Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei gluteenittomat juhlavieraat!

Vierailija
09.07.2025 |

Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.

Oothan sä nähnyt muidenkin eteen vaivaa mutta yks kaks yksi vilja-allerginen on sulle ylitsepääsemätön ongelma. Toivottavasti muistit jäkättää asiasta jo siellä juhlissa. 

Ei kyse ollut vilja-allergisesta.

Vierailija
122/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suurin osa näistä gluteenittomista sitten kuitenkin ottaa esim. tavallista voileipäkakkua, kun "se on niiiiiiin hyvää ja sitä harvoin saa....".  Eli mitään todellista ongelmaa ei olekaan, mutta silti emäntä on joutunut näkemään rutosti vaivaa järkätäkseen näille kermaperseille sitä kallista gluteenitonta ja huolehtimaan eri astioista, säilytyksestä, tarjoilusta jne. Törkeää!

Tämä toimintatapa syö todellisten keliaakikkojen uskottavuutta. " Eihän mitään haittaa kun otan vain vähän" on kuultu herkkupöydän ääressä, mutta oikeasti keliakiasta kärsivä ei uskalla syödä mitään sellaista, joka ei ole tarjolla ilmatiiviissä pakkauksessa.

Yleensä nuo ottajat ovat niitä muodin vuoksi gluteenittomalla ruokavaliolla olevia. Eivät ole siis oikeita keliaakikkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossei tavallinen perustarjottava kelpaa niin sitte voi ihan vapaasti ottaa omat eväät eikä kiduttaa isäntäperhettä tai muita vieraita.

Olipas typerä kommentti. 

Meillä on juhlat tulossa myös ja melkein kaikki kakut tehdään gluteenittomana, ei ole vaikeaa. On useampi gluteeniton vieras. Tehdään heille oma vähän pienempi voileipäkakku ja sitten tavallinen isompi. Muut kakut on sellaisia joita pystyy siis gluteenittomat syömään. 

Vierailija
124/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kiva kun näet vaivaa siihen että otat kaikkien erikoisruokavaliot huomioon ja juhlissa näet näiden "allergisten" syövän ihan tavallisia ruokia koko illan. Lopuksi saa sitten heittää ne kaikista kalleimmat ruuat roskiin.

Terve voi kyllä syödä gluteenittomia ja allergisten ruokia. Ei niin kuten lapseni päiväkodissa, jossa heitettiin allergiselle sopivat levitteet jne roskiin sen jälkeen kun ilmoitin lapseni parantuneen allergiasta. Olisihan lapsi voinut jatkossakin syödä sitä levitettä, mutta jatkaa sitten laajemmalla ruokavaliolla kuin aikaisemmin. En iljennyt sanoa mitään asiasta kun päikyn täti harmitteli muuttunutta tilannetta. 

Vierailija
125/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee gluteeniton mutakakku ja osto Lidlistä gluteenittomia karjalanpiirakoita.

Gluteeniton mutakakku maksaa S-marketissa tai Prismassa alle neljä euroa.

Vierailija
126/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmät ja salaatit pitäisi käydä eikä tarvitse jauhoja.

Pari omenaa ja vihreä salaatti vingretillä tarjolle.

Vierailija
127/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suurin osa näistä gluteenittomista sitten kuitenkin ottaa esim. tavallista voileipäkakkua, kun "se on niiiiiiin hyvää ja sitä harvoin saa....".  Eli mitään todellista ongelmaa ei olekaan, mutta silti emäntä on joutunut näkemään rutosti vaivaa järkätäkseen näille kermaperseille sitä kallista gluteenitonta ja huolehtimaan eri astioista, säilytyksestä, tarjoilusta jne. Törkeää!

Tämä toimintatapa syö todellisten keliaakikkojen uskottavuutta. " Eihän mitään haittaa kun otan vain vähän" on kuultu herkkupöydän ääressä, mutta oikeasti keliakiasta kärsivä ei uskalla syödä mitään sellaista, joka ei ole tarjolla ilmatiiviissä pakkauksessa.

Yleensä nuo ottajat ovat niitä muodin vuoksi gluteenittomalla ruokavaliolla olevia. Eivät ole siis oikeita keliaakikkoja. 

Ei keliakiaa sairastavien pidä omia gluteenitonta syömistä vain heille kuuluvana. Moneen muuhunkin suolistovaivaan auttaa gluteeniton ruoka.

Tietenkin keliaakikot joutuvat olemaan tosi tarkkoja, mutta varmasti osaavat ottaa itse vastuun syömisistään syyttelemättä muita sairaita.

Vierailija
128/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teinityttö teki omillle synttäreilleen kaikki leipomukset gluteenittomana yhden keliaakikon takia. Grillasivat myös ja kasvissyöjille oli omat grillattavat. Ei ollut vaikeaa. Ehkä nuoret osaa paremmin ottaa huomioon muut. Ne on nämä 60+ v ehtoisat emännät, jotka vääntävät itkushown toisten sairauksista.

Vierailija
129/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä Suomessa on niin paljon erikoisruokavalion noudattajia? Olen asunut nykyisessä kotimaassani 15 vuotta ja käynyt todella monissa juhlissa. En ole yhdessäkään juhlassa tai tapahtumassa törmännyt maidottomaan, laktoosittomaan, gluteenittomaan ruokaan. Tarjolla on eri ruokia ja jokainen voi itse päättää mitä haluaa/uskaltaa syödä. 

Vierailija
130/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikko ei välttämättä uskalla syödä itsetehtyjä leipomuksia! Kannattaa ostaa valmiita ja antaa olla pakkauksessaan. Minulla on yksi kaveri joka ei uskalla syödä kotinsa ulkopuolella mitään, mikä ei ole pakkauksessa oltuaan kahdesti sairaalassa kontaminaation takia. Varmasti yksi suolainen ja yksi makea riittää. 

En yleistäisi mutta kun on kohdannut omaankin sairauteni  osakta niin inhimillistä  vähättelyä ja suoranaista valehtelua  niin ymmärrän, että osalla heistä, jotka noudsttavat tavallisuudesta poikkeavia ruokavalioita saattaa omien aiempien ed. mainittujen negatiivisten kokemusten johdosta vaatia "taas" uskallustakin syödä.

Itse selvisin kaverisynttäreiltä kotiin vatsan väänteillä ja ripulilla kun yksillä synttäreillä unohtdettiin mainita, että tarjoamansa karjalanpiirakat eivät ole gluteenittomia. Tai kuten perheen äiti selitti; eihän niissä ole kuin ohut  rukiinenkuori ja yli puoket riisiä.

Säikähdyksellä selvittiin kun hän oli jo melkein antamassa palaa herkullisesta suklaakakusta, jolka sisälsi myös ystävälleni, joka voi saada pähkinästä hengen vaarallisen reaktion. Tilanteen pelasti kun vieraista (yksi meistä kutsutuista lapsista) kiljaisi, että tuo kakkuhan sisältää pähkinää! Ei n.n voi sitä syödä!

Vierailija
131/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun teinityttö teki omillle synttäreilleen kaikki leipomukset gluteenittomana yhden keliaakikon takia. Grillasivat myös ja kasvissyöjille oli omat grillattavat. Ei ollut vaikeaa. Ehkä nuoret osaa paremmin ottaa huomioon muut. Ne on nämä 60+ v ehtoisat emännät, jotka vääntävät itkushown toisten sairauksista.

Irma-Liisa alanuolitti välittömästi vai? Ehkä kannattaa miettiä joskus omaa tekemistä ja muuttaa sitä muita huomioivaksi? Sanomiseni ei ollut ikärasismia vaan oikea huomio eri ikäisten juhlatarjoiluista.

Vierailija
132/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irma-Liisa alanuolitti välittömästi vai? Ehkä kannattaa miettiä joskus omaa tekemistä ja muuttaa sitä muita huomioivaksi? Sanomiseni ei ollut ikärasismia vaan oikea huomio eri ikäisten juhlatarjoiluista.

Olet melkoinen fakiiri kun nuolesta näet nuolittajan ja vielä tiedät, mitä hän sillä nuolella tarkoitti.

Vierailija
133/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso on keliaakikko ja ei kyllä uskaltaisi ottaa teinitytön itse tekemiä leipomuksia.

Vierailija
134/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lla ei 46 valitettavasti ole rahaa ostaa kaikkea pitopalvelusta.

ap

Älä kutsu keliaakikkoja tai muita ruokarajoitteisia. Hyvin helppoa.

Sanos muuta. Ihmisillä on vain usein kumma tapa kutsua mieluummin mukavia kuin kaikkiruokaisia ihmisiä.

Mukavat ihmiset yleensä yrittävät helpottaa toisten näkemää vaivaa, eivät lisätä sitä. 

Eli kaikki mukavat ihmiset tuokoon aina omat eväät, oli gluteeniton ruokavalio tai normaali?

Ei, vaan se tuokoon jolle ei käy se normaali ruokavalio joka käy muille. Onko tämä o

Sinua nyt nolottaa varmaan koko olemassaolosikin. 

Miksi pitäisi nolottaa tilanne, jolle ei itse voi mitään?

- eri

Miten niin tilanteelle ei voi mitään? Voihan sille paljonkin? Voi esim kertoa järjestäjälle vinkkejä mitä pystyy syömään tai sitten kertoa tuovansa omat eväät ettei järjestäjän tarvitse tehdä yhden ihmisen takia kaksia ruokia. 

Vierailija
135/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikkona en oleta mitään.

Olen tottunut riisipiirakoihin ja niihin muoviin pakattuihin kinuskisydämisiin muffinsseihin, joita juhlissa minulle tarjotaan. Usein riisipiirakan vieressä ei ole omaa voiastiaa tai päällisiä, jotka eivät olisi kontaminoituneet, jolloin nakerran vähän kuivahtanutta ja käteen murtuvaa piirakkaa ilman täytteitä. Leikkeleet, juustot ja vihannekset ovat usein ihan silmin nähden gluteenimurussa jo kahden ensimmäisen ottajan jälkeen.

Säännöllisesti käy niin, että joku terve vieras (esim. lapsi) on ottanut sen yhden ainoan tarjolla olevan muffinssin ennen kuin ehdin pitopöytään. Nykyisin myös on kahvin kanssa on tarjolla usein vain sellaista kauramaitoa, joka ei ole gluteeniton. Silloin syön sen kuivan riisipiirakan mustan kahvin kanssa.

Minulle juhlat eivät siis synny ruoasta, vaan ihmisistä ja tunnelmasta.

Harmillisen usein emäntä tai isäntä tosin aloittaa kiusallisen julkisen voivotte

Minkä ihmeen takia et ota omaa syötävää mukaan? Järjestäjällekin olisi mukavampi jos ei tarvitse erikseen vahtia joka murua ja sitten tuntea epäonnistumista kun marttyyrina nakerrat sitä kuivaa riisipiirakkaa vaikka osaisit itse hankkia paljon paremmat eväät? Vaikuttaisi tunnelmaankin, ja sehän on se tärkein juhlissa.

Vierailija
136/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhlanjärjestäjälle olisi mukavaa se että joku syö jos ei muuta niin vaikka sitten omia eväitä?

Vierailija
137/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikko ei välttämättä uskalla syödä itsetehtyjä leipomuksia! Kannattaa ostaa valmiita ja antaa olla pakkauksessaan. Minulla on yksi kaveri joka ei uskalla syödä kotinsa ulkopuolella mitään, mikä ei ole pakkauksessa oltuaan kahdesti sairaalassa kontaminaation takia. Varmasti yksi suolainen ja yksi makea riittää. 

Ei kaikilla ole näin vakavaa. Ne, joilla on varmasti kertoo siitä etukäteen. 

Keliakia joko on tai ei. Ei siinä ole vakavuusasteita. Toiset välttelevät muista syistä gluteenia, silloinhan se ei ole niin nuukaa.

Vierailija
138/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juhlanjärjestäjälle olisi mukavaa se että joku syö jos ei muuta niin vaikka sitten omia eväitä?

Siksi että hänkin saa hyvää ja itselleen sopivaa ruokaa?

Toinen vaihtoehto toimia kohteliaasti järjestäjää kohtaan on kertoa etukäteen mitä ne gluteenittomat tuotteet voisivat olla mistä pitää ja mitä pitää huomioida. Esim juuri mutakakku on yleinen tarjottava helppoutensa vuoksi mutta niin täälläkin joku uhriutui kun sitä tarjotaan. Voisi siis sanoa etukäteen että makeaksi tarjottavaksi ruokavaliooni sopisi esim tuote x. 

Vierailija
139/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu nuo gluteenittomat vieraat, pelkkä sanakin ärsyttää. Kun kysyttäessä erityisruokavalioita muutama ilmoittaa olevansa gluteeniton. Sitten ostat kalliilla tai näet vaivaa ja teet heille tarjottavaa kahvipöytään ja sitten ne leivonnaiset ovat koskemattomia juhlien jälkeen, kun onkin niin kiva syödä sitä samaa kuin kaikki muutkin. 

Viimeksi kysyin suoraan erikoisruokavalioita, että onko jollakin keliakia, vaikka se töykeältä tuntuikin. Yksi ilmoitti. Hänkin söi sitten samaa kuin muut, kun ei ollutkaan keliakia vaan muotigluteeniton, ja taas oli kalliit tarjottavat koskematta. Ex-anopillani oli oikeasti keliakia, se todettiin aika myöhäisellä iällä. Hän söi aina samaa kuin muut. Siksi minun on ollut vaikea ymmärtää, että se on oikeasti vakava sairaus, kun kokemusta on vain hänestä ja sitten tästä gluteiinipelleilystä.

Vierailija
140/180 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu nuo gluteenittomat vieraat, pelkkä sanakin ärsyttää. Kun kysyttäessä erityisruokavalioita muutama ilmoittaa olevansa gluteeniton. Sitten ostat kalliilla tai näet vaivaa ja teet heille tarjottavaa kahvipöytään ja sitten ne leivonnaiset ovat koskemattomia juhlien jälkeen, kun onkin niin kiva syödä sitä samaa kuin kaikki muutkin. 

Viimeksi kysyin suoraan erikoisruokavalioita, että onko jollakin keliakia, vaikka se töykeältä tuntuikin. Yksi ilmoitti. Hänkin söi sitten samaa kuin muut, kun ei ollutkaan keliakia vaan muotigluteeniton, ja taas oli kalliit tarjottavat koskematta. Ex-anopillani oli oikeasti keliakia, se todettiin aika myöhäisellä iällä. Hän söi aina samaa kuin muut. Siksi minun on ollut vaikea ymmärtää, että se on oikeasti vakava sairaus, kun kokemusta on vain hänestä ja sitten tästä gluteiinipelleilystä.

Sun on varmaan vaikeaa ymmärtää myös sitä, että gluteeniton syöminen ei ole mitään pelleilyä, vaikka ei sairastakaan keliakiaa. Gluteeniton syöminen ei ole vain keliakiaa sairastavien "etuoikeus" vaan on muitakin suolistosairauksia, joihin apu saadaan gluteenittomasta ruuasta.