Miksi et hyväksy alisuorittamista irtisanomisen perusteena?
Alisuorittamisesta kärsii sekä työnantaja että se mahdollinen työtön, joka voisi saada työpaikan alisuorittajan tilalle. Miksi tästä asiasta revitään niin suurta haloota?
Kommentit (393)
Minut kerran YT:issä pois potkittiin ja sain muhevan kädenpuristuksen. 3kk myöhemmin tarjosivat todella reilun palkankorotuksen kera uutta positiota, ilmeisesti olivat huomanneet että ilman osaamistani hommat ei etene. Kerroin tästä tarjouksesta uudelle työnantalleni ja hän nokitti sen.
Lyhyessä ajassa palkkani nousi melkein 2000€ brutto. Ei se potkujen saaminen aina ole huono juttu. Työnantajiakin kannattaa shoppailla välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ensin määritellä mikä on alisuorittamista ja miten suorittamista tai alisuorittamista mitataan.
Hohhoijaa...
Jos yhdeksän hoitsua vaihtaa vanhuksiltä 10 vaippaa tunnissa ja yksi vain kolme, onko joukossa alisuorittaja?
Jos yksi niistä kymmenestä kiirehtimisen takia tippuu sängystä tai kaatuu WC-tilaan mentäessä ja katkaisee kätensä, niin se kolme asiakasta tunnissa hoitava alkaa näyttämään aika fiksulta siinä kohtaa...
Vierailija kirjoitti:
Netflix irtisanoo joka vuosi huonoiten suoriutuneen 10%. Siksi se on yksi maailman menestyneimmistä teknologiayrityksistä.
Kaikkien firmojen pitäisi pystyä toimimaan nuin, jano järkyttävää että Suomessa tuohon ei ole kyennyt. Firmojen tehtävä ei ole olla hyväntekeväisyyspalkanmaksajia laiskottelikoille, vaan niiden tehtävä on menestyä.
Alisuoriutuminen töissä voi pitkään olla sairastumisen ainoa oire. Haluaisitko itse tulla irtisanotuksi sairauden takia ja jäädä samalla ilman asiallista terveydenhoitoa.
Julkinen terveydenhoito on ajettu niin heikolle, että jo pelkkää ultraäänitutkimusta saa jonottaa kuukauden. Vielä viime vuonna lääkärillä oli uä-laite TK:ssa ja tutkimukset pystyi tekemään samantien, ilman monen viikon odottelua. Kyllähän ne lääkärit ja hoitajat parhaansa tekevät, mutta eivät he ilman laitteita pysty tietämään mikä potilaalla on vaivana.
Kaikessa pitää määrittää tehtävien töiden määrä ja laatu tarkasti. Eli siinä mielessä voidaan hyväksyä alisuorittaminen perusteeksi. Jos sovitaan että 1000 lapion pistoa on päivän työ niin alle sen on alisuorittamista. Mainiota joka alalla. Poliisi: 19 sakkoa joka päivä. Lääkäri 10 potilasta päivässä. Kaupan myyjä niin ja niin monta asiakasta päivässä. Yli menevästä suorituksesta maksetaan ylimääräinen korvaus? Hyvä. Tätä kannatan ilomielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alisuoriutujat panikoi ja lietsovat uhkakuvia siitä, että pelkästään 200% työssään antavat saa jäädä töihin. Tosiasiassa ei kukaan firma ole niin tyh,mä, että potkisi pihalle tuottavaa väkeä. Ne on ne miinusmerkkiä tuottavat jotka saavat potkut perseelle.
Miten tuo mitataan koulutustyössä? Tuotetaan mahdollisimman paljon valmistuneita, vaikka eivät osaisi yhtään mitään? Valitettavasti tällä tiellä ollaan jo.
Totta. Tämän huomaa jo esim hoitoalalla: ne itseohjautuvat ja ahkerat oppilaat kyllä pärjäävät työelämässä, mutta yleinen tason lasku vastavalmistuneiden osaamisessa näkyy ja kuuluu jo valitettavasti työelämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se hetkellinen heikentyminen? Viikko vai kuukausi? Entä jos se kestääkin kolme vuotta tai enemmän, kuten vaihdevuosien tai vaikkapa masennuksen kohdalle sattuessa voi kestää.
Minä sain olla liki vuoden poissa töistä kun sairastuin, ja palkka kuitenkin juoksi. Olen hyvä työntekijä ja työnantajani minut halusi kaikesta huolimatta pitää.
Sairaslomalla olet varmaankin ollut joten työnantaja on saanut sairausvakuutuksesta korvausta sinulle maksetusta palkasta. Sairauslomaa ei muutenkaan oikein voi verrata alisuoriutumiseen. Ymmärrät varmaan itsekin, että harvassa on työnantajat, jotka maksavat hyvällekään työntekijälle täyttä palkkaa vuoden poissaolosta.
Ei ollut sairasloma varsinaisesti, olisin voinut töitä kuitenkin tehdä kun päätteellä töitä teen. Mutta pomoni antoi minun olla tekemättä töitä liki vuoden, ja täysi palkka juoksi. Ihan omasta pussistaan maksoi.
Eikä palkanmaksuperusteena ole joko tunti- tai urakkapalkka?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alisuorittaa ainakin joskus. Itse olen alisuorittanut töissä kun..
Vaimo meni psykoosiin.
Lapsi joutui rikollisten uhriksi.
Molemmat vanhemmat kuolivat yhtäaikaa.
Olen ollut aina kova ja tehokas suorittaja ja päällepäsmäri. Nämä tapahtumat tekivät minusta inhimillisemmän muita ja myös itseäni kohtaan.
Mulla ei ole mitään selkeää pidempää ajanjaksoa, mutta on päiviä jolloin olen alisuorittanut. Ne on juuri näitä, kun on valvottu yö pienen lapsen tai teinin mielialajuttujen takia, joku on kuollut tms. Ystävä oli yli kymmenen vuotta se joka aina venytti päivää jos tarvitsi ja jousti, oli muutenkin hyvä työssään. Sitten sairastui epämääräisesti ja sen sairauden selvittäminen ja oikean hoidon löytäminen kesti monta kuukautta. Erilaisten vaivojen kanssa hän kävi töissä alisuorittamassa ja oli saikullakin paljon. Ei mennä kauaa kun hänestä tuli työpaikalla silmätikku ja saikkupäivistä ja työtehosta osa kävi pomolle asti puhumassa, osa puhui "vaan" selän takana keskenään. Kukaan ei enää tuntunut muistavan millainen oli ennen ollut. Vastaavaa voi käydä kenelle tahansa. Työpaikka muistaa viimeisen kuukauden, ja jos aina ei pysty olemaan nopein ja tehokkain, niin potkut? Mietin myös, että ketä enää haluaa perehdyttää uutta työntekijää kunnolla, jos näitä alisuorittamispotkuja on ollut? Silloinhan se on vanhan työntekijän etu, jos uuden tiedot ja taidot jää vähän vajaaksi. Silleen sopivasti, ettei ainakaan pääse tulemaan tilannetta, että alkaisi itse näyttää huonommalla.
Siksi, koska olen itse alisuorittaja. Hommat ei nappaa, mutta palkka kelpaa. Tai no, liksa vois olla parempi, senkään takia hommat ei kiinnosta.
Jos alisuoriutuminen voidaan selkeästi todistaa, ja työntekijälle on annettu aito mahdollisuus tehdä työnsä hyvin, eikä silti suoriudu niin sitten ok. On kuitenkin työnantajia, jotka käyttävät tätä suoraan hyväkseen. Olen ollut työssä, jossa oli paljon todella ahkeria työntekijöitä, mutta kun työnantaja halusi vaihtaa halvempiin, niin yhtäkkiä alkoi keksiä kaikkia asioita mitä muka työntekijät tekivät väärin. Työnantaja ei kyllä kertonut mitä halusi, mutta haukkui koko ajan kaikkea mitä työntekijät tekivät. Lopulta työntekijät saivat potkut ja nyt sitten oikeuteen liitto viemässä onneksi. Kovat korvaukset tulossa, joten mielestäni tässä hävisi kaikki.
Samat työntekijä ovat menestyneet muissa yrityksissä ennen tätä työpaikkaa ja tämän jälkeen, joten tuskin yhtäkkiä olivat surkeita laiskoja ja kyvyttömiä hoitamaan samaa työtä juuri tässä työpaikassa. Jos tuollaista kevennetään, niin mätämunat käyttävät entistä enemmän tätä hyväkseen. Tosi harmi sitten taas rehellisille työnantajille, jos säännöt ovat liian tiukat aidon alisuoriutumisen kohdalla.
Minut taas irtisanottiin alun ajojahdin jälkeen tuotannollisista ja taloudellisista syistä, kun ei selkeästi millään keksitty miten laiskottelen, ja firmaan palkattiin juuri tätä ennen sekä tämän jälkeen kaksi henkilöä huomattavasti pienemmällä palkalla. Muutosneuvottelut myös laiminlyötiin täysin, eikä tarjottu noita työpaikkoja edes.
Voin sanoa, että kaiken sen kohtelun jälkeen ei paljoa säälitä korvausvaatimukset, jotka ovat tuolle firmalle massiiviset ja firma voi jopa kaatua. Paha saa kerrankin palkkansa.
Taas yksi keino kurjistaa työntekijän asemaa ja sanella ylhäältä päin uhkailun ilmapiirillä ehdot. Vallalla oleva meininki on monessa paikassa sitä, että sitoudut työtehtävään X ja sinulle annetaan tietyt asiat hoitaaksesi. Sitten niitä töitä hivutetaan koko ajan lisää ja muutellaan työn sisältöä ylhäältä päin kysymättä työntekijältä itseltään mitä on mieltä asiasta. Palkkaan ei tehdä samalla mitään korotuksia. Esim.hoitoala on yksi tälläinen ala jossa noin toimitaan. On tosi tökeröä kirjata lakiin jokin tuollainen ympäripyöreä termi joka ei tarkoita mitään tarkkaa vaan jota voidaan käyttää tarvittaessa joko uhkailun aseena tai työntekijästä eroon pääsemiseksi jos ei henkilö miellytä. Sen sijaan työnantajalla ei ole juuri mitään oikeita velvollisuuksia. Miten olisi vaikka velvollisuus olla reilu inhimillinen työnantaja. Ihmistä ei ole luotu vain työntekoon järjestelmässä jolla voidaan loputtomasti kiristää ihmisiä pakottautumaan töihin kaikenlaisin keinoin. Tämä on taas yksi sellainen keino lisää jo ennestään isoon valikoimaan. Ne jotkut häiriintyneet työnantajan edustajat tulevat käyttämään tuollaista mielensä ja ailahtelujensa mukaan myös mielivaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alisuoriutujat panikoi ja lietsovat uhkakuvia siitä, että pelkästään 200% työssään antavat saa jäädä töihin. Tosiasiassa ei kukaan firma ole niin tyh,mä, että potkisi pihalle tuottavaa väkeä. Ne on ne miinusmerkkiä tuottavat jotka saavat potkut perseelle.
Miten tuo mitataan koulutustyössä? Tuotetaan mahdollisimman paljon valmistuneita, vaikka eivät osaisi yhtään mitään? Valitettavasti tällä tiellä ollaan jo.
Totta. Tämän huomaa jo esim hoitoalalla: ne itseohjautuvat ja ahkerat oppilaat kyllä pärjäävät työelämässä, mutta yleinen tason lasku vastavalmistuneiden osaamisessa näkyy ja kuuluu jo valitettavasti työelämässä
Ja esim. kotihoidossa aika usein mahdollisimman monta asiakasta = jotain on jätetty tekemättä. Totta kai kestää kauemmin jos esim. auttaa vanhuksen vessaan, keittiöön syömään, tekee aterian vanhuksen kanssa yhdessä, huolehtii, että seuraavalle ei jää sotkua, vanhat ruoat pois jääkaapista, jne. Kuin se, että joku vaihtaa kymmenen vaippaa tunnissa (täällä ollut esimerkki). On näitä nähty. Vanhus nousee sängystä tasan sen verran, että vaippa pois, uusi tilalle ja takaisin sänkyyn. Ruoka eteen ja ulos asunnosta. Kohta on vanhuksen liikuntakyky mennyt lopullisesti ja takapuolessa painehaava. Tai haavanhoidossa nopeammin pääsee, kun ottaa lapun pois, vähän huuhtaisee jos sitäkään ja uusi tilalle. Näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Lusmut vastustavat. Ovat varmasti kuulleet kehityskeskusteluissa puutteensa, mutta eivät mitenkään reagoi niihin.
Heh joo kehityskeskustelut... Innokas päällikkö alkoi pitää niitä mutta totesi sitten ettei niistä mitään hyötyä ollut. Jokainen hoitaa hommansa ja tekee parhaansa. Ei pysty tavan duunari vaikuttamaan firman tulokseen mitenkään. Laitteet kun reistaa niin minkäs teet. Enemmän vaikuttaa johdon ja talousosaston ratkaisut. Alisuoriutuminen on aika mielikuvituksellinen käsite. Ei vaikuta meidän firmassa mitenkään kun ei sitä voi mitata. Joskus on hiljaisia päiviä ja varsinkin iltoja ja jos ei ole tekemistä niin ei ole. Paikalla on kuitenkin oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa, vaikka olen ahkera työssäni.
Naisvaltaisella alalla ei usein se oikeesti hyvä työntekijä saa jatkaa, vaan se joka osaa mielistelyn jalon taidon. Eli nuoleskella ns.avaintyyppejä.
Jos työpaikkansa haluaa pitää niin ei se mitään muuta vaadi kuin että ei ole mulkku. Jos olet huolissasi niin ehkä sosiaalisissa taidoissa on kehitettävää. Ei tarvi olla sosiaalinen, mutta olisi hyvä jos ei ihan kaikkia siltoja polttelisi.
Ei ole ihan noin yksinkertaista, koska ihmisillä on usein toisistaan poikkeavia käsityksiä siitä, kuka on m*lkku ja millä perusteella.
Jos alainen ei anna seksiä niin onko se alisuorittamista? Eli potkut tulee? Ei tietenkään juuri tuosta syystä vaan mistä tahansa minkä esihenkilö keksii. Hienoa persut.
Alisuorittaminen on veteen piirretty viiva.
Lisäksi taitava esimies tekee kenestä tahansa alisuorittajan.
Koska nykyinen laki mahdollistaa jo puuttumisen ja irtisanomisen riittävällä oikeusvarmuudella puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netflix irtisanoo joka vuosi huonoiten suoriutuneen 10%. Siksi se on yksi maailman menestyneimmistä teknologiayrityksistä.
Kaikkien firmojen pitäisi pystyä toimimaan nuin, jano järkyttävää että Suomessa tuohon ei ole kyennyt. Firmojen tehtävä ei ole olla hyväntekeväisyyspalkanmaksajia laiskottelikoille, vaan niiden tehtävä on menestyä.
Joo mutta erään ison firman vanha omistaja- johtaja aina sanoi ettei tämä mikään juoksukilpailu ole. Ennen olikin kunnon urakkapalkkoja monilla aloilla eikä tupakka- tai muut tauot häirinneet ketään, omasta pussista se oli pois jos vaikutti suoritteeseen. Taukoja tuli ihan luonnostaan kun odoteltiin tavaraa tai loppupäässä tuli ruuhkaa. Sitten vaan venttatunnit ylös, siitä sai keskituntiansion eli oli hyväpalkkaista odottelua. Aika harvassa työpaikassa pystyy edes työsuoritusta mittaamaan.
Persut tunnetusti taitaa nuoleskelun niin hyvin, että heillä tuskin tällaista riskiä on. Tosin "alisuoriutumisen" ne taitaa ehkä jopa vielä paremmin, joten sen suhteen ois syytäkin olla huolissaan..