Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki eivät pääse julkisen hoivan piiriin. Onko tämä lehtijutun otsikko totta?

Vierailija
06.07.2025 |

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011125743.html

Tää on siis maksullinen artikkeli, josta näkee vain alun. Miksi tämä vanhuspariskunta ei päässyt julkisen hoivan piiriin, vaikka luulivat pääsevänsä. 

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tuo usein esiin tuleva siivouksen tarve.

Asun yksin, ei lemmikkejä, en siivoa oikeastaan koskaan. Roskapussin vien pois, tiskaan astiat, pesen koneella pyykit. Minulla on robotti-imuri, mutta sen säiliöön ei mahdu kuin kertaimurointi, ja tyhjentäminen/putsaus on työlästä, joten annan olla.

Kumpuaako siivoustarve jostain menneen ajan 'säännöistä', samoin kuin esim. verhojen vaihto vuodenajan mukaan? Ja mattojen tamppaus! Joillekin vanhemmille henkilöille nämä ovat kuin pyhä riitti, josta ei voi luopua.

Ja sanon vielä, että kotini ei ole mikään sikolätti. Taktiikkani on elää siivosti, jolloin erityistä siivoamista ei tarvita.

N67

No en ole näköjään  mikään siistikki 80 v mutta kyllä nytkin näkyy pölyä olevan tasoilla. Lapsenlapsi pyyhki kuun alussa korkeilta tasoilta.

M

Mitä se pieni pöly haittaa? Vain siivousfriikkien pää ei kestä. Huomaan viestistäsi, että olet juuri näitä "viikkosiivoustaso" -ihmisiä, joilla oli tietty rutiini puunata paikat siihen asti, kunnes se muuttui liian työlääksi. Tyypillisesti miesten siivousinto on paljon alhaisempi. Eli siivoamistarve on täysin subjektiivista.

Ikkunanpesu on tarpeetonta. Lokit paskantaa ne saman tien, koettu on.

Ikä ei ole tässä se pointti, vaan se, ettei huushollin erkiseen *siivoaminen ole mitenkään välttämätöntä*. Eri asia, jos on sattunut lasi putoamaan ja särkymään tms.  Kun elää siivosti, ei tarvi siivota. M.o.t.

Ikä ei ole määräävä tekijä siksikään, että sairaus tai vamma voi olla nuorellakin.

N67

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua kun reilut  kuuskymppiset samaistuvat jo vanhuksiin.   Kun ajattelen itseäni alle 70v, terve, nivelet alkoivat oireimemaan kyllä.  Nyt 80 v on jo päiviä kun tunnen itseni vanhukseksi ja kaikki ei enää onnistu. Esim ikkunanpesu, keittiötikkaimle kiipeäminen, sängyn alta kurotteleminen.  ( no on poimintapihdit, rollaattori, kepit)

Samaa mietin. Muutaman vuoden päästä kukaan 67v ei ole vielä edes vanhuuseläkkeellä. Mulla (olen syntynyt 1961) alin eläkeikä tulee täyteen jo 64v 9kk, mutta muutaman vuoden mua nuoremmilla vasta silloin 67 veenä ja omilla lapsillani vasta aikaisintaan 69 veenä. Eihän silloin mitään apua vielä tarvitsekaan, jos on työelämässäkin vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua kun reilut  kuuskymppiset samaistuvat jo vanhuksiin.   Kun ajattelen itseäni alle 70v, terve, nivelet alkoivat oireimemaan kyllä.  Nyt 80 v on jo päiviä kun tunnen itseni vanhukseksi ja kaikki ei enää onnistu. Esim ikkunanpesu, keittiötikkaimle kiipeäminen, sängyn alta kurotteleminen.  ( no on poimintapihdit, rollaattori, kepit)

Samaa mietin. Muutaman vuoden päästä kukaan 67v ei ole vielä edes vanhuuseläkkeellä. Mulla (olen syntynyt 1961) alin eläkeikä tulee täyteen jo 64v 9kk, mutta muutaman vuoden mua nuoremmilla vasta silloin 67 veenä ja omilla lapsillani vasta aikaisintaan 69 veenä. Eihän silloin mitään apua vielä tarvitsekaan, jos on työelämässäkin vielä. 

Mä olen ollut eläkkeellä v:sta 1991. Laskepa siitä!

N67

Näytä aiemmat lainaukset

N67: Vaan kun sillä sua 20-30 vuotta vanhemmalla ei vaan nyt tavarat pysy käsissä yhtä hyvin kuin sulla. Siitä olen samaa mieltä sun kanssa, että ikä ei ole yksin määräävä asia. Mäkin sairastuin niveklreumaan jo 34-vuotiaana ja kyllähän niitä maitotölkkejä tipahti lattialle ihan mun omista sormistanikin, kun puristusvoima oli olematon. Mutta mä kuitenkin kykenin silloin vielä itse siivoamaan sotkuni sieltä lattialta. Ja kykenen edelleen, nyt kohta 64-vuotiaana, mutta kuinka kauan, sitä en voi tietää. Jos mun isälläni tipahtaa jotain lattialle, hän edelleen saa lakaistua pahimmat rikkalapion ja pitkävartisen harjan kanssa, mutta ei hän pysty mattoa tai edes lattiaa itse pesemään. Vaan alkaa se maito tai sillipurkin liemi aika pian haista, jos kukaan ei käy siivoamassa. 

Vierailija
65/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän julkisen puolen hlitokaan maksutonta ole. Sukulaisella kävi vähän aikaa joka aamu julkiselta  laittamassa tukisukat vai oliko siteet, jalkaan.  10 euroa päivä.  Ja tästä on pari vuotta, varmaan on jo kalliimpaa.  Lopetti nämä käynnit ja tukisiteet.  Muuten pärjäsi itekseen ,  yli 90.

No tämä kuulostaa vielä suht edulliselta. Hoivakotipaikat maksaa tuhansia kuussa.

Vierailija
66/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, ei lemmikkejä, en siivoa oikeastaan koskaan. Roskapussin vien pois, tiskaan astiat, pesen koneella pyykit. Minulla on robotti-imuri, mutta sen säiliöön ei mahdu kuin kertaimurointi, ja tyhjentäminen/putsaus on työlästä, joten annan olla.

Kumpuaako siivoustarve jostain menneen ajan 'säännöistä', samoin kuin esim. verhojen vaihto vuodenajan mukaan? Ja mattojen tamppaus! Joillekin vanhemmille henkilöille nämä ovat kuin pyhä riitti, josta ei voi luopua.

Ja sanon vielä, että kotini ei ole mikään sikolätti. Taktiikkani on elää siivosti, jolloin erityistä siivoamista ei tarvita.

N67

No en ole näköjään  mikään siistikki 80 v mutta kyllä nytkin näkyy pölyä olevan tasoilla. Lapsenlaps

Mitäkö pöly haittaa?  Villakoirat nurkissa?  Kylpyhuone pöly/kalkkikerroksen peitossa, keittiö tahrainen, ilmanvaihtoventtiliit mustina pölystä. Ja ei se sinulta ole pois jos pesetän ikkunat,  ostan joskus siivouksen tai joku vanhus säännöllisesti, yritän pitää perussiisteyden.  Ei tarvitse vaikka jonkun asunnon lämpötarkastajien ottaa yhteyttä isännöitsijään tai tehdä huoli- ilmoitusta.

miksi 67 v vertaat itseäsi vanhuksiin, älä siivoa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N67

Joo, mutta et vanhuuseläkkeellä. Ja voin kertoa sulle yhden jutun. Ennenkuin mun vanhemmillani alkoi käydä siivoojat, niin siellä haisi ummehtuneelta. Sellaiselta vanhuksen asunnolta. Ja syynä oli pöly. Kun siivoojat alkoi käydä, se haju lähti. Huomaan saman omassa kodissani, että jos olen pitkään siivoamatta, meilläkin alkaa haista "mummolalta". Tottakai käy niin, että hajuihin myös tottuu. Jos oma kämppä haisee kissankuselle, ei sitä se asukas itse edes huomaa. Muut kyllä huomaavat. Mä en ole mikään siivousfriikki, päinvastoin, mutta kyllä mä nyt kuitenkin haluan jonkun puhtaustason pitää kotonani. 

Vierailija
68/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N67

No nuorena olet eläkkeelle päässyt.  Olet ollut 19 vuotta kauemmin eläkkeellä kuin minä 80 v.

Ja viihdyt likaisissa ikkunoissa, omahan on asiasi.  Mulla muuten ei ole enää verhoja kuin olohuoneessa,  sälekaihtimet muualla. 

Vierailija
69/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriteereitä avun saantiin kiristetään säästösyistä. Kannattaa perustella avun tarve selkeästi.

Vierailija
70/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 55: Oikei, sulla on siis varsin minimalistisesti sisustettu asunto, kun sinne ei edes 20:ssä vuodessa kerry pölyä. Koskaan ei myöskään mitään tipahda lattialle tms. Kylppärin kaakeleiden saumoihin ei kerry kalkkia tms. 

Hyvänen aika! En ole asunut missään samassa asunnossa 20 vuotta!  

Nykyään olen puolet vuodesta mökillä. Siellä siivoaminen tulee vielä vähemmän mieleen, kun eletään luonnon helmassa. Merkillistä muuten, että ruohonkorsi ja neulanen muuttuvat (muka) siivottaviksi roskiksi, kun havaitaan sisällä - ulkona niitä on miljoonittakn, eikä ketään haittaa! Ai joo, siivousfriikit eivät taida useinkaan olla innokkaita eräretkeilijöitä.

Siivosti eläminen tarkoittaa juuri sitä, että jos lattialle putoaa esim. ruokaa, se pyyhitään heti pois. Näin ei tarvitse koskaan varsinaisesti siivota.

Mökillä ei ole kylppäriä eikä kaakeleita. Heh. Kaupunkiasunnossa on, mutta ei niissä mitään siivottavaa ole. Ihme porukkaa täällä, ymmärrän hyvin miehiä, joiden mielestä naiset ovat siivousfriikkejä.

N67

Näytä aiemmat lainaukset

N67: Ymmärrätkö nyt tahallasi väärin vai mistä on kyse? Kyllä ne havunneulaset ja puunlehdetkin alkaa muodostua asunnossa sisällä roskiksi, jos niitä ei koskaan siivoa pois. Ja jos se vanhus ei kykene lattialle tipahtaneen sillipurkin ostkuista siivoamaan muuta kuin harjalla ja rikkalapiolla, niin sun mielestä se vanhus on siivousfriikki, jos haluaisi jonkun vievän sen sillin liemessä olevan maton pesuun ja pesevän myös lattian maton alta? SINÄ kykenet siivoamaan sotkusi itse (ihan kuten minäkin), mutta tässä ketjussa on nyt puhuttu niistä vanhuksista, jotka eivät sitä kykene enää tekemään. Ei kyse ole mistään verhojen vaihtamisesta tai mattojen tamppaamisesta vaan ihan siitä perussiivouksesta, mihin vanhus ei enää kykene itse. 

Vierailija
72/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttua, mutta jos on pihi niin ei pääse, julkinen ei ole ilmaista.

Vierailija
73/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 55: Oikei, sulla on siis varsin minimalistisesti sisustettu asunto, kun sinne ei edes 20:ssä vuodessa kerry pölyä. Koskaan ei myöskään mitään tipahda lattialle tms. Kylppärin kaakeleiden saumoihin ei kerry kalkkia tms. 

Hyvänen aika! En ole asunut missään samassa asunnossa 20 vuotta!  

Nykyään olen puolet vuodesta mökillä. Siellä siivoaminen tulee vielä vähemmän mieleen, kun eletään luonnon helmassa. Merkillistä muuten, että ruohonkorsi ja neulanen muuttuvat (muka) siivottaviksi roskiksi, kun havaitaan sisällä - ulkona niitä on miljoonittakn, eikä ketään haittaa! Ai joo, siivousfriikit eivät taida useinkaan olla innokkaita eräretkeilijöitä.

Siivosti eläminen tarkoittaa juuri sitä, että jos lattialle putoaa esim. ruokaa, se pyyhitään heti pois. Näin ei tarvitse koskaan varsinaisesti siivota.

Mökillä e

Miten mökkeilyynkin jaksava olet noin kauan ollut eläkkeellä? Nuoresta.

Me perheelliset emme muuta kun asunto likaantuu vaan siivoamme.  Tähän olemme muuttaneet 27 vuotta sitten, 2 lasta asui vielä kotona.

Vierailija
74/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat varakkaita ja heillä on varaa maksaa noi itse näköjään

Vierailija
75/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N67

No en ole näköjään  mikään siistikki 80 v mutta kyll

>> Mitäkö pöly haittaa?  Villakoirat nurkissa?  Kylpyhuone pöly/kalkkikerroksen peitossa, keittiö tahrainen, ilmanvaihtoventtiliit mustina pölystä. Ja ei se sinulta ole pois jos pesetän ikkunat,  ostan joskus siivouksen tai joku vanhus säännöllisesti, yritän pitää perussiisteyden.  Ei tarvitse vaikka jonkun asunnon lämpötarkastajien ottaa yhteyttä isännöitsijään tai tehdä huoli- ilmoitusta.

miksi 67 v vertaat itseäsi vanhuksiin, älä siivoa. >>

Miten ikä liittyy siivoamistarpeeseen?

En nyt puhu käsistä livenneestä sillipurkista. Sanomattakin on selvää, että POIKKEUStilanteita tulee vastaan. Ne eivät edellytä viikkosiivousrutiinia.

Jos nuorempi ei koe siivoamista välttämättömäksi, miksi se on sitä vanhalle?  Naurettavia nämä ikkunanpesuhöpinät. USKOKAA NYT: ikkunoita ei tarvi pestä periaatteesta. Itse pesisin vain ison lokinpaskan, joka keskellä lasia ällöttää ja haittaa näkyvyyttä.

Totta kai jokainen pesee klasinsa vaikka kerran viikossa, jos päänsisäinen ääni näin käskee. Minulla ei onneksi tämmöisiä harhoja.

Ketju käsittelee vanhusten kodinhoitotarvetta.  Eli: miksi vanhukselle olisi välttämätöntä saada säännöllinen viikkosiivooja julkisista palveluista, kun siivoaminen ylipäätään on makuasia?

N67

Vierailija
76/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä mökilläkin lakaisen päivittäin ja useamminkin jos tulee heinää ja roskaa sisään.  Saatan heilauttaa matotkin.  Tosin mökilläkin matot on koko luokkaa joita nyt 80 v kepin kanssa pystyn käsittelemään.

Heinä kuuluu pihaan, ei eteiseen eikä tupaan.

Vierailija
77/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he ovat omatoimisia vielä eli wc käynnit ja peseytyminen onnistuu ilman apuja.

Mihin nämä mitään apua tarvitsevat. Pitäisi tulla ilmainen palvelija julkiselta sektorilta?

Lehtijutussa tytär kertoo vanhempiensa pärjäämisestä:

"Kerran isä oli niin huonossa kunnossa, ettei päässyt sängystä ylös. Mutta äiti ei osaa enää hälyttää apua, Eija Kupi huokaa.

Onneksi juuri tuona aamuna paikalle saapui hoivayrityksen työntekijä. Pekka pääsi sairaalaan."

Jutun mukaan muistisairas äiti jolla jalat toimii mutta pää ei, ja isä ei jaksa kävellä kuin 400 metriä kerrallaan jos pysähtyy istumaan rollaattorin penkille matkan aikana. Heille tulee omalla kustannuksella ruoka kotiin ja kotihoitaja käy kolmesti viikossa. 

"Neljänä päivänä viikossa Eilaa ja Pekkaa e

Kiitos, kun laitoit lainauksen. 

Ap

Vierailija
78/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N67

No en ole näköjään 

Viinkosiivousta eikä ikkunanpesua saa julkisista, mikset suostu ymmärtämään?  Kyllä se on itse tilattava siivousliikkeestä.

Kyllä nuorestakin voi tehdä huoli-ilmoituksen jos näkee ettei kykene huolehtimaan asioistaan.

Vierailija
79/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N67

No en ole näköjään 

Anteeksi ilkeyteni mutta millaisten harhojen takia olet ilmeisesti fyysisesti terve (mökkeily)  päässyt kolmikymppisenä eläkkeelle?

Eläkeläisyys ja vanhuus ovat kaksi eri asiaa kuten osoitat.

Näytä aiemmat lainaukset

"Ketju käsittelee vanhusten kodinhoitotarvetta.  Eli: miksi vanhukselle olisi välttämätöntä saada säännöllinen viikkosiivooja julkisista palveluista, kun siivoaminen ylipäätään on makuasia?

N67"

Koska sen vanhuksen, joka ei pysty viemään edes roskiaan itse ulos, asunto alkaa kyllä viikossa haista, jos kukaan ei käy niitä roskia viemässä ulos. Varsinkin kesähelteillä. Mutta siis eihän noita siivouspalveluita ole enää vuosikausiin saanut julkiselta vaan yksityiseltä on vanhustenkin pitänyt ne tilata, jos ei omaiset tule siivoamaan. Ja kuten kerroin jo aiemmin, niin mun isällä käy yksityiset siivoojat joka toinen viikko ja mä hoidan isän roskat ulos joka viikko. Ei isäkään tarvitse mitään viikkosiivoojaa, mutta ei hänkään voi täysin siivoasmattomassa asunnossa elää.