Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki eivät pääse julkisen hoivan piiriin. Onko tämä lehtijutun otsikko totta?

Vierailija
06.07.2025 |

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011125743.html

Tää on siis maksullinen artikkeli, josta näkee vain alun. Miksi tämä vanhuspariskunta ei päässyt julkisen hoivan piiriin, vaikka luulivat pääsevänsä. 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he ovat omatoimisia vielä eli wc käynnit ja peseytyminen onnistuu ilman apuja.

Ei pidä paikkaansa. Minulla on kaksi naapuria ja molempien luona käydään monta kertaa päivässä. Kaikki kykenee syömään, käymään wcssä ja suihkussa, siivoamaan, liikkumaan ulkona jne eikä muistissakaan näytä olevan mitään vikaa.

Uskomatonta.  Ja monta kertaa päivässä?  

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he ovat omatoimisia vielä eli wc käynnit ja peseytyminen onnistuu ilman apuja.

Ei pidä paikkaansa. Minulla on kaksi naapuria ja molempien luona käydään monta kertaa päivässä. Kaikki kykenee syömään, käymään wcssä ja suihkussa, siivoamaan, liikkumaan ulkona jne eikä muistissakaan näytä olevan mitään vikaa.

Onko ne kaiki varmasti julkisen sektorin kotihoidon hoitajia, jotka siellä käyvät? Kyllähän kotihoito voi käydä monestikin esim hoitamassa jotain säärihaavoja tms, mutta jos henkilö pystyy käymään hoidattamassa ne terveyskeskuksessa sairaanhoitajalla, harvemmin saa sen palvelun kotiin. Yksityisiltä tietty saa hoitajan käymään vaikka 10 kertaa vuorokaudessa, mutta julkiselta ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun työttömiä ja 'ukrainalaisia' on niin paljon, miksei vanhukset maksa pimeästi jollekin luotettavalle ihmiselle, että hoitaa heille esim. kauppaostokset kotiin ja muut arkipäivän välttämättömyydet. 

Itse aion noudattaa omaa neuvoani, jos tarve tulee. En todellakaan aio maksaa pikkujutuista karmeita summia, varsinkaan tympeille hoitajille.

Ruokakaupasta saa ruuat tilattua kotiin tuontimaksulla.  Siihen ei "piikaa " tarvitse

4

Vierailija
44/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tuo usein esiin tuleva siivouksen tarve.

Asun yksin, ei lemmikkejä, en siivoa oikeastaan koskaan. Roskapussin vien pois, tiskaan astiat, pesen koneella pyykit. Minulla on robotti-imuri, mutta sen säiliöön ei mahdu kuin kertaimurointi, ja tyhjentäminen/putsaus on työlästä, joten annan olla.

Kumpuaako siivoustarve jostain menneen ajan 'säännöistä', samoin kuin esim. verhojen vaihto vuodenajan mukaan? Ja mattojen tamppaus! Joillekin vanhemmille henkilöille nämä ovat kuin pyhä riitti, josta ei voi luopua.

Ja sanon vielä, että kotini ei ole mikään sikolätti. Taktiikkani on elää siivosti, jolloin erityistä siivoamista ei tarvita.

N67

Vierailija
45/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päässyt silmävaivaa kanssa, mutta jotenkin pahoin pelkään että tahallisesti on annettu vääriä diagnooseja ja lääkityksiä, joten sehän tarkoittaa että ei ole saanut terveydenhuoltoa? 

Lisäksi ihmeellisiä kommentteja lääkäreiltä, kuten 

Silmälääkäri kysyi: : onkonmahdollista  yksityiselle? Olin ihan että what, on mahdollisuus, mutta en halua maksaa penniäkään. Eikö julkinen terveydenhoito kuulu kaikille,  jotka astuvat kyseisen puljun ovesta sisäään?

Lisäksi hammaslääkäri selitti jotenkin ihmeellisesti kuinka hampaat vaikuttaa yleiseen jaksamiseen ja yleisluontoinen. Oli tavallinen paikkaus kyseessä. En ollut jaksamis asioissa. 

Lisäksi kun soitin silmäoireista niin henkilö kyseli että onko työterveyshuoltoa. Olin ollut heillä  silmäoireiden takia. No jos olisi työterveyshuoltoa, niin en kai huvikseen HUS:puljuun astu?

Ihan ihme meininkiä. Itseasiaas

Minulla keuhkokuume ja terveydkeskus myös kyseli että eikö ole työterveyshuoltoa.

Olen eläkeikäinen, minkä näkee papereista.

Satun olemaan vielä työelämässä, mutta se työterveyd on naapurikaupungissa, enkä minä todellakaan keuhkokuumeisrna sinne olisi jaksanut kolmella julkisella raahautua. Hyvä että tokkurassa henki pihisten jaksoin sinne terkkarille.

Vierailija
46/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvästi demontoituneella kälyllä kävi aamulla, päivällä antamassa lääkkeet,  ja illalla antamassa lääkkeet ja yöpukuun.  Ja lämpimän päiväruuan tuoja 

Käly ei olis millään aamulla kuulemma laitfanut päivävaatteita mutta kai hoitajat useimmiten onnistui.  Kun pistäännyin iltapäivällä oli kyllä monesti yöpaidassa villatakki päällä.  Osasi oven avata jos ovikello soi, jos pääsi rappuun,summeria ei osannut.  Niin huonosti liikkui ettei ollut karkaamishaluja.

Vierailija
47/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun työttömiä ja 'ukrainalaisia' on niin paljon, miksei vanhukset maksa pimeästi jollekin luotettavalle ihmiselle, että hoitaa heille esim. kauppaostokset kotiin ja muut arkipäivän välttämättömyydet. 

Itse aion noudattaa omaa neuvoani, jos tarve tulee. En todellakaan aio maksaa pikkujutuista karmeita summia, varsinkaan tympeille hoitajille.

Ruokakaupasta saa ruuat tilattua kotiin tuontimaksulla.  Siihen ei "piikaa " tarvitse.

Ruoka on vain yksi asia. Haluat vängätä asiasta, mutta itse olen eri mieltä.  Vanhus voi kertoa _ihmiselle_ mitä kaupasta haluaa, ei tarvi yrittää suunnistaa verkkokaupan tuoteviidakossa ja klikkailla. Ihmisapu tuo sen unohtuneen tai yllättäin tarvittavan tavaran samalla, kun käy apteekissa hakemassa jalkavoiteen. 

Et millään pysty kumoamaan teesiäni, että tutun, luotettavan ihmisen antama apu on verrattomasti vanhusystävällisempi JA tulee tälle edulliseksi. 

N67

Vierailija
48/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nämä mitään apua tarvitsevat. Pitäisi tulla ilmainen palvelija julkiselta sektorilta?

Lehtijutussa tytär kertoo vanhempiensa pärjäämisestä:

"Kerran isä oli niin huonossa kunnossa, ettei päässyt sängystä ylös. Mutta äiti ei osaa enää hälyttää apua, Eija Kupi huokaa.

Onneksi juuri tuona aamuna paikalle saapui hoivayrityksen työntekijä. Pekka pääsi sairaalaan."

Jutun mukaan muistisairas äiti jolla jalat toimii mutta pää ei, ja isä ei jaksa kävellä kuin 400 metriä kerrallaan jos pysähtyy istumaan rollaattorin penkille matkan aikana. Heille tulee omalla kustannuksella ruoka kotiin ja kotihoitaja käy kolmesti viikossa. 

"Neljänä päivänä viikossa Eilaa ja Pekkaa ei välttämättä käy katsomassa kukaan. Onneksi on puhelin.

Aina siinä ei ole virtaa. Tai kännykkää ei löydy. Tai siinä on väärä koodi. Silloin me omaiset ollaan paniikissa ja soitellaan, kuka pääsisi katsomaan, tytär kertoo.

Enempää hoivaa pariskunta ei voi ostaa. Rahat eivät riitä"

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, ei lemmikkejä, en siivoa oikeastaan koskaan. Roskapussin vien pois, tiskaan astiat, pesen koneella pyykit. Minulla on robotti-imuri, mutta sen säiliöön ei mahdu kuin kertaimurointi, ja tyhjentäminen/putsaus on työlästä, joten annan olla.

Kumpuaako siivoustarve jostain menneen ajan 'säännöistä', samoin kuin esim. verhojen vaihto vuodenajan mukaan? Ja mattojen tamppaus! Joillekin vanhemmille henkilöille nämä ovat kuin pyhä riitti, josta ei voi luopua.

Ja sanon vielä, että kotini ei ole mikään sikolätti. Taktiikkani on elää siivosti, jolloin erityistä siivoamista ei tarvita.

N67

No mun isäni on sua melkein 30 vuotta vanhempi eikä pysty enää kävelemään ulkona rollaattorinkaan kanssa muuten kuin autettuna. Ei siis pysty viemään edes roskiaan itse ulos. Mä käyn isän luona kerran viikossa ja haen sekä isän postit että vien myös sillä hetkellä olevat roskat pois. 2 kertaa kuukaudessa tosiaan käy yksityiset siivoojat ja pyyhkivät pölyt, imuroivat, pesevät tarvittaessa lattiat sekä pesevät kylpyhuoneet ja keittiön. 

Mä olen sua 3 vuotta nuorempi ja tottakai mä siivoan itse kaiken sen, mitä sotkenkin. Ei mullakaan ole tampattavia mattoja eikä tartte olla vaihtamassa ikunaverhoja, mutta kyllä mun pitää välillä kylppärit pestä samoin kuin imuroida ja pestä lattiatkin. Ja pyyhkiä pölyt, pestä pyykkiä jne. Mutta mä olen ollut myös kaksi kertaa polvileikkauksissa ja kun silloin olen liikkunut kyynärsauvojen kanssa, niin eipä olekaan ihan niin helppoa tehdä kaikkia kotihommia itse. Onneksi silloin ei tarvinnutkana, kun niistä leikkauksistaan kuntoutui ja sai heittää sauvat nurkkaan, mutta jonain päivänä ehkä joudun ottamaan sauvat uudelleen käyttöön enkä koskaan enää voi heittää niitä nurkkaan. 

Vierailija
50/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hyvinvointialue? Jos kerrot, niin kaikki muuttavat sinne teille!

Vierailija
51/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N67

No en ole näköjään  mikään siistikki 80 v mutta kyllä nytkin näkyy pölyä olevan tasoilla. Lapsenlapsi pyyhki kuun alussa korkeilta tasoilta.

Minulla tuottaa vaikeuksia kumarteleminen,  sängyn alustat yms.  Ikkunanpesu.  En millään pidä sitä viikkosiivoustasoa jolla oli perheen ollessa kotona.  Robotti-imurit, pyh.  Siinä kun sitä kääntelee ja avittaaa kuitenkin keskilattiat imuroi tavisimurilla.

67 ja 80 on aikalailla eri asiat. 67 v ei yhtään lääkettä,polvet ja lonkat kunnossa, menin pitkin metsiä marjassa ja kalassa 

Vierailija
52/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kanssa koska kunto ei ole kuin alaspäin.  Terv 80 v

Vierailija
53/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen luotettavan ihmisen tunnistaa ja löytää? Omasta lähipiiristä löytyy vain huijatuksi tulleita vanhuksia.

Vierailija
54/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nämä mitään apua tarvitsevat. Pitäisi tulla ilmainen palvelija julkiselta sektorilta?

Lehtijutussa tytär kertoo vanhempiensa pärjäämisestä:

"Kerran isä oli niin huonossa kunnossa, ettei päässyt sängystä ylös. Mutta äiti ei osaa enää hälyttää apua, Eija Kupi huokaa.

Onneksi juuri tuona aamuna paikalle saapui hoivayrityksen työntekijä. Pekka pääsi sairaalaan."

Jutun mukaan muistisairas äiti jolla jalat toimii mutta pää ei, ja isä ei jaksa kävellä kuin 400 metriä kerrallaan jos pysähtyy istumaan rollaattorin penkille matkan aikana. Heille tulee omalla kustannuksella ruoka kotiin ja kotihoitaja käy kolmesti viikossa. 

"Neljänä päivänä viikossa Eilaa ja Pekkaa e

Kävin tutustumassa muistisairaiden osastolle yksityisessä palvelutalossa Helsingissä. Oli sitten liian kallis meille, mutta jäi mieleen se kun kertoivat, että julkisella puolella hoivakotiin pääsevät helpommin hyväkuntoiset muistisairaat kuin huonokuntoiset. Nimittäin kaupungin kotihoidon on helpompi hoitaa potilas kotonaan sänkyyn, se on vaivatonta. Sen sijaan hyväkuntoinen muistisairas on kotihoidossa vaikea, kun touhuaa ja aikaansaa kaikenlaista tuhoa ja karkailee, eksyy jne. Heidät on helpompi hoitaa suljetulla osastolla 

Vierailija
55/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N67

No mun isäni on sua melkein 30 vuotta vanhempi eikä pysty enää kävelemään ulkona rollaattorinkaan kanssa muuten kuin autettuna. Ei siis pysty viemään edes roskiaan itse ulos. Mä käyn isän l

"2 kertaa kuukaudessa tosiaan käy yksityiset siivoojat ja pyyhkivät pölyt, imuroivat, pesevät tarvittaessa lattiat sekä pesevät kylpyhuoneet ja keittiön."

- No mulla ei siivoa kukaan edes kerran kuussa. So what?

"mun pitää välillä kylppärit pestä samoin kuin imuroida ja pestä lattiatkin. Ja pyyhkiä pölyt"

- No mun ei tarvi. Eikä kukaan muukaan sitä tee. Jännä juttu, miten toisil on "pakkoja", toisilla ei. 🤔👌🏼

Vierailija
56/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät vanhukset osta itse sellaista palvelua mitä tarvitsevat. Ei palvelujen saaminen ole subjektiivinen oikeus vaan sitä annetaan tarpeen mukaan. 

Työtä tekevänä haluaisin itsekin palveluja jotta jaksaisin paremmin. Ei ole kunta järjestänyt apua siivoukseen, pyykinpesuun ja ruoanlaittoon. Jonkun kauniin naisen ottaisin mielelläni kotiini auttelemaan jos ruokapalkka riittäisi. 

Vierailija
57/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakaupasta saa ruuat tilattua kotiin tuontimaksulla.  Siihen ei "piikaa " tarvitse.

Ruoka on vain yksi asia. Haluat vängätä asiasta, mutta itse olen eri mieltä.  Vanhus voi kertoa _ihmiselle_ mitä kaupasta haluaa, ei tarvi yrittää suunnistaa verkkokaupan tuoteviidakossa ja klikkailla. Ihmisapu tuo sen unohtuneen tai yllättäin tarvittavan tavaran samalla, kun käy apteekissa hakemassa jalkavoiteen. 

Et millään pysty kumoamaan

Tuttu luotettava ihminen on eri asia kuin käyttää hyväkseen "ukrainalaista"  tai työtöntä.  Ja sattuuko luotettava vieras ihminen heistäkään.

Kyllä ennemmin seikkailen k-kaupan nettisivulla kuin edes lapsiani vaivaisin asialla jonka pystyn hoitamaan.  Tosin vielä liikun kodin ulkopuolella, apteekit pystyn hoitamaan ym.  Tilausbussi hakee ovelta.

Vierailija
58/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heillä on vammaisdiagnoosi. Silloin palvelu pelaa.

Vierailija
59/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun reilut  kuuskymppiset samaistuvat jo vanhuksiin.   Kun ajattelen itseäni alle 70v, terve, nivelet alkoivat oireimemaan kyllä.  Nyt 80 v on jo päiviä kun tunnen itseni vanhukseksi ja kaikki ei enää onnistu. Esim ikkunanpesu, keittiötikkaimle kiipeäminen, sängyn alta kurotteleminen.  ( no on poimintapihdit, rollaattori, kepit)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 55: Oikei, sulla on siis varsin minimalistisesti sisustettu asunto, kun sinne ei edes 20:ssä vuodessa kerry pölyä. Koskaan ei myöskään mitään tipahda lattialle tms. Kylppärin kaakeleiden saumoihin ei kerry kalkkia tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi