Hei gluteenittomat juhlavieraat!
Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa os
Edelleenkin; keliakissa ei ole mitään tasoja, vaan pienikin määrä on liikaa. Se, että joku ei välitä terveydestään ei sitä muuta. Tavallisessa keittiössä valmistetut tuotteet ei ole turvallisia, kun ei moni ymmärrä sitä ettei voi korppujauhoilla jauhottaa vuokaa tai ihan vähän vaan sekoittaa taikinaa samalla lusikalla. Ja nykyään gluteenittomia tuotteita on joka kaupassa jos jonkinlaista.
Onko jokaisen keliaakikon perheessä siis kaksi keittiötä? Vai syövätkö kaikki perheenjäsenet vain gluteenitonta? En ihan usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä mont
Onko jokaisen keliaakikon perheessä siis kaksi keittiötä? Vai syövätkö kaikki perheenjäsenet vain gluteenitonta? En ihan usko.
Ei mutta esim levitettä oli kaksin kappalein. Mahdolliset pullat ja herkut oli erikseen eri kaapissa. Nykyään kun lapset on jo poissa kotoa niin ei meillä ole mitään muita kuin gluteenittomia kun en mä syö mitään leipiä, pullia, keksejä tms. Vaimo syö joskus. Tavallisessa ruuassa nyt harvoin on mitään gluteenia ja sen voi korvata helposti jos on.
Kluteeiniton???
Keliakia ja gluteeniton ruoka on kaksi eri asiaa, jopa kahvilan työntekijä saattaa sotkea nämä keskenään.
Mikäli tämä ei ole provo niin oikeasti sairas tai herkkävatsainen tarjoutuu ottamaan omat eväät. Eri asia on sitten nämä vuoroin karppaavat, sokerittomat, gluteenittomat ja ties mitkä jotka vaativat joka sorttia väännettynä kuhunkin ruokavalioon sopivaksi. Kun silmä välttää niin ollaan kuokkimassa "tavallista" tarjottavaa. Kumpaan joukkoon vieraasi kuuluvat?
Kuulostaa kyllä vähän oudolta järkätä juhlat ja sitten budjetti kaatuu pariin vieraaseen.
Kuten mainittu, joku halpis mutakakku pakkasesta ei paljoa maksa. Pilko tarjolle lisäksi vaikka hedelmiä (vai maksavatko nekin liikaa) ja marjoja, jotka kelpaavat kaikille.
Helpoin lienee suoraan kysyä vierailta, sopiiko joku ehdottamasi juttu heille. Siinä sitten tulisi varmasti ilmi jos joku haluaa tuoda omat eväät tai ei syö ollenkaan. Itse tein näin viime vuonna kun järjestin juhlat, joihin oli tulossa henkilö joka ei voinut syödä ollenkaan maitoproteiinia ja ehdotin hänelle sopisiko x ja y tarjottavaksi, kun aihe oli itselleni vieras.
Mua varten ei tarvitse ainakaan leipoa itse. Kaupan keksit riittää ja kupillinen mustaa teetä tai kahvia. En söisi leivonnaisiasi muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä mont
Ei vaan sekä jääkaapissa että kuiva-ainekaapissa on erikseen rasia, jossa on keliaakikon leivät, levitteet, leikkeleet ja muut, joihin ei saa tulla hitustakaan gluteenia edes samalla veitsellä tai ottimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä periaatteessa yksi suolainen ja yksi makea erikoisruokavaliojuttu riittää. Mutta onhan se aina kivempi jos on enemmän vaihtoehtoja.
Nuo vehnäleipomuksia matkivat gluteenittomat jutut on tosi kalliita. Halvemmalla pääsee, jos tarjoaa esim. jotain salaattia, joka on gluteenitonta ihan luonnostaan. Sitä voi syödä kaikki. Makeana voisi olla esimerkiksi jotain näistä: hedelmiä, moussea, smoothieta, jäätelöä tai suklaata (varmista näiden kaikkien gluteenittomuus).
Vaimoni on keliaakikko, ja tosiaan, on hyvä olla tarjolla jotain sellaista suolaista, joka on luontaisesti gluteenitonta. Esimerkiksi uunilohessa ei ole gluteenia ellei sitä siihen erikseen ja pelkkää ilkeyttään tunge. Sama koskee perunoita, salaatteja ja monia muitakin ihan kelvollisia ruoka-aineita. Sitten kun ne vielä merkitsee G:llä, ei gluteenittomalla ruokavaliolla olevan ole vaikea saada ruokaa, ei
Paitsi jos ko. keliaakikko on myös allerginen jollekin. Kuten mä olen perunoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa ostettiin valmiina. No, ne itse tehdyt eivät käyneet
Myös gluteenittomia karjalanpiirakoita ja muitakin voi syödä muutkin. Mutta ei päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä periaatteessa yksi suolainen ja yksi makea erikoisruokavaliojuttu riittää. Mutta onhan se aina kivempi jos on enemmän vaihtoehtoja.
Nuo vehnäleipomuksia matkivat gluteenittomat jutut on tosi kalliita. Halvemmalla pääsee, jos tarjoaa esim. jotain salaattia, joka on gluteenitonta ihan luonnostaan. Sitä voi syödä kaikki. Makeana voisi olla esimerkiksi jotain näistä: hedelmiä, moussea, smoothieta, jäätelöä tai suklaata (varmista näiden kaikkien gluteenittomuus).
Vaimoni on keliaakikko, ja tosiaan, on hyvä olla tarjolla jotain sellaista suolaista, joka on luontaisesti gluteenitonta. Esimerkiksi uunilohessa ei ole gluteenia ellei sitä siihen erikseen ja pelkkää ilkeyttään tunge. Sama koskee perunoita, salaatteja ja monia muitakin ihan kelvollisia ruoka-aineita. Sitten kun ne vielä merkitsee G:llä, ei gluteenittoma
Paitsi jos ko. keliaakikko on myös allerginen jollekin. Kuten mä olen perunoille.
No sitten et varmaan syö perunaa, vai?
Mielestäni pitää ymmärtää, että jos on allerginen tai intolerantti ihan kaikelle, silloin täytyy varmaan lähteä liikkeelle siitä, että ottaa mukaan omat eväät. Jossain vaiheessa hyvänkin isännän ja emännän velvollisuuksien täytyy olla täytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa os
Myös gluteenittomia karjalanpiirakoita ja muitakin voi syödä muutkin. Mutta ei päin vastoin.
Oletko koskaan maistanut gluteenitonta karjalanpiirakkaa?
Ohut piirakkataikina on yksi vaikeimmista asioista tehdä gluteenittomana, ja lopputulos on sekä kallis että käsiin hajoava. Sitkoa on oikeasti vaikea ellei jopa mahdotonta korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on keliaakikko, ja tosiaan, on hyvä olla tarjolla jotain sellaista suolaista, joka on luontaisesti gluteenitonta. Esimerkiksi uunilohessa ei ole gluteenia ellei sitä siihen erikseen ja pelkkää ilkeyttään tunge. Sama koskee perunoita, salaatteja ja monia muitakin ihan kelvollisia ruoka-aineita. Sit
Mä olen se joka sanoi, ettei söisi mitään, että mua varten ei tarvitse kokata. Ei nyt eikä vastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoitettiin, että ostaa ne valmiina.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä vähän oudolta järkätä juhlat ja sitten budjetti kaatuu pariin vieraaseen.
Kuten mainittu, joku halpis mutakakku pakkasesta ei paljoa maksa. Pilko tarjolle lisäksi vaikka hedelmiä (vai maksavatko nekin liikaa) ja marjoja, jotka kelpaavat kaikille.
Helpoin lienee suoraan kysyä vierailta, sopiiko joku ehdottamasi juttu heille. Siinä sitten tulisi varmasti ilmi jos joku haluaa tuoda omat eväät tai ei syö ollenkaan. Itse tein näin viime vuonna kun järjestin juhlat, joihin oli tulossa henkilö joka ei voinut syödä ollenkaan maitoproteiinia ja ehdotin hänelle sopisiko x ja y tarjottavaksi, kun aihe oli itselleni vieras.
Juu, ja kaikkein helpointa olisi jos vieras ihan itse kertoisi mikä hänelle sopii ilman erillisiä kyselyitä. Tuo mutakakkukin on täällä tuomittu, mut ilmeisesti ei sit ollut kuitenkaan viitsinyt kertoa etukäteen että mikä kelpaisi sen sijasta. Moni varmaan ostaa mutakakun kun se on helppo, edullinen ja turvallinen ratkaisu.
Tuo on myös outo asenne, että juhlia saa järjestää vain isolla budjetilla. Mä olen pienituloinen, mutta tykkään ja haluan silti järjestää juhlia koska pidän ystävistäni ja haluan nähdä heitä ja viettää aikaa yhdessä. Ikävää, jos tätä ei voi tehdä ilman että yhden tai kahden vieraan takia budjetti pitää mitoittaa kaksinkertaiseksi ja tilata ruuat esim. gluteenittomuuteen erikoistuneesta leipomosta eikä voi tehdä itse. Lisäksi ihan esimerkiksi ne usein mainitut gluteenittomat karjalanpiirakat ovat kalliita, ja vaikka niitä voisivat syödä muutkin niin eivät ne hyviä ole.
Välillä ihmettelen keliaakikkojen herkkyyttä. Lapseni sai diagnoosin jo pienenä, yli kymmenen vuotta sitten. Ravitsemusterapeutti sanoi silloin, että jos viljaa ei näy, se ei aiheuta oireita. Tarvitaan siis ihan oikeasti sitä viljaa suoleen. Lapsi on koko ajan syönyt "saattaa sisältää" -tuotteita ja mm viljattomia irtokarkkeja. Oireita ei ole ollut. Suoli oli pahasti tuhoutunut ja verikoearvo yli 200, kun tauti todettiin. Kolmen kuukauden kuluttua arvo oli jo 3 ja sen jälkeen aina 0. Verikoe on otettu lapselta vuosittain + erikoislääkärin tutkimus. Kokemukseni mukaan ei tarvita eri keittiötä, mutta eri rasva, leivänpaahdin ym, sekä huolellisuus jauhojen pöllyttelyssä ja murujen siivoamisessa. Ei kannata tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on. Pahempi sairaus esim vaikea vilja-allergia on, enemmän se rajaa ja jo hengitettävä jauhopöly voi laukaista vaikeita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Leivotko itse? Esim kakun voi tehdä kaikille kluteiinittomana, ei maksa hirveitä. Samoin joku suolainen piirakka.
Se on gluteiini.
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen keliaakikkojen herkkyyttä. Lapseni sai diagnoosin jo pienenä, yli kymmenen vuotta sitten. Ravitsemusterapeutti sanoi silloin, että jos viljaa ei näy, se ei aiheuta oireita. Tarvitaan siis ihan oikeasti sitä viljaa suoleen. Lapsi on koko ajan syönyt "saattaa sisältää" -tuotteita ja mm viljattomia irtokarkkeja. Oireita ei ole ollut. Suoli oli pahasti tuhoutunut ja verikoearvo yli 200, kun tauti todettiin. Kolmen kuukauden kuluttua arvo oli jo 3 ja sen jälkeen aina 0. Verikoe on otettu lapselta vuosittain + erikoislääkärin tutkimus. Kokemukseni mukaan ei tarvita eri keittiötä, mutta eri rasva, leivänpaahdin ym, sekä huolellisuus jauhojen pöllyttelyssä ja murujen siivoamisessa. Ei kannata tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on. Pahempi sairaus esim vaikea vilja-allergia on, enemmän se rajaa ja jo hengitettävä jauhopöly voi laukaista vaikeita oireita.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Nuo eri rasvat ja ottimet ovat itsestäänselvyyksiä. Samoin ruuanvalmistus- ja leipomisvälineiden tarkka puhdistus. Täällä vaan joidenkin kommentoijien mielestä on täysin mahdotonta tehdä mitään keliaakikolle sopivaa normi kotikeittiössä.
Siinä vaiheessa, kun lähipiirissäni oli keliaakikko, kyllä hän suostui syömään meillä jopa minun leipomuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivotko itse? Esim kakun voi tehdä kaikille kluteiinittomana, ei maksa hirveitä. Samoin joku suolainen piirakka.
Se on gluteiini.
Eikös se ole gluteeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotileipomukset voivat jäädä syömättä, kun ei voi olla varma, etteivät ne ole vehnäjauhoista kontaminoituneet.
Siinä tapauksessa jumalauta jättäkää se ruokarajoitteesta mainitseminen kokonaan pois! Törkeää ensin odottaa muiden vaivautuvan ja sitten vielä epäillä vaivaa sen vaivan arvoiseksi. Hyi mitä ajattelua!
Kotileipurit ei ymmärrä,vettä pienikin nokare gluteinipotoista aiheuttaa haittaa.
Saatetaan sekoittaa samalla kauhalla gluteenittomat ja tavalliset makaronit. Tai jauhotetaan kakkuvuoka vahingossa tavallisilla korppujauhoilla jne. Minä en tavisleioureiden kakkusia syö, koska pidän terveydestäni hyvää huolta.
Pahimmassa tapauksessa vesiripuli, tiputukseen. Näinkin tiedän käyneen.
Vien omat eväät, kakut ja kofeinittoman kahvin ja tarjoan muillekin, jos "köyhiin" törkykeittiö juhliin täytyisi mennä.
JA joskus gluteeniton tarjonta häviää tavallisten porsaiden kitaan, kun näyttää niin hyvältä. Oli pakko vähän maistaa.😈
Tämä on niin totta, varaat ennakkoon gtomat tarjottavat/ilmoittaudut johonkin tapahtumaan ja joku possu on vetänyt gluteenittomat tarjottavat napaansa. Saavut paikalle, ei ole mitään syötävää. Kysyt järjestäjältä, miksi näin on ja miksi ei voisi nimetä erikoisruokavalion tilanneita tuotteita asiakkaan nimellä? On kuulemma liian vaikeaa!!!!!!
Vaimoni on keliaakikko, ja tosiaan, on hyvä olla tarjolla jotain sellaista suolaista, joka on luontaisesti gluteenitonta. Esimerkiksi uunilohessa ei ole gluteenia ellei sitä siihen erikseen ja pelkkää ilkeyttään tunge. Sama koskee perunoita, salaatteja ja monia muitakin ihan kelvollisia ruoka-aineita. Sitten kun ne vielä merkitsee G:llä, ei gluteenittomalla ruokavaliolla olevan ole vaikea saada ruokaa, eikä tarjoilu tule mitenkään erityisen kalliiksi.