Olen vanha ihminen, joka sai tietoon, että sydän ei kauan kestä
Asun yksin taloyhtiön osakehuoneistossa. Ei ole suhteita sukulaisiin eikä muutakaan sosiaalista elämää. Naapurit moikkaan ja juttelen jotain.
Jos kuolen asuntooni, niin ei kukaan huomaa ennen hajua. Jos siihen menee kauan, niin voiko asunto mennä pilalle?
Voisinko tehdä niin, että kertoisin esim. isännöitsijälle tilanteen?
Kertoisin, että jos multa jää vastike maksamatta, niin kävisivät tarkistamassa, oonko hengissä.
Kommentit (23)
Voit hankkia jonkun älyrannekkeen tms. joka kyttää terveydentilaasi ja hälyttää apua tarvittaessa.
Jos on joku saman ikäinen naapuri niin voit sopia että tarkastatte vaikka kerran viikossa että toinen on ok. Ei tarvitse kahvitella jos ette halua. Kyllä asunto voi mennä pilalle niin että rakenteita joudutaan repimään auki.
Oletpa huomaavainen ja kiltti ihminen. Kaikkea hyvää sinulle.
Ole yhteydessä kirkon diakoniatyöntekijään ja kerro tilanteesi. Saat varmasti apua ja lämpimiä halauksia sinulle!
Jos on varaa älykelloon ja osaat opetella sen käytön tai joku voi opettaa, niin siihen saa 112 hälytyksen jos jostain tapahtuu. Eli tieto sairauskohtauksesta ja sijaintitiedot menevät suoraan hätäkeskukseen.
On myös olemassa esim. turvarannekkeita. Jos saat sydänkohtauksen hereillä ollessasi, niin voit painaa kädessäsi tai kaulassasi olevaan punaista nappulaa ja Palmian ihmiset (joille olet aiemmin antanut avaimesi) tulevat paikalle. Näin pystyt ehkä parhaiten minimoimaan sen mahdollisuuden, että ruumiisi jäisi pidemmäksi ajaksi asuntoosi.
Vierailija kirjoitti:
Ole yhteydessä kirkon diakoniatyöntekijään ja kerro tilanteesi. Saat varmasti apua ja lämpimiä halauksia sinulle!
Miten diakonia auttaa tilanteessani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen voitelu?
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa älykelloon ja osaat opetella sen käytön tai joku voi opettaa, niin siihen saa 112 hälytyksen jos jostain tapahtuu. Eli tieto sairauskohtauksesta ja sijaintitiedot menevät suoraan hätäkeskukseen.
On myös olemassa esim. turvarannekkeita. Jos saat sydänkohtauksen hereillä ollessasi, niin voit painaa kädessäsi tai kaulassasi olevaan punaista nappulaa ja Palmian ihmiset (joille olet aiemmin antanut avaimesi) tulevat paikalle. Näin pystyt ehkä parhaiten minimoimaan sen mahdollisuuden, että ruumiisi jäisi pidemmäksi ajaksi asuntoosi.
Miksi olisin Palmian ihmisille antanut avaimeni?
Mietin joskus samaa, kun seinänaapurini kuoli asuntoonsa ja asia selvisi vasta, kun kudosnesteet olivat valuneet lattialle ja rapussa oli kaamea kalmanhaju.
Kiitos tästä ketjusta. Itse ainakin hankin jonkun rannekkeen, jos vaimo ehtii kuolla ennen minua.
Piensijoittaja kirjoitti:
Mietin joskus samaa, kun seinänaapurini kuoli asuntoonsa ja asia selvisi vasta, kun kudosnesteet olivat valuneet lattialle ja rapussa oli kaamea kalmanhaju.
Kiitos tästä ketjusta. Itse ainakin hankin jonkun rannekkeen, jos vaimo ehtii kuolla ennen minua.
Ei kai noita rannekkeita noin vain hankita. Joku sopimushan siitä täytyy tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän seurakunnassa diakoniatyöntekijä tapaa yksinäisiä vanhuksia koti- ja laitoskäynneillä. Palvelu on ilmainen ja vanhuksilla on jokin turva, että lähellä on joku joka välittää. Ota rohkeasti yhteyttä seurakuntasi diakoniatyöntekijään.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Ei kai noita rannekkeita noin vain hankita. Joku sopimushan siitä täytyy tehdä.
Totta, hyvinvointialueen kotihoivalta tai yksityiseltä hoivapalvelun tarjoajalta on mahdollista saada turvaranneke, mutta se yleensä edellyttää maksullista palvelusopimusta tai vähintäänkin sopimusta siitä, että sama taho laskuttaa mahdollisista hälytyskäynneistä. Yksityisillä tuo sopimus maksaa kai jotain 60 e/kk.
Osaako vanhat ihmiset kirjoittaa Vauvaan? Mun äiti on 80v.eikä osaa kunnolla edes kännykkää käyttää.
Siis kuinka vanha, toiset sanoo 40v. Olevansa vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Osaako vanhat ihmiset kirjoittaa Vauvaan? Mun äiti on 80v.eikä osaa kunnolla edes kännykkää käyttää.
Mun 75v vanhemmat käyttää sujuvasti somea, nettipankkia ja ties mitä. Eivät tosin ole tunnustaneet kirjoittelevansa täällä. Ei kaikki vanhukset ole ihan pihalla.
Oletko omasta halustasi yksin vai miksi et ole tekemisissä sukulaistesi kanssa? Jos et ole tahallasi katkaissut välejä heihin esim. heidän ilkeän käytöksensä takia, niin olisiko nyt aika lähentyä? Toisaalta ymmärrän kyllä, mikäli et halua olla yhteyksissä; itse olen keski-ikäinen enkä halua tavata tiettyjä sukulaisiani ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diakoniatyöntekijä voi soitella kuulumisia tai käydä luonasi esim. kerran viikossa.
Miksei Suomessa ole jotain palvelua tähän`?
Vierailija kirjoitti:
Miksei Suomessa ole jotain palvelua tähän`?
Tilausta olisi, ja paljon.
Kerro ihmeessä isännöitsijälle. Ikävä kuulla tilanteestasi, varsinkin että olet niin yksinäinen. Toivon sinulle kaikkea hyvää.