Kuinka kauan ihminen voi saikuttaa joka kuukausi ilman seuraamuksia?
Työkaveri on rehellisesti saikuttanut nyt puolitoista vuotta joka ikinen kuukausi. Osaan jo arvata viikot milloin jää saikulle ja pienessä firmassa suuri osa hänen töistä jää myös minulle ja suoraan sanottuna *tuttaa ankarasti. Ennen oli itse saikulla ja nykyään sanoo lapsensa olevan kipeä kerran pari kuussa aina vähintään kolme päivää. Pomo ei voi kuulemma asialle mitään kun sairaslomatodistus löytyy aina. Ja sama toistuu JOKA IKINEN kuukausi.
Kommentit (108)
Näitä nuoria naisia on, jotka muka jatkuvasti itse kipeänä: vuorotellen selkä, niska-hartiat, migreeni, ranteet, jalat, oksennustauti, flunssakuume .... kaikki vaivat jotka ei näy päällepäin eikä ole oikeasti todennettavissa. Sitten onkin 2 lasta kumpikin vuorollaan jatkuvasti kipeenä ja äippä saa jäädä kotiin "hoitamaan". Työterveyteen ei tarvitse edes mennä vaan etänä saa 3 pv saikkua puhelimessa kun sanoo ottä onyrjötauti tai hirvee flunssa.
Mitä enemmän sullabon saikkuhistoriaa sitä pidempiä saikkuja saat koska lekuri kattoo että se on heikkoa ainesta ja sairastelee paljon, pitää antaa sen levätä.
Se on työnantajasta kiinni. Ei siinä muuta rajaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä aina ne samat päivät eli perjantai ja/tai maanantai että saa ihanan pitkän viikonlopun?
Tulee ihan entinen työpaikka mieleen, jossa eräs lapseton ja hyväkuntoinen nuori mies oli jatkuvasti saikulla pe tai ma päivät. Tais kyllä olla ettei hänen määräaikaista sopparia enää jatkettu sen loputtua, eli ilmeisesti oli pantu merkille myös ylemmällä taholla.
Minä en töissä pistänyt merkille että useinkaan porukka olisi sairastunut keskellä viikkoa vaan se sairastuminen sijoittui aina siihen pe-ma akselille. Ihan siitä riippumatta oliko lapseton vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ensinäkin se on työnantajan tehtävä puuttua saikutteluun, ei sinun. Toki, jos sulla on jotain tiedon tietoa, voit huolesi työnantajallesi ilmoittaa.
On mullakin yksi työkaveri, joka on jatkuvasti saikulla tai hoitamassa sairastuneita lapsiaan ja jännästi ne saikut osuu aina tiettyihin ajankohtiin. Mutta ei kuulu minulle enkä voi tietää asian todellista laitaa. Se on vain omaa spekulointia. Työnantajan tehtävä on niihin asioihin puuttua ja se ei kuulu minulle pätkän vertaa, vaikka mitä johtopäätöksiä itse tekisin.
Meillä eräs kyylä meni kertomaan jotain "tietojaan" saikuttelevasta kollegasta ja pomo käski hänen pitää huolta omista asioistaan. Kyllä oli niiiiin katkeraa sen jälkeen...
Sähän et voi tietää kuinka monta keskustelua pomo on jo käynyt saikuttelijan kanssa, koska niistä ei kuulu kailottaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä aina ne samat päivät eli perjantai ja/tai maanantai että saa ihanan pitkän viikonlopun?
Tulee ihan entinen työpaikka mieleen, jossa eräs lapseton ja hyväkuntoinen nuori mies oli jatkuvasti saikulla pe tai ma päivät. Tais kyllä olla ettei hänen määräaikaista sopparia enää jatkettu sen loputtua, eli ilmeisesti oli pantu merkille myös ylemmällä taholla.
Minä en töissä pistänyt merkille että useinkaan porukka olisi sairastunut keskellä viikkoa vaan se sairastuminen sijoittui aina siihen pe-ma akselille. Ihan siitä riippumatta oliko lapseton vai ei.
Jos nyt on vaikka pieniä lapsia, niin yleensähän uusi viikko alkaa alkuviikosta ja taudeilla voi kestää itää sen pari päivää, niin aika loogista, että loppuviikosta tauti iskee päälle.
Joillekin työtä ja moraalia vieroksuville on oikein elämäntapa ottaa maksimaalinen määrä saikkuja/ vuosi täydellä palkalla. Kun tesin mukainen aika tulee täyteen loppuvuodesta niin nämä vapaamatkustajat sinnittelee töissä, mutta heti vuoden alusta kun laskenta alkaa uudelleen, niin sama saikku ralli jatkuu.
Ihmettelen usein miks työterveyshuolto ei puutu näihin, eivätkö he tunnista näitä samoja ihmisiä jotka hakevst vään bäliä eri syistä saikkua. Saikkuahan tosin saa soittamalla vaan pomolle et oon kipee, 3 päivää putkeen jos on vaan pokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä nuoria naisia on, jotka muka jatkuvasti itse kipeänä: vuorotellen selkä, niska-hartiat, migreeni, ranteet, jalat, oksennustauti, flunssakuume .... kaikki vaivat jotka ei näy päällepäin eikä ole oikeasti todennettavissa. Sitten onkin 2 lasta kumpikin vuorollaan jatkuvasti kipeenä ja äippä saa jäädä kotiin "hoitamaan". Työterveyteen ei tarvitse edes mennä vaan etänä saa 3 pv saikkua puhelimessa kun sanoo ottä onyrjötauti tai hirvee flunssa.
Mitä enemmän sullabon saikkuhistoriaa sitä pidempiä saikkuja saat koska lekuri kattoo että se on heikkoa ainesta ja sairastelee paljon, pitää antaa sen levätä.
Niin? Se onkin ihan normijuttu, että lapset sairastaa ja niitä jäädään sitten hoitamaan.
Parikymmentä vuotta nyt mennyt. Kaupunki muisti kellolla.
tarhantäti
Vierailija kirjoitti:
Joillekin työtä ja moraalia vieroksuville on oikein elämäntapa ottaa maksimaalinen määrä saikkuja/ vuosi täydellä palkalla. Kun tesin mukainen aika tulee täyteen loppuvuodesta niin nämä vapaamatkustajat sinnittelee töissä, mutta heti vuoden alusta kun laskenta alkaa uudelleen, niin sama saikku ralli jatkuu.
Ihmettelen usein miks työterveyshuolto ei puutu näihin, eivätkö he tunnista näitä samoja ihmisiä jotka hakevst vään bäliä eri syistä saikkua. Saikkuahan tosin saa soittamalla vaan pomolle et oon kipee, 3 päivää putkeen jos on vaan pokkaa.
Olen juu kuullut eräässä duunaripaikassa termin "pitämättömät saikut". Ja näillä ihmisillä ei ole enää pieniä lapsia. Alkoa ja tupakkaa kuluu...
Itse jouduin puhutteluun, kun oli neljän päivän sairasloma. Jäin töissä auton alle. On niin paljon sairaslomia. Korona mukaanlukien keskimäärin noin 1 päivä vuodessa ollut. Useimpina vuosina ei mitään, vaikka lasten hoitovapaat lasketaan mukaan. Toisaalta esimiehekseni valittiin henkilö, jolla oli noin 30 päivää sairaslomaa vuodessa, yli vuosikymmenen, eikä oikein mitään osaamista tehtävään. Riippuu henkilöstä ja suhteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Itse olin saikulla kokonaisen kalenterikuukauden ja ylikin. Jäin rattijuopon alle ja tuli muutama luunmurtuma. Kukaan ei ole koskaan huomauttanut mitään.
No tuo on hieman eri asia, kuin se että säännöllisesti saikutat joka kk ties mistä syystä.
Ne saikkujen syyt eivät kuulu muille kuin työnantajalle
Seuraavissa muutosneuvotteluissa yleensä nämä saikuttajat lähtevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Se onkin ihan normijuttu, että lapset sairastaa ja niitä jäädään sitten hoitamaan.
Ei niillä oikeeta sairautta ole niin usein kun vaan otetaan tekosyyllä saikkua kun se on niin helppoa. Tuttu käytti ns. lapsen sairautta poissaoloon töistä niin paljon hyväksi kuin vaan mahdollista.
Minulla on työkaveri, joka on ollut saikulla yli viisi vuotta putkeen. Eroon ei pääse varmaan yt-neuvotteluillakaan, tai syiden pitää olla painavia ei sairauteen liittyviä ja muita tehtäviä tai muuta ei voida järjestää, eli riski työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä oikeeta sairautta ole niin usein kun vaan otetaan tekosyyllä saikkua kun se on niin helppoa. Tuttu käytti ns. lapsen sairautta poissaoloon töistä niin paljon hyväksi kuin vaan mahdollista.
Etenkin äitejä luultavasti kiinnostaa useammin se kotona äippäly enemmän kuin fyysisessä likaisessa työssä oleminen joten herkästi lähdetään kotiin lapsia hoitamaan. En todellakaan usko että tässä(kään) oltaisiin aina täysin vilpittömiä.
Kuule ap, kysymyksenasettelusi on täysin pielessä. Jos teidän firmassa tarvitaan kaksi henkilöä hoitamaan tehtäviä, joita sinä ja sairaslomalla silloin tällöin oleva työkaverisi hoidatte, silloin siihen tarvitaan kaksi tekijää. Ne tehtävät eivät kaadu sinulle, koska sinä et yksinkertaisesti ehdi tekemään kahden ihmisen töitä. Jos suostut ja teet silti, toinen teistä voidaan sanoa tarpeettomana irti. Se saatat olla sinä yhtä hyvin. Vaikka kuinka tekisi mieli alkaa nyt selittää, kuinka on ihan pakko ehtiä hoitamaan työkaverinkin työt, niin ei, ei ole pakko.
Lapsi aloitti päiväkodin kymmenen kuukauden ikäisenä. Sairasti noin viiden viikon välein keskimäärin 3-vuotiaaksi. Lähes joka toisella kerralla sain saman taudin itselleni. Yksinhuoltajana olin siis paljon poissa, kun toista hoitajaa ei ollut. Yllätyksekseni lapseni sairastelut loppuivat lähes kokonaan, kun hän täytti kolme vuotta. Sairastumiset eivät kuitenkaan häirinneet paljonkaan muita, koska työt vain kasautuivat poissaollessani. Aika rankkaa tosin oli tehdä niitä kasautuneita töitä vauhdikkaasti heti sairasloman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä oikeeta sairautta ole niin usein kun vaan otetaan tekosyyl
Vai niin. Meillä 2 päiväkoti-ikäistä lasta ja kyllähän melkein kuukausittain on jotain oikeaa sairautta, joka yleensä paskalla tuurilla tarttuu meihin vanhempiinkin. Ja kyllä me vuorotellaan miehen kanssa.
No jos nimi on Petra, ja pk nuotti, niin ikuisuuksia