Hei gluteenittomat juhlavieraat!
Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikkona en oleta mitään.
Olen tottunut riisipiirakoihin ja niihin muoviin pakattuihin kinuskisydämisiin muffinsseihin, joita juhlissa minulle tarjotaan. Usein riisipiirakan vieressä ei ole omaa voiastiaa tai päällisiä, jotka eivät olisi kontaminoituneet, jolloin nakerran vähän kuivahtanutta ja käteen murtuvaa piirakkaa ilman täytteitä. Leikkeleet, juustot ja vihannekset ovat usein ihan silmin nähden gluteenimurussa jo kahden ensimmäisen ottajan jälkeen.
Säännöllisesti käy niin, että joku terve vieras (esim. lapsi) on ottanut sen yhden ainoan tarjolla olevan muffinssin ennen kuin ehdin pitopöytään. Nykyisin myös on kahvin kanssa on tarjolla usein vain sellaista kauramaitoa, joka ei ole gluteeniton. Silloin syön sen kuivan riisipiirakan mustan kahvin kanssa.
Minulle juhlat eivät siis synny ruoasta, vaan ihmisistä ja tunnelmasta.
Harmillisen usein emäntä tai isäntä tosin aloittaa kiusallisen julkisen voivotte
Tämä oli niin samaistuttava kuvaus 😀 Lisäisin vielä, että monella meistä on liitännäissairautena laktoosi-intoleranssi, jolloin korvikkeeksi kaivetut maitosuklaat ja jäätelöt eivät sovi. Olen itse kerran syöttänyt emännän tuputtaman jäätelöpuikon kulman takana lapselle, jotta en pahoittaisi mieltä.
Ymmärrän hyvin, että sairauteni aiheuttaa stressiä juhlakalulle. On kuitenkin hyvä muistaa että keliaakikko kokee tuon saman stressin joka ikinen päivä, jolloin ei voi syödä omassa keittiössä itse valmistamaansa ruokaa.
Itse syön ilolla gluteenittomista aineksista valmistettua salaattia juhlissa. Kahvin kanssa käy vaikka pakastealtaasta sulatettu gluteeniton pulla.
Vierailija kirjoitti:
En enää käy missään juhlissa keliakian takia. En jaksa sitä uhriutumista, jota ehtoisat emännät suureen ääneen voivottelevat kun ei mikään kelpaa.
A) En luota keneenkään muuhun kuin itseeni ja äitiini kokkaajana, en edes dieettikokkeihin.
B) kaupan käntyt sisältävät kaikkea sellaista epäkelpoa, joka mikä on vähintään yhtä paha pakin sekoittaja kuin gluteeni ja lisäksi ne ovat ihan s**tanan pahoja.
Jos juhlissasi tehdään iso numero toisen syömisistä, niin en todellakaan saavu paikalle. Joisin hyvin mielellään ihan vaan kahvia, mutta kun niin ei saa rauhassa tehdä vaan alkaa hirveä tenttaus show.
Onneksi minulla on sellainen työ, että on usein viikonloput töitä, niin sen varjolla on helppo kohteliaasti kieltäytyä juhlista.
On todella junttia tehdä toisen sairaudesta show. Mutta niin vaan moni tekee. Siksi en usein edes kerro olevani keliaakikko vaan menen juhliin syömällä kotona etukäteen ja keskittymällä kahviin tai viiniin.
Itseäni ihmetyttää, miten huonosti keliakiaa edelleen tunnetaan. Gluteenittomia vaihtoehtoja saattaa olla, mutta ne lätkäistään tarjolle samalle lautaselle kuin vehnätuotteet. En kyllä kaikesta sosiaalisesta ahdistuksesta huolimatta kyllä syö sellaista tarjoilua, joka on minulle haitallinen. Yllättävän moni ei ymmärrä mitä gluteeni on eikä siksi tajua sitä löytyvän esim. ohramaltaasta.
Kesäjuhlissa ehdottomasti parhaita gluteenittomia tarjoomuksia ovat hedelmät ja marjat. Syön ilolla kipollisen vadelmia mutta sulatettua gluteenitonta mutakakkua otan yleensä vain pienen siivun kohteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.
Mulla ei itsellä ole mitään ruokarajoitteita, mutta on sen verran karjalaisia geenejä, etten ikinä kehtaisi jättää huomioimatta vieraiden erikoisruokavalioita. Mua oikeasti hävettäisi, jos kaikille ei olisi edes jotain sopivaa. Useimmiten se erikoisruokavalioiden huomioiminen ei ole edes niin mahdottoman vaikeaa, kunhan vähän viitsii. Aiemmin tein paljon lasten luokan tapahtumiin sekä makeita että suolaisia leivonnaisia ja olin aina vapaaehtoinen huolehtimaan erikoisruokavalioista. Se oli oikeastaan vaan kiva haaste miettiä mitä toteuttaa ja kokeilla uusia juttuja. Ei niitä sortteja tarvi olla kauhean montaa, kunhan on huomioitu edes jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää, miten huonosti keliakiaa edelleen tunnetaan. Gluteenittomia vaihtoehtoja saattaa olla, mutta ne lätkäistään tarjolle samalle lautaselle kuin vehnätuotteet. En kyllä kaikesta sosiaalisesta ahdistuksesta huolimatta kyllä syö sellaista tarjoilua, joka on minulle haitallinen. Yllättävän moni ei ymmärrä mitä gluteeni on eikä siksi tajua sitä löytyvän esim. ohramaltaasta.
Osa saattaa suuttua, jos ei suostu syömään itselleen sopimatonta. Muistan kun yksi emäntä vänkäsi tekoitkuisella äänellä, että maistaisin edes vähän. Sitten kieltäytymisestä tehdään suuri spektaakkeli koko vierasjoukolle.
Vierailija kirjoitti:
Odottaisin, että vieraat on huomioitu muutenkin kuin yhdellä pasteijalla. Niitä kalliita valmisleivoksia ei tarvitse olla montaa, mutta sen lisäksi luonnostaan gluteenittomia tarjottavia
Minä en pysty syömään makeaa paljon. Terveys ei edes salli sitä muutenkaan, että korvaan aterioita kahvipöydän antimilla. Söisin gluteenittomia karjalanpiirakoita ja erikseen puhtain välinein tehtyä ja säilytettyä munavoita mielelläni. Makealla ei nyt ole suurta väliä minulle. Riittää vaikka ihan gluteeniton Dominon näköinen ja makuinen Cooky S-marketista. 
Se on kiva kun näet vaivaa siihen että otat kaikkien erikoisruokavaliot huomioon ja juhlissa näet näiden "allergisten" syövän ihan tavallisia ruokia koko illan. Lopuksi saa sitten heittää ne kaikista kalleimmat ruuat roskiin.
Miksi joku persaukinen järjestää juhlia?
Vierailija kirjoitti:
Ap toivoisi ämä gluteenittomat vieraat kyllä kylään. Ihana ähdä heitä. Täydellisessä maailmassa tilaisin kaikille vieraille keikn pitopalvelusta gluteenittomana mutta siihen minulla ei nyt ole varaa. Siksi kyselen kuinka hoitaisin tyylikkäästi gluteenittomat huomioon ottaen tarjoilun heidän kohdallaan.
ap
Perunajauhoon leivottu kääretorttu taitaa olla gluteeniton leivonnainen? Se pitää pitää visusti pakattuna erillään muiden tarjoiluista. Minä pidän täytteestä, jossa on puolet kermavaahtoa ja puolet maitorahkaa ja seoksessa aavistuksen verran sokeria ja vaniljasokeria. Sen lisäksi melkein mitä tahansa marjoja tai hedelmänpaloja. No, ananas voi olla liian kosteaa. Avainsana on se, että kääretorttu viipaloidaan ennen tarjoilua ja se on visusti erillään muusta tarjoilusta selkeästi gluteenittomaksi merkittynä.
Tee gluteeniton mutakakku ja osto Lidlistä gluteenittomia karjalanpiirakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pitkään aikaan enää halunnut mennä mihinkään juhliin, koska gluteenittomana ja monelle muulle aineelle allergisena saan aina jotain ongelmaa, vaikka kuinka kieltäytyisin syömästä mitään etukäteen jo ilmoittaen allergisena mutta kohteliaana. Olen siis usein kieltäytynyt tarjottavista jo etukäteen, pakotettuna sanonut, että suklaa käy, sitten on kuitenkin tarjolla jotain, minkä pitäisi sopia, ja oireita tuleekin, ja jos olen yrittänyt googlettaa ainesosia, on minulle marttyyrina huudettu, että miten en luota siihen, mitä tarjoavat tietäen allergiani ja sairauteni... Ei ole kokkaajan vika välttämättä ollut gluteenittomia tarjoavana oireeni vaan se, että samaan aikaan on vehnäjauhot tai joku muu, mille olen myös allerginen, pyörinyt ilmassa ja keittiössä (olen myös vehnäallergikko, kerran myös oli tarjottavassa gluteenitonta vehnätärkkelystä), ja allergiani on pahempi, to
Et kai sinä ole suu auki siellä kaupassa ja saa niitä jauhoja suuhusi?
Yksi suolainen ja yksi makea jos käyvät gluteenittomalla niin riittää hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä helppo ja edullinen tehdä, mutta odotas kun vieraslistalla on 10 gluteiinitonta, 2 maitoallergikkoa, 12 laktoositonta, 5 vegaania ja 2 pähkinäallergista. Päädyin sitten tekemään kaikille gluteiinittoman, maidottoman, munattoman, pähkinättömän ja tottakai laktoosittoman (kun ei ole sitä maitoa tai kermaa) kakun ja muut tarjottavat. Tarjolla oli suolaista ja makeaa. Koko juhlan hinnaksi tuli 120 euroa, jos olisin mennyt ostamaan tarjottavat leipomosta, tuolla hinnalla ei olisi saanut kuin 2 gluteiinitonta kakkua.
Minä tein vuosia lasteni juhliin tuolla tavalla. Tarjosimme vielä hampurilaiset ja lohkoperunat ennen makeita herkkuja ja lapset (ja heidän vanhempansa) olivat todella tyytyväisiä. Meillä olivat adrenaliinikynät valmiudessa ja kertaakaan ei kukaan saanut minkäänlaisia oireita. Tietenkään noin runsailla ehdoilla tehtyjä syötäviä ei saa enää siitä vähäsokerisemmaksi tai vähärasvaisemmaksi. Tietenkin meillä on aina hedelmiä ja kasviksia, jos niitä haluaa.
järjestettiin vähän isommat pippalot, joihin tilattiin tarjoomukset leipomosta.
Otettiin kaikkia normitarjottavia vastaavat gluteenittomat tuotteet. Hyviä olivat.
Koska kaikki tarjottavat eivät loppuneet juhlassa, esikä esim. gluteenittomia vieraita ollut montaa, heille tarkoitettu kakku kelpasi loistavasti vielä muille vieraille myöhemmin. Oli tosi hyvää, mielestäni parempi kuin normitäytekakku.
Vierailija kirjoitti:
Se on kiva kun näet vaivaa siihen että otat kaikkien erikoisruokavaliot huomioon ja juhlissa näet näiden "allergisten" syövän ihan tavallisia ruokia koko illan. Lopuksi saa sitten heittää ne kaikista kalleimmat ruuat roskiin.
Melkoista, että heität ruokaa roskiin.
Jos ei tule syötyä heti, pakasta vaikka. Ne gluteenittomat tuotteet ovat syömäkelpoisia kaikille muillekin.
Juhlissa kannattaa tarjota mahdollisimman paljon luontaisesti gluteenittomia tuotteita, kuten salaatteja, hedelmiä ja juustoja. Gluteenittomiin tuotteisiin kannattaa perehtyä ja kysyä vaikka gluteenittomilta itseltään suosituksia. Jos et ole tottunut leipomaan gluteenitonta kannattaa tilata esim. leipomosta. Marenkipohjalla saa helposti hyvän gluteenittoman kakun.
Mielestäni on kohteliasta, että gluteenittomille on tarjolla saman tyyppinen kattaus kuin muillekin. Tuntuu aika kurjalta, jos muille on montaa sorttia ja gluteenittomille pari kuivaa keksiä ja joku kuiva pasteija. Tällaisesta tulee sille gluteenittomalle aika kurja ja ei-tervetullut olo. Joten jos olet päättänyt järjestää juhlat, tulee sinun huomioida kaikki vieraat. Jos vieraita on enemmän ei se oikeasti voi olla iso osa budjetista hankkia gluteenittomia tarjoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää käy missään juhlissa keliakian takia. En jaksa sitä uhriutumista, jota ehtoisat emännät suureen ääneen voivottelevat kun ei mikään kelpaa.
A) En luota keneenkään muuhun kuin itseeni ja äitiini kokkaajana, en edes dieettikokkeihin.
B) kaupan käntyt sisältävät kaikkea sellaista epäkelpoa, joka mikä on vähintään yhtä paha pakin sekoittaja kuin gluteeni ja lisäksi ne ovat ihan s**tanan pahoja.
Jos juhlissasi tehdään iso numero toisen syömisistä, niin en todellakaan saavu paikalle. Joisin hyvin mielellään ihan vaan kahvia, mutta kun niin ei saa rauhassa tehdä vaan alkaa hirveä tenttaus show.
Onneksi minulla on sellainen työ, että on usein viikonloput töitä, niin sen varjolla on helppo kohteliaasti kieltäytyä juhlista.
On todella junttia tehdä toisen sairaudesta show. Mutta niin vaan moni tekee. Siksi en usein edes kerro olev
Sama show tehdään allergioista; miten joku VOI olla mausteille allerginen? Toki kerron jo etukäteen, että pippurit ei sovi minulle, MUTTA kun ne on niin hyviä, että niitä on laitettu kaikkeen sitä munavoita myöden. Sitten alkaa se uhriutuva voivotus " mitä me nyt sulle keksittäis?" Nyt mulla on keliakiakin, mutta en mene moniinkaan juhliin. En jaksa voivottelevia emäntiä. Menen vain mutkattomien emäntien juhliin, joilla on joku tarjottava mietitty mulle, ja se kerrotaan minulle ilman showta tai pöydässä on lappu "gluteeniton ja/tai pippuriton".
Keliaakikkona en oleta mitään.
Olen tottunut riisipiirakoihin ja niihin muoviin pakattuihin kinuskisydämisiin muffinsseihin, joita juhlissa minulle tarjotaan. Usein riisipiirakan vieressä ei ole omaa voiastiaa tai päällisiä, jotka eivät olisi kontaminoituneet, jolloin nakerran vähän kuivahtanutta ja käteen murtuvaa piirakkaa ilman täytteitä. Leikkeleet, juustot ja vihannekset ovat usein ihan silmin nähden gluteenimurussa jo kahden ensimmäisen ottajan jälkeen.
Säännöllisesti käy niin, että joku terve vieras (esim. lapsi) on ottanut sen yhden ainoan tarjolla olevan muffinssin ennen kuin ehdin pitopöytään. Nykyisin myös on kahvin kanssa on tarjolla usein vain sellaista kauramaitoa, joka ei ole gluteeniton. Silloin syön sen kuivan riisipiirakan mustan kahvin kanssa.
Minulle juhlat eivät siis synny ruoasta, vaan ihmisistä ja tunnelmasta.
Harmillisen usein emäntä tai isäntä tosin aloittaa kiusallisen julkisen voivottelun, kun huomaavat sen muffinssin kadonneen ja yrittävät keksiä, mitä minä voisin nyt sitten syödä heidän kaapeistaan. On hädissään tarjottu mikropopcornia, edellispäivän grilliperunoita, joulukalenterisuklaata jne. Sitten minä olen joutunut vastaamaan vartin verran kysymyksiin ihokeliakiasta, aineenvaihdunnastani, vatsani toiminnasta ja lopulta kuuntelemaan jonkun tuntemattoman ihmisen kuvauksia siitä, että hänellä epäillään Crohnin tautia.