodissa oppimaansa, niin todennäköisesti saat samanlaista perhe-elämää miehen osalta kuin hänen lapsuuskodissaan on. Sekin on hyvä muistaa, että jos miehen lapsuuskodissa isä on ns. päässyt helpolla, niin ei mies mielellään itsekään tuosta roolista luopuisi omalla kohdallaan.

Oman mieheni lapsuuskodissa on pätenyt seuraava: mies on ainoa lapsi, ei sisaruksia. Äiti on hoitanut käytännössä lähes kaikki kotityöt, isälle on jäänyt autonrassaukset ja nurmikon leikkuu pienessä rivarissa. Äidin tehdessä kotitöitä (esim. laittaessa ruokaa/laittaessa tiskit aterian lopuksi) mies vetäytyy isänsä kanssa sohvalle lepäämään ja katsomaan telkkaria. Sama meno olisi meilläkin. Joudun siis patistamaan miestä ja ihan suoraan sanomaan miehelle, että ottakaapa appiukon kanssa lautasenne pöydästä ja tuokaa tiskikoneeseen. Ja sanomaan miehelle, että kun minä tässä laitan tiskikoneen, niin laita sinä ruoat jääkaappiin ja siivoa pöytä.

Vierailija
176/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nainen tekee lapsen komean miehen kanssa niin voit olla varma ettei se hoida sitä lasta eikä tee kotitöitä vaan käy kylillä pettämässä sinua.

Vierailija
177/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei kyllä löydy oikein mistään lapsetonta miestä, jolla olisi paljon kokemusta lasten hoitamisesta ja joka samalla unelmoisi lapsen saamisesta. En tunne edes etäisissä tuttavissa ketään tällaista miestä. Jokainen tuntemani isä on sellainen, jolla ei ollut ennen omaa lasta juuri kokemusta muiden lasten hoitamisesta. 

Aika monella miehellä ei ole kokemusta lasten hoitamisesta silloinkaan kun he ovat olleet isejä jo vuosia..

Vierailija
178/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni äiti on ollut heidän perheessä se uraa tehnyt vanhempi, joka oli paljon töissä ja miehen isä lasten kanssa kotona. Molemmat on kuolleet ennen kuin tapasin mieheni, niin en pysty heiltä varmistamaan tätä, mutta ainakin mieheni tädit on mieheni lisäksi sanoneet minulle että noin se oli. 

Mieheni halusi todella paljon lapsia. Kun meidän ainokainen syntyi, niin mies vetäytyi ennen kuin päästiin edes synnäriltä kotiin. Vetäytyi töihin ja harrastuksiin ja autotalliin. Ei osallistu edelleenkään, jotain pihatöitä kyllä tekee, vaikka olen sanonut että minä haluaisin ne tehdä kunhan hän vain olisi edes sen aikaa lapsen kanssa.

Eli eipä tuo miehen lapsuuden perheen tapakaan välttämättä mitään tarkoita miehen oman käytöksen suhteen. 

Vierailija
179/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos nainen tekee lapsen komean miehen kanssa niin voit olla varma ettei se hoida sitä lasta eikä tee kotitöitä vaan käy kylillä pettämässä sinua.

Sanoo palstaincel joka parisuhteessa ja isänä ei tekisi yhtään mitään minkään eteen (kuten ei nytkään), paitsi ulvoisi (kuten nytkin), mutta aihe olisi joku muu kuin öyhöyh naiset valitsee väärin, esim. öyhmöyh ansaitsen huippumallin taviksen tilalle. 🤷

Vierailija
180/536 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole aika miesvihainen kommentti? Siis väittää, että miehen ulkonäkö määrää sen kuinka hyvä isä ja aviomies hän on. Etenkin tuo, että hyvä isyys riippuisi miehen ulkonäöstä on jo suorastaan törkeä väite miehiä kohtaan. Yllättävintä tässä on se, että tuon lainaamani kommentin kirjoittaja on itse mies.