Millä keinoilla voi etukäteen varmistua siitä, että mies hoitaa vauvaa puolet ja kantaa puolet vastuusta?
Jos haluaa perustaa perheen vain sellaisen miehen kanssa, joka täydellä 100 pros varmuudella tulee hoitamaan vauvan hoidosta noin puolet, hoitamaan lasta sitten pikkulapsiaikana noin puolet ja kantaa oikeasta puolet lapseen liittyvästä vastuusta ja huolehtii noin puolet lapsen asioista. Niin millä keinolla voi etukäteen varmistaa, että juuri kyseinen mies tulee olemaan tuollainen? Eikä sellainen, joka kyllä lupaa tehdä tuon, mutta vauvan synnyttyä jättääkin äidille suurimman osan vastuusta ja sama jatkuu lapsen kasvaessa.
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Kiltit miehet tekee vähintään puolet kotitöitä ja lapsen hoidosta mutta naisille ei kelpaa mies joka on kiltti. Naiset haluaa miehen joka on joko jännis tai statusmies.
Tätä tuubaa nyt ei usko erkkikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Itse maksaisin mielelläni 100 prosenttia perheen kuluista näin miehenä. Nykyajan naiset vaan harvemmin suostuu tähän, kun haluavat olla niin itsenäisiä. En tosin oikein ymmärrä, miksi sitten edes etsivät parisuhdetta, jos kaipaavat sitä itsenäisyyttä. Mielestäni se tuo naiselle myös vapautta, kun hänen ei enää tarvitse miettiä tienaamista.
Mutta liittyykö sinulla tuohon miehillä hyvin yleinen vaade, että omistat naisen ja perheen ja määräät joka asiasta? Sellainen asenne ei ole normaali. Jos sinulla on joskus tyttölapsia, niin opeta heille, että on tärkeintä pysyä taloudellisesti riippumattomana, koska taloudellinen riippuvuus lisää henkisen ja fyysisen väkivallan riskiä ja estää eroamasta. Toki mies tai perheestä rikkaampi voi maksaa kaiken tai enemmän kuin toinen, mutta sillä ei saa kiristää.
Hohhoijaa nykyään pärjää Suomessa kohtalaisesti myös ilman puolisoa. Ei sillä niinkään voi kiristääe, eikä kukaan ole vankina kenenkään kanssa. On vapaa muuttamaan ja eroamaan, jos haluaa. Ehkä jotkut eivät halua, vaikka olisikin niitä vastoinkäymisiä. Jonkinlaista taloudellista hyötyä on yleensä kummallekin siitä, että ollaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mies voi etukäteen varmistua, että nainen / äiti hoitaa oma osuutensa kodista ja lapsista. Naisella ystävien kanssa kahvittelu ja shoppailu ovat tärkeintä elämässä. Ruokaa ei osaa laittaa, siivoamisesta ei tykkää. Varsinainen vapaamatkustaja.
Kysyy anoppi, joka huolestuneena seuraa vaativassa työssä olevan poikansa elämää.
Ootko mun anoppi? Sen täydellisen pojan, jonka vaimoke ei oo suostunu jäämään kotiäidiksi, niinkun naisen kuuluis? Huinii töissä tienaamassa rahaa, hyi olkoot. Ja treenaakin vielä, hyi sellaista naista! Ja sille miehen salasuhteellekin oli hyvä selitys, syy löytyi tottakai, mistäs muualtakaan, kuin minusta ja työstäni.
Ainiiiin lisään tähän vielä, että "poikas" vaatii maksamaan kaikesta puolet, ei hänellä ole aikomustakaan olla elättäjä. :)
Ps. Se tarkottaa, että on pakko käydä töissä.
Pps. Minä olin silti ainut, joka piti vanhempainvapaata.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nainen voi hankkia lapsen ihan ilman miestäkin.
No thx. Siitähän tässä kai kiistellään, kun naisen täytyy kaikki yksin hoitaa...
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin halunnut hakaa vanhempainvapaat puoliksi. Olisin halunnut että mies on puolet lapsen kanssa kotona ja minä sen aikaa se perheen elättäjä. Minulla oli tuolloin vakituinen hyväpalkkainen työ, joten taloudellisesti tämä olisi onnistunut hyvin. Miehelle vaan ei kelvannut. Hän ei suostunut. Ja nyt hän valittaa siitä, että on panostanut perheeseemme enemmän rahaa kuin minä. Vastaan hänelle aina, että miksi sitten et päästänyt minua töihin ja maksajan paikalle. Siitä hän suuttuu, mutta ei osaa vastata asiaan mitään.
Ihan kuin minun suustani. Valittaa, etten ole saanut säästettyä yhtä paljon rahaa kuin hän. Ei kumminkaan suostunut jakaamaan vanhempainvapaata, vaikka hän olisi saanut ansiosidonnaista ja minä sain minimirahaa. Perhe olis saanut pari tonnia enemmän kuussa, jos mä olisin mennyt töihin. Mutta ei, kun se on miehen työ ja miehen ura on tärkeämpi. Kaiken kukkuraksi vaatii, että kaikki maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nainen voi hankkia lapsen ihan ilman miestäkin.
Kyllä vain. Monesti nainen pääsee helpommalla ilman miestä. Eräs tuttuni teki lapsen yksin. Elää lapsensa kanssa omakotitalossa luonnon keskellä. Ovat erittäin onnellinen ja elämäänsä tyytyväinen parivaljakko.
Jotkut sanovat lapsen tarvitsevan miehenmallin. Mutta mitä hyvää mallia antaa mies, joka on kuin laiska ja itsekäs teinijätkä?!
Vierailija kirjoitti:
Kiltit miehet tekee vähintään puolet kotitöitä ja lapsen hoidosta mutta naisille ei kelpaa mies joka on kiltti. Naiset haluaa miehen joka on joko jännis tai statusmies.
Rumat, lihavat nelikymppiset naiset tekevät kaikki kotityöt, hoitavat lapset ja maksavat puolet kuluista, mutta eihän he kilteille miehille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies voi korvata puuttensa muulla tavoin, meistä aika harva kuitenkaan pystyy kilpailemaan leijonaemojen kanssa pesänrakennuspuuhissa ja hoivavietissä.
Mullakin ensimmäinen aviomies yritti luistella vanhemman vastuustaan runoilemalla pesänrakennuksesta ja hoivavietistä. Vaihtui muutamaa vuotta myöhemmin toiseen, jolla ei ole ollut vastuunkanto-ongelmia. Se lapsi on aikuinen jo, toista kertaa en ottanut samaa riskiä. Mun sukupolven naiset saivat sen tuplatyötaakan (palkkatyö, kotityöt, lapset) juuri tuollaisten välttelevien miesten takia. Raha ei kompensoi aikaa eikä voimia.
Meillä on ikuisuusriita lastenhoidosta, kotitöistä menojen maksamisesta. Minä olen aina lähes yksin hoitanut lapset kokonaan, kotitöistä noin 70 prosenttia ja maksuista noin 30 prosenttia (koska en voi olla lastenhoidon takia töissä niin paljon kuin haluaisin ja muuten olisin niin rahaa ei tule minulle enempää). Minun mielestä tilanne on todella epäreilu ja haluan siihen muutoksen niin, että lapset, kotityöt ja maksut menee kaikki suunnilleen puoliksi. Miehen mielestä tilanne on myös epäreilu, hän haluaa muutoksen niin, että minä edelleen hoidan lapset yksin ja 70 prosenttia kotitöistä, mutta jatkossa maksan puolet menoista. Riita sen kun jatkuu, mies ei suostu ymmärtämään että en saa enempää rahaa mistään jos hän ei koskaan ole lasten kanssa niin että pääsisin tienaamaan enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia tekee sen, että toi vauvan hoito ei mieheltä oikeen luonnostaan suju. Se pitää opetella.
Eikä mies voi imettää.
En minäkään voinut, koska raskauden aikana ilmaantunut sairaus oli este imetykselle. Eli vauva joi koko ajan vain korviketta pullosta.
Sairauksia toki voi tulla, mutta normaali tavoitetila on varmaankin kaikilla perheillä se, että äiti imettää.
Imetys on vauvan paras ruokintamuoto. Siksi sen tulisi olla normaali tavoitetila. Paitsi palstamammoilla, jotka kiiruhtivat alapeukuttamaan.
Olette vieraantuneet normaalista naiseudesta, äitiydestä, lastenhoidosta.
Sama ajatusmalli näkyy perhemuotojen kohdalla. Paras ja tavoitetila tulisi olla ydinperhe. Lasten kannalta tutkitusti ja keskimäärin paras. Perus liberaalille palstamammalle tämä lienee tasa-arvo ongelma, koska uusperhehässäkät, lesboparit, yyhoot, voimaantuneet itselliset äidit ym. "perheiden moninaisuudet".
Miksi ydinperhe ei voisi olla tasa-arvoinen ja ydinperheen isä osallistuva?
Vierailija kirjoitti:
Älä ap ikinä hanki lapsia. Et ole valmis äidiksi etkä edes aikuiseksi. Jos lapsen isä kuolee, hoidat lapsen 100% mieti sitä ja mieti vielä toisenkin kerran, ja edelleen senkin jälkeen, älä hanki lapsia.
Vastuullinen nainen nimenomaan miettii tällaisia asioita. Jos ap kuo lee kuten äitini minun ollessani vajaa neljän kuukauden ikäinen, niin tuolloin lapset jäävät isän harteille. Ja jos lapsen/lasten isä on yhtä paska isä, mitä omani on, niin rehellisesti sanottuna olisi ollut parempi olla syntymättä.
Asutteko jo yhdessä? Kumpi tekee metatyön kodin eteen nyt? Kumpi hoksaa että lattiakaivot ja vesilukot pitää putsata? Siis ei tekee, vaan hoksaa? Kumpi on sitä mieltä ettei saunaa tai ikkunoita tarvitse pestä koskaan? kumpi myöhästyy sovituista asioista? Kummalla venyy illanvietto pitkäksi? Kummalla menee rahaa turhuuksiin ja tili on aina tyhjä ennen palkkapäivää? Kumpi elää eimuntarttekuneiole velvollisuuksia (kuten niitä lapsia) elämää? Nukkuu puoleenpäivään js syö epäsäännöllisesti ja pikaruokaa kun ei jaksa kokata?
Kumpi suunnittelee yhteisiä reissuja ja pakkaa sinne mukaan kaiken tarpeellisen? Ja kumpi toisaalta vain tpaidan alkkarit ja hammasharjan?
Kumpi teistä ei jaksa viitsi kykene toistuvia yhteiselämän pitkätoikkoisia rutiineja kun ei ole ihan pakko?
Tuossa nyt alkupaloiksi jotain pohdittavaa
Kyllä ne merkit on monesti ollut näkyvillä kun sitten taaksepäin muistelee💪
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ikuisuusriita lastenhoidosta, kotitöistä menojen maksamisesta. Minä olen aina lähes yksin hoitanut lapset kokonaan, kotitöistä noin 70 prosenttia ja maksuista noin 30 prosenttia (koska en voi olla lastenhoidon takia töissä niin paljon kuin haluaisin ja muuten olisin niin rahaa ei tule minulle enempää). Minun mielestä tilanne on todella epäreilu ja haluan siihen muutoksen niin, että lapset, kotityöt ja maksut menee kaikki suunnilleen puoliksi. Miehen mielestä tilanne on myös epäreilu, hän haluaa muutoksen niin, että minä edelleen hoidan lapset yksin ja 70 prosenttia kotitöistä, mutta jatkossa maksan puolet menoista. Riita sen kun jatkuu, mies ei suostu ymmärtämään että en saa enempää rahaa mistään jos hän ei koskaan ole lasten kanssa niin että pääsisin tienaamaan enemmän rahaa.
Miksi te naiset pidätte itsenne tuollaisissa parisuhteissa??! Turha valittaa, jos väkisin haluaa pitää yllä perhekulissia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te naiset pidätte itsenne tuollaisissa parisuhteissa??! Turha
Joudun rahan vuoksi olemaan tässä vielä jonkun vuoden. Sitten kun lapset on vähän isompi voin erota. En nimittäin voi ajaa itseäni ja lapsia tilanteeseen, jossa mies maksaa minimielarit eikä pidä lapsia luonaan ollenkaan. Nykyinen tilanne on kuitenkin parempi kuin tuo. Kun lapset vähän kasvaa ja pärjää jo vähän itsekseen ja näin minä pystyn olemaan enemmän töissä niin voin erota.
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö sä tuollaisen daijun kanssa enää intiimihommiin? Itse en nimittäin pystyisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö sä tuollaisen daijun kanssa enää intiimihommiin? Itse en nimittäin pyst
En tietenkään. En ole aikoihin pystynyt.
Mä varmistin miehen osallisuuden opiskelemalla iltaisin, kun lapset olivat vauvoja ja vaippaikäisiä. Vahdinvaihto oli klo 17 joka arki-ilta, sitten mä lähdin kotoa iltaopintoihin ja tulin takaisin, kun lapset oli iltasyötetty (vauvat toki imetin ennen nukkumaanmenoa). Tätä kesti 4,5 vuotta, joten mies rutinoitui hoitamaan oman osuutensa siinä missä minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minkäslainen ulko-ovi asunnossa on, kun et pääse siitä ulos? Tämähän se juuri on, kun naiset heittäytyvät kynnysmatoiksi. Se on oma valinta.
Mies voi korvata puuttensa muulla tavoin, meistä aika harva kuitenkaan pystyy kilpailemaan leijonaemojen kanssa pesänrakennuspuuhissa ja hoivavietissä.