Hei gluteenittomat juhlavieraat!
Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?
Kommentit (180)
Siis mä teen kokonaisen juuustokakun,missä on gluteeniton pohja. Ja laktoositon. Käy kaikille. Periaatteessa ihan tavallisia kaurakeksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pitkään aikaan enää halunnut mennä mihinkään juhliin, koska gluteenittomana ja monelle muulle aineelle allergisena saan aina jotain ongelmaa, vaikka kuinka kieltäytyisin syömästä mitään etukäteen jo ilmoittaen allergisena mutta kohteliaana. Olen siis usein kieltäytynyt tarjottavista jo etukäteen, pakotettuna sanonut, että suklaa käy, sitten on kuitenkin tarjolla jotain, minkä pitäisi sopia, ja oireita tuleekin, ja jos olen yrittänyt googlettaa ainesosia, on minulle marttyyrina huudettu, että miten en luota siihen, mitä tarjoavat tietäen allergiani ja sairauteni... Ei ole kokkaajan vika välttämättä ollut gluteenittomia tarjoavana oireeni vaan se, että samaan aikaan on vehnäjauhot tai joku muu, mille olen myös allerginen, pyörinyt ilmassa ja keittiössä (olen myös vehnäallergikko, kerran myös oli tarjottavassa gluteenitonta vehnätärkkelystä), ja allergiani on pahempi, to
Ilmakontaminaatio on aina allergiaa, eli (gluteenittomaan) vehnään oli se reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä gluteiinittomiakin naposteltavia: riisi, maissi, peruna suht edullisia, jos "viljaa" kaipaa. Kaikki hedelmät, kasvikset ja iso osa makeisista gluteiinittomia (pois lukien tavan lakritsi ja viljaa sisältävät suklaat/jäätelöt).
Gluteeniton.
No suurin osa näistä gluteenittomista sitten kuitenkin ottaa esim. tavallista voileipäkakkua, kun "se on niiiiiiin hyvää ja sitä harvoin saa....". Eli mitään todellista ongelmaa ei olekaan, mutta silti emäntä on joutunut näkemään rutosti vaivaa järkätäkseen näille kermaperseille sitä kallista gluteenitonta ja huolehtimaan eri astioista, säilytyksestä, tarjoilusta jne. Törkeää!
Nykyaikana kaikki on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No suurin osa näistä gluteenittomista sitten kuitenkin ottaa esim. tavallista voileipäkakkua, kun "se on niiiiiiin hyvää ja sitä harvoin saa....". Eli mitään todellista ongelmaa ei olekaan, mutta silti emäntä on joutunut näkemään rutosti vaivaa järkätäkseen näille kermaperseille sitä kallista gluteenitonta ja huolehtimaan eri astioista, säilytyksestä, tarjoilusta jne. Törkeää!
Ai suurin osa? Tuskinpa nyt sentään. Kukaan oikea keliaakikko ei ainakaan sekaannu gluteeniin.
Jos ja kun kyse on juhlista, kyllä silloin on korrektia huomioida kaikki myös tarjoilussa. Juhlat harvoin ovat nyyttärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomasta leivästä teet kauniit voileivät (huomioi että leikkeleet ovat gluteenittomia), pakasteesta ostat gluteenittomat karjalanpiirakat ja niiden kanssa teet munavoin, lisäksi ostat jotakin gluteenittomia keksejä ja jäätelöä (huomioi ettei jäätelö sisällä esim. keksinmuruja tai muta-/suklaakakkua tms.). Edullista ja tarjolla on sekä makeaa että suolaista.
Oikean keliaakikon voileipiä ei saa voidella margariinilla tai voilla, jos samoista rasioista on jo voideltu "tavallisia" leipiä. Eli avaamaton rasia ja puhdas veitsi - ja kerro tästä myös keliaakikolle itselleen, että uskaltaa syödä.
Sorry my bad, käytän itse sen verran harvoin margariinia tai voita etten tullut tuota tässä kohtaa ajatelleeksi vaikka minun pitäisi sekin tietää.
- se jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei 46 valitettavasti ole rahaa ostaa kaikkea pitopalvelusta.
ap
Älä kutsu keliaakikkoja tai muita ruokarajoitteisia. Hyvin helppoa.
Sanos muuta. Ihmisillä on vain usein kumma tapa kutsua mieluummin mukavia kuin kaikkiruokaisia ihmisiä.
Mukavat ihmiset yleensä yrittävät helpottaa toisten näkemää vaivaa, eivät lisätä sitä.
Eli kaikki mukavat ihmiset tuokoon aina omat eväät, oli gluteeniton ruokavalio tai normaali?
Ei, vaan se tuokoon jolle ei käy se normaali ruokavalio joka käy muille. Onko tämä oikeesti noin vaikea ymmärtää? Minua itseäni nolottaisi jos minulle olisi tehty erikseen eri ruoka kuin muille. Eikö sinua?
Vierailija kirjoitti:
Älä tutustu valmiisiin tuotteisiin, vaan tee itse. Marengista(saa valmiina edullisesti) saa rakennettua monenlaisia kerroskakkuja niin, että mätkit marenkilevyjen väliin esimerkiksi vatkattua kermaa. vähän rahkaa kiinteyttämään ja marjoja tai mitä sitten haluatkin halvalla sekoittaa mukaan. Sitä syövät muutkin.
"Sitä syövät muutkin"
Ehkä jopa niin paljon, että gluteenittomalle ei jää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei 46 valitettavasti ole rahaa ostaa kaikkea pitopalvelusta.
ap
Älä kutsu keliaakikkoja tai muita ruokarajoitteisia. Hyvin helppoa.
Sanos muuta. Ihmisillä on vain usein kumma tapa kutsua mieluummin mukavia kuin kaikkiruokaisia ihmisiä.
Mukavat ihmiset yleensä yrittävät helpottaa toisten näkemää vaivaa, eivät lisätä sitä.
Eli kaikki mukavat ihmiset tuokoon aina omat eväät, oli gluteeniton ruokavalio tai normaali?
Ei, vaan se tuokoon jolle ei käy se normaali ruokavalio joka käy muille. Onko tämä oikeesti noin vaikea ymmärtää? Minua itseäni nolottaisi jos minulle olisi tehty erikseen eri ruoka kuin muille. Eikö sinua?
Sinua nyt nolottaa varmaan koko olemassaolosikin.
Miksi pitäisi nolottaa tilanne, jolle ei itse voi mitään?
- eri
Vierailija kirjoitti:
No eikä ota. Olet varmaan kerran elämässäsi nähnyt tällaisen tapauksen, ja nyt niitä onkin suurin osa. Älä jauha pskaa. Haluat vain provosoida ja yrität vähätellä sairautta, joka voi viedä osastohoitoon sairaalaan, kun joku kaltaisesi on joko vähätellyt keliakiaa ja allergioita, ja jopa tahallaan laittanut sopimattomia aineksia opetusmielessä. Toivottavasti karma hoitaa sinulle jonkin hankalan ongelman, jonka kanssa joudut luovimaan ymmärtämättömien ja typerien ihmisten seurassa. Kukaan ei voi enää nykyään olla noin tietämätön ja hölmö.
Kun on kysymys ruoka-aineherkkyyksistä tai -allergioista, jokainen on itse vastuussa siitä, mitä suuhunsa laittaa. Toiset eivät ole, eikä heidän tarvitsekaan olla, asiantuntijoita ja hoitajia erilaisissa herkkyyksissä ja allergioissa.
Pidä siis itse huolta syömisistäsi, jos tarvitset erikoisruokavaliota. Ihan itsesi vuoksi!
On olemassa halvempaakin tarjottavaa. Mistä olet niitä kysynyt? Jos itse teet jotain, pitää olla ehdottoman tarkka. On parempi ostaa jostakin konditoriasta taatusti gluteenittomat leivokset kuin suurella vaivalla valmistaa gluteeniton kakku, jota keliaakikot eivät kuitenkaan uskalla syödä. Jos meille olisi tulossa tuollaisia vieraita, tarjolla olisi luultavasti gluteenittomia karjalanpiirakoita, joku leivos ja marenkia ja leipäjuustoa.
Juhlissa voi tarjota muutakin syötävää kuin leivonnaisia. Esimerkiksi salaattia ja tavanomaisia juhlaruokia on helppo valmistaa gluteenittomina, ja myös maidottomina.
Onnistuvatko tuulihatut gluteenittomina? Niitä voisi täyttää sekä suolaisella että makealla täytteellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap toivoisi ämä gluteenittomat vieraat kyllä kylään. Ihana ähdä heitä. Täydellisessä maailmassa tilaisin kaikille vieraille keikn pitopalvelusta gluteenittomana mutta siihen minulla ei nyt ole varaa. Siksi kyselen kuinka hoitaisin tyylikkäästi gluteenittomat huomioon ottaen tarjoilun heidän kohdallaan.
ap
Entäs jos kysyt suoraan? Kerrot lukeneesi gluteenikontaminaatiosta yms ja mietit, että onko viisain ostaa yksittäispakattua valmista vai uskaltavatko syödä kotikeittiössä leivottua tms.
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimintatapa syö todellisten keliaakikkojen uskottavuutta. " Eihän mitään haittaa kun otan vain vähän" on kuultu herkkupöydän ääressä, mutta oikeasti keliakiasta kärsivä ei uskalla syödä mitään sellaista, joka ei ole tarjolla ilmatiiviissä pakkauksessa.
Älä tilaa pitopalvelusta gluteenittomia vaan käy ostamassa jostakin paikallisesta liikkeestä tai kaupasta jotain. Pidä kuitenkin huoli siitä, että luontaisesti gluteenittomat tarjottavat kuten salaatit ja muut ruuat ovat erillään niin, että kukaan ei rääpi niitä samoilla ottimilla kuin gluteenia sisältäviä.
Täytekakku ja juustokakut on helppo ja halpa tehdä gluteenittomiksi. Ei erillistä erityiskakkua, vaan gluteenittomat saman tien koko porukalle. Maku on täytekakussa jopa parempi, eikä juustokakkukaan käytännössä eroa. Suolaiseksi esim omat karjalanpiirakat (ja voi!) kaupan pakastealtaasta.
T: keliaakikon äiti, joka olettaa kutsutun lapsen saavan sopivaa syötävää
En oleta, mutta onhan se kohteliasta. Yleensä teen tai hankin kaikki gluteenittomana, helpompi niin. Pähkinä- ja maitoallergiat onkin sitten oma lukunsa.
Tämä ei Savosta,
minulta oli aiempi..
Tämänhetkinen keittiö
on sellainen, että teen
vain perusruoat, en leivo.
😃