Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (13803)

Vierailija
8981/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se jatko:

Mielestäni nimenomaan KAJ-yhteydessä kuitenkin oikeasti mennään asioissa järkevään suuntaan. Hehän tekivät joulukalenterikohtauksen, jossa rusinapaketin voimalla kaapataan lapsen näköinen nättipoika ovesta sisään ja Kevinin hahmo jää orpona ihmettelemään ulos, ettei saa antaa tämän pilata hyvää joulumieltä, ja kävelee pois. Menin aivan seinille kun näin sen ja huusin suoraa huutoa. Se oli tiivistelmä omasta kokemuksestani, ympäristö päätti sivuuttaa sen, että selvästi jotain oli tapahtunut, ja päätti ettei se haittaa. Jo tuolloin he ovat tehneet erittäin kantaaottavaa taidetta, josta on pöhköily todella kaukana. Siinähän nimenomaan kyseenalaistetaan koko mys-kulttuuri, kuin myös Taco Hejssä tapahtuu vaikkakin eri teemasta. Epäröin tämän kirjoittamista tänne näin suoraan, koska olen päätellyt, että täällä kirjoittaa myös ihmisiä, joiden oma turvalllisuudentunne riippuu siitä, ettei mitään ikävää nosteta pöydälle, ja etsitään nimenomaan turvallista miehen mallia hyvinkin vereslihalla. Pyydän anteeksi, jos tämä on jolllekulle liikaa. Saatan tällä laukaista jonkun toisen kokonaisen traumakasan. Kuitenkin haluan korostaa, että paradoksaalisesti he toteuttavat taiteilijan perustehtävää huomauttaessaan, jos jokin asia, josta haemme turvaa, on pelkkä oljenkorsi tai laastarilappu. Ja että etsintää pitää jatkaa.

Kaj nimenomaan tuntuu ymmärtävän ihmisten tarvetta turvallisuudentunteeseen samaan aikaan kun he kyseenalaistavat sitä, minkälaisiin asioihin sitä ei pitäisi ripustaa. Olen aika varma, että koko ruotsalainen hymistelyhenki on alitajuinen yritys pitää kaikki turvassa. Mutta samaan aikaan se voi kohdella julmasti niitä, jotka tarvitsisivat järeämpää ja rehellisempää apua. Yhteisö päättää olla miettimättä niitä, jotka eivät ihan pärjää laastarilapun ja oljenkorren varassa. Olemme yhteisön kasvattamisen suhteen aivan lapsenkengissä kun ihan jo se on Nobelin arvoinen murros, että vapautunut mies hymyilee rakastavasti ja lempeästi ystävilleen mediassa. 

Axel tuntuu katsovan ruotsalaisuutta suomalaisin silmin sanoessaan, että aito rakkaus on todellisempaa täällä kuin länsinaapurissa. Suomalaisuuteen kuuluu tietty totuudenpalvonta, jonka ilmentymää vakavuutemme niin pitkälle on. Joskus se voi vapauttaa ihan toisella tapaa kuin kulttuuri, joka hengittää teeskenneltyä hyvinvointia. 

Vierailija
8982/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta tajusin miksi KAJ ei esiinny tänään Svenska dagenin pääjuhlassa. Hehän esiintyivät siinä viime vuonna! Tuolloin juhla järjestettiin Porvoon Kulttuuritehtaassa https://folktinget.fi/bilder-fran-arets-svenska-dagen-fest/

Mutta on synti ja häpeä jos heitä ei palkita vuoden suomenruotsalaisiksi. Jaetaankohan ne Folktingetin mitalitkin tänä iltana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8983/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vasta tajusin miksi KAJ ei esiinny tänään Svenska dagenin pääjuhlassa. Hehän esiintyivät siinä viime vuonna! Tuolloin juhla järjestettiin Porvoon Kulttuuritehtaassa https://folktinget.fi/bilder-fran-arets-svenska-dagen-fest/

Mutta on synti ja häpeä jos heitä ei palkita vuoden suomenruotsalaisiksi. Jaetaankohan ne Folktingetin mitalitkin tänä iltana?

Voiko KAJ edes saada tuota palkintoa ryhmänä, vai annettaisiinko se sitten vain yhdelle heistä? Mutta millä perusteilla se sitten valittaisiin kuka heistä saa? Palkinnon kriteereissä mainitaan että palkinnon saa henkilö, eli kuulostaa siltä ettei tuota palkintoa myönnetä ryhmälle.

Vierailija
8984/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko KAJ edes saada tuota palkintoa ryhmänä, vai annettaisiinko se sitten vain yhdelle heistä? Mutta millä perusteilla se sitten valittaisiin kuka heistä saa? Palkinnon kriteereissä mainitaan että palkinnon saa henkilö, eli kuulostaa siltä ettei tuota palkintoa myönnetä ryhmälle.

Voi olla että olen yksin mielipiteeni kanssa, mutta mielestäni joko kaikille kolmelle, tai sitten ei kenellekään heistä. He ovat tehneet työtä ryhmänä, joten olisi minusta harmi jos vain yhden heistä työpanos huomioitaisiin. Ja tosiaan millä perusteella se sitten valittaisiin kuka heistä on tehnyt eniten suomenruotsalaisuuden hyväksi tänä vuonna? He ovat tehneet kaikki isommat työprojektinsa tänä vuonna ryhmänä.

Vierailija
8985/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grattis KAJ 😃

Vierailija
8986/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paikalla. Heja KAJ ja onnnea! 

Vierailija
8987/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa tietoa, kiitos sinä vöyrinkielen asiantuntija! Olinkin bongannut nuo o-loppuiset substantiivit (jacko och byxor parhaasta päästä). Jännä lainautuminen suomeen.

Olin pannut merkille myös Dan-Olen oivalluksen, että Bertel on joutunut putkaan (botko/butko). Siinä ilmeisesti on tapahtunut lainautuminen suomesta (suomen)ruotsiin, vai kuinka? Vai onkohan venäjän "budka" kulkeutunut myös ruotsiin suoraan, ilman välipysäkkiä suomessa?

Sanoisin että suoraan venäjästä. Bot/båodjin/puoti ovat samaa kantaa

Luultavimmin tulleet ruotsiin ja venäjään ranskan sanasta boutique, joka taas on kreikkalaista alkuperää. Ranskan kieli vaikutti aikoinaan aika lailla sekä ruotsiin että venäjään, sillä se oli eurooppalaisissa hoveissa yleisesti puhuttu kieli. Suomen puodit ja putkat ovat sitten tulleet naapurimaista.

Vierailija
8988/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Ja ansaitusti voikin. Ei sitä palkintoa olisi tänä vuonna voinut kenellekään muulle antaa. 

Vierailija
8989/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että olen yksin mielipiteeni kanssa, mutta mielestäni joko kaikille kolmelle, tai sitten ei kenellekään heistä. He ovat tehneet työtä ryhmänä, jot

Palkinto meni ainoaan oikeaan osoitteeseen. Mitalinsa olivat saaneet jo aiemmin. Ihanaakin ihanampi KAJ!

Vierailija
8990/13803 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa tietoa, kiitos sinä vöyrinkielen asiantuntija! Olinkin bongannut nuo o-loppuiset substantiivit (jacko och byxor parhaasta päästä). Jännä lainautuminen suomeen.

Olin pannut merkille myös Dan-Olen oivalluksen, että Bertel on joutunut putkaan (botko/butko). Siinä ilmeisesti on tapahtunut lainautuminen suomesta (suomen)ruotsiin, vai kuinka? Vai onkohan venäjän "budka" kulkeutunut myös ruotsiin suoraan, ilman välipysäkkiä suomessa?

Sanoisin että suoraan venäjästä. Bot/båodjin/puoti ovat samaa kantaa

Luultavimmin tulleet ruotsiin ja venäjään ranskan sanasta boutique, joka taas on kreikkalaista alkuperää. Ranskan kieli vaikutti aikoinaan aika lailla sekä ruotsiin että venäjään, sillä se oli eurooppalaisissa hoveissa yleisesti puhuttu kieli. Suomen puodit ja putkat ovat si

Ranskasta tulee putiikki eli butik. Puoti ruotsin sanasta bod eli pienimyyntikoppii tai aitta. Se on vanhaa germaanista kantaa ja sukulaissana englannissa booth. 

Vierailija
8991/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa mihin aikaan KAJ tai Vörjeans olisi tänään X3M:llä?

Vierailija
8992/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni 13.30.  

Vierailija
8993/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni 13.30.  

Jos täällä sattuu olemaan sellaisia, jotka eivät ole niin tottuneita katsomaan netin kautta suoria lähetyksiä, niin paikalla ei tarvitse ole sillä sekunnilla kuin Vörjeans tulee paikalle, vaan voi katsoa myöhemmin ja siirtää nuolta tarpeellisen määrän taaksepäin. Luulen, että minun työssäni asiakkaat häkeltyisivät, jos fyrbanna kaikuisi ilmassa. 

Vierailija
8994/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö X3M:n lähetyksestä siis myös kuvaa jossakin, missä? Olen nettiselaimen kautta Areenassa ja sieltä kuuluu pelkkä ääni niin kuin radiokanavalta kai pitääkin kuulua... Mutta myös kuvaa, radiosta?

Vierailija
8995/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö X3M:n lähetyksestä siis myös kuvaa jossakin, missä? Olen nettiselaimen kautta Areenassa ja sieltä kuuluu pelkkä ääni niin kuin radiokanavalta kai pitääkin kuulua... Mutta myös kuvaa, radiosta?

Tuossa vähän alempana on kohta Studiostriimit ja siinä se on heti ensimmäisenä

https://areena.yle.fi/podcastit/ohjelmat/57-md5vJP6a2

Vierailija
8996/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyi sittenkin, vahingossa.

Vierailija
8997/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vähän alempana on kohta Studiostriimit ja siinä se on heti ensimmäisenä

https://areena.yle.fi/podcastit/ohjelmat/57-md5vJP6a2

Tämä on se varsinainen näköradio...

Vierailija
8998/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen keski-ikäisen mielestä vähän hassua että radiosta tulee myös kuvaa, mutta jos/kun saadaan KAJ studioon iltapäivällä niin en valita. 🙂

Vierailija
8999/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisestä vielä. Katselin lähetystä Areenasta ja vaikutti siltä, että KAJ sai erityisen suuret suosionosoitukset tullessaan lavalle. Jakob vähän jopa vitsillä vielä kannusti aplodeja jatkumaan. Tuntui siltä, että yleisö aidosti iloitsi heidän kanssaan eikä kadehtinut tai katsonut kieroon pohjanmaalaisuuden takia. Ehkä etelän kulttuuritantat loistivat poissaolollaan. Minkälainen tunnelma oli paikan päällä? Oikohan siellä suorastaan faneja paikalla? Olivatko KAJn puolisot paikalla? Linan olin näkevinäni ruudusta, mutta en muita.

Hauska kohta oli kun Keviniltä kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmia. Hän vastasi aluksi vain bara meir ja juontaja luuli aluksi hänen sanovan mig.

Vierailija
9000/13803 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näköradio kertoo että Vörjeans on tosiaan klo 13.30. Kuuntelen/katselen puolella korvalla ja silmällä tässä töiden lomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi