Miksi et hyväksy alisuorittamista irtisanomisen perusteena?
Alisuorittamisesta kärsii sekä työnantaja että se mahdollinen työtön, joka voisi saada työpaikan alisuorittajan tilalle. Miksi tästä asiasta revitään niin suurta haloota?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetään tekosyynä irtisanomiselle. Hyvä työntekijä voi saada kenkää. Myös esimiehissä on kamalia ihmisiä. Mikä on elämänkokemuksesi ja etkö ole koskaan nähnyt kun halutaan eroon koska en tykkää susta.
Ei varmasti hyvä työntekijä saa potkuja, olisihan se yrittäjältä todella typerä liike potkia hyvä työntekijä pihalle.
Taitaa nyt vain laiskureita pelottaa, että pitää alkaa tehdä töitä oikeasti.
Ei se noin mene. Työpaikoilla on mustamaalaajia ja kiusaajia. Ihan asiallisia, ahkeria ja hyviä työntekijöitä haukutaan esimiehelle. Olen itse ollut kuulemassa, kun työpaikkakiusaaja on haukkunut hyvän työntekijän pomolle. Itse tuo haukkujatyyppi oli sellainen joka luisteli kaikista hommista.
Esimiehelle voi vaikkapa kirjoittaa kirjeen jos naamatusten ei suutaan aiheesta uskalla avata. Kuva siitä vielä kännykkään niin on todistusaineistoa siitä että on ongelmaan yrittänyt puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Lusmut vastustavat. Ovat varmasti kuulleet kehityskeskusteluissa puutteensa, mutta eivät mitenkään reagoi niihin.
Esimies voi kehityskeskustelussa puhua omiaan, sellaisen työntekijän "puutteista," josta ei pidä henkilökohtaisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni alisuoriutuminen on syistä parhain. Jos ei vain osaa ja tuottaa persnettoa firmalle niin parempi laittaa pois. Yhden huonon työntekijän tilalle voi olla mahdollista palkata kaksi hyvää.
Missä fantasiamaailmassa elät, jos luulet että yhden irtisanotun paikalle palkataan KAKSI ihmistä?
Jos yksi tuottaa miinusta niin sitten ihan perus matematiikalla laskien voi palkata kaksi tuottavaa jos vain asiakkaita riittää. Yleensä yritykset myös haluavat palkata lisää tuottavia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota on niin helppo käyttää tekosyynä irtisanomiselle, miten se alisuoriuruminen määritellään?
Miksi irtisanomiselle pitäisi ylipäätään tarvita jokin syy muu kuin että en halua enää pitää kyseistä henkilöä palkkalistoillani?
Lähtökohtaisesti kaikki mediaanin alapuolella olevat alisuoriutuvat, ja muistakin on syytä epäillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää tehdä työtä kahden ihmisen työn verran, onko se alisuorittamista tällä surkealla palkalla kun en koskaan ehdi taukoja pitämään ja järjetön kiire? Kyseessä on vain ahne työnantaja.
Jos teillä ei olisi alisuoriutujia niin pääsisit helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuotantopalkkiojärjestelmä poisti alisuoriutumisen aikanaan tehtaalta jossa toimin esimiehenä, ja tuotanto tehostui 20-50%. Rahan takia ne ihmiset siellä on, ja kyllä ne hihat heiluu vaikka tauotta, jos se näkyy palkkapussissa.
Sehän tässä onkin ongelma kun ne hihat heiluu vain palkitsemalla kun niiden hihojen pitäisi heilua joka tapauksessa ilman erillistä palkitesmista
Kaikki alisuorittaa ainakin joskus. Itse olen alisuorittanut töissä kun..
Vaimo meni psykoosiin.
Lapsi joutui rikollisten uhriksi.
Molemmat vanhemmat kuolivat yhtäaikaa.
Olen ollut aina kova ja tehokas suorittaja ja päällepäsmäri. Nämä tapahtumat tekivät minusta inhimillisemmän muita ja myös itseäni kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on, että on turha haaveilla lisääntyvistä vakituisista työpaikoista jos työnantaja ei saa alisuoriutujaa irtisanoa. Ei ole kenenkään etu kehittää laiskureille suojatyöpaikkoja joille työ lähinnä haittaa vapaa-aikaa ja mitään ei saada aikaiseksi
Vakituiset työpaikat käytännössä katoaa jos irtisanomisia helpotetaan. Vakituinen ei ole vakituinen jos työnantaja saa katkaista sen ilman mitään perusteita. Eihän työnantajat edes halua vakituisia työsopimuksia kun sehön tarkoittaisi sitä että joutuisi maksamaan työntekijälle myöskin siinä vaiheessa jos tilaukset laskee tilapäisesti
Tämä huoli koskee vain niitä jotka ei eivät työstään suoriudu
Toisaalta tuo on hyvä kun sen avulla voidaan määrittää se minimitaso joka muodostuu myös maksimitasoksi. Eihön työehtosopimusten minimipalkatkaan ole kuin minimejä mutta työnantajille se tarkoittaa maksimi palkkaa työtekijälle
Meidän työpaikalla kaikki ovat epäpäteviä alisuorittajia. Kaikki pitäisi irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki alisuorittavat.
No ei. Osa ylisuorittaa.
Netflix irtisanoo joka vuosi huonoiten suoriutuneen 10%. Siksi se on yksi maailman menestyneimmistä teknologiayrityksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni alisuoriutuminen on syistä parhain. Jos ei vain osaa ja tuottaa persnettoa firmalle niin parempi laittaa pois. Yhden huonon työntekijän tilalle voi olla mahdollista palkata kaksi hyvää.
Missä fantasiamaailmassa elät, jos luulet että yhden irtisanotun paikalle palkataan KAKSI ihmistä?
Jos yksi tuottaa miinusta niin sitten ihan perus matematiikalla laskien voi palkata kaksi tuottavaa jos vain asiakkaita riittää. Yleensä yritykset myös haluavat palkata lisää tuottavia työntekijöitä.
Tänä päivänä työtä tehostetaan ja työntekijöistä halutaan eroon. Kaikilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Osa ylisuorittaa.
Muut kuin ylisuorittajat ovat alisuorittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota on niin helppo käyttää tekosyynä irtisanomiselle, miten se alisuoriuruminen määritellään?
Miksi irtisanomiselle pitäisi ylipäätään tarvita jokin syy muu kuin että en halua enää pitää kyseistä henkilöä palkkalistoillani?
Laki.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alisuorittaa ainakin joskus. Itse olen alisuorittanut töissä kun..
Vaimo meni psykoosiin.
Lapsi joutui rikollisten uhriksi.
Molemmat vanhemmat kuolivat yhtäaikaa.
Olen ollut aina kova ja tehokas suorittaja ja päällepäsmäri. Nämä tapahtumat tekivät minusta inhimillisemmän muita ja myös itseäni kohtaan.
Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan tämän kaiken. Hyvä työnantaja toki ymmärtää näissä tilanteissa että työteho laskee, ja jos ei ymmärrä se tuskin olisi organisaatio jossa haluaa itsensä nähdä vielä vaikka vuosien päästä.
Elämä ja siinä kohdatut haasteet ja vaikeat tilanteet ovat kuitenkin eri asia kuin krooninen alisuoriutuminen, jossa työntekijä käyttää suurimman osan ajastaan töistä luistamiseen ja ilmapiirin pilaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Osa ylisuorittaa.
Muut kuin ylisuorittajat ovat alisuorittajia.
On siinä välissä keskitasokin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se hetkellinen heikentyminen? Viikko vai kuukausi? Entä jos se kestääkin kolme vuotta tai enemmän, kuten vaihdevuosien tai vaikkapa masennuksen kohdalle sattuessa voi kestää.
Minä sain olla liki vuoden poissa töistä kun sairastuin, ja palkka kuitenkin juoksi. Olen hyvä työntekijä ja työnantajani minut halusi kaikesta huolimatta pitää.
Jos työntekijä ei saa aikaiseksi samaa työtulosta kuin muut, se edellyttää selvitystä, mistä johtuu. Tuossa tietysti sinulla oletuksena, että monet ihmiset tekevät samaa työtä, jolloin voidaan vertailla. Ja siltikään aina ei voi, koska olosuhteet vaihtelevat. Tehdastyössä on helppo mitata, ja nuorena olinkin 3 vuotta tehtaassa, jossa oli kellokalle. Nainen hän oli, mutta kellokalleksi kutsuttiin. Hänellä oli työtehtävissä mm. mitata suoritusten määriä suhteessa aikaan. Ja sitten laskea niiden perusteella prosessien optimiläpimenoaikoja. Esimerkiksi viimeistelyssä tai pakkaamossa se oli ihan helppo homma, mutta se vaan, ettei monet tajunneet, että kellokallen aikaan ei nimenomaan pidä tehdä hikeen asti töitä, koska siihen perustuu tulospalkkiot ja myös arvio työntekijöiden määrästä. Montako tuotetta kulkee läpi tunnissa per hlö ja tavoitteen mukaan sitten henkilöstöä siihen pisteeseen. Periaatteessa se on ihan oikein, että nopea saa parempaa palkkiota kuin hidas, mutta kun se nopeus vaihtelee. Jokin tuote on nopeampi viimeistellä tai pakata kuin toinen. Tai jonain päivänä hartiat on jumissa ja toisena taas ei.