Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin korjata ulkovalon kun ledi välkkyy. On ns. kertakäyttölamppu, jota ei ole tarkoitus korjata

Vierailija
09.07.2025 |

Ajattelin kuitenkin että voisin korjata.

Vaan on tehty niin että ei saa avattua/purettua. Liimakin on semmoista mikä kestää lämpöä, eikä lämmittäminen sitä pehmennä.

Katsoin netissä ohjeita josko joku saisi auki, vaan ei löydy. N. 5 vuotta vanhan lampun saa kyljestä auki jollain terävällä vaan ei tätä. Insinöörit on tehneet lujasti töitä mallin eteen että ei saisi auki.

Toivon mukaan EU korjattavuusdirektiivi koskisi myös näitä ledivalaisimia.

Kokemuksia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aiotko korjata valaisimen vai itse valonlähteen( lamppu, polttimo, ledi) ?

Vierailija
2/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppä kyseleen muilta foorumeilta jossa on alan ammattilaisia ja harrastajia. Saat rahanarvoista tietoa korjaukseen ja lisäaikaa lampullesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pihavalot 8kpl 15W ledejä jotka himmennetty 8W. Kestäneet 11 vuotta.

Vierailija
4/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttö kamaa

Ja ne saa auki, ei vaan sen jälkeen mitään korjattavaa...

Vierailija
5/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyppä kyseleen muilta foorumeilta jossa on alan ammattilaisia ja harrastajia. Saat rahanarvoista tietoa korjaukseen ja lisäaikaa lampullesi.

Lisään vielä että Pileofstuff on Youtubessa purkanut ledi lamppuja. Tässä yksi ja hänen kanavallaan on muitakin vastaavia juttuja.

Vierailija
6/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttimo. Joka on siis ledi. Sen ajattelin vaihtaa, mutta lamppu niin tehty ettei aukea. Ainakaan ehjänä.

Tämä valaisin on Tokmannin myymä liiketunnistimella toimiva ulkovalo Energy+ 20w.

Tässä on siis se idea että insinööri on tahallaan tehnyt ettei vaan voisi ehjänä purkaa.

Minulle ei ole tullut mieleenkään, ettei näitä saisi auki.

ap

Vierailija
7/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttimo. Joka on siis ledi. Sen ajattelin vaihtaa, mutta lamppu niin tehty ettei aukea. Ainakaan ehjänä.

Tämä valaisin on Tokmannin myymä liiketunnistimella toimiva ulkovalo Energy+ 20w.

Tässä on siis se idea että insinööri on tahallaan tehnyt ettei vaan voisi ehjänä purkaa.

ap

Miksi vaihdat ledin, koska vika ei ole siinä?

Elektroniikkamies

Vierailija
8/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi vaihdat ledin, koska vika ei ole siinä?

Elektroniikkamies

Hyvä pointti sinänsä.

Näitä lamppuja on kaksi. Ledilampussa on ledejä 4x6 kpl. Toisessa lampussa selvästi yksittäisiä ledejä rikki. Toisessa lampussa, joka välkkyy syy voi olla joku muu kuin ledit.

Auki pitäisi siitä huolimatta saada. Takana on joku "härpäke" liiketunnistinjutut? jonka voisi sahata auku kun on muovia.

Näköjään myynnissä on myös lamppuja votka voisi kyljestä aukaista. Vaan ei tätä.

ap-

Vierailija
9/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset/Eurooppalaiset ei yleensä näitä korjaa.

Venäläiset ja afrikkalaiset kylläkin ja videoita löytyy, vaan ei tästä lamppumallista.

ap

Vierailija
10/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistus kokoon liimaamalla on huomattavasti halvempaa, kuin suunnitella ja valmistaa tuote siten, että se on ulkokäytössä vesitiivis ja avattavissa.

Vierailija
11/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttö kamaa

Ja ne saa auki, ei vaan sen jälkeen mitään korjattavaa...

Varsin sattuvasti sanottu. Täytyy todeta. Pitäisi kieltää tämmöisten lamppujen teko.

Hyvä puoli tässä on se että en ole itse ostanut enkä maksanut näitä valaisimia. Kiettätyskamaa joka päätyi käsiini.

ap

Vierailija
12/13 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelullahan se ei korjaannu.

Vierailija
13/13 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelullahan se ei korjaannu.

Homma ratkaistu.

Valaisin läpinäkyvään muovipussiin ja vasaralla lasi rikki. Menee murusiksi. Puukolla rapaa reunoilta liimaosalta lasit pois. Sen jälkeen irtoaa heijastinosa ja näkee ledialustan.

Takaosan muovisen kotelon sisällä olevaan liiketunnistimeen jos haluaa käsiksi niin rautasahalla sahaa muovikotelon "kannen" irti. En testannut.

Aliexpressistä löytyy vastaava ledialusta, ledit +muu elektroniikka 2,66 eurolla postikuluitta. Uuden etulasin joutuu leikkaamaan itse jostain.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme