Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki eivät pääse julkisen hoivan piiriin. Onko tämä lehtijutun otsikko totta?

Vierailija
06.07.2025 |

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011125743.html

Tää on siis maksullinen artikkeli, josta näkee vain alun. Miksi tämä vanhuspariskunta ei päässyt julkisen hoivan piiriin, vaikka luulivat pääsevänsä. 

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmettelee, miten joku kykenee mökkeilemään, vaikka on ollut nuoresta asti eläkkeellä. 

Mun kaverilla on psykooseja ja jäi sen vuoksi eläkkeelle nuorena. Eihän lääkärinä voi toimia, jos on psykooseja. (Tosin yritettiin kuntouttaa ja hän vastusti eläkkeelle määräämistä.) Tuo kaveri mökkeilee paljon. 

Vierailija
82/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua kun reilut  kuuskymppiset samaistuvat jo vanhuksiin.   Kun ajattelen itseäni alle 70v, terve, nivelet alkoivat oireimemaan kyllä.  Nyt 80 v on jo päiviä kun tunnen itseni vanhukseksi ja kaikki ei enää onnistu. Esim ikkunanpesu, keittiötikkaimle kiipeäminen, sängyn alta kurotteleminen.  ( no on poimintapihdit, rollaattori, kepit)

Samaa mietin. Muutaman vuoden päästä kukaan 67v ei ole vielä edes vanhuuseläkkeellä. Mulla (olen syntynyt 1961) alin eläkeikä tulee täyteen jo 64v 9kk, mutta muutaman vuoden mua nuoremmilla vasta silloin 67 veenä ja omilla lapsillani vasta aikaisintaan 69 veenä. Eihän silloin mitään apua vielä tarvitsekaan, jos on työelämässäkin vielä. 

Mä olen ollut eläkkeellä v:sta 199

>> Ja viihdyt likaisissa ikkunoissa, omahan on asiasi.  >>

Kuten sanoin, kotonani ei ole likaista. Eikä ole ikävää hajua.  Olen herkkä mm. hajuille. En halua, että kotona haisee edes pesuaine.

Toisinaan vuokraan asuntoani, kun olen itse mökillä. Kukaan ei ole valittanut hajuista saati likaisuudesta, päin vastoin. 

N67

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun työttömiä ja 'ukrainalaisia' on niin paljon, miksei vanhukset maksa pimeästi jollekin luotettavalle ihmiselle, että hoitaa heille esim. kauppaostokset kotiin ja muut arkipäivän välttämättömyydet. 

Itse aion noudattaa omaa neuvoani, jos tarve tulee. En todellakaan aio maksaa pikkujutuista karmeita summia, varsinkaan tympeille hoitajille.

Ruokakaupasta saa ruuat tilattua kotiin tuontimaksulla.  Siihen ei "piikaa " tarvitse

4

Ei saa kaikilla paikkakunnilla.

Vierailija
84/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N67: Ymmärrätkö nyt tahallasi väärin vai mistä on kyse? Kyllä ne havunneulaset ja puunlehdetkin alkaa muodostua asunnossa sisällä roskiksi, jos niitä ei koskaan siivoa pois. Ja jos se vanhus ei kykene lattialle tipahtaneen sillipurkin ostkuista siivoamaan muuta kuin harjalla ja rikkalapiolla, niin sun mielestä se vanhus on siivousfriikki, jos haluaisi jonkun vievän sen sillin liemessä olevan maton pesuun ja pesevän myös lattian maton alta? SINÄ kykenet siivoamaan sotkusi itse (ihan kuten minäkin), mutta tässä ketjussa on nyt puhuttu niistä vanhuksista, jotka eivät sitä kykene enää tekemään. Ei kyse ole mistään verhojen vaihtamisesta tai mattojen tamppaamisesta vaan ihan siitä perussiivouksesta, mihin vanhus ei enää kykene itse. 

Ja sopivasti valikoidaan kommenteistani vain sellainen, mikä tukee omaa agendaa.

Otetaan nyt alusta:

- monella on kotona tietty säännöllinen siivousrutiini, joka perustuu omiin tapoihin ja ihmisen subjektiiviseen tarpeeseen

- ikääntyessä tätä rutiinia ei pysty/jaksa enää hoitaa

- odotetaan yhteiskunnalta ulkopuolista palvelua, joka suorittaa vakiintuneet säännölliset siivousrutiinit

Halusin tuoda esiin, että säännöllinen siivoaminen ei ole sellainen yksiselitteinen asia, joka pitäisi saada yhteiskunnalta maksullisena(kaan) palveluna.

Iästä viis.

Totta kai mitä tahansa laillisia palveluja saa ostaa vapaasti yksityisiltä tuottajilta ihan miten lompakko kestää.

Mutta älkää tulko mulle kertomaan, miten siellä kaapin päällä on pölyä tai ikkunanpesusta on jo puoli vuotta. 🤦🤦🤦🤦

Vierailija
85/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N67: Ymmärrätkö nyt tahallasi väärin vai mistä on kyse? Kyllä ne havunneulaset ja puunlehdetkin alkaa muodostua asunnossa sisällä roskiksi, jos niitä ei koskaan siivoa pois. Ja jos se vanhus ei kykene lattialle tipahtaneen sillipurkin ostkuista siivoamaan muuta kuin harjalla ja rikkalapiolla, niin sun mielestä se vanhus on siivousfriikki, jos haluaisi jonkun vievän sen sillin liemessä olevan maton pesuun ja pesevän myös lattian maton alta? SINÄ kykenet siivoamaan sotkusi itse (ihan kuten minäkin), mutta tässä ketjussa on nyt puhuttu niistä vanhuksista, jotka eivät sitä kykene enää tekemään. Ei kyse ole mistään verhojen vaihtamisesta tai mattojen tamppaamisesta vaan ihan siitä perussiivouksesta, mihin vanhus ei enää kykene itse. 

Ja sopivasti valikoidaan kommenteistani vain sellainen, mikä tukee omaa agendaa.

Otetaan nyt alusta

Olet kyllä sitneä sissi jankkaamaan.  Kun vuosiin ei ole ollut mitään yhteiskunnan siivouspalveluja kotona asuville vanhuksille.

Sinulle ei siisteys ole tärkeää eikä pölyisyys haittaa mutta anna "mummojen" ostaa siivouksia halunsa ja rahojensa mukaan.

Vierailija
86/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet nuorena eläkkeelle 1991 päässyt, nyt 67 v, saanut kaikki nämä vuodet kulumaan?   Nyt täytyy lakaista latyia kun tässä netti auki leikkasin samalla matonkuteita, mulla on mattoloimi kangaspuissa.  Eläkkeelle 2010, nyt melkein 80.

Vierailija
87/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmaan dementoitunut 86v mummo olis vieläkin kotona omillaan jos ei olisi sairastunut koronaan 4v sitten. Sen jälkeen pääsimme ns avun piiriin ja saimme ensin 1 hoitokäynnin (10min) ja 2v myöhemmin 2 hoitokäyntiä + 1x suihku viikossa.

Muuten kaikki kauppa, ruoka yms piti meidän hoitaa. Puhelinkin saattoi sammua 3x päivässä ja keskrn töiden oiti lähteä katsomaan mikä oli hätänä. Vaikeaa kun kummatkin vielä paljon thömatkoilla

Ei peseytynyt, pissasi alleen, piilotti kusipyykit kaappiin, ei syönyt jne jne jne.

Onneksi saimme helmikuussa lopultakin hoitokotiin! Nyt lähes petipotilas jo.

Hirveä tilanne Suomessa kun apua ei saa pyytämällä, vain rahalla jota hyvin harvalla on! 

Vierailija
88/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, omalla rahalla kukin saa ostaa siivous- ja kauppapalveluja mielin määrin. 

Mutta jos on huonokuntoinen ja kaatuileva takuueläkeläinen niin parempi olisi, että joku pyyhkisi ne kaatuneet maidot ja silliliemet lattialta, jotta tyyppi ei ole kumossa lonkka murtuneena lätäkössä ja laminaatti pilalla. Samoin roskat olisi syytä viedä ainakin kerran viikossa. Vaikka olisi saanut siivous setelin niin ei sillä näitä akuutteja vahinkoja hoideta. Ehkä tämä huonokuntoinen pystyy pöytätasossa jotain vielä tekemään itse, kun ei tarvi kumarrella.

Omaisia siis tarvitaan, jos vanhus ei ole vielä kotiapukunnossa. Kotiapu nyt varmaan tuollaiset lätäköt siivoaa, johan ne on turvallisuusriski.

Jotain apua ystäviltä tai naapureilta silloin tarvittaisiin, jollei kotiapua eikä omaisia ole. 

Vierailija
89/103 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään, joka on muuttanut asuntoonsa vuonna 2018 eikä ole koskaan pessyt ikkunoitaan eikä parveke laseja. Kyllä niistä läpi näkee. Kesäsateet on puhdistaneet ikkunoita. Välttämättä ei uskoisi, että ovat olleet niin kauan pesemättä. 

Vierailija
90/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valtion tulisi kustantaa hoitoa niillekin, keillä on varaa maksaa siitä itse? 

Vierailija
91/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valtion tulisi kustantaa hoitoa niillekin, keillä on varaa maksaa siitä itse? 

Niin, miksi sinäkin saat kelasta lääkkeistädi korvausta, etuuksia, pääset terveyskeskukseen vuosimaksulla ja labrat maksutta?  Eikö sinulla ole varaa?   Ai, maksat veroja, niin vanhuksetkin.

Hyvinvointialueet hoitavat sote-puolen. Eikä siltä saatu kotish ole maksutonta sekään.

Kodinhoidolliset työt  on jokaisen vanhuksen ostettava yksityisiltä jos ei jälkikasvu auta.

Vierailija
92/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun työttömiä ja 'ukrainalaisia' on niin paljon, miksei vanhukset maksa pimeästi jollekin luotettavalle ihmiselle, että hoitaa heille esim. kauppaostokset kotiin ja muut arkipäivän välttämättömyydet. 

Itse aion noudattaa omaa neuvoani, jos tarve tulee. En todellakaan aio maksaa pikkujutuista karmeita summia, varsinkaan tympeille hoitajille.

Joku voi muutaman kerran auttaa kauppa- ym asioissa mutta vain satunnaisesti. Jos siitä tukee säännöllistä, se vie paljon avunantajan aikaa ja hänellekin pitää maksaa. Rahojen kansaa vekslaaminen on hankalaa ja luottokortin koodia ei kannata kenellekään antaa, vaikka olisi kuinka kiva ihminen. Osalla ihmisistä menee heti pää sekaisin, kun pääsevät käyttämään toisen pankkitiliä. 

Vierailija
93/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syvästi demontoituneella kälyllä kävi aamulla, päivällä antamassa lääkkeet,  ja illalla antamassa lääkkeet ja yöpukuun.  Ja lämpimän päiväruuan tuoja 

Käly ei olis millään aamulla kuulemma laitfanut päivävaatteita mutta kai hoitajat useimmiten onnistui.  Kun pistäännyin iltapäivällä oli kyllä monesti yöpaidassa villatakki päällä.  Osasi oven avata jos ovikello soi, jos pääsi rappuun,summeria ei osannut.  Niin huonosti liikkui ettei ollut karkaamishaluja.

Eikö tuolle ole sama vaikka on pyjamssa koko päivän?

Vierailija
94/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmaan dementoitunut 86v mummo olis vieläkin kotona omillaan jos ei olisi sairastunut koronaan 4v sitten. Sen jälkeen pääsimme ns avun piiriin ja saimme ensin 1 hoitokäynnin (10min) ja 2v myöhemmin 2 hoitokäyntiä + 1x suihku viikossa.

Muuten kaikki kauppa, ruoka yms piti meidän hoitaa. Puhelinkin saattoi sammua 3x päivässä ja keskrn töiden oiti lähteä katsomaan mikä oli hätänä. Vaikeaa kun kummatkin vielä paljon thömatkoilla

Ei peseytynyt, pissasi alleen, piilotti kusipyykit kaappiin, ei syönyt jne jne jne.

Onneksi saimme helmikuussa lopultakin hoitokotiin! Nyt lähes petipotilas jo.

Hirveä tilanne Suomessa kun apua ei saa pyytämällä, vain rahalla jota hyvin harvalla on! 

Meillä läheinen saisi apua mutta ei halua. Ei anna avaimia, ei avaa ovea, ajaa pois kaikki. Pyykinpesukone on rikki, ei ole suihkua, kotona haisee kamalalta eritteiltä. Roskat viemättä, laskut maksamatta. Ei voi mitään kun ei huoli apua.

Vierailija
95/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi olla kaikille selvää, että kun vanhushuoltopyramidi kääntyy Suomessa kärjelleen, julkistalous on velkaantunut vuosikymmeniä ja uudet hoitomenetelmät ovat erittäin kalliita, niin universaali sosialisoitu julkinen terveysjärjestelmä ei pysty enää kaikkia hoitamaan. Meillä on perheessä kaikilla yksityiset sairausvakuutukset ja olen itse käynyt kaksi viimeistä leikkausoperaatiota niiden kautta yksityisellä. Julkisella olisin vieläkin hoitojonossa

Vierailija
96/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he ovat omatoimisia vielä eli wc käynnit ja peseytyminen onnistuu ilman apuja.

Mihin nämä mitään apua tarvitsevat. Pitäisi tulla ilmainen palvelija julkiselta sektorilta?

Onnistuu se kusella ja paskalla käynti monelta vammaiseltakin, siltikin he saa valtion tarjoamat palvelijat! Jos nyt mietitään kylmästi numeroita, kumpi heistä on mahtanut tuottaa Suomelle enemmän verotuloja? Kumpiko niistä nyt sitte hyötyy enemmän? Meneekö ihan oikein? Kun ihminen tarvitsee apua, sitä pitää saada!

Vierailija
97/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi on kahden kastin väki. Vammaispalveluun oikeutetut ja vanhustenhoito. Nimikin kertoo, että vammaisia palvellaan ja vanhukset vaan hoidetaan, jos hoidetaan. Vammainen, jolla tosiaankaan ei ole kymmenien vuosien työuraa veronmaksajana takanaan kuten vanhuksella vaan on ollut elättinä koko ikänsä, saa palveluna koiransa hoidon, kesäkukkien istutuksen, ulkomaanmatkoja ja niille avustajan, avustajan uimahalliin, ratsastukseen, jääkiekko-otteluun, risteilylle tai vaellukselle ja mitä ikinä nyt keksiikään. Ei minkäänlaista tasapuolisuutta. Ei terveetkään välttämättä pysty omilla rahoillasnkaan matkustelemaan ja harrastamaan niin kalliisti.

Vammaispalvelusta voitaisiin siirtää varoja vanhustenhoitoon ja muuttaa nimi vammaistenhoidoksi ja vanhustenhoito vanhustenpalveluiksi. 

Vierailija
98/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet nuorena eläkkeelle 1991 päässyt, nyt 67 v, saanut kaikki nämä vuodet kulumaan?   Nyt täytyy lakaista latyia kun tässä netti auki leikkasin samalla matonkuteita, mulla on mattoloimi kangaspuissa.  Eläkkeelle 2010, nyt melkein 80.

No jopas on kysymys!

Omasta näkökulmastani kuulostaa surkealta, jos ihmisen on käytävä töissä siksi, että aika käy muuten pitkäksi. 

Vierailija
99/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa juuri mitään hoitoa, kotiin yritetään viedä väkisin, vaikka toinen jalka olisi jo haudassa. Mitään hoivapaikkaa ei saa, ellei maksa omasta pussistaan. 

Vierailija
100/103 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakaupasta saa ruuat tilattua kotiin tuontimaksulla.  Siihen ei "piikaa " tarvitse

4

Ei saa kaikilla paikkakunnilla.

Ja vaikka saisikin, moni jääräpää iäkäs ihminen ei suostu tuohon. Kokemusta on. Valitettavasti.