Miksi elämä Espanjassa olisi rennompaa?
"perhe pakkasi elämänsä laatikoihin, myi vanhan talonsa ja muutti Espanjaan tavoittelemaan rennompaa arkea ja parempaa elämänlaatua."
Mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että Espanjassa arki olisi rennompaa? Sielläkin pitää tehdä kotityöt, herätä aamulla töihin ja kouluun. Ihan kuten Suomessakin.
Kommentit (219)
Sää, aurinko, kulttuuri, kieli. Lumettomuus!
Tiedän vastaavia Espanjan paluumuuttajia, joille on ollut pettymys tulojen väheneminen, lasten koulumaksujen suuruus ja asumiskustannukset. Etenkin, jos menee Aurinkorannikolle hintaviin kohteisiin ja haluaisi nauttia lomatunnelmista uima-altaan äärellä.
Espanjassa olisi edullisempaa maaseudulla, mutta se onnistuu vain aikuisilta ja lasten opintovelvollisuuksien jälkeen.
Mutta arki on ihan samaa joka puolella maailmaa.
Ainakin omissa haaveiluissa se rennompi arki jossain Espanjassa tai Portugalissa muodostuis pitkälti siitä että en olis enää ainakaan kokoaikaisesti töissä. Tähän taas auttais halvemat elinkustannukset jos muuttais vuokralle johonkin siivouskomeroon siellä ja jäis nykyisen asunnon myyntitulot käteen puskuriksi muiden säästöjen lisäksi. Silloin jäis enemmän vapaa-aikaa ja koska suomessa talvi noin 6kk jolloin lähes koko ajan liian kylmää ja pimeää niin ei saa mitään aikaiseksi edes vapaa-ajalla.
Kyllä se ympäristön ilmapiiri ja ihmisten asenne tarttuu, joihinkin enemmän ja joihinkin vähemmän. Kyse ei ole läheskään aina mihinkään faktaan perustuvasta kokemuksesta vaan enemmän tunteesta.
^^ Enkä tietenkään haaveile mistään aurinkorannikolla asumisesta vaan joku ihan "oikea" kylä/pikkukaupunki missä normaali paikallinen hintataso kaikessa.
Ihmiset muistelevat Keihäsmatkoja, uutisoitiin kuinka halpaa oli ja viina virtasi, hetken.
Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muistelevat Keihäsmatkoja, uutisoitiin kuinka halpaa oli ja viina virtasi, hetken.
Keihäsmatkat lopetti toimintansa 52 vuotta sitten, joten taitaa olla jo vähemmistössä ne ihmiset jotka niitä muistelevat.
Ei nyt ehkä rentouteen niinkään liity, mutta tässä yli 50 vuotiaana olen huomannu että toimin aika pitkälti aurinkoenergialla ja silloin kun aurinko ei paista olen enemmän tai vähemmän stand-by-tilassa. Jos aurinkoisia päiviä olisi enemmän jaksaisi tehdäkin enemmän.
En tiedä jaksaisiko jatkuvaa ryyppäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä rentouteen niinkään liity, mutta tässä yli 50 vuotiaana olen huomannu että toimin aika pitkälti aurinkoenergialla ja silloin kun aurinko ei paista olen enemmän tai vähemmän stand-by-tilassa. Jos aurinkoisia päiviä olisi enemmän jaksaisi tehdäkin enemmän.
Ihan mielenkiinnosta, niin mitä se tekeminen olisi siellä Aurinkorannikolla? Terassille ja takaisin lyllertäminen?
Rennompaa? Koko ajan saa pelätä ryöstöjä ja varkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.
Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nykyään tuollaista. Baltian maissakin turvallisempaa kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa? Olen asunut Espanjassa yli 10 vuotta eikä minua ole kertaakaan ryöstetty.
Vierailija kirjoitti:
Kuningaskysymys lienee: Millä rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vastaavia Espanjan paluumuuttajia, joille on ollut pettymys tulojen väheneminen, lasten koulumaksujen suuruus ja asumiskustannukset. Etenkin, jos menee Aurinkorannikolle hintaviin kohteisiin ja haluaisi nauttia lomatunnelmista uima-altaan äärellä.
Espanjassa olisi edullisempaa maaseudulla, mutta se onnistuu vain aikuisilta ja lasten opintovelvollisuuksien jälkeen.
Mutta arki on ihan samaa joka puolella maailmaa.
Niin, nämä Epsanjaan muuttavat weeteet haaveilevat halvan viinin kittaamisesta uima-altaan reunalla.
Rentoa elämää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.
Suomalaisten koteloituminen on ihan vaan juroutta ei se maata muuttamalla poistu.
Vierailija kirjoitti:
Millä tuloilla he siellä elivät? Vai olivatko eläkkeellä?
Niin, samanlaista kai sielläkin 7-23 📺📠👴🏼👍🏼