Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et hyväksy alisuorittamista irtisanomisen perusteena?

Vierailija
04.07.2025 |

Alisuorittamisesta kärsii sekä työnantaja että se mahdollinen työtön, joka voisi saada työpaikan alisuorittajan tilalle. Miksi tästä asiasta revitään niin suurta haloota?

Kommentit (393)

Vierailija
201/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla on aina viimeisenä se heikoin lenkki, joka potkitaan pois ja uusi tilalle. Poispotkitun tilalle tulee aina uusi heikoin lenkki joka saa myös kenkää. Elikkä työpaikan työvoima on alituisesti poispotkimisen uhan alla, eikä vain uhan alla vaan irtisanottuna ja esimerkkinä ja "kannustimena" muille ponnistella äärimmilleen työpaikkansa eteen.

Väistämättä tämä rasittaa työvoiman hyvinvointia ja työpaikan ilmapiiriä.

Tuosta voi seurata se, että vahvin lenkki myös vaihtaa paikkaan, jossa on rennompi meininki. Siis jos liikaa kiristetään ruuvia.

Vierailija
202/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota on niin helppo käyttää tekosyynä irtisanomiselle, miten se alisuoriuruminen määritellään? 

Miksi irtisanomiselle pitäisi ylipäätään tarvita jokin syy muu kuin että en halua enää pitää kyseistä henkilöä palkkalistoillani?

Koska et omista yritystä. Omistajalla voi olla eri näkemys kuin sinulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se alisuoriutuminen missäkin tilanteessa on? Miten se määritellään? Ja kuka sen määrittää? Todennäköisesti työnantaja. Tuollainen epämääräinen syy lakitekstissä on lähtökohtaisesti typerää, aiheuttaa ongelmia tulkittaessa ja aiheuttaa turhia oikeusjuttuja jo ennestään ruuhkaisiin oikeuksiin. Koska alisuoriutumisen määrittelee todennäköisesti työnantaja, sehän voi muuttua ja elää koko ajan. Luo sitten mahtavan tsemppaavan ilmapiirin työyhteisöihin, eiku. Sitäpaitsi jo nyt voidaan irtisanoa, jollei kykene suoriutumaan työtehtävistä. Miksi siihen siis tarvitaan uusi laki? Koska halutaan korostaa työnantajan valtaa yli työntekijöiden. 

Vierailija
204/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota on niin helppo käyttää tekosyynä irtisanomiselle, miten se alisuoriuruminen määritellään? 

Miksi irtisanomiselle pitäisi ylipäätään tarvita jokin syy muu kuin että en halua enää pitää kyseistä henkilöä palkkalistoillani?

Laki. 

Etkö tiedä mikä on konditionaali?

Vierailija
205/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktahan on, että on turha haaveilla lisääntyvistä vakituisista työpaikoista jos työnantaja ei saa alisuoriutujaa irtisanoa. Ei ole kenenkään etu kehittää laiskureille suojatyöpaikkoja joille työ lähinnä haittaa vapaa-aikaa ja mitään ei saada aikaiseksi

Vakituiset työpaikat käytännössä katoaa jos irtisanomisia helpotetaan. Vakituinen ei ole vakituinen jos työnantaja saa katkaista sen ilman mitään perusteita. Eihän työnantajat edes halua vakituisia työsopimuksia kun sehön tarkoittaisi sitä että joutuisi maksamaan työntekijälle myöskin siinä vaiheessa jos tilaukset laskee tilapäisesti

Tämä huoli koskee vain niitä jotka ei eivät työstään suoriudu

Kas kun ei. Vaikka 98% työnantajista toimisi asiallisesti, niin kukaan ei voi tietääkö silti siihen kahteen prosenttiin ennen kuin pska kosahtaa. Hyvä esimieskään ei auta, sillä hänhän voi milloin vain vaihtua, ja varmaan monilla on kokemusta siitä kun ennen järkevä ja reilu työnantajayritys onkin ostettu, ja jättipääoma alkaa kiristää ruuveja. 

Huoli koskee kaikkia, paitsi ehkä niitä ruskeakielisimpiä tai hyvin syntyneitä, joille järkkäytyy harkkapaikatkin aina pätevämpien ohi.

Vierailija
206/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska et omista yritystä. Omistajalla voi olla eri näkemys kuin sinulla.

Eikö minä-muoto ole sinulle tuttu?

Vierailija
207/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu että kaikki muut ylisuorittaa kannattaa katsoa peiliin, sieltä löytyy se todennäköisin alisuorittaja

Vierailija
208/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuotantopalkkiojärjestelmä poisti alisuoriutumisen aikanaan tehtaalta jossa toimin esimiehenä, ja tuotanto tehostui 20-50%. Rahan takia ne ihmiset siellä on, ja kyllä ne hihat heiluu vaikka tauotta, jos se näkyy palkkapussissa.

Sehän tässä onkin ongelma kun ne hihat heiluu vain palkitsemalla kun niiden hihojen pitäisi heilua joka tapauksessa ilman erillistä palkitesmista

Ymmärrätkö mitä on PALKKAtyö? En hetkauta eväänikään ilman palkitsemista.

Vierailija
209/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä se alisuoriutuminen missäkin tilanteessa on? Miten se määritellään? Ja kuka sen määrittää? Todennäköisesti työnantaja. Tuollainen epämääräinen syy lakitekstissä on lähtökohtaisesti typerää, aiheuttaa ongelmia tulkittaessa ja aiheuttaa turhia oikeusjuttuja jo ennestään ruuhkaisiin oikeuksiin. Koska alisuoriutumisen määrittelee todennäköisesti työnantaja, sehän voi muuttua ja elää koko ajan. Luo sitten mahtavan tsemppaavan ilmapiirin työyhteisöihin, eiku. Sitäpaitsi jo nyt voidaan irtisanoa, jollei kykene suoriutumaan työtehtävistä. Miksi siihen siis tarvitaan uusi laki? Koska halutaan korostaa työnantajan valtaa yli työntekijöiden. 

No esimerkiksi Netflixillä se määritellään alimpaan kymmenekseen kuulumiseen vuosittaisissa suoritusarvioinneissa. Netflixillä menee käsittääkseni ihan kohtalaisen hyvin, joten ei tuo nyt ainakaan huono malli voi olla. 

Vierailija
210/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö ei "alisuorita" tahallaan, on tärkeämpää puuttua syihin, miksi ei kykene parempaan suorittamiseen kuin rangaista esimerkiksi siitä, että henkilö tarvitsee jonkin apuvälineen, esimerkiksi näyttölasit, tehokkaaseen suoriutumiseen tai henkilö hyötyy paremmin säädettävästä työtuolista, ettei selkä kipeydy.

Taas jos tekee työnsä tahallaan huonosti ja "rimaa hipoen", on siihen muita keinoja puuttua....

Näyttölasit voi kuka tahansa hankkia aivan itse, ne voi myös vähentää verotuksessa. 

Vierailija
211/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos hetkellisesti alisuoriutuu? Sairastuminen, läheisen kuolema?

Itse olen alisuoriutunut töissä kun samalle vuodelle sattui isän ja äidin sairastuminen, vaikea parisuhde ja ero. Jouduin tuona vuonna myös muuttamaan 3 kertaa. Tämän lisäksi töissä olisi pitänyt jatkaa entistä tehokkaammin kun niin moni irtisanoutui puolen vuoden sisällä.

Kun elämä tasaantui olen taas tiimin kärkipäässä tehokkuudessa.

Vierailija
212/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki alisuorittaa ainakin joskus. Itse olen alisuorittanut töissä kun..

Vaimo meni psykoosiin.

Lapsi joutui rikollisten uhriksi.

Molemmat vanhemmat kuolivat yhtäaikaa.

Olen ollut aina kova ja tehokas suorittaja ja päällepäsmäri. Nämä tapahtumat tekivät minusta inhimillisemmän muita ja myös itseäni kohtaan.

Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan tämän kaiken. Hyvä työnantaja toki ymmärtää näissä tilanteissa että työteho laskee, ja jos ei ymmärrä se tuskin olisi organisaatio jossa haluaa itsensä nähdä vielä vaikka vuosien päästä.

Elämä ja siinä kohdatut haasteet ja vaikeat tilanteet ovat kuitenkin eri asia kuin krooninen alisuoriutuminen, jossa työntekijä käyttää suurimman osan ajastaan töistä luistamiseen ja ilmapiirin pilaamiseen. 

Ja jälkimmäiseen onkin jo olemassa prosessit, pari kirjallista varoitusta jne homma hoidettu. Se kirjallisuus nyt on liian raskasta?

Vierailija
213/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini on siis se, että jos alisuoriutumispykälää käytetään todellisissa tilanteissa, hienoa, mutta jos sitä käytetään väärin, se antaa kaiken maailman ruskeakielille vaarallisen aseen.

Mitä se haittaa jos jollain on ruskea kieli? Jos itse et ole työyhteisössä se joka aiheuttaa eripuraa niin olet turvassa. 

Haittaa se, kun se ruskeakieli jää edelleenkin alisuorittamaan ja pahimmillaan saa muutkin tiimissä näyttämään tehottomilta. Taisit juuri tunnistaa itsesi? 

Vierailija
214/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuotantopalkkiojärjestelmä poisti alisuoriutumisen aikanaan tehtaalta jossa toimin esimiehenä, ja tuotanto tehostui 20-50%. Rahan takia ne ihmiset siellä on, ja kyllä ne hihat heiluu vaikka tauotta, jos se näkyy palkkapussissa.

Sehän tässä onkin ongelma kun ne hihat heiluu vain palkitsemalla kun niiden hihojen pitäisi heilua joka tapauksessa ilman erillistä palkitesmista

Sinulle maksetaan siitä että teet. Palkitaan kun teet paremmin kuin minimin, joka on myös eri asia kuin alisuoriutuminen. Asenteesi perusteella kyllä veikkaisin ennemmin alisuoriutumista kuin minimitasolla toimimista

Vierailija
215/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se hetkellinen heikentyminen? Viikko vai kuukausi? Entä jos se kestääkin kolme vuotta tai enemmän, kuten vaihdevuosien tai vaikkapa masennuksen kohdalle sattuessa voi kestää. 

Minä sain olla liki vuoden poissa töistä kun sairastuin, ja palkka kuitenkin juoksi. Olen hyvä työntekijä ja työnantajani minut halusi kaikesta huolimatta pitää. 

Sairaslomalla olet varmaankin ollut joten työnantaja on saanut sairausvakuutuksesta korvausta sinulle maksetusta palkasta. Sairauslomaa ei muutenkaan oikein voi verrata alisuoriutumiseen. Ymmärrät varmaan itsekin, että harvassa on työnantajat, jotka maksavat hyvällekään työntekijälle täyttä palkkaa vuoden poissaolosta. 

Vierailija
216/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki alisuorittaa ainakin joskus. Itse olen alisuorittanut töissä kun..

Vaimo meni psykoosiin.

Lapsi joutui rikollisten uhriksi.

Molemmat vanhemmat kuolivat yhtäaikaa.

Olen ollut aina kova ja tehokas suorittaja ja päällepäsmäri. Nämä tapahtumat tekivät minusta inhimillisemmän muita ja myös itseäni kohtaan.

Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan tämän kaiken. Hyvä työnantaja toki ymmärtää näissä tilanteissa että työteho laskee, ja jos ei ymmärrä se tuskin olisi organisaatio jossa haluaa itsensä nähdä vielä vaikka vuosien päästä.

Elämä ja siinä kohdatut haasteet ja vaikeat tilanteet ovat kuitenkin eri asia kuin krooninen alisuoriutuminen, jossa työntekijä käyttää suurimman osan ajastaan töistä luistamiseen ja ilmapiirin pilaamiseen. 

Tämähän ei ollut se pointti

Vierailija
217/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan saa homman hoidettua. Työn tarkoituksena on elättää ihmisiä eikä kaikkien pidä olla joku superihminen.

Vierailija
218/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle maksetaan siitä että teet. Palkitaan kun teet paremmin kuin minimin, joka on myös eri asia kuin alisuoriutuminen. Asenteesi perusteella kyllä veikkaisin ennemmin alisuoriutumista kuin minimitasolla toimimista

Höpöhöpö. Olen jatkuvasti kärkisuorittaja. Ja oletan saavani tästä hyvästä osani tuotoista, jos en niin lähden muualle. 

Missään nimessä en ala turhia ressaamaan ilman tulospalkkioita, hullun hommaa sellainen. 

Vierailija
219/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riittää kun menee töihin ja tekee vähän sinnepäin työt. Voi saada jopa palkankorotuksen. Näin joissakin paikoissa. Hyviä tekijöitä ei palkita. 

Vierailija
220/393 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä että tämä nyt olisi uusi asia. 5 vuotta sitten työpaikalleni otettiin harjoittelijoita.Ei mitään nuoria vaan jo 40:siä. Yksi ainakin sai jo silloin potkut harjoittelu aikana syyksi hän sanoi pomon sanoneen että hän on liian hidas.Paha mielihän hänellä siitä oli.