Hei gluteenittomat juhlavieraat!
Oletatteko te, että teitä varten on varattu juhlissa useampaa sorttia makeaa ja suolaista? Minulle on tulossa juhliin muutamana keliakia-ruokavaliota noudattava ja kun olen tutustunut valmiiden gluteenittomien tuotteiden hintoihin niin hirvittää. Budjetti tässä taloustilanteessa ei perheellämme ole valtava ja nyt alkoi hirvittää muutaman gluteenittoman vieraan kestitseminen. Kaksi pasteijaa pelkästään maksavat melkein 6 euroa ja sitten pitäisi olla toista sorttia suolaista eikö?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.
Samaa mieltä. Laktoositonta lukuunottamatta oikeastaan kaikki rajoitteet todella hankalia.
Jaa? Mä en ole kokenut gluteenittomuutta mitenkään hankalana. Pyrin vielä minimoimaan kontaminoitumisenkin sen puitteissa, mitä kotikeittiössä voi asialle tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee Kotiliedestä esim. 1930-luvulta ruokaohjeita, yhdessäkään ei puhuta mitään gluteenittomista vaihtoehdoista eikä muistakaan allergioista ja rajoitteista. Mikä monia nykysuomalaisia oikein vaivaa?
Ihan samat vaivat, kuin silloin 30-luvullakin. Luuletko, että tuolloin ei ihmisillä ollut vatsa sekaisin tai kummallista ihottumaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.
Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa ostettiin valmiina. No, ne itse tehdyt eivät käyneet kun niitä ei oltu tehty erillisessä keittiössä. Valmiiksi ostetut eivät olleet hänen makuun. En vieläkään ymmärrä miksi näitä ei voinut kertoa etukäteen? Erillisen kakunkin tekeminen oli iso vaiva häntä varten. Minä autottomana kuljin kävellen eri ruokakauppoja etsimässä gluteenittomia karjalanpiirakoita ja sipsejä. Rahaakin tietysti meni. Et voi ostaa vain paria karjalanpiirakkaa, vaan on ostettava yhdelle kokonainen pussi siinä missä tavallisesta pussista voi syödä useampi ihminen.
Miten ihminen voi olettaa että hänen tarjoilujaan varten pitäisi hankkia oma keittiö ja on ihan ok että hänen tarjoilunsa maksavat kolme kertaa enemmän kuin muiden? Miten voi olettaa että muut lukevat ajatuksia ja tietävät mistä kyseinen henkilö pitää jos sitä ei etukäteen kerro? Mä itse olen vegaani ja vastaan aina kutsuun, että mun takia ei tarvitse tehdä ruokia erikseen vegaanisina vaan syön sitä mitä pystyn ja vaikka grillijuhliin voin tuoda omat makkarat. En mä halua että mulle ostetaan oma makkarapaketti, josta syön yhden, jos kukaan muu ei niitä syö. Jos isäntäväki haluaa välttämättä hankkia tarjottavat mulle erikseen, kerron mistä pidän enkä tuijota tarjoiluita pettyneenä kun en niistä tykkää. Olisi ylipäätään tosi kurja ajatus että mun takia väkerretään stressaantuneina erillistä ruokaa, vieläpä jos en ole edes kertonut miten ruokani pitää valmistaa ja mikä minulle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu nuo gluteenittomat vieraat, pelkkä sanakin ärsyttää. Kun kysyttäessä erityisruokavalioita muutama ilmoittaa olevansa gluteeniton. Sitten ostat kalliilla tai näet vaivaa ja teet heille tarjottavaa kahvipöytään ja sitten ne leivonnaiset ovat koskemattomia juhlien jälkeen, kun onkin niin kiva syödä sitä samaa kuin kaikki muutkin.
Viimeksi kysyin suoraan erikoisruokavalioita, että onko jollakin keliakia, vaikka se töykeältä tuntuikin. Yksi ilmoitti. Hänkin söi sitten samaa kuin muut, kun ei ollutkaan keliakia vaan muotigluteeniton, ja taas oli kalliit tarjottavat koskematta. Ex-anopillani oli oikeasti keliakia, se todettiin aika myöhäisellä iällä. Hän söi aina samaa kuin muut. Siksi minun on ollut vaikea ymmärtää, että se on oikeasti vakava sairaus, kun kokemusta on vain hänestä ja sitten tästä gluteiinipelleilystä.
Sun on varmaan vaikeaa ymmärtää myös
No kyllä kieltämättä on, jos juhlissa voi sitten huoletta syödä isot määrät gluteenipitoista tarjottavaa, koska se näyttää niin hyvältä. Jos itsellä olisi jokin vakava suolistosairaus, mihin gluteeni ei sopisi, niin en kyllä sitä vapaaehtoisesti popsisi juhlissakaan vaan söisin minulle varattua tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee Kotiliedestä esim. 1930-luvulta ruokaohjeita, yhdessäkään ei puhuta mitään gluteenittomista vaihtoehdoista eikä muistakaan allergioista ja rajoitteista. Mikä monia nykysuomalaisia oikein vaivaa?
Ihan samat vaivat, kuin silloin 30-luvullakin. Luuletko, että tuolloin ei ihmisillä ollut vatsa sekaisin tai kummallista ihottumaa?
Jotkut kato luulee että sitä ei ollut mitä ei tunnettu ja tiedetty.
Mulla on keliakia. Ne harvat kerrat kun joutuu jossain juhlissa käymään niin en ilmoittele mitään etukäteen. Ryystän kahvin tms ja se siitä.
Sipsit, popparit, hedelmäsalaatti, jäätelö. Yllättävän monelle käy, ja yllättävän moni tykkää. Ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa ostettiin valmiina. No, ne itse tehdyt eivät käyneet kun niitä ei oltu tehty erillisessä keittiössä. Valmiiksi ostetut eivät olleet hänen makuun. En vieläkään ymmärrä miksi näitä ei voinut kertoa etukäteen? Erillisen kakunkin tekeminen oli iso vaiva häntä varten. Minä autottomana kuljin kävellen eri ruokakauppoja etsimässä gluteenittomia karjalanpiirakoita ja sipsejä. Rahaakin tietysti meni. Et voi ostaa vain paria karjalanpiirakkaa, vaan on ostettava yhdelle kokonainen pussi siinä missä tavallisesta pussista voi syödä useampi ihminen.
Miten ihminen voi olettaa että hänen tarjoilujaan varten pitäisi hankkia oma keittiö ja on ihan ok että hänen tarjoilunsa maksavat kolme kertaa enemmän kuin muiden? Miten voi olettaa että muut lukevat ajatuksia ja tietävät mistä kyseinen henkilö pitää jos sitä ei etukäteen kerro? Mä itse olen vegaani ja vastaan aina kutsuun, että mun takia ei tarvitse tehdä ruokia erikseen vegaanisina vaan syön sitä mitä pystyn ja vaikka grillijuhliin voin tuoda omat makkarat. En mä halua että mulle ostetaan oma makkarapaketti, josta syön yhden, jos kukaan muu ei niitä syö. Jos isäntäväki haluaa välttämättä hankkia tarjottavat mulle erikseen, kerron mistä pidän enkä tuijota tarjoiluita pettyneenä kun en niistä tykkää. Olisi ylipäätään tosi kurja ajatus että mun takia väkerretään stressaantuneina erillistä ruokaa, vieläpä jos en ole edes kertonut miten ruokani pitää valmistaa ja mikä minulle kelpaa.
Edelleenkin; keliakissa ei ole mitään tasoja, vaan pienikin määrä on liikaa. Se, että joku ei välitä terveydestään ei sitä muuta. Tavallisessa keittiössä valmistetut tuotteet ei ole turvallisia, kun ei moni ymmärrä sitä ettei voi korppujauhoilla jauhottaa vuokaa tai ihan vähän vaan sekoittaa taikinaa samalla lusikalla. Ja nykyään gluteenittomia tuotteita on joka kaupassa jos jonkinlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa ostettiin valmiina. No, ne itse tehdyt eivät käyneet
Jep. Ja sitten on ne jotka "kohteliaisuudesta" syövät ruokia joista eivät ole varmoja ja sitten jälkikäteen syyllistävinä kertovat ripuloineensa viikon kun olikin ollut väärin valmistettu. Siis tuoko on heidän käsitys kohteliaisuudesta? Itse pidän sitä välinpitämättömyytenä itseä kohtaan ja siitä uhriutumisena.
Oikeasti, jos mulla olisi sairaus joka pahimmillaan johtaa sairaalaan ja vähintään viikon ripuliin jos syön väärin valmistettua ruokaa, niin EN söisi mitään "kohteliaisuudesta" ja ilmoittaisin tarkasti, ettei minua varten tarvitse vaivalla yrittää valmistaa mitään, koska en sitä uskaltaisi syödä kuitenkaan. Sanoisin etukäteen, etten pysty syömään mitään tavallisessa kotikeittiössä tehtyä ja antaisin esimerkkejä siitä mitä uskallan syödä tai toisin ne täälläkin peräänkuulutetut omat eväät.
Meillä on juhlissa aina yksi gluteeniton vieras (lapsi), jota en todellakaan aseta eriarvoiseen asemaan sellaisesta sairaudesta, jolle itse ei voi mitään. Ihana nähdä kun lapsen silmät oikein loistaa onnesta kun sanon, että kaikkea saa ottaa, kaikki on gluteenitonta!
Ainut joista saatan tehdä erillisen gl version, on leivät/voileipäkakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa os
Edelleenkin; keliakissa ei ole mitään tasoja, vaan pienikin määrä on liikaa. Se, että joku ei välitä terveydestään ei sitä muuta. Tavallisessa keittiössä valmistetut tuotteet ei ole turvallisia, kun ei moni ymmärrä sitä ettei voi korppujauhoilla jauhottaa vuokaa tai ihan vähän vaan sekoittaa taikinaa samalla lusikalla. Ja nykyään gluteenittomia tuotteita on joka kaupassa jos jonkinlaista.
Niin, no luulisi että sitä suuremmalla syyllä keliaakikko ihan oma-aloitteisesti ilmoittaisi ettei häntä varten kannata tehdä erikseen kakkua omassa kotikeittiössä. En minä ainakaan halua juhlan järjestänäkään ottaa sitä riskiä että en ole osannut ottaa jotain kontaminaatiota huomioon minkä takia toinen voi joutua pahimmillaan jopa sairaalaan. Mutta ei, oletetaan että on samat tarjoilut kuin muillekin eikä sanallakaan ohjeisteta juhlan järjestäjää. Juhlissa sitten joko nyrpistellään marttyyreina tai uhriudutaan. Jo ihan ympäristösyistä kannattaisi ohjeistaa, eikä vain ilmoittaa ruokavaliotaan ja viitata kintaalla sille jos hankitut asiat menevät roskiin kun ne eivät olekaan oikeita.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Järjestin alkukesällä juhlat joissa oli yksi gluteeniton vieras. Järjestelyjen aikana tein itselleni lupauksen että jos joskus sairastun keliakiaan, vastaan aina juhlakutsuihin tuovani omat eväät. Tämän vannon. En ikinä kehtaisi odottaa juhlan järjestäjältä tuollaista vaivaa minua varten enkä ymmärrä miten joku kehtaa.
Olet kyllä aika avuton juhlien järjestäjä. Tässä ketjussa on tullut jo runsaasti hyviä vinkkejä, joilla keliakian voi ottaa helposti huomioon sillä tavalla, että valtaosa tarjoiluista sopii kaikille.
Cittarin pakasteesta:
Pirkka glut. lihariisipasteijat, 3kpl 3,19e
Pirkka glut. mutakakku 3,25e
+ Pirkka glut. täytekeksit 2,29e
Jos on vaan mutakakku ja munkit, niin turhan makea meininki.
Vierailija kirjoitti:
Kun on kysymys ruoka-aineherkkyyksistä tai -allergioista, jokainen on itse vastuussa siitä, mitä suuhunsa laittaa. Toiset eivät ole, eikä heidän tarvitsekaan olla, asiantuntijoita ja hoitajia erilaisissa herkkyyksissä ja allergioissa.
Pidä siis itse huolta syömisistäsi, jos tarvitset erikoisruokavaliota. Ihan itsesi vuoksi!
TÄMÄ !!! Jos kyse on sairaudesta, missä pienikin virhe ruoan valmistuksessa/ esillepanossa kostautuu vakavilka oireilla, niin todella typerää, itsekeskeistä ja röyhkeää itsekkyyttä olettaa, että juuri sinun sairauttasi ja nakumieltymyksiäsi tuntematon ihminen osaisi, jaksaisi, ehtisi ja kustantaisi tämän erikoisvaivannäön. Ota omat eväät!
-Ja tosiaan, minunkin kokemukseni mukaan nämä gluteenittomaksi ilmoittautuvat ovat vapaaehtoisesti lmalla ruokavaliollaan ja satynnaisesti syövät tavallista. Todella turhauttavaa, jos on nähnyt kovasti vaivaa sen eteen, kun on luullut keliakiaksi.
Vastedes laitan vaan kaikkea tarjolle, syököön jokainen mitä lystää, en kysele etukäteen, enkä tee erikoisuuksia kenenkään oikkujen mukaan.
Joka toinen viesti kertoo miten helppoa on tehdä gluteenitonta ja joka toinen että miten pikkutarkasti pitää ottaa kaikki huomioon. Jokin näissä ei täsmää. Joko ne, joiden mielestä on helppoa, eivät ota kaikkea huomioon tai sitten ovat niin tottuneita gluteenittomaan leipomiseen että se tuntuu helpolta.
Itse en ole tottunut, enkä voi sanoa että osaisin ottaa huomioon kaiken mitä pitää. On ihan hirveä stressi olla vastuussa toisen terveydestä, jonka hän noin yksiselitteisesti asettaa minun käsiini. Minä en halua sitä vastuuta, vaan haluan että jokainen kantaa vastuunsa terveydestään itse eikä aseta minua siihen asemaan jossa olen syyllinen jos vieras joutuu sairaalaan kun tavallinen jauhopaketti oli liian lähellä gluteenittomia jauhoja. On epäkohteliasta ja inhottavaa laittaa minut tuohon tilanteeseen keskellä isoja juhlajärjestelyjä, joista saattaa muutenkin olla stressiä.
On myös vieraita, jotka vastaavat kutsuun "gluteeniton" ja sitten juhlissa kertovat etteivät aio syödä koska eivät uskalla syödä muiden tekemää ruokaa. Hyvä, he ottavat itse vastuun terveydestään. Mutta miksi se ruokavalio sitten piti kertoa? Mitä minun oli tarkoitus siis tehdä sillä tiedolla? Jos se minulle ilmoitetaan, oletan että se on kerrottu siksi että vieras haluaa syötävää ja haluaa että se on gluteenitonta. Ymmärrän siis hyvin, jos ei uskalla syödä, en itsekään uskaltaisi tuossa tilassa syödä kenenkään muun tekemää. Mutta en myöskään sitten ilmoittaisi mitään ruokavaliota, koska eihän sillä ole merkitystä jos odota tarjoiluita?
Yksi suolainen ja yksi makea riittää, enkä odota niiden olevan samaa lajia kuin normaalit tarjottavat. Esimerkiksi jos muille on pasteijoita, olen tyytyväinen vaikkapa karjalanpiirakkaan. Tai jos muille on täytekakkua, niin kaupan mutakakku kermavaahdolla ja tuoreilla marjoilla koristeltuna on oikein hyvä.
Älä vastaa "gluteiiniton" , jos sinulle ei sitten kuitenkaan edes erikoistarjoilut kelpaa.
Yksi vieraista ilmoitti tarkasti mitävoi syödä janiitä sitten täällä pikkupaikkakunnalla ei myyty, vasn etsittiin 50km päästä kaupungista kissojen ja koirien kanssa. No arvaa sen, että sitten näistä viidestä isolla vaivalla ja kalliilla ostetusta erikoistuotteesta yhdestä vähän närppi ja muut käi syömättä. En ikinä enää lähde moiseen rumbaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.Niin, tai sitten vieras voisi kertoa oman keliakiansa vaatimukset. Itse aloin oikeasti inhoamaan kaverini puolisoa, joka vastasi juhlakutsuun pelkästään "gluteeniton", ja hänelle sitten metsästettiin gluteenitonta syötävää niin että olisi yhtä monta sorttia kuin muillekin. Tehtiin itse osa ja osa ostettiin valmiina. No, ne itse tehdyt eivät käyneet
Oliko toi gluteeniton kaverin puoliso mies, joka ei ole koskaan järkännyt mitään juhlia? Ei hän ole mikään tyypillinen gluteeniton. Mulla ei ole mitään gluteenitonta, minkä jättäisin syömättä kun en "tykkää". Oon jopa syönyt gluteenittoman sämpylän kinkulla, vaikka en syö porsaanlihaa. Ihan vaan siksi pakotin itseni syömään sen, kun mulle oli mietitty ja tehty gluteeniton valmiiksi. Enkä kuole porsaanlihan syöntiin, joten en tehnyt asiasta numeroa.
lisäisin myös pirkka kanelikierrepullat, 2 kpl paketti, ei kallis, uunissa lämpenee samalla kun uunikin n. 150-175 asteeseen. tosi hyviä.
Esim. porkkanakakku tai -piirakka on helppo tehdä gluteenittomana (glut. jauhoista), ja siinä gluteenittomuus ei vaikuta koostumukseen mitenkään. Päälle laktoosittomasta tuorejuustosta ja voista tehty kuorrute, niin on myös laktoositon. Mutakakku myös todella helppo tehdä gluteenittomana kuten todettu, laktoosittomaan versioon kuitenkin pitää olla tarkka suklaan kanssa. Pavlova on myös gluteeniton ja taas laktoositon kermavaahto tai rahka-kermavaahto ja hedelmiä tai marjoja päälle. Brita-kakku onkistunee myös ok kun laittaa glut. jauhot. Näitä kaikkia voi laittaa tarjolle ihan kaikille (jos ei vegaaneja tai maitoallergisia) eikä tarvitse tehdä monia erilaisia versiota.
Monenlaiset kasvis/vihannespainotteiset salaatit käy kaikille, erillisiin kippoihin vaan vaikkapa juustot yms. tuotteet, joita kaikki ei voi syödä. Ja kastikkeeksi vaikkapa oliiviöljy. Näin on helppo huomioida esim. vegaanit.
Jos on kovin vaikea keliakia, on vaikea tehdä mitään sekakeittiössä, mutta monissa leipomoissakaan ei pystytä takaamaan ettei jotakin jauhopölyä olisi päätynyt glut. leivonnaisiin. Sitten pitänee ostaa gluteenittoman leipomon tuotteita ja pitää ne jossain täysin erillään. Mutta tosi harvalla taitaa olla näin vaikea tilanne ja luulisi useimpien tuntevan omien perhejuhliensa vieraat sen verran että tietävät, kuka on keliaakikko ja kuka noudattaa muuten vaan gluteenitonta ruokavaliota, jolloin ei tarvitse olla tarkkana.