Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä porukka väitti kolme kuukautta sitten ettei kävelyllä ole vaikutusta painonpudotuksessa! Nyt - 15 kg 3 kk.

Vierailija
10.07.2025 |

Kerroin, että kävelen joka päivä vähintään 10 000 askelta ja mietin täällä, että onko riittävä liikuntamuoto laihduttamisen kannalta. Useat ihmiset väittivät, ettei auta mitään vaan täytyy vetää hirveät hikitreenit ja syödä 1200 kaloria päivässä, niin ehkä laihdun. 

Niin vaan paino lähti putoamaan aika vauhtia pelkästään kävelyllä ja ruokavaliossa pienensin vain annoskokoja mutta en ole kieltänyt itseltäni satunnaista pullaa tai grilliruokaa joskus. 

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet mies.

Niinpä. Tiesittekö, että kun mies harrastaa liikuntaa se nostaa hänen energian kulutustaan 21 tunniksi kun naisella vaikutus on vain 3-4 tuntia? 

Vierailija
42/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tadaa, laihtumisen salaisuus on just tuo "vain" pienensin annoskokoja. Jos et olisi pienentänyt, mutta olisit silti kävellyt niin et olisi laihtunut kiloakaan. Tosin et todennäköisesti olisi enää lihonutkaan ainakaan entiseen malliin.

Mulle 10 000 askelta on normaali kävelymäärä päivässä eikä se vaikuta muuta kuin painoa ylläpitävästi, oli se paino mikä tahansa. Laihduttamiseen siitä ei ole. Pitää olla merkittävä energiavaje pitkään, että paino tippuu edes hieman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveleminen saa aikaan hitonmoisen näläntunteen. Nälänsietokyky tässä on hyvin olennaista. Pitää pärjätä sillä samalla ruokamäärällä kuin ilman kävelyä, niin silloin laihtuu.

Vierailija
44/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käveleminen saa aikaan hitonmoisen näläntunteen. Nälänsietokyky tässä on hyvin olennaista. Pitää pärjätä sillä samalla ruokamäärällä kuin ilman kävelyä, niin silloin laihtuu.

Tai siiten muuttaa syömisten sisältöä. Se on mukavampi tapa eikä tarvii kärsiä hitonmoisesta nälästä.

Vierailija
45/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tippui vuodessa 63 kilosta 53 kiloon, menin jo liian laihaksi. Nyt paino 56 kg ja on hyvä. Syömisiä en muuttanut yhtään, mutta kävelen tunnin - puolentoista tunnin lenkkejä lähes joka päivä. 

Vierailija
46/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihtunut kilon viikossa pudottamalla kalorit 1000 kcal / pv, ilman ylimääräistä liikuntaa. Tosin askelia tulee sellainen 8 000 päivittäin eniveis kun tulee kaupungilla hyörittyä. Mutta liikunnalla laihduttaminen: itselle liian hankalaa. Helpompi on keventää syömistä. 

Todella vähillä kalorimäärillä pärjäämisen sijasta minä mieluummin kävelin 10 000 askelta päivää kohti ja sain syödä muutaman sataa kaloria enemmän kuin mitä olisin laihtuakseni saanut syödä. Lopulta pudotin painoa 12 kuukaudessa n. 20 kg ja saavutin tavoitteeni ja siitä on nyt jo 5 v. aikaa eikä kiloakaan ole tullut takaisin koska muutin pysyvästi ruokavalioni (ravintosuositusten mukainen syöminen), ruokailurytmini (3 pääateriaa ja 3 välipalaa päivässä) ja liikuntamääräni ( n. 10 000 askelta kävelyä 6 päivänä viikossa ja osa kävelystä voi olla myös hyötyliikuntaa sekä 2 kertaa viikossa kuntosalitreenit). Ihmisen täytyy ennen painon pudotusta selvittää millä kalorimäärällä oma paino pysyy nykyisissä lukemissa nykyisillä liikuntatottumuksilla ja lähteä vasta sitten pudottamaan kalorimäärää ja muuttamaan ruokailutottumuksia sekä kenties myös muuttamaan liikuntatottumuksiaan. Nälkäkuureja en suosittele vaan sellaisia pysyviä muutoksia ruokailutottumuksiin mitä jaksaa noudattaa lopun elämää ja ihmisen elämään saa kuulua (painon oudotuksen aikanakin) myös silloin tällöin kohtuullinen määrä herkuttelua muutoin kielletyilläkin herkuilla ja kroppa kyllä kestää sen jos syö pääasiassa terveellisesti.

Vierailija
47/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos lisäät kulutusta ja vähennät syömistä, laihdut. Itse olen ylipainoinen ja kävelen keskimäärin (aika monta vuotta seurannut) 12 000 askelta päivässä, eli minä lihoisin vielä entisestään, jos rupeaisin kävelemään 10 000 askelta päivässä. Ruokavalion merkitys on aika suuri oikeasti. 

Vierailija
48/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä. Onnea painon pudotuksesta.

Kaikki liikunta on oikeasti hyväksi. Ihan vähäinenkin liikunta on parempi kuin sohvalla makaaminen.

Vierailija
49/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole elämässäsi harrastanut minkäänlaista kävelyä ja nyt aloitit tottakai se vaikuttaa kehoosi- jopa laihduttaa/kiinteyttää. Lähtökohdat vaikuttavat ensi alkuun, mutta ei se laihtuminen jatkuvaa ole. Joudut lisäämään askeleiden, kävelyn määrää lähtölukemista, jotta muutoksia tulisi.

Kävelyn vaikutus ei tunnu minulla, koska olen teiniajoista lähtien tykännyt kävellä pitkiä lenkkejä. Mutta pitää muistaa, ettei ainakaan liho enempää elintavoillaan.

Vierailija
50/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus tätä väärin laihdutettu marinaa.

Kävelyllä on paljon muitakin terveyshyötyjä kuin kulutettu energia per kilometri. Tutkitusti ulkoilu edistää myös psyykkistä hyvinvointia. Eli jos aloittaja on saanut kävelylenkeillä energiaa ja mielensä virkeäksi niin, että on malttanut pienentää annoskokoja, niin kyllähän se kävely on silloin ollut avainasemassa painonpudotuksessa. Aivan puusilmäistä kokonaisuuden sijasta tuijottaa vain jotain kalorinkulutusta.

Vierailija
51/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on raivostuttavaa besserwisser viisastelua koko ketju täynnä! Kaikki liikunta on hyödyllistä. Kaikesta liikunnasta saa paljon muitakin hyötyjä kuin pelkkä 'liikuntasuorituksen aikana kulututut kalorit'! Kävely mm. tasapainoittaa verenpainetta ja piristää mieltä. Aina parempi liikkua kuin maata sohvalla.

Vierailija
52/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus on ihan eri. Saliharjoittelu lisää nälkää huomattavasti, mutta kävely ei ollenkaan. Jos lähden kävelemään silloin kun mulla on jo pikkunälkä, niin reilun tunnin kävelylenkin jälkeen kotiin palatessa mulla on vähemmän nälkä kuin lähtiessä. 

Vierailija
53/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihtunut kilon viikossa pudottamalla kalorit 1000 kcal / pv, ilman ylimääräistä liikuntaa. Tosin askelia tulee sellainen 8 000 päivittäin eniveis kun tulee kaupungilla hyörittyä. Mutta liikunnalla laihduttaminen: itselle liian hankalaa. Helpompi on keventää syömistä. 

Niinhän se on, kalorivaje se on mikä painon pudottaa. Vaikka maaten.

Vierailija
54/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 askelta ei ole mitään, se tulee ihan normi askareissa ok-talossa varsinkin kesäaikaan.Eikä laihduta yhtään.

Vierailija
55/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kilon painonpudotus vaatii 7000 kcal kalorivajausta. Jos olet laihtunut 13 kg, kalorivajaus on 13 x 7000 kcal eli 91.000 kcal. Tämä vaatii tuhannen kilokalorin vajausta päivässä (90 pv), joten pelkällä kävelyllä ei todellakaan onnistu. Ruokavalion osuus on merkittävä, vaikka kävelisi pari tuntia päivässä.

Näin on rasvan osalta, mutta aloittaja on varmaan saanut myös nesteetkin liikkumaan. Ihmisen kropassa on valtava määrä vettä, ja hikiliikuntaa lisäämällä nesteet lähtee liikkeelle. Toki ne tulee takaisinkin :) Mutta vaaka voi hyvin näyttää isojakin muutoksia elopainossa, mikä ei kaikki ole rasvan vähentymisestä johtuvaa.

Silti ap on varmasti tehnyt ison urakan, mistä onnittelut! 

Vierailija
56/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet mies.

Niinpä. Tiesittekö, että kun mies harrastaa liikuntaa se nostaa hänen energian kulutustaan 21 tunniksi kun naisella vaikutus on vain 3-4 tuntia? 

Väitteellesi olisi kiva saada jokin uskottava lähde.

Vierailija
57/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no tätä samaa tässä on aina välillä tullut ketjuihin vastailtu ja välillä jopa ip lehdet hehkuttaa että hei kävelemällä laihtuu..mutta liian helppoa ilmeisesti. Oikeastaan kaikki kalorivaje laihduttaa. Salilla saa toki lihaskuntoa, mutta monelle olisi plussaa jo pelkän päivittäisen puolen tunnin kävelylenkin aloittaminen.

Itse painoasioihin erikoistunut Grand Old Man professori Pertti Mustajoki toi blogissaan esille yhden tutkimuksen, jossa oli selvitetty paljon painoa pudottaneiden ja uuden painonsa säilyttäneiden liikuntatottumuksia. Yllättäen salaisuus eivät olleet hikitreenit. Ryhmää yhdisti se, että he kävelevät päivittäin puoli tuntia enemmän kuin ennen psinonpudotustaan.

Puolen tunnin kävely joka päivä auttaa ruokavaliomuutosten kanssa ylläpitämään tulosta, tehoaa insuliiniresistenssiin ja metaboliseen oireyhtymään sekä hiljaiseen tulehdukseen. Edullisella lajilla voi siten saavuttaa todella suuria terveyshyötyjä. Paljon laihtuneen painoaan lähtee kiskomaan taas kohti alkuperäistä painoa ja sen vuoksi puolen tunnin kävely auttaa ylläpitämään aineenvaihduntaa aktiivisena, pitää ihmisen pois kaloripitoisten houkutusten äärestä ja ylläpitää myös lihasmassaa.

Kehon suuret lihasryhmät pakaroissa ja jaloissa saavat kävellessä treeniä ja lihasmassaa säilyy. Siksi puolen tunnin kävely kannattaisi ottaa ohjelmaan, laihduttaja tai sitten ei. Lihasmassan määrä vaikuttaa perusaineenvaihduntaan. Mitä enemmän lihasmassaa, sitä enemmän kaloreita palaa ihan jokapäiväisessä elämässä.

Vierailija
58/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet keksii tekosyitä ettei tarvitsisi laihduttaa. Jos uskosivat että kävely riittää, niin ei olisi enää tekosyitä.

Tälläkin hetkellä yli kolmasosa suomalaisista yrittää laihduttaa. Monet eivät onnistu sen vuoksi, etteivät he hahmota saamansa energian määrää. Tekoäly on tullut avuksi heille, jotka eivät jaksa kirjata syömisiään ja juomiaan Finelin ruokapäiväkirjaan. Kerro ne vaikka ChatGPT:lle ja ylläty, kuinka paljon saat energiaa. Monesti ihmiset eivät laske juomien tai varsinaisen ruoan päälle ottamien lisälusikallisten kaloreita. Energiaa kertyy huomaamatta päivän mittaan helposti vaikka viinerin verran kun ottaa lusikallisen lisää mysliä aamulla jugurttiinsa, lusikallisen parmesaaniraastetta lounaspastan päälle, lusikallisen siemeniä sosekeiton päälle jne. 

Vierailija
59/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko kaikkia tarvimiasi ravintoaineita? Jos jatkat tuollaisella kitudieetillä, yllätyt kun aineenvaihdunta jämähtää säästöliekillä. Yksikään vastuullinen ravitsemusterapeutti tai lääkäri ei suosittele alle 1500 kcal dieettiä kuin poikkeustapauksissa, joissa on laihduttava paljon ja nopeasti ennen leikkaukseen menoa tmv.

Vierailija
60/113 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet keksii tekosyitä ettei tarvitsisi laihduttaa. Jos uskosivat että kävely riittää, niin ei olisi enää tekosyitä.

Tälläkin hetkellä yli kolmasosa suomalaisista yrittää laihduttaa. Monet eivät onnistu sen vuoksi, etteivät he hahmota saamansa energian määrää. Tekoäly on tullut avuksi heille, jotka eivät jaksa kirjata syömisiään ja juomiaan Finelin ruokapäiväkirjaan. Kerro ne vaikka ChatGPT:lle ja ylläty, kuinka paljon saat energiaa. Monesti ihmiset eivät laske juomien tai varsinaisen ruoan päälle ottamien lisälusikallisten kaloreita. Energiaa kertyy huomaamatta päivän mittaan helposti vaikka viinerin verran kun ottaa lusikallisen lisää mysliä aamulla jugurttiinsa, lusikallisen parmesaaniraastetta lounaspastan päälle, lusikallisen siemeniä sosekeiton päälle jne. 

Osittain totta mutta todellakaan yksi lusikallimem mitään mainitsemaasi ei ole yhden viimein verran. Ellet meinaa, että yhteensä nuo kaikki lusikallista niin kyllä sitten alkaa olemaan. Kuitenkin vaikka tuossa on pointtinsa ja kannattaa olla tietoinen ruokailutottumiksistaan niin kuitenkin sellainen liiallinen kyttääminen lisää vain stressiä. Tervettä järkeä vain ja lempeää suhtautumista itseensä. Liikkuu, syö, nukkuu. Kaikkea kohtuudella.