Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei gluteenittomat juhlavieraat!

Vierailija
09.07.2025 |

Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?

Kommentit (180)

Vierailija
1/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivotko itse? Esim kakun voi tehdä kaikille kluteiinittomana, ei maksa hirveitä. Samoin joku suolainen piirakka.

Vierailija
2/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossei tavallinen perustarjottava kelpaa niin sitte voi ihan vapaasti ottaa omat eväät eikä kiduttaa isäntäperhettä tai muita vieraita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla useampaa sorttia. Riittää, että on huomioitu makealla ja suolaisella. 

Vierailija
4/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei gluteenittomien tarjottavien tarvitse olla mitään hurjan kalliita. Esim tavallinen täytekakku tulee gluteenittomana kun tekee pohjan pelkkään perunajauhoon. Tulee myös paljon parempi näin. Silloin sitä voi syödä kaikki. 

Semperin gluteeniton jauho maksaa 3€ ja siitä saa piirakkapohjan tehtyä pellilliseen piirakkaa -> suolainen piirakka joka sopii kaikille.

Vierailija
5/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tutustu valmiisiin tuotteisiin, vaan tee itse. Marengista(saa valmiina edullisesti) saa rakennettua monenlaisia kerroskakkuja niin, että mätkit marenkilevyjen väliin esimerkiksi vatkattua kermaa. vähän rahkaa kiinteyttämään ja marjoja tai mitä sitten haluatkin halvalla sekoittaa mukaan. Sitä syövät muutkin.Keliakialiiton sivuilla on edullisia suolaisen piirakan ohjeita, joihin menee korkeintaan yhden pasteijan hinnan verran raaka-aineita. 

Vierailija
6/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotileipomukset voivat jäädä syömättä, kun ei voi olla varma, etteivät ne ole vehnäjauhoista kontaminoituneet.

Vierailija
7/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohteliasta, että on suunnilleen saman verran sortteja kuin muillekin. Vähemmälläkin pärjää, mutta sitten niiden olisi hyvä olla kunnollisia, ei mitään kuivia kaupan känttyjä. 

Täytekakku on helppo tehdä gluteenittomana, vaihtaa vain jauhot. Sama makeissa piirakoissa. Marengit käy kaikille. Juustolautanen ja hedelmät/hillot käy myös kaikille. Myös hyytelö-/juustokakut on helppo tehdä kaikille sopivana kun käyttää pohjaan gluteenittomia keksejä. 

Suolaisista salaatit käy kaikille jos ei tee pastasalaattia. Voileipäkakkua voi helposti tehdä itse kaupan viipaleleivästä ja esim gluteenittomia suolakeksejä, jonka päälle esim jotain kinkku tai kalatahnaa.  

Tässä jotain vinkkejä, jos juhliin on vielä aikaa valmistautua 😀 

Oispa kiva tulla kaveriksi leipomaan 😀 en ole pitkään aikaan laittanut juhlia. 

Vierailija
8/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä periaatteessa yksi suolainen ja yksi makea erikoisruokavaliojuttu riittää. Mutta onhan se aina kivempi jos on enemmän vaihtoehtoja.

Nuo vehnäleipomuksia matkivat gluteenittomat jutut on tosi kalliita. Halvemmalla pääsee, jos tarjoaa esim. jotain salaattia, joka on gluteenitonta ihan luonnostaan. Sitä voi syödä kaikki. Makeana voisi olla esimerkiksi jotain näistä: hedelmiä, moussea, smoothieta, jäätelöä tai suklaata (varmista näiden kaikkien gluteenittomuus).

Vierailija
9/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa menolippu mombasaan

Vierailija
10/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielikuvitukseton saa olla ellei keksi muuta syömistä kuin viljaa, viljaa ja viljaa. Muussuttaako ap vain leipää eikä koskaan mitään muuta? Meillä perheessä keliaakikko ja loppujen lopuksi aika pieni osa ruoista josta piti luopua.

Vierailija
11/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.

Vierailija
12/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotileipomukset voivat jäädä syömättä, kun ei voi olla varma, etteivät ne ole vehnäjauhoista kontaminoituneet.

No, ei mulla ainakaan. 

Vierailija
13/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.

Samaa mieltä. Laktoositonta lukuunottamatta oikeastaan kaikki rajoitteet todella hankalia. 

Vierailija
14/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät ja salaatit pitäisi käydä eikä tarvitse jauhoja.

Vierailija
15/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoa menolippu mombasaan

Varmaan kalliimpi kuin pari gluteenitonta tarjottavaa. 

Vierailija
16/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa jumalauta jättäkää se ruokarajoitteesta mainitseminen kokonaan pois! Törkeää ensin odottaa muiden vaivautuvan ja sitten vielä epäillä vaivaa sen vaivan arvoiseksi. Hyi mitä ajattelua!

Vierailija
17/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tutustu valmiisiin tuotteisiin, vaan tee itse. Marengista(saa valmiina edullisesti) saa rakennettua monenlaisia kerroskakkuja niin, että mätkit marenkilevyjen väliin esimerkiksi vatkattua kermaa. vähän rahkaa kiinteyttämään ja marjoja tai mitä sitten haluatkin halvalla sekoittaa mukaan. Sitä syövät muutkin.Keliakialiiton sivuilla on edullisia suolaisen piirakan ohjeita, joihin menee korkeintaan yhden pasteijan hinnan verran raaka-aineita. 

Tämä on hyvä neuvo. Gluteenittomat jauhot eivät riitä, pitää ostaa myös psylliumia. Keliaakikot ovat vähän epäluuloisia siitä, onko tuote varmasti gluteeniton. Muuten voi olla puoli vuotta p. housussa. Kaikki ovat vaivautuneita siitä, jos joku joutuu näkemään heidän takiaan vaivaa.

Vierailija
18/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomasta leivästä teet kauniit voileivät (huomioi että leikkeleet ovat gluteenittomia), pakasteesta ostat gluteenittomat karjalanpiirakat ja niiden kanssa teet munavoin, lisäksi ostat jotakin gluteenittomia keksejä ja jäätelöä (huomioi ettei jäätelö sisällä esim. keksinmuruja tai muta-/suklaakakkua tms.). Edullista ja tarjolla on sekä makeaa että suolaista.

Vierailija
19/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kohteliasta, että on suunnilleen saman verran sortteja kuin muillekin. Vähemmälläkin pärjää, mutta sitten niiden olisi hyvä olla kunnollisia, ei mitään kuivia kaupan känttyjä. 

Täytekakku on helppo tehdä gluteenittomana, vaihtaa vain jauhot. Sama makeissa piirakoissa. Marengit käy kaikille. Juustolautanen ja hedelmät/hillot käy myös kaikille. Myös hyytelö-/juustokakut on helppo tehdä kaikille sopivana kun käyttää pohjaan gluteenittomia keksejä. 

Suolaisista salaatit käy kaikille jos ei tee pastasalaattia. Voileipäkakkua voi helposti tehdä itse kaupan viipaleleivästä ja esim gluteenittomia suolakeksejä, jonka päälle esim jotain kinkku tai kalatahnaa.  

Tässä jotain vinkkejä, jos juhliin on vielä aikaa valmistautua 😀 

Oispa kiva tulla kaveriksi leipomaan 😀 en ole pitkään aikaan laittanut juhlia. 

Kannattaa katsoa voiko pastasalaatin resepteissä sen pastan tilalle vaihtaa sujuvasti keitetyn perunan.

Vierailija
20/180 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikko ei välttämättä uskalla syödä itsetehtyjä leipomuksia! Kannattaa ostaa valmiita ja antaa olla pakkauksessaan. Minulla on yksi kaveri joka ei uskalla syödä kotinsa ulkopuolella mitään, mikä ei ole pakkauksessa oltuaan kahdesti sairaalassa kontaminaation takia. Varmasti yksi suolainen ja yksi makea riittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi