Täällä porukka väitti kolme kuukautta sitten ettei kävelyllä ole vaikutusta painonpudotuksessa! Nyt - 15 kg 3 kk.
Kerroin, että kävelen joka päivä vähintään 10 000 askelta ja mietin täällä, että onko riittävä liikuntamuoto laihduttamisen kannalta. Useat ihmiset väittivät, ettei auta mitään vaan täytyy vetää hirveät hikitreenit ja syödä 1200 kaloria päivässä, niin ehkä laihdun.
Niin vaan paino lähti putoamaan aika vauhtia pelkästään kävelyllä ja ruokavaliossa pienensin vain annoskokoja mutta en ole kieltänyt itseltäni satunnaista pullaa tai grilliruokaa joskus.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on väittänyt. Yhden kilon laihduttaminen vaatii 14 km kävelyä ripeään tahtiin.
No tuohan olisi helppoa 😂
Olen 90kg mies ja jos kävelen suht ripeästi niin etenen 6km tunnissa. Tällöin lenkin kulutus on noin 350-400kcal. Eli jos haluan kävellen pudottaa kilon painoa, pitää mun kävellä yli 100km.
On aika paljon helpompaa saavuttaa tämä tulos syömällä vähemmän. Liikunnan muut edut on sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on väittänyt. Yhden kilon laihduttaminen vaatii 14 km kävelyä ripeään tahtiin.
Tää nyt on täyttä palturia. Kaikkia se leipä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Jaha että viikossa laihtuu vaivatta jopa 10kg jos vaan viitsii kävellä pari pidempää lenkkiä päivittäin.
And now back to our regular program.
AP olisi laihtunut ilman kävelyäkin kun on pienentänyt annoskokoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kilon painonpudotus vaatii 7000 kcal kalorivajausta. Jos olet laihtunut 13 kg, kalorivajaus on 13 x 7000 kcal eli 91.000 kcal. Tämä vaatii tuhannen kilokalorin vajausta päivässä (90 pv), joten pelkällä kävelyllä ei todellakaan onnistu. Ruokavalion osuus on merkittävä, vaikka kävelisi pari tuntia päivässä.
Näin on rasvan osalta, mutta aloittaja on varmaan saanut myös nesteetkin liikkumaan. Ihmisen kropassa on valtava määrä vettä, ja hikiliikuntaa lisäämällä nesteet lähtee liikkeelle. Toki ne tulee takaisinkin :) Mutta vaaka voi hyvin näyttää isojakin muutoksia elopainossa, mikä ei kaikki ole rasvan vähentymisestä johtuvaa.
Silti ap on varmasti tehnyt ison urakan, mistä onnittelut!
Olen huomannut, että jos tekee pitkän kävelylenkin niin, että ei ole vähään aikaan kävellyt paljoa, seuraavana päivänä painaakin kilon enemmän. Elimistö kerää liikunnasta itseensä nestettä, josta osa jää pysyväksi, koska liikunta lisää veren tilavuutta. Tämä ilmiö saattaa säikäyttää sellaisen, joka ajatteli laihduttaa liikunnalla.
Tässä pomminvarma yhdistelmä painonpudotukselle:
1. Reippaat kävelylenkit
2. Kohtuullinen salitreeni
3. Pienet ruokavaliomuutokset
Kaikki kohdat 1-3 suoritettuna kohtuudella. Näin ei tule liian suuria muutoksia kerralla ja jaksaa paremmin.
Melkein typerintä mitä voi tehdä on alkaa repiä hulluja juoksulenkkejä ja samaan aikaan luulla voivansa elää salaatilla, rahkalla ja vedellä. Tuota ei jaksa kukaan ja ennemmin tai myöhemmin iskee ahmimiskohtaus, motivaatio katoaa ja palataan alkuruutuun.
Laihtuminen onnistuu vaikka sohvalla makaamalla kunhan vain syöt vähemmän kuin kulutat.
Käytännön elämässä tuo on mahdotonta kun kulutus on lähellä nollaa ja se sohva sijaitsee muutaman metrin päässä jääkaapista.
Parin tunnin kävelylenkin suurin etu on siinä että pysyy parin tunnin ajan kaukana ananaslonkerosta, perunalastupussista ja dippikulhosta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on ymmärretä: ap pienensi annoskokoja. Siksi.
Ja lisäsi liikuntaa. Kaksi tekijää yhdessä laihduttaa enemmän kuin kumpikaan erikseen. Siksi.
Olen laihtunut viljattomalla dieetillä. Ennen kävelin useita tunteja joka päivä, heti päästyäni kotiin aloin syömään. Ihmiset ovat yksilöitä, itsellä vaihdevuodet vaikuttivat asiaan. Kai jos nuorena oppii hyvät ruokailutavat, pysyy hoikkana. Meillä oli hiukopaloja ja grilliruokaa.
Vierailija kirjoitti:
"Mysli, muromysli (Rainbow) 2 rkl lisää -> 62 kcal + juustoraaste 15g (1 rkl) -> 57 kcal, salaatinkastike 1 rkl (keskiarvo, rypsiöljypohjainen -> 54 kcal, siemensekoitus 1 rkl (10g) -> 61 kcal, fetajuustokuutiot öljyssä 1 rkl (20g) -> 66 kcal + 5 dl rasvatonta maitoa 169 kcal, yhteensä 469 kcal."
Puolikourallista siemeniä tai pähkinöitä päivässä ohimennen/välipalana, kun ne on niitä terveellisiä naposteltavia (niinkuin onkin) on jotain 100 ylimääräistä kcal päivässä. Kertaa 365 = 5 kiloa rasvaa vuodessa lisää kehoon. "Miksi mä en laihdu"
Ne pähkinät syrjäyttävät muuta syömistä. Iltapäivän hiukomiseen pähkinöitä, niin jää voileipä lisukkeineen syömättä.
Kävelyllä voi olla selvä epäsuora vaikutus laihduttamisessa. Ei siis kalorien kulumisen kautta, vaan terveyden ja aineenvaihdunnan muutosten kautta.
Tietenkin se kävely vaikuttaa osaltaan, mutta laihduttamisen kannalta saa kävellä pirusti enemmän, jos ruokavalio ei muutu samalla.
Kuten itsekin sanoit: ruokavaliossa pienensin vain annoskokoja
Niin vain annoskokoja kylllä sä pienensit samalla kurkusta alas ahdettuja kaloreitakin.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa on aina näitä väärin laihdutettu -kitisijöitä matemaattisine kaavoineen.
Luutko edes aloitusta? Kirjoittaja itsekin totesin pienentäneensä myös annoskokoja. Ja kyllä, ihan puhdasta matematiikkaa laihtuminen on: jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen onnistuu vaikka sohvalla makaamalla kunhan vain syöt vähemmän kuin kulutat.
Käytännön elämässä tuo on mahdotonta kun kulutus on lähellä nollaa ja se sohva sijaitsee muutaman metrin päässä jääkaapista.
Parin tunnin kävelylenkin suurin etu on siinä että pysyy parin tunnin ajan kaukana ananaslonkerosta, perunalastupussista ja dippikulhosta.
Tää on niin totta 😁 olen ollut aikeissa lähteä pyöräilemään jo tunnin verran, mutta juuri hain keittiöstä tuc-suolakeksejä nipun jos olisin ollut pyöräilemässä, en olisi ollut syömässä suolakeksejä.
Laihduin viime kesänä 6kg kahdessa kuukaudessa kun rupesin tekemään 2-3 hölkkälenkkiä viikossa. Olin juuri sen 4-5kg ylipainon puolella. Ruokailutottumuksia en muuttanut mitenkään, vaan kahvipullaa ja viikonloppu pizzoja kului edelleen enemmän kuin pitäisi. Varmaan olisi ihan kunnon atleettisiin mittoihin päässyt jos olisi jonkun dieetti ruokavalion samalla ottanut käyttöön.
Työkaveri suorastaan suuttui, kun mainitsin että olen laihtunut ruoka määriä vähentämättä, pelkällä lenkkeilyllä. En tiedä mitä itselleen valehtelua tuo on että ihmiset jaksavat edelleen vängätä kuinka pelkät nälkäkuurit laihduttavat eikä mikään muu. Jos kulutat päivässä 700kcal enemmän, niin ihan luonnollistahan se on että ruokavaliosta ei sitä 700kcal tarvitse nipistää laihtuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mysli, muromysli (Rainbow) 2 rkl lisää -> 62 kcal + juustoraaste 15g (1 rkl) -> 57 kcal, salaatinkastike 1 rkl (keskiarvo, rypsiöljypohjainen -> 54 kcal, siemensekoitus 1 rkl (10g) -> 61 kcal, fetajuustokuutiot öljyssä 1 rkl (20g) -> 66 kcal + 5 dl rasvatonta maitoa 169 kcal, yhteensä 469 kcal."
Puolikourallista siemeniä tai pähkinöitä päivässä ohimennen/välipalana, kun ne on niitä terveellisiä naposteltavia (niinkuin onkin) on jotain 100 ylimääräistä kcal päivässä. Kertaa 365 = 5 kiloa rasvaa vuodessa lisää kehoon. "Miksi mä en laihdu"
Ne pähkinät syrjäyttävät muuta syömistä. Iltapäivän hiukomiseen pähkinöitä, niin jää voileipä lisukkeineen syömättä.
Niihin pähkinöihin pitää yhdistää purkillinen maustamatonta maitorahkaa. Tieteellisillä tutkimuksilla on todistettu monta kertaa, että kannattaa painottaa vuorokauden kaloriensaanti ajalle ennen klo 15. Monet aamu- ja lounasniukistelijat syövät senkin edestä enemmän sitten illalla, koska nälkäpaine on kasvanut aamusta saakka iltaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihtunut kilon viikossa pudottamalla kalorit 1000 kcal / pv, ilman ylimääräistä liikuntaa. Tosin askelia tulee sellainen 8 000 päivittäin eniveis kun tulee kaupungilla hyörittyä. Mutta liikunnalla laihduttaminen: itselle liian hankalaa. Helpompi on keventää syömistä.
Eihän pelkkä liikunta laihdutakaan, jos ei syödyt kalorit + liikunnan tuoma lisäkulutus luo yhdessä kalorivajetta.
Itse en pystyisi 1000 kalorin syömiseen, niin helpompi syödä se 1300-1500 kaloria ja päälle kuluttaa liikunnalla se parisataa ylimääräistä kaloria perusaineenvaihdunnan lisäksi.
Plus liikunta vie itselläni ajatuksia muualle, niin ei sitten herkästi tee mielikään mitään ylimääräistä syödä.
Vierailija kirjoitti:
No ei kenenkään lepokulutus lähellää nollaa ole.
Näissä ketjuissa on aina näitä väärin laihdutettu -kitisijöitä matemaattisine kaavoineen.