Hei gluteenittomat juhlavieraat!
Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Ap toivoisi ämä gluteenittomat vieraat kyllä kylään. Ihana ähdä heitä. Täydellisessä maailmassa tilaisin kaikille vieraille keikn pitopalvelusta gluteenittomana mutta siihen minulla ei nyt ole varaa. Siksi kyselen kuinka hoitaisin tyylikkäästi gluteenittomat huomioon ottaen tarjoilun heidän kohdallaan.
ap
Saako sinun juhlissasi ottaa ihan vaan kahvia ilman mitään draamaa, vai onko pakko syödä jotain?
Saa toki ottaa ihan vaan kahvia, oli gluteeniton tai tavis ruokavaliolla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä gluteiinittomiakin naposteltavia: riisi, maissi, peruna suht edullisia, jos "viljaa" kaipaa. Kaikki hedelmät, kasvikset ja iso osa makeisista gluteiinittomia (pois lukien tavan lakritsi ja viljaa sisältävät suklaat/jäätelöt).
Suurin osa makeisista todellakin sisältää gluteenia, sen verran oikaisen sinua. Lakritsia saa sentään nykyisin hyvin myös gluteenittomana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juhlat kohta ja ostamme pitopalvelusta kakut. Ovat kaikki laktoosittomia ja gluteenittomia. Ne tehdään nykyään poikkeuksetta niin. Siis täytekakut ja voileipäkakut.
Rakastuisin teihin ja kutsuisin itseni kaikkiin juhliin. Ei muuten, mutta rrrakastan voileipäkakkua. Hyvin usein se on kuitenkin jätettävä väliin. Usein minulle on sen sijaan voileipä, mikä ei rehellisyyden nimissä ole ihan sama. (En sitä kuitenkaan kutsujalle ikinä kerro, tietenkään.)
Ja ei, en tarkoita että kaikkien olisi hankittava gluteenittomat voileipäkakut. Ne vain ovat oma heikko kohtani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.
Oothan sä nähnyt muidenkin eteen vaivaa mutta yks kaks yksi vilja-allerginen on sulle ylitsepääsemätön ongelma. Toivottavasti muistit jäkättää asiasta jo siellä juhlissa.
Totta kai siitä tulee enemmän vaivaa jos joutuu tekemään kahdet ruuat. Vai odottaako keliaakikko että muutkin syövät hänen vuokseen gluteenitonta? Ne eivät valitettavsti ole yhtä hyviä.
En jäkättänyt juhlissa, mutta ihmettelin kyllä ihmistä joka muitta mutkitta odotti omia ruokia eikä sanallakaan vihjannut että voisi itse tuoda itselleen sopivaa syötävää. Niin minä tekisin, jos olisin se jonka ruokavalion takia joudutaan ostamaan toiset tuotteet kalliimpina ja tekemään kaksinverroin töitä. Itselleni se olisi luontainen tapa toimia.
Tuo on vielä helppo ja edullinen tehdä, mutta odotas kun vieraslistalla on 10 gluteiinitonta, 2 maitoallergikkoa, 12 laktoositonta, 5 vegaania ja 2 pähkinäallergista. Päädyin sitten tekemään kaikille gluteiinittoman, maidottoman, munattoman, pähkinättömän ja tottakai laktoosittoman (kun ei ole sitä maitoa tai kermaa) kakun ja muut tarjottavat. Tarjolla oli suolaista ja makeaa. Koko juhlan hinnaksi tuli 120 euroa, jos olisin mennyt ostamaan tarjottavat leipomosta, tuolla hinnalla ei olisi saanut kuin 2 gluteiinitonta kakkua.
Jostain syystä tän ketjun takia alkoi tehdä mieli pilkottuja hedelmiä kerman ja kinuskikastikkeen kanssa. 🤤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.
Sairaus ei ole valinta. Miten sinä kehtaat?
Ei tietenkään ole. Mutta se on valinta, tekeekö omasta sairaudestaan taakan myös muille vai ei. Minullakin on sairaus, enkä ikinä oleta että muiden pitäisi ottaa sairaudestani vastuuta tai nähdä sen takia erityistä vaivaa asioissa jotka pystyn hoitamaan itse. Sairauteni ei tarvitse rajoittaa muita vaan se on minun ristini.
Sun sairaus ei ole oikeutus käyttäytyä sua kohtaan ylimielisesti. Jos kutsutaan niin sitten myös on erittäin toivottavaa että huomioidaan eikä aleta elämöidä siitä kuinka hankala vieras olet. Gluteenittomien tarjoaminen ei ole edes vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei 46 valitettavasti ole rahaa ostaa kaikkea pitopalvelusta.
ap
Älä kutsu keliaakikkoja tai muita ruokarajoitteisia. Hyvin helppoa.
Sanos muuta. Ihmisillä on vain usein kumma tapa kutsua mieluummin mukavia kuin kaikkiruokaisia ihmisiä.
Mukavat ihmiset yleensä yrittävät helpottaa toisten näkemää vaivaa, eivät lisätä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ei välttämättä uskalla syödä itsetehtyjä leipomuksia! Kannattaa ostaa valmiita ja antaa olla pakkauksessaan. Minulla on yksi kaveri joka ei uskalla syödä kotinsa ulkopuolella mitään, mikä ei ole pakkauksessa oltuaan kahdesti sairaalassa kontaminaation takia. Varmasti yksi suolainen ja yksi makea riittää.
Ei kaikilla ole näin vakavaa. Ne, joilla on varmasti kertoo siitä etukäteen.
Keliakia on aina ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Ap toivoisi ämä gluteenittomat vieraat kyllä kylään. Ihana ähdä heitä. Täydellisessä maailmassa tilaisin kaikille vieraille keikn pitopalvelusta gluteenittomana mutta siihen minulla ei nyt ole varaa. Siksi kyselen kuinka hoitaisin tyylikkäästi gluteenittomat huomioon ottaen tarjoilun heidän kohdallaan.
ap
Kysy heiltä itseltään suoraan, kuinka tarkkoja ovat. Ja kaupasta saa kyllä gluteenitonta tarjottavaa halvemmallakin kuin nuo sinun aiemmin listaamat esimerkit. Jotain keksejä vaikka, osa on tosi edullisia, ja yhdistät yleiseen tarjoiluun vaikka hedelmiä tai jäätelöä (suomalaisista jätskeistä suurin osa gluteenittomia), jolloin he voivat ottaa niitä myös. Tai vaikka popcornia, jos se tilaisuuden luonteeseen sopii. Suolaiseksi käy tarvittaessa vaikka salaatti.
Itse ruokarajoitteisena oon joskus ollut tilaisuudessa, jossa muille oli kakkua ja mulle viinirypäleitä ja Semperin gluteenittomia joulupipareita (toukokuussa). Järjestäjät pahoittelivat vuolaasti, mutta mun kannalta tilanne oli oikeastaan parempi kuin jos mulle olisi ollut oma kakku. Tunsin nimittäin piparit ulkonäöltä suoraan ja pystyin tietämään, että nyt on sopivat tarjottavat eikä tarvitse kysellä vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä helppo ja edullinen tehdä, mutta odotas kun vieraslistalla on 10 gluteiinitonta, 2 maitoallergikkoa, 12 laktoositonta, 5 vegaania ja 2 pähkinäallergista. Päädyin sitten tekemään kaikille gluteiinittoman, maidottoman, munattoman, pähkinättömän ja tottakai laktoosittoman (kun ei ole sitä maitoa tai kermaa) kakun ja muut tarjottavat. Tarjolla oli suolaista ja makeaa. Koko juhlan hinnaksi tuli 120 euroa, jos olisin mennyt ostamaan tarjottavat leipomosta, tuolla hinnalla ei olisi saanut kuin 2 gluteiinitonta kakkua.
Se on GLUTEENI ei mikään v*tun GLUTEIINI! Jos et saa*anan palikka osaa edes termiä lukea ja kirjoittaa oikein, miten kukaan voi luottaa sinun osaavan tehdä sopivaa syötävää!
Vierailija kirjoitti:
Se on vaikeaa jos siihen niin asennoituu :)
Nykyään gluteenittomia tuotteita löytyy joka paikasta ja muutamaa ei sorttia eri hintaluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai siitä tulee enemmän vaivaa jos joutuu tekemään kahdet ruuat. Vai odottaako keliaakikko että muutkin syövät hänen vuokseen gluteenitonta? Ne eivät valitettavsti ole yhtä hyviä.
Siis ainakin minun juhlissani kaikki saavat pelkkää gluteenitonta tarjottavaa. Melkein väittäisin, ettet vaikka täytekakun mausta osaisi sitä edes päätellä. On ihan totta, että esim. kaupan leipävalikoima on surkea ja gluteenittomat pääosin kamalan makuisia. Mutta ei gluteeni itsessään nyt sentään makuhermoja kutkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Saa toki ottaa ihan vaan kahvia, oli gluteeniton tai tavis ruokavaliolla.
ap
"Kun ei ole varaa tarjota gluteenittomia". Voi helvetti sentään. Sulla on varaa syöttää ja juottaa kymmeniä muita ihmisiä mutta yksi vieras on sulle ongelma ja vie vararikkoon? Miksi persaukisena järjestät edes juhlia? Älä kutsu sellaisia joita et juhliisi oikeasti halua, siitähän tässä loppupelissä on kuitenkin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaus ei ole valinta. Miten sinä kehtaat?
Ei tietenkään ole. Mutta se on valinta, tekeekö omasta sairaudestaan taakan myös muille vai ei. Minullakin on sairaus, enkä ikinä oleta että muiden pitäisi ottaa sairaudestani vastuuta tai nähdä sen takia erityistä vaivaa asioissa jotka pystyn hoitamaan itse. Sairauteni ei tarvitse rajoittaa muita vaan se on minun ristini.
Sun sairaus ei ole oikeutus käyttäytyä sua kohtaan ylimielisesti. Jos kutsutaan niin sitten myös on erittäin toivottavaa että huomioidaan eikä aleta elämöidä siitä kuinka hankala vieras olet. Gluteenittomien tarjoaminen ei ole edes vaikeaa.
Niin no minun tapauksessani ei tarvitse elämöidä miten hankala olen, kun otan itse vastuun sairaudestani enkä aiheuta sillä ylimääräistä vaivaa muille. Sairautta on takana jo niin monta vuotta että osaan hoitaa tilanteet niin että harvoin kukaan joutuu sitä mitenkään erikseen huomioimaan.
Tässä hyvä vinkki AP:
Älä kirjoita gluteeniton tarjoiluastian viereen.
Kirjoita sen sijaan gluteenittomien henkilöiden etunimet. Eli esim. Kaisalle ja Kallelle.
Olen ollut usein juhlissa jossa muut vieraat ovat vetäneet napaansa gluteenittomien rupat ja herkut niin ettei keliaakikoille jäänyt yhtään mitään syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei 46 valitettavasti ole rahaa ostaa kaikkea pitopalvelusta.
ap
Älä kutsu keliaakikkoja tai muita ruokarajoitteisia. Hyvin helppoa.
Sanos muuta. Ihmisillä on vain usein kumma tapa kutsua mieluummin mukavia kuin kaikkiruokaisia ihmisiä.
Mukavat ihmiset yleensä yrittävät helpottaa toisten näkemää vaivaa, eivät lisätä sitä.
Eli kaikki mukavat ihmiset tuokoon aina omat eväät, oli gluteeniton ruokavalio tai normaali?
No tee hyvä ihminen kaikki tarjottavat gluteenittomia, ei ole iso vaiva eikä tarvii erotella mitä saavat keliaakikot ja mitä ei. Älä tee siitä isompaa ongelmaa kuin se on.
Jotkut ovat gluteenille niin allergisia, että reagoivat siihen todella voimakkaasti. Henkilö,tosin sen itse tietää, onko vatsanväänteet vai voimakas reaktio ongelmana ja jättää riippuen tapauksesta sitten sen kotonaleivotutkin syömättä kontaminaation takia. Tosin se mitä ihmettelen jos saa pienestäkin määrästä gluteiinja niin voimakkaan reaktion, kun altistuu ilmassa olevalle jauhoille, niin miten tää ei kaupassa toimi? Otin tänään jauhopussin käteen ja pöllähti semmoinen jauhopölyt, että vaatteenikin oli hienoisessa jauhopölyssä. Jauhopussithan on pakattu aika köykäisesti.