Miksi kaikki eivät pääse julkisen hoivan piiriin. Onko tämä lehtijutun otsikko totta?
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011125743.html
Tää on siis maksullinen artikkeli, josta näkee vain alun. Miksi tämä vanhuspariskunta ei päässyt julkisen hoivan piiriin, vaikka luulivat pääsevänsä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua maksaa palvelusta, vaikka varaa olisi, eikä julkinen taivi vaatimuksiin.
Kyllä tuo hoiva maksa ihan kaikille, summa tulee tulojen mukaan. Siksi osalle vanhuksista tulee edullisemmaksi käyttää yksityistä palveluntarjoajaa julkisen sijaan, jos eläke on suuri.
Sen voi vähentää kotitalousvähennyksenä.
Kotitalousvähennys ei koske niitä, joiden eläkkeestä ei mene veroa. Eli köyhiä eläkeläisiä.
Ei sellaista terveiden vanhusten vanhainkotipalvelua ole olemassa lainkaan, vaikka mahdollisesti joskus on ollutkin.
Nyt pitää asua kotona loppuun asti tai sitten sellaisessa tuetussa asumisessa, jossa muuttaa omaan yksiöönkaksioon ja maksaa mansikoita siitä, että talossa on apua tarjolla. Esim. vessapaperin laittaminen telineeseen saattaa maksaa 20 euroa.
Kunnalliseen vanhustenhoitoon laitokseen pääsee vasta sitten, kun ei muualla enää pärjää. Elinaikaa on siinä vaiheessa keskimäärin puoli vuotta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän julkisen puolen hlitokaan maksutonta ole. Sukulaisella kävi vähän aikaa joka aamu julkiselta laittamassa tukisukat vai oliko siteet, jalkaan. 10 euroa päivä. Ja tästä on pari vuotta, varmaan on jo kalliimpaa. Lopetti nämä käynnit ja tukisiteet. Muuten pärjäsi itekseen , yli 90.
Tuo kymppi ei kata varmaan kymmentä prosenttia kuluista.
Julkiset palvelut eivät sinullakaan kata koko kulua. Vai luulitko kun käyt vaikka terveyskeskuksessa?
Siksi vanhustyökin tarkkaan myöntää näitä palveluja. Ei terveille vanhuksille
Mun yli 90v. vanhempi ei saanut kotihoitoa, vaikka pyydettiin palvelutarpeen arviointi useamman kerran. Ajoin sitten viikottain montasataa kilometriä hoitamaan vanhempaani. Nykyisin mikään ei oikein onnistu yksin, jatkuvasti tapahtuu kaatumisia. Mutta silti liian hyväkuntoinen ja skarppi hoivapalveluihin. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua maksaa palvelusta, vaikka varaa olisi, eikä julkinen taivi vaatimuksiin.
Kyllä tuo hoiva maksa ihan kaikille, summa tulee tulojen mukaan. Siksi osalle vanhuksista tulee edullisemmaksi käyttää yksityistä palveluntarjoajaa julkisen sijaan, jos eläke on suuri.
Kotitalousvähennys ei koske niitä, joiden eläkkeestä ei mene veroa. Eli köyhiä eläkeläisiä.
Köyhä eläkeläinen ei osta yksityiseltä . On ilman jos ei hva myönnä.
Alle jotain 1100 euroa eläkettä saava voi saada nk siivoussetelin jos "kunta" myöntää. Se on noin puolet kai yksityisen hinnoista, ei ilmainen.
Julkisella puolella kotihoito voi hoitaa asiakkaan ruoan lämmityksen, lääkehoidon, auttaa pukeutumisessa, auttaa pesuissa, auttaa siirtymisissä (esim sängystä nousut jms) jne. Tällöinkin kotihoidolla menetelmänä kuntouttava työote. Toki jos ei asiakas pysty oikeasti, niin kotihoito tekee puolesta. Jos ikääntyneitä passattaisiin varauksetta, olisi lopputulema taantuneita ja huonokuntoisempia asiakkaita. Kotihoito on siis vain tarpeeseen. Siivouksissa kotihoito ei auta, lukuunottamatta pikkutiskejä yms. Siivouksen voi ostaa yksityisesti, ja saa verovähennykset myös.
Boomerit taas valittamassa, kun eivät saa kaikkea ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta. Pitää olla todella huonossa kunnossa ennenkuin pääsee (hoiva käsittää lääkkeet, hygieniasta huolehtimisen, terveyden-ja sairaudenhoidon sekä pesut) ja siltikin siivouksesta ja ruuasta ja muista palveluista joutuu itse maksamaan.
Äiti pääsi vihdoin hoitoyksikköön hoitoon. Lääkkeet joutuu edelleen maksamaan itse.
... ja hoidosta/asumisesta maksaa eläkkeensä suuruisen kulun.
Ei ole ilmaisia palveluja ! Aina joku maksaa.
Juttu tosiaan maksumuurin takana eikä siten pääse lukemaan, millaista apua kotihoidolta tämä yli 80v pariskunta tarvitsisi. Pelkkä ikähän ei riitä palveluiden saamiseen. Isäni täyttää nyt 96v, liikkuu huonosti, ei oikeastaan kodin ulkopuolella enää ollenkaan, mutta ei hänkään ole vielä siinä kunnossa, että saisi mitään palveluita hyvinvointialueelta. 2 kertaa kuukaudessa käy yksityiseltä hoivapalveluyritykseltä tyypit siivoamassa, mutta muuten isä elelee itsekseen.
Mä olen päässyt silmävaivaa kanssa, mutta jotenkin pahoin pelkään että tahallisesti on annettu vääriä diagnooseja ja lääkityksiä, joten sehän tarkoittaa että ei ole saanut terveydenhuoltoa?
Lisäksi ihmeellisiä kommentteja lääkäreiltä, kuten
Silmälääkäri kysyi: : onkonmahdollista yksityiselle? Olin ihan että what, on mahdollisuus, mutta en halua maksaa penniäkään. Eikö julkinen terveydenhoito kuulu kaikille, jotka astuvat kyseisen puljun ovesta sisäään?
Lisäksi hammaslääkäri selitti jotenkin ihmeellisesti kuinka hampaat vaikuttaa yleiseen jaksamiseen ja yleisluontoinen. Oli tavallinen paikkaus kyseessä. En ollut jaksamis asioissa.
Lisäksi kun soitin silmäoireista niin henkilö kyseli että onko työterveyshuoltoa. Olin ollut heillä silmäoireiden takia. No jos olisi työterveyshuoltoa, niin en kai huvikseen HUS:puljuun astu?
Ihan ihme meininkiä. Itseasiaassa olen kuullut tuon useamman kerran julkisella jopa silloin kun lapsen sairaus kyseessä el onko mahdollisuus mennä yksityiselle. Huvittanut nuo kyselyt. En ole niistä suuttunut, mutta käynyt mielessä että noinko kysytään kaikilta?
Ethän sinä pääse julkisenkaan puolen silmälääkärille maksutta. Erikoislääkärit eivät sisälly terveyskeskusmaksuun.
Mä vielä mietin, että meillä on käytössä vähän kummallista terminologiaa. Esimerkiksi just kotihoito. Mitä kotihoito sisältää? Kodin hoitamista (siivous, kaupassakäynnit yms)? Ei vaan sitä, että potilasta/asiakasta hoidetaan kotona. Ei hänen ympäristöään vaan ihmistä. Vielä kasarilla oli erikseen kotisairaanhoitajat ja erikseen kodinhoitajat. Kotisairaanhoitajat olivat kunnan terveysviraston työntekijäitä ja kodinhoitajat taas sosiaaliviraston työntekijöitä. Ensimmäiset hoitivat säärihaavat, jakoivat lääkkeet, huolehtivat vanhuksen hygieniasta jne ja jälkimmäiset siivosivat, laittoivat ruokaa, kävivät kaupassa jne. Nämä kodinhoitajien palvelut kuitenkin on lakkautettu ja ne pitää hankkia yksityiseltä. Julkiselta voi saada toki ateriapalvelunkin, jos ei enää itse kykene hankkimaan muulla tavoin elintarvikkeita tai lämmittämään edes mikrossa einesruokaa.
Jos ko pariskunta tarvitsee apua vain käytännön kotiaskareisiin ei julkisella puolella ole sellaista palvelua enää. Vain terveydenhoidollisiin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivapalvelua ei voi vähentää kotitalousvähennyksessä. Lukee pienellä präntillä omaiseni hoivalaskussa.
Siis yksityisen hoidon voi vähentää, kunnallista/julkista ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Mun yli 90v. vanhempi ei saanut kotihoitoa, vaikka pyydettiin palvelutarpeen arviointi useamman kerran. Ajoin sitten viikottain montasataa kilometriä hoitamaan vanhempaani. Nykyisin mikään ei oikein onnistu yksin, jatkuvasti tapahtuu kaatumisia. Mutta silti liian hyväkuntoinen ja skarppi hoivapalveluihin. Huoh.
Eihän noin voi olla. Jos kyse olisi lapsesta, huostaanotto olisi jo tehty.
Tee vanhuksesta huoli-ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jos ko pariskunta tarvitsee apua vain käytännön kotiaskareisiin ei julkisella puolella ole sellaista palvelua enää. Vain terveydenhoidollisiin tarpeisiin.
Kyllä vain on, mutta se edellyttää jonkinlaista vammaisuutta. Vammaispalvelulain perusteella myönnetyt palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia. Niihin kuuluu käytännössä ihan kaikki, siivoamisesta ja lemmikinhoidosta alkaen.
Taannoin tulikin kohu, kun soteministeri puuskahti, etteivät kaikki vanhukset voi olla vammaisia. Eli kaikille vanhuksille ei myönnetä (maksuttomia) palveluja, vaikka tarve olisi yhtäläinen. Vammainen vetää pidemmän kortin. Toivon, että edes vanhana pääsen näiden piiriin, kun dg on, mutta en ole toistaiseksi jaksanut tapella palvelujen saannista.
Vierailija kirjoitti:
Koska he ovat omatoimisia vielä eli wc käynnit ja peseytyminen onnistuu ilman apuja.
Ei pidä paikkaansa. Minulla on kaksi naapuria ja molempien luona käydään monta kertaa päivässä. Kaikki kykenee syömään, käymään wcssä ja suihkussa, siivoamaan, liikkumaan ulkona jne eikä muistissakaan näytä olevan mitään vikaa.
Nyt kun työttömiä ja 'ukrainalaisia' on niin paljon, miksei vanhukset maksa pimeästi jollekin luotettavalle ihmiselle, että hoitaa heille esim. kauppaostokset kotiin ja muut arkipäivän välttämättömyydet.
Itse aion noudattaa omaa neuvoani, jos tarve tulee. En todellakaan aio maksaa pikkujutuista karmeita summia, varsinkaan tympeille hoitajille.
Ei ehkä kata mutta 1500 euron nettoeläkkeestä 300 euroa kuussa on paljon kymmenen minuutin käynnistä.