Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (5103)

Vierailija
4801/5103 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt, että ovatko jotkut niistä Axelin novellikokoelman tarinoista omaelämäkerrallisia, ja jos niin mitkä. Ainakin se lapsuustarina missä leikittiin prätkähiirillä, mopon ostosta ja virityksestä kertova, metsästystarina ja se bastutronen hyvin voisivat olla, en muista oliko joku muukin vielä.

Varmasti on omaa elämää mukana monessakin tarinassa. Axelilla oli teininä mopo, samoin Kevinillä ja Jakobilla (mutta kukaan heistä ei kyllä virittänyt niitä, niin kilttejä nörttipoikia kun olivat). Metsästystähän Axel tunnetusti harrastaa, joten metsästysjuttuja hänellä varmasti olisi paljonkin kerrottavaksi. Jakobin ja Kevinin mukaan Axel on myös porukan kovin saunoja.

Mistä mulle on tullut käsitys, että Jakobilla oli vakiomopo ja muilla vähän vähemmän? 

Vierailija
4802/5103 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt paljastui tämän tädin tyhmyys, mutta mikä on vakiomopo? Ja mikä on vähän vähemmän kuin vakiomopo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4803/5103 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopon nopeus lain mukaan siis korkeintaan 45km/h, nuorisolla tapana virittää niitä kulkemaan kovempaa... Nopeuttaahan se liikkumista esim. maaseudulla, t. 50cc eli mopoluokan Vespalla huristeleva täti.

Vierailija
4804/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vakiomopo on kulkupeli, jolla voi ajaa max kilometriä tunnissa, ymmärretty. Mutta mikä on "mopoa vähäisempi"? Onko se joku, skootteri vai mitä niitä on?

Vierailija
4805/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://lyricstranslate.com/en/kom-ti-byin-tule-kylaan.html

Miksi hikoilla kun valmiissa maailmassa on apuja. Jo selvisi Kevinin "alullelaitto". YleAreenassa ei ihan näin suoraan ollut suomennettu. Heh :)

Vierailija
4806/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hikoilla kun valmiissa maailmassa on apuja. Jo selvisi Kevinin "alullelaitto". YleAreenassa ei ihan näin suoraan ollut suomennettu. Heh :)

Paska suomennos. Keviniltä on kysytty monta kertaa, ja hän on vastannut ettei se pidä paikkaansa, koska hän on syntynyt joulukuussa, ja siitä kun laskee 9 kk taaksepäin, riihessä on ollut helvetin kylmä.

Vierailija
4807/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, onpa karmeaa suomen kieltä, ihan hiki kohosi pintaan tuota lukiessa. Mutta siinä olet oikeassa, että on tuo oiva apu niille, jotka eivät kovin hyvin ruotsia osaa. Pääsevät ainakin kärryille siitä, mitä kappaleessa suurin piirtein sanotaan. Kevinin alullepanoa myöten. :)

Itsellä alkoivat silti sormet syyhytä tuon tekstin kääntämiseksi hyvälle suomen kielelle. Ehkä muillakin? Ehkä vielä saadaan aikaan kunnon suomennokset; Kaj toden totta ansaitsisi sellaiset.

Vierailija
4808/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täällä vähäteltiin että mahtaako mitään käännössivuja olla. Kysyttiin myös niitä. Nyt haukutaan, ja kerrotaan kuinka itse tehtäisiin paremmin. Ilmeisesti kielitieteilijät tekevät kaiken paremmin. Herra mun vereni. Onko kynät teroitettu?? Ja ei ne yle areenan  käännökset näistä pahemmin poikkea. Odotan innolla näitä bättre folkke-käännöksiä. ;)

Vierailija
4809/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan voisi löysätä pipoa se joka ei ymmärrä ironiaa. Nämähän eivät ole mitään omaelämänkertoja nämä kappaleet. Itse en ymmärrä miksi pitää niin agressiivisesti kirjoittaa. Kun ei kuule äänensävyjä eikä hengettömällä palstalla näe kehonkieltä niin tämän hyvänmielen ketjun voisi myös pitää tasokkaana.

Vierailija
4810/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska suomennos. Keviniltä on kysytty monta kertaa, ja hän on vastannut ettei se pidä paikkaansa, koska hän on syntynyt joulukuussa, ja siitä kun laskee 9 kk taaksepäin, riihessä on ollut helvetin kylmä.

Suomennoshan on faktisesti ihan oikein tuossa kohtaa, ei mikään "paska". Juuri sitä laulun sanat tarkoittavat: niiden mukaan Kevin saatettiin alkuun ladossa. Se on sitten ihan toinen juttu, että noin ei oikeassa elämässä tapahtunut.

Mutta tuo (ilmeisesti automaattikääntäjän avulla) tehty teksti on toki kauhean kömpelöä. Tarkoituksessaan se palvelee minimivaatimustasolla erinomaisesti, mutta jos vaatimuksia nostetaan, sitten ei. Mutta eipä hättäillä, aikaa kun kuluu, varmasti saadaan KAJ'n ihailijoiden iloksi yhä parempia suomennoksia.

Vierailija
4811/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin täällä vähäteltiin että mahtaako mitään käännössivuja olla. Kysyttiin myös niitä. Nyt haukutaan, ja kerrotaan kuinka itse tehtäisiin paremmin. Ilmeisesti kielitieteilijät tekevät kaiken paremmin. Herra mun vereni. Onko kynät teroitettu?? Ja ei ne yle areenan  käännökset näistä pahemmin poikkea. Odotan innolla näitä bättre folkke-käännöksiä. ;)

Rauha, rauha. Varmasti tiedät, että tänne kirjoittaa valtava määrä ihmisiä, joten myös erilaisia näkökantoja on valtava määrä. Se, joka kysyy, onko käännöksiä olemassa ja se, joka niitä sitten "haukkuu" ovat kaksi eri henkilöä. Ei ole mitään kollektiivista "palstaa", joka skitsofreenisesti vaihtaisi mielipidettään viestistä toiseen, erilaisia ihmisiä vain.

Vierailija
4812/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauha, rauha. Varmasti tiedät, että tänne kirjoittaa valtava määrä ihmisiä, joten myös erilaisia näkökantoja on valtava määrä. Se, joka kysyy, onko käännöksiä olemassa ja se, joka niitä sitten "haukkuu" ovat kaksi eri henkilöä. Ei ole mitään kollektiivista "palstaa", joka skitsofreenisesti vaihtaisi mielipidettään viestistä toiseen, erilaisia ihmisiä vain.

Laitoinkin tuon silmäniskuhymiön, että kieli poskella kirjoitin. Jostain kumman syystä kuitenkin tuntuu että porukka täällä on jakautunut kahtia (ja se on ihan ok), mutta monessa kirjoituksessa vähättelyä ja ylimielisyyttä heille jotka eivät ymmärrä tai turvautuvat käännösapuun. Ketjun alussa täällä oli leppoista kirjoittelua, ja tuntui että hengailtiin täällä yhdessä, ei tehty (parempia) kuppikuntia. :)

Vierailija
4813/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä pitää mielessä, että ammattilaiset on ammattilaisia joka alalla. Totta kai koulutetut kääntäjät saavat aikaan parempia tuotoksia kuin joku kadulta satunnaisesti temmattu tyyppi.

Jos antaisi esimerkiksi mun käsiini hitsauspillin, niin oikeat hitsaajat kuolisivat nauruun lopputuloksen nähtyään. Jos siis edes olisi joku lopputulos sen sijaan, että olisin polttanut itseni hengiltä sillä pillillä.

Jokaisesta matkustajasta on varmasti mukavaa, että bussikuskilla on ajokortti ja sairaalapotilas toivoo, ettei lääkäriksi satu "valelääkäri". No, poikkeus vahvistaa säännön: Kevinhän on kuulemma kaikessa niin kätevä, että Axel antaisi hänen vaikka poistaa viisaudenhampaansa. :)

Vierailija
4814/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori jos tämä ollut jo täällä. Mutta ihana haastattelu suomeksi käännettynä.

Vierailija
4815/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, mutta kielitieteilijät tosiaan osaavat kieleen liittyvät jutut paremmin kuin keskivertoihminen. Minusta nämä harrastajakäännökset ovat todella hyvä juttu, koska ne ovat parempi kuin ei mitään, ja nostan hattua ahkerille faneille, mutta eihän sitä voi kieltää, että joihinkin niistä on jäänyt aika karkeita virheitä.

(Tosin pitää todeta, että Areenankaan käännökset eivät valitettavasti aina erotu edukseen - vaikka KAJ10:n ja Gambämarkin kääntäjät ovat varmasti ammattilaisia, vaikuttaa siltä, etteivät pohjalaismurteet ole heille kovin tuttuja. Pahin esimerkki on se, kun Gambämarkissa "He jöutas na ti lev" on käännetty niin, että siinä puhutaan elämästä nauttimisesta, vaikka alkutekstissä sanotaan, että elämä nyt vaan on aika rankkaa. Kääntäjä ei ole tuntenut verbiä jöutas ja on arvellut sen olevan pohjalainen väännös sanasta njuta eli nauttia, mitä se ei todellakaan ole.)

Meitä ihmisiä on erilaisia, ja kuten sanottu, ymmärrän myös kömpelöjen käännösten arvon. Moni fani nauttii heti enemmän, kun ymmärtää sanat edes pääpiirteittäin. Itse olen intohimoinen sanojen ystävä ja nautin siitä, kun joku osaa käyttää kieltä hyvin. KAJ'n kohdalla en tarvitse käännöksiä ymmärtääkseni, mutta aina välillä joku on onnistunut sanomaan jonkin asian suomeksi tai englanniksi tosi hauskalla tavalla, ja silloin myhäilyttää.

Vierailija
4816/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori jos tämä ollut jo täällä. Mutta ihana haastattelu suomeksi käännettynä.

Mä en muista, onko ollut vai ei. Aina saa silti laittaa kivoja videolöytöjä tänne, aina on joku, joka ei ole niitä nähnyt. Pojat on kaikissa haastatteluissa niin fiksuja ja sympaattisia.

Vierailija
4817/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tässä ketjussa ei oikeoin näkunyt yhtään alapeukkua. Eikä "haastettu" muiden kirjoitustyyliä yms. Ehkä menee sitten tunteisiin kun näpäytetään ihan puolueettomia kirjoituksia.

Vierailija
4818/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, mutta kielitieteilijät tosiaan osaavat kieleen liittyvät jutut paremmin kuin keskivertoihminen. Minusta nämä harrastajakäännökset ovat todella hyvä juttu, koska ne ovat parempi kuin ei mitään, ja nostan hattua ahkerille faneille, mutta eihän sitä voi kieltää, että joihinkin niistä on jäänyt aika karkeita virheitä.

(Tosin pitää todeta, että Areenankaan käännökset eivät valitettavasti aina erotu edukseen - vaikka KAJ10:n ja Gambämarkin kääntäjät ovat varmasti ammattilaisi

Täällä toinen sanojen ystävä. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ammattilainen on (tietysti) selvästi osaavampi kuin harrastelija. Toki ammattilaisillekin sattuu virheitä, koska he ovat ihmisiä. Botnia Paradisessa mainittu vuosiluku 1991 on käännetty vuosiluvuksi 1998, koska kääntäjä ei (varmaankaan kiireessä) ole tajunnut, että se [eit] on pohjalaismurteen "ett" eikä yhtäkkinen englannin "eight".

Silti hattu päästä fanikääntäjien edessä. He puurtavat rakkaudesta lajiin ja ovat hienosti avanneet Kaj'n tekstejä erityisesti ulkomaalaisille, jotka eivät osaa ruotsia sanaakaan. Me suomalaisethan osaamme kuitenkin jokainen jonkin verran, jotkut vähemmän, jotkut hyvinkin paljon. Fanikääntäjilläkin on joskus loistavia oivalluksia ja idiomeja, jotka osuvat aivan naulan kantaan.

Vierailija
4819/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pojat pelaavat aliasta. Jakobilla on poninhäntäkampaus. Mahtoikohan BP-musikaalin jälkeen pitää hiukset pidempinä. Ihanan suloinen Jakob. Kauankohan hän mahtoi pitää pidempää kampausta?

Vierailija
4820/5103 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pojat pelaavat aliasta. Jakobilla on poninhäntäkampaus. Mahtoikohan BP-musikaalin jälkeen pitää hiukset pidempinä. Ihanan suloinen Jakob. Kauankohan hän mahtoi pitää pidempää kampausta?

Niimpäs näyttää Axelilla myös olevan pidemmät hiukset. Ja vihjeet ovat hieman K18 osastoa. OMG

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi