Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän perheessä on eri elintasot ja kaikki luulevat että

Vierailija
04.07.2025 |

Puolison rahoja voi käyttää. Näin ei ole. Ihan vain tiedoksi joillekin jotka luulevat. 

Meidän kohdalla tämä toimii ihan ok. 

Kommentit (214)

Vierailija
41/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eri elintaso ilmenee käytännössä, jos mies ei myöskään tuhlaa?

Vierailija
42/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä avioliittoa, jossa ei haluta elää perheenä ja muodostaa yhtä yhteistä yksikköä. Miksi?

Siksi kun nainen kyllästyy ja ottaa avioeron jokatapauksessa jossain vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ylipäänsä tarkoittaa, että perheessä on eri elintasot? Itse tienaan kohtuu hyvin ja olen deittaillut sekä todella pienituloisia että todella varakkaita. Eikä se toimi edes tapailutasolla, koska tarpeet ja tottumukset on niin erilaisia. Miten ihmeessä se toimisi perheenä? Se kuulostaa enemmänkin kimppakämpältä. Tämän takia en ymmärrä muutenkaan uusioperheitä, koska rahasta tulee aina ongelma. Kuka oikeasti viitsisi katsella, miten puoliso käy ulkona syömässä samalla kun itse säästää perheen kuluissa, ja ollaan samaa perhettä? Vanhemmiten kun löytää kumppanin, on vaan helpompaa pitää omat asunnot ja taloudet ja seurustella muuten, ei tule rahasta ongelmaa. Ja siltikään ei saisi olla kovin isoja tuloeroja. 

Vierailija
44/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuitenkin on niin että avioliitossa on keskinäinen elatusvelvollisuus.

Olemme avopari. 

Ei avioliittolaki susipareja koske jos ei ole yhteistä lasta.  Miksi edes kirjoitit aloituksen tilapäisestä suhteesta muka puolisona?

Ap. Ollaan oltu yhdessä 30 v. Ja lapset aikuisia.

Miksi ette ole naimisissa?

Vierailija
45/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten elintaso yhdessä perheessä voi olla puolisoiden kesken erilianen?

Haiskahtaa lähinnä trollilta. Aloittajalla tuskin edes on puolisoa.

Vierailija
46/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ylipäänsä tarkoittaa, että perheessä on eri elintasot? Itse tienaan kohtuu hyvin ja olen deittaillut sekä todella pienituloisia että todella varakkaita. Eikä se toimi edes tapailutasolla, koska tarpeet ja tottumukset on niin erilaisia. Miten ihmeessä se toimisi perheenä? Se kuulostaa enemmänkin kimppakämpältä. Tämän takia en ymmärrä muutenkaan uusioperheitä, koska rahasta tulee aina ongelma. Kuka oikeasti viitsisi katsella, miten puoliso käy ulkona syömässä samalla kun itse säästää perheen kuluissa, ja ollaan samaa perhettä? Vanhemmiten kun löytää kumppanin, on vaan helpompaa pitää omat asunnot ja taloudet ja seurustella muuten, ei tule rahasta ongelmaa. Ja siltikään ei saisi olla kovin isoja tuloeroja. 

Meillä on ollut uusperhe yli 10 vuotta, eikä rahasta ole ongelmaa. Koska meillä on yhteiset rahat ja sama elintaso. Olemme määrittäneet, minkä hintaiset lahjat ostetaan lapsille yms. 

Vierailija
47/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä avioliittoa, jossa ei haluta elää perheenä ja muodostaa yhtä yhteistä yksikköä. Miksi?

Käytännössä siis mies tienaisi ja rouva ostelisi verhoja ja viherkasveja itselleen.

Käytännössä suomalainen nainen on korkeammin koulutettu kuin miehet, ja todennäköisemmin työssäkäyvä. Suomalainen nainen keskimäärin ei ole koskaan ollut elätettävä rouva. 

Vierailija
48/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun nainen kyllästyy ja ottaa avioeron jokatapauksessa jossain vaiheessa.

Avioliitoista suurin osa kestää kuolemaan asti. 

Vierailija
49/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Ei se yhteinen yksikkö ainakaan omasta mielestä perustu rahaan. En kyllä koe että jos puoliso on kouluttautunut ja hyvätuloinen niin mitenkä minä puolisona olisin osallisena hänen varallisuutensa? 

Sinä nöyränä tienaat pikku rahasi, maksat puolet kaikesta, mies menee ja rällää rahoillaan, jos et kykene Balin matkaan menee yksin.

Varallisuus on eri asia, sen voi suojata avioehdolla eron ja vielä kuolemankin varalta, muttA jos elämä ei ole yhteistä ei liitossa ole  rakkautta ja yhteishenkeä  jos hyvätuloinen koulutettu  varakas  nöyryyttää osapäiväkassana olevaa puolisoaan.

Tuo on kärjistämistä. Siis tuo Balin matka juttu. Mitä jos köyhä vaimo haluaa Balille, mutta mies ei? No sitten ei tietenkään mennä sinne Balille! Kumpikaan! Ei kyse ole siitä, että mies menisi yksin. Aloituksessa mun ymmärtääkseni tarkoitetaan juuri sitä, että jotkut tuntuvat luulevan, että jos on rikas puoliso, on automaattisesti itsekin rikas, ja voi viljellä rahaa ympäriinsä miten huvittaa. Mun puoliso on tosi varakas, ja muistan kun kavereiden kanssa kerran puhuttiin lomailusta. Sanoin, että olisi ihanaa jos olisi oma huvila jossain merenrannalla, niin yksi kavereista kysyi ihan aidon hämmästyneenä, että miksi ette osta, kun onhan teillä rahaa? Niin. Miehellä on rahaa. Minulla ei todellakaan olisi tuollaiseen huvilaan rahaa. Ei ole sama asia! En minä voi mieheni rahoilla mitään huviloita ostella.

Vierailija
50/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kieltämättä itseä korpesi se, että mies kävi lounailla, kun minä työttömänä koitin säästää joka asiasta ja elelin neljän seinän sisällä. 

Siis kävi työpäivän aikana työpaikkaruokalassa? Ja sua korpesi se? Eihän se työttyömyytesi miehesi vika ollut...

No kyllähän se nyt päähän ottaa, jos itse lasket pennosia ja teet halvinta mahdollista ruokaa. Kerran tuli kotiin ja sanoi "minkä takia me syödään tällaista paskaa" . Mies on rikastunut tässä yhdessä ollessa n. 30 000e ja itsellä -20 000e velkaa. Kyllä tässä yhtälössä on nyt jotain pielessä. 

Ainakin yhtälössä on se pielessä, että sinä et ole mennyt töihin. 

Vierailija
51/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on itselle hyvin ajankohtainen asia kun yhteenmuuttoa suunnitellaan. Olen naisena se huomattavasti hyvätuloisempi niin että ansaitsen nettona noin 3-4x sen mitä puolisoni. Olemme olleet yhdessä pitkään, viisi vuotta ja tarkoitus olla loppuelämä. Kummallekin tämä on kolmas pitkä suhde ja nyt koetaan löytäneemme elämänkumppanin. Tältä pohjalta en itse näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin että minun rahoilla katetaan kummallekin samanlainen hyvä elintaso, asuntolaina maksetaan siinä suhteessa kun kyetään ja ostetaan mun asunnosta saatavalla rahalla ns hieno talo täältä pikkukaupungista. Minä maksan meidän kaukomatkat kokonaan jne. Olen just ostanut uuden kalliin auton ja se olisi tietysti yhteinen. Mies opiskelee uuteen ammattiin jonka myötä tulojen pitäisi kohentua ihan merkittävästi niin se toki vaikuttaa tähän ajatteluuni. 

Naimisiin ei lähivuosina olla menossa mutta aikanaan sekin. Ennen sitä pidän huolen vaan että paperilla minun omaisuus pysyy minulla ja asiat on selkeitä. En voisi kyllä omasta puolestani sinä hyvätuloisena ikinä lähteä mihinkään kahden elintason elämään.

Vierailija
52/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pariskunnat eivät riitele ollenkaan rahoista ja molempien rahoja käytetään yhteisellä päätöksellä yhteisesti ja tekevät myös elatussopimuksen mikä onkin järkevää jos vaikka puoliso joutuu pysyvään laitoshoitoon.

Vierailija
53/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on itselle hyvin ajankohtainen asia kun yhteenmuuttoa suunnitellaan. Olen naisena se huomattavasti hyvätuloisempi niin että ansaitsen nettona noin 3-4x sen mitä puolisoni. Olemme olleet yhdessä pitkään, viisi vuotta ja tarkoitus olla loppuelämä. Kummallekin tämä on kolmas pitkä suhde ja nyt koetaan löytäneemme elämänkumppanin. Tältä pohjalta en itse näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin että minun rahoilla katetaan kummallekin samanlainen hyvä elintaso, asuntolaina maksetaan siinä suhteessa kun kyetään ja ostetaan mun asunnosta saatavalla rahalla ns hieno talo täältä pikkukaupungista. Minä maksan meidän kaukomatkat kokonaan jne. Olen just ostanut uuden kalliin auton ja se olisi tietysti yhteinen. Mies opiskelee uuteen ammattiin jonka myötä tulojen pitäisi kohentua ihan merkittävästi niin se toki vaikuttaa tähän ajatteluuni. 

Naimisiin ei lähivuosina olla menossa mutta aikanaan sekin. Ennen sitä pidän huolen vaan että paperilla m

Jaa, ja luulet että nyt asetutte vakaaseen liittoon?  Hymyilen.  

Vierailija
54/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kieltämättä itseä korpesi se, että mies kävi lounailla, kun minä työttömänä koitin säästää joka asiasta ja elelin neljän seinän sisällä. 

Siis kävi työpäivän aikana työpaikkaruokalassa? Ja sua korpesi se? Eihän se työttyömyytesi miehesi vika ollut...

No kyllähän se nyt päähän ottaa, jos itse lasket pennosia ja teet halvinta mahdollista ruokaa. Kerran tuli kotiin ja sanoi "minkä takia me syödään tällaista paskaa" . Mies on rikastunut tässä yhdessä ollessa n. 30 000e ja itsellä -20 000e velkaa. Kyllä tässä yhtälössä on nyt jotain pielessä. 

Ainakin yhtälössä on se pielessä, että sinä et ole mennyt töihin. 

Ei sitä töihin vaan mennä.

Vierailija
55/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllä ahdistaa, kun puolisolla on yli 3 kertaa suuremmat nettotulot. Kaikki menot laitetaan puoliksi ja ostetaan omat ruokamme (puolisolla tiukka ruokavalio). Se mikä ärsyttää, niin puoliso ehdottaa kaikenlaisia matkoja ja tapahtumia, eikä oikein ymmärrä, ettei minulla pakollisten menojen jälkeen jää paljoa rahaa. Matkat pitää suunnitella monta kuukautta etukäteen, että pystyn säästämään riittävästi etukäteen, kun matkoillakin kaikki kulut maksetaan puoliksi.

Joskus kyllä lämmittäisi sydäntä, jos hän toteaisi ravintolaillallisen jälkeen, että minä maksan tämän. Näin on tapahtunut yhden kerran matkoilla, kun minulla sattui olemaan syntymäpäivä.

Vierailija
56/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kyllä ahdistaa, kun puolisolla on yli 3 kertaa suuremmat nettotulot. Kaikki menot laitetaan puoliksi ja ostetaan omat ruokamme (puolisolla tiukka ruokavalio). Se mikä ärsyttää, niin puoliso ehdottaa kaikenlaisia matkoja ja tapahtumia, eikä oikein ymmärrä, ettei minulla pakollisten menojen jälkeen jää paljoa rahaa. Matkat pitää suunnitella monta kuukautta etukäteen, että pystyn säästämään riittävästi etukäteen, kun matkoillakin kaikki kulut maksetaan puoliksi.

Joskus kyllä lämmittäisi sydäntä, jos hän toteaisi ravintolaillallisen jälkeen, että minä maksan tämän. Näin on tapahtunut yhden kerran matkoilla, kun minulla sattui olemaan syntymäpäivä.

Miksi edes asutte yhdessä?   Seksiä voisitte harrastaa omissa asunnoissanne.  Miten te naiset alistutte leikkimään jotain liittoa , osa vielä avoliitossa?

Vierailija
57/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Tämä on jotenkin vain niin vapauttavaa kun pärjää omilla tuloilla. Asia ei ollut mitenkään itsestään selvyys sillä olin välillä työtön.

Ja edes silloin puoliso ei välittänyt sinusta niin paljoa, että olisi elättänyt sinua?

Outoa retoriikkaa. Tein sitten rahallisesti huonon diilin vai. En lähde jankkaamaan asiasta. 

Kukin tavallaan tietysti mutta oudolta tuo kuulostaa. Itsellä myös 30 vuotias liitto ja kaiken aikaa olen tienannut tuplasti sen minkä vaimo. Ihan yhteisiä rahoja ei ole mutta on tasattu  sopimalla että itse maksan menoista suurimman osan niin että kummallekin jää osapuilleen saman verran törsäilyyn. Yhteen aikaan siirsin tietyn summan palkasta suoraan vaimolle kun ei ollut paljon lainoja tms. maksettavanani. Olisi kyllä hyvin outoa jos olisi ollut joku"pärjää millä pärjäät, minä pärjään omillani" -systeemi.

Vierailija
58/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuitenkin on niin että avioliitossa on keskinäinen elatusvelvollisuus.

Ehkä niin, mutta se ei tarkoita, että työssäkäyvän täytyy järjestää työhaluttomallekin työssäkäyvän elintaso.

Vierailija
59/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hahmota nyt mistä tässä on kyse: Onko tuo velka tullut siitä että maksat puolet asunnoista/autoista/ruoasta yms. Jolloin tietysti keskustelu siitä, ettei sinulla ole varaa maksaa niin isoa osuutta olisi pitänyt käydä jo 20 vuotta sitten, ja tuo koko järjestely on hyvin omituinen ja aika käsittämätön.

Vai onko se tullut omista huonoista valinnoista. Tällöin on tietenkin ymmärrettävää, ettei puoliso halua omia säästöjä tuhlata vaan kyllä se moraalinen vastuu asian hoitamiseen on sinulla itsellä.

Eikä puolisosi kyllä mitenkään erityisen varakas ole jos teillä on jo aikuinen lapsi ja hänellä on sinä aikana kertynyt 30 000 € säästöjä.

Vierailija
60/214 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes asutte yhdessä?   Seksiä voisitte harrastaa omissa asunnoissanne.  Miten te naiset alistutte leikkimään jotain liittoa , osa vielä avoliitossa?

Olemme tosiaan avoliitossa, mutta olen mies ja se vähemmän ansaitseva.