Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9288)

Vierailija
9221/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Vörjeans englanniksi tekstitettynä. Tuli sitten viimeisetkin vitsit ymmärrettyä. Kyllä tuo rooleissa pysyminen on ihan verratonta, vaikka Tommy nyt olikin vähän turhan hilpeällä tuulella.  Itkuun purskahtaminen olikin sitten erityisen taidokas suoritus. Se "Respekter" ennen romahdusta oli juuri niin hilkulla mennä naurun puolelle, että ei voi kuin ihailla sen kääntämistä itkuksi. Hieman huvitti ihan lopussa kun pojat keräsivät juomamukinsa mukaan kilttien poikien lailla. 

Vierailija
9222/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa, että ihmeen hyvin Axel kesti nuo sähkösokit, jos olivat aitoja. Ei melkein ilmekään värähtänyt. Olen joskus nähnyt tuollaisen sähköpannan käyttöä jossain ohjelmassa, ja siinä pannan käyttäjä on suurin piirtein karjunut tai kiljunut kivusta. Ehkä Axelilla on korkea kipukynnys, tai sitten hän vain jollain ilveellä sai pidettyä itsensä Määninin kovisroolissa vaikka teki kipeää. Voi toki olla, että tuossa pannassa oli miedot asetukset päällä eikä Axel saanut niin kovaa annosta kuin usein tuolla on annettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9223/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Axel onkin ilmeisesti käyttänyt Freppan kokemuksia novellissa Ripillepääsy.

Vierailija
9224/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä Vörjeans englanniksi tekstitettynä. Tuli sitten viimeisetkin vitsit ymmärrettyä. Kyllä tuo rooleissa pysyminen on ihan verratonta, vaikka Tommy nyt olikin vähän turhan hilpeällä tuulella.  Itkuun purskahtaminen olikin sitten erityisen taidokas suoritus. Se "Respekter" ennen romahdusta oli juuri niin hilkulla mennä naurun puolelle, että ei voi kuin ihailla sen kääntämistä itkuksi. Hieman huvitti ihan lopussa kun pojat keräsivät juomamukinsa mukaan kilttien poikien lailla. 

Paitsi että Jakob jätti oman mukinsa Kevinin vietäväksi

Vierailija
9225/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää palkintoja KAJ'lle! Tällä kertaa myöntäjänä kieltenopettajien liitto ja palkinto "Årets språkgärning". 

KAJ får pris för att ha synliggjort det finlandssvenska | Österbotten | Svenska Yle https://share.google/eAsUA4lAilZ2MId8S

Vierailija
9226/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä! Eturivi, punainen takki. (+asia jolla erotus joukosta, mutta en viitsi tähän kirjoittaa, koska sillä saatan erottua muuallakin.)

Vierailija
9227/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä! Eturivi, punainen takki. (+asia jolla erotus joukosta, mutta en viitsi tähän kirjoittaa, koska sillä saatan erottua muuallakin.)

Onko siellä jo montakin riviä?

Vierailija
9228/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eturivi? Siis ollaanko siellä jo ankkuroituneita lavan eteen? 

Vierailija
9229/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Mutta vielä on eturivissäkin tilaa. Alle 10 paikalla.

Vierailija
9230/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä sanoa, että ihmeen hyvin Axel kesti nuo sähkösokit, jos olivat aitoja. Ei melkein ilmekään värähtänyt. Olen joskus nähnyt tuollaisen sähköpannan käyttöä jossain ohjelmassa, ja siinä pannan käyttäjä on suurin piirtein karjunut tai kiljunut kivusta. Ehkä Axelilla on korkea kipukynnys, tai sitten hän vain jollain ilveellä sai pidettyä itsensä Määninin kovisroolissa vaikka teki kipeää. Voi toki olla, että tuossa pannassa oli miedot asetukset päällä eikä Axel saanut niin kovaa annosta kuin usein tuolla on annettu.

Siltä varalta jos joku käsitti väärin (kun tälle annettu alanuoli) niin tämä oli siis kehu Axelille siitä miten onnistui pysymään roolissa vaikka sattuikin. Itsellä olisi tuossa rooli unohtunut, mutta Axel on todella taitava näyttelijä, reagoi juuri niin kuin Määnin olisi reagoinut jos olisi oikea henkilö!

Vierailija
9231/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää. Mä olen se, joka aiemmin referoi tänne tuon sähköiskukohtauksen. Kuvittelin, että se oli pelkkää pilaa ja näytelty juttu. Ja iloisesti kuvailin, kuinka "Määnin" eli Axel tärisi iskuista. Voi saakeli että hävettää.

Rauhoittukaa! KAJ ei voisi antaa toisilleen antamalla sähköiskuja edes hyväntekeväisyyden merkeissä, Vörjeans voi. Tarhaketuthan tapetaan sähköllä niin että työnnetään anturi anukseen. Miettikää, eivät sentään tehneet sitä Määninille.

Olet oikeassa sinäkin. Ei tästä kannata liikaa hermostua. Minä otin yllä kierroksia asiasta, mutta saatan projisoida omia fiiliksiäni, joten se ei oikeasti kerro mitään siitä, miten hän itse koki asian. Todennäköisesti oli itse ihan ok asian kanssa

Mutta silti pysyn kannassani, että tuo ei ole hyvää viihdettä. Sekä siinä, että me emme voi tietää ja siksi koen asian epämukavaksi.

Vierailija
9232/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kassityyppi on täällä? Olen siis yhä ulkona rivissä.

Vierailija
9233/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä varalta jos joku käsitti väärin (kun tälle annettu alanuoli) niin tämä oli siis kehu Axelille siitä miten onnistui pysymään roolissa vaikka sattuikin. Itsellä olisi tuossa rooli unohtunut, mutta Axel on todella taitava näyttelijä, reagoi juuri niin kuin Määnin olisi reagoinut jos olisi oikea henkilö!

Mä käsitin kyllä, mitä tarkoitit. En kuitenkaan peukuttanut (en ylä- enkä ala-). Olen yksi niistä kukkiksista, joiden mielestä kivun tuottaminen toiselle ihmiselle on typeryyttä (vakavimmassa muodossaan silkkaa pahuutta), tapahtuu se viihteen vuoksi, "hyväntekeväisyystarkoituksessa" tai mistä tahansa muusta syystä. Siksi mulle on yhdentekevää, kuinka hyvin Axel kesti kivun tai kuinka hyvin hän näytteli Määninin reaktiot. (Ymmärrän kuuluvani tässä asiassa vähemmistöön ja ymmärrän ja luonnollisesti hyväksyn sen, että enemmistö ei ole mun kanssani samaa mieltä.)

Vierailija
9234/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te siellä ulkona siis jo? Koko pitkän päivän? En siis itse ole tulossa eri paikkakunnalta, mutta mielenkiinnolla seuraan täältä kotikatsomosta käsin tilanteen kehittymistä. Hauskaa kun raportoitte, kiitos siitä!

Vierailija
9235/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että Jakob jätti oman mukinsa Kevinin vietäväksi

Kyllä se oli Tommy, joka jätti sen Freppan hoidettavaksi. Jakob muistaakseni sanoi olevansa taloutensa lajittelupoliisi, joten hän olisi ottanut, mukinsa, tyhjentänyt sen viemäriin ja sijoittanut pillin ja mukin oikeaan jäteastiaan. Määnin varmaan halusi vatrmistaa,ettei kukaan vahingossa joisi moista litkua ja vei sen pois.

Vierailija
9236/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te siellä ulkona siis jo? Koko pitkän päivän? En siis itse ole tulossa eri paikkakunnalta, mutta mielenkiinnolla seuraan täältä kotikatsomosta käsin tilanteen kehittymistä. Hauskaa kun raportoitte, kiitos siitä!

Kyllä! Hulluja on monenlaisia.😂

Vierailija
9237/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin paljon vaatettakin, että en edes pystyisi olemaan pitkään sisällä😂

Vierailija
9238/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Hulluja on monenlaisia.😂

No, voi olla että jos asuisin lähempänä, niin olisin minäkin siellä. 🤪 Tsemppiä ja pitäkää hauskaa! 😃

Vierailija
9239/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin uuden yksityiskohdan videosta. Itkettämisen päätyttyä pelastavaan biisiin 16.40 Joel lähtee kiertämään pöytää mennäkseen ovesta. Tommy lähtee perään, Määnin astuu eteen, laukaisee tilanteen vaihtamalla ystävällisesti sanoja kiusanhengen kanssa, joka on turvalisesti oven takana, Tommy pakittaa ja rentoutuu sen verran, että seuraava vuorosananvaihto on niinkin hyvä, että Määnin hymyilee leveästi. Sosiaalisia kuvioita on helpompi katsoa noin kun musiikki on poistettu eikä ole muuta seurattavaa. Eiköhän tämä ole sähköä myöten käsikirjoitettu, vaikka toteutus olisikin improvisoitu? Hienoa teatteria, onko tuollaiselle joku tekninen nimitys? Katsoin Celesten Halln-videot tässä välissä ja näille teatterihommille jotenkin herkistyy. Arvostan sekä Celesten että Hallnin tosi korkealle, molemmilla on tosi tarkka ote maailmaan. 

Hallnin Tommy itse asiassa ehkä omissa silmissäni pistää silmään enemmän siinä, että Forsbacka koulutettuna näyttelijänä on ottanut tehtävänannon ehkä realistisemmin kuin tyylilajiin sopii. Siitä tulee enemmän ristiriitaa kokonaisuuteen kuin muista, jotka ovat reteästi karikatyyrejä Keijoa ja Granholmia myöten. Vähän kuin Kaurismäen leffassa yksi hahmo äkkiä olisi normaalisti. Tietysti olisi aika omituista, jos Tommy olisi vielä enemmän karikatyyri, hänen roolinsa on niin ristiriitainen. Kun siinä niitä piirteitä on nytkin. Ja tosiaan pikatuotanto ei anna tilaa sellaiselle realismille, eikä rakennusaineita ole siihen jäljellä. Pitäisi hahmon sisäiseen logiikkaan olla enemmän materiaalia, ja toisaalta Tommyn kuitenkin todellinen yksinkertaisuus  tekee äkkiä kipeää katsojaan ja voisi tulla tunne, että heikompia pilkataan, mikä ei taatusti ole ollut tarkoitus. Hahmojen ja tarinan mielenkiintoisuus on niin paljon enemmän rakennettu heidän välisiinsä jännitteisiin kuin luonnekuvaukseen, ja Tommy ei ole riittävästi tässä maailmassa osallistumaan niihin jännitteisiin, häntä vain pallotellaan. 

Sekä Freppa että Tommy ovat vaikeita hahmoja, kun heidän tilanteestaan ei ota selvää, mikä on järjen vähyyttä ja mikä on kivettyneen trauman aiheuttamaa poissaolevuutta ja harhailua. Molemmat kuitenkin ovat paljon pätevämpiä kuin miltä kenestäkään näyttää. Kyllähän näitä ihmisiä on paljon, hienoa että nostetaan heidän tilannettaan pohdittavaksi. Tyhmimmätkin siinä rinnalla pitävät itseään skarppeina, kun ovat reaktiivisia ja tilanteissa hereillä, ja siinä rinnalla unissakävelijä on kaikkien silmissä hölmöin, vaikka syy voi olla jopa suuri älykkyys. Mutta hölmönoloisen älykön ongelma ei ole lukumääriä ajatellen niin tärkeä kuin kaikkien niiden osa, jotka tulevat täysin väärin luokitelluksi koko ajan niin, etteivät pääse lainkaan elämään tätä elämäänsä, koska eivät itse hahmota mitä ympärillä tapahtuu ja miksi oma elämä ei rullaa.

Vierailija
9240/9288 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön kysymys: Onko teillä eväät mukana siellä eturivissä vai? Piknik pilkkihaalareissa meren rannalla marraskuussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä