Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9830)
Voi kunpa Tango taas olisi biisilistalla torstaina Taidetehtaalla!
Toinen ikivanha helmi KAJ-aarrearkusta. Aina toivotaan Daisyn ylösnousemusta tulevaan areenakonserttiin (ja muutenkin), mutta ei unohdeta Axelin ensimmäistä blondibravuuria Lindaa.
Olen juuri kuuntelemassa tätä https://www.sverigesradio.se/avsnitt/axel-ahman-sommarpratare-2025
Vierailija kirjoitti:
Olin lukevinani jostain että he ovat kyllästyneet siihen. Harmi! KAJ'n parhaita kappaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lukevinani jostain että he ovat kyllästyneet siihen. Harmi! KAJ'n parhaita kappaleita.
Ihanko totta? Mistä? Mun on vaikea kuvitella, että he julkisesti sanoisivat olevansa kyllästyneitä johonkin kappaleeseensa, yhteenkään niistä. Sehän suoraan vähättelisi niiden fanien mielipidettä, jotka haluaisivat kuulla nimenomaan sen. Toki omassa mielessään voivat ajatella mitä vain, mutta heillä ei ole tapana möläytellä tai lipsautella. (Ja tietty KAJ 10 -konsertissa joukolla ironisoivat muinoista Karalåtiniaan ja Axel vitsaili, että Vems pojk e don ainoa hyvä puoli on se, ettei se ole Karalåtin. Mutta se on vähän eri asia.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Mistä? Mun on vaikea kuvitella, että he julkisesti sanoisivat olevansa kyllästyneitä johonkin kappaleeseensa, yhteenkään niistä. Sehän suoraan vähättelisi niiden fanien mielipidettä, jotka haluaisivat kuulla nimenomaan sen. Toki omassa mielessään voivat ajatella mitä vain, mutta heillä ei ole tapana möläytellä tai lipsautella. (Ja tietty KAJ 10 -konsertissa joukolla ironisoivat muinoista Karalåtiniaan ja Axel vitsaili, että Vems pojk e don ainoa hyvä puoli on se, ettei se ole Karalåtin. Mutta se on vähän eri asia.)
Mun mielestä tää oli vitsillä sanottu heitto. Heiltä kysyttiin joskus keväällä ennen viisuja, että eikö heitä kyllästytä laulaa aina vaan samaa kappaletta (Eli Bara Bada Bastua). He sitten vastasivat tähän, että Bara Bada Bastu ei vielä kyllästytä, kun ovat joitain kappaleitaan soittaneet 15 vuotta. Tango taas-kappaletta käyttivät esimerkkinä tälläisestä kappaleesta, ja sanoivat olevansa ehkä hieman kyllästyneitä jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä muista mistä luin, mutta ilmeisesti sitä on kysytty kun se ei ole tämän kesän settilistalla (joka tosin vaihtelee). Lauluhan on vuodelta 2012, joten ovat varmast esittäneet sitä muutaman kerran. Eiväthän he esitä enää Karalåtiniakaan, vaikka sekin on mun mielestä hieno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi Karalåtin-parodia oli hauska kettuilu niille, jotka ei ymmärrä kyseisen kappaleen sarkastista sävyä. :D alkuperäisessä Karalåtinissa on aika vanhahtavat sanat jos tosikkona kappaletta kuuntelee, mutta jos on yhtään huumorintajua niin ymmärtää kappaleen olevan juuri kettuilua stereotypioita kohtaan.
Axelin Sommarprat on kiva! Jos ruotsalaiset kuuntelevat sitä, hekin oppivat lisää Suomesta.
On ihan selvää, että kun on katalogissa yli sata kappaletta, on tehtåvä valintoja ja yleensä soitetaan uudempaa tuotantoa. He eivät voi jättää pois Jåo nåota, se on niin valtava yleisön suosikki ja tavaramerkki. Tango taas olisi ollut tietysti kiva jippo Provinssissa, mutta voi olla, että kiertueen ohjelmistosta on tehty sopimus ja listalla on Sauna tour -levyn kappaleet ja vaihtelevia numeroita Karar i arbeitilta. KAJ on Ice on sitten ihan erilainen kokonaisuus ja voicvat koota sen ihan muilla periaatteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi Karalåtin-parodia oli
Samaa mieltä! Selvä kritiikki miehenä olemisen stereotypioita kohtaan. Ja tosi hyvin kirjoitettu kappale tuolloin vielä alaikäisiltä nuorilta miehiltä. Aihe on myös edelleen tärkeä ainakin Axelille. Hän on useassa haastattelussa pohdiskellut miehisyyttä ja kritisoinut niin sanottua machokulttuuria. Tätä teemaa pohtii myös hänen esikoiskirjansa Novellikokoelma Klein (joka muuten julkaistaan syksyllä suomeksi, vinkkinä niille jotka kirjan haluaisi lukea mutta ei ihan ruotsiksi lukeminen luonnistu).
Axelin Sommarprat on arvosteltu ainakin tämän päivän Dagens Nyheterissä, Aftonbladetissa, Göteborgs-Postenissa ja Expressenissä. Expressenin toimittajan mielestä se oli "en sockerkaka utan tillstymmelse till salt pålitlig, hemtrevlig och inte så lite intetsägande." Olemmekohan kuunnelleet samaa ohjelmaa? Mielestäni Axel oli paikoitellen jopa ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi Karalåtin-parodia oli
Mä ymmärsin KAJ10-parodiasta, että he lähinnä kettuilivat itselleen, teinipoikien kirkassilmäisyydelle. Ilman muuta Karalåtinin alkuperäisissä sanoissakin oli jo ironinen pilkahdus, mutta tuon konsertin versiossa he esittivät väliin retorisia kysymyksiä itselleen siitä, miksi sanat olivat niin kornit. Kyllähän ne paikoin olivat, mutta silti tuostakin 15 vuoden takaisesta tekstistä riimittelyineen paistaa ennen muuta ällistyttävän sujuva kynänkäyttö.
Tango taas on ilman muuta huikea, mahtava ironinen kuvaus kulttuurien yhteentörmäyksestä. Heitä itseään ehkä huvittaa se, että tuolloiset 18-vuotiaat näkivät 37-vuotiaan toivottomana ikäloppuna. Vuoden tuovat perspektiiviä itse kullekin.
Ja onhan siinä myös sellaista teinihuumoria puukkoineen ja "tuhteine suomalaisnaisineen", jollaista aikuisten miesten teksteissä ei enää näkisi.
Mutta Tangokin on heidän historiaansa, jota ei pidä pyyhkiä pois, ja "saanko luvan saatana" mun listallani heidän hauskin fraasinsa ikinä. Mahtavatko itse edes tajuta, kuinka se iskee suomenkielisen nauruhermoon.
Vierailija kirjoitti:
Axelin Sommarprat on arvosteltu ainakin tämän päivän Dagens Nyheterissä, Aftonbladetissa, Göteborgs-Postenissa ja Expressenissä. Expressenin toimittajan mielestä se oli "en sockerkaka utan tillstymmelse till salt pålitlig, hemtrevlig och inte så lite intetsägande." Olemmekohan kuunnelleet samaa ohjelmaa? Mielestäni Axel oli paikoitellen jopa ilkeä.
Millä tavalla ilkeä? En itse pysty kuunnella kun en ymmärrä ruotsia tarpeeksi joten en voi itse arvioida, mutta kiinnostaa millä tavalla Axel oli ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ilkeä? En itse pysty kuunnella kun en ymmärrä ruotsia tarpeeksi joten en voi itse arvioida, mutta kiinnostaa millä tavalla Axel oli ilkeä?
Axel näkee itsensä ja suomenruotsalaiset riikinruotsalaisten silmin ja kritisoi ruotsalaisia liiallisesta mukavuudesta ja helppoudesta, eräänlaisesta laiskanpulskeudesta. Mielestäni Axelin puheenvuoro oli täynnä piikkejä joka suuntaan, myös suomenruotsalaisiin. Mutta koska ohjelma on suunnattu ruotsalaisiin, suomenruotsalaisten ja suomalaisten väliset väistämättömät yhteentörmäykset oli tiivistetty loppuun. Niistä olisin halunnut kuulla lisää.
Aftonbladetissa näemmä Axelia syytettiin myös pienestä kerskailusta. Joku lehti myös oli arvostelussaan loukkaantunut Axelin ruotsalaisten kritisoinnista.
Axel tiukan paikan edessä https://www.instagram.com/reel/DM4V-jMokXm/?igsh=eGE3c3Rla2V5dnhs
Nå jaa. Kun yksi kriitikko moittii pehmoilusta ja mitäänsanomattomuudesta, toinen on loukkaantunut puheenvuoron liiallisesta terävyydestä. Tämä viittaa siihen, että Axel on löytänyt kultaisen keskitien.
Pakko jakaa tämä maailman hellyttävin tulkinta Tango taas -biisistä. Pojat on tässä 18-vuotiaita ja näyttää hädin tuskin rippikoululaisilta.
Spesiaalikuvituksen eli videolla esiteltävät piirrokset on tehnyt Jakobin vaimo (tuolloin tyttöystävä) ja videon kuvaajana häärii Axelin vaimo (tuolloin tyttöystävä). Kuvaus ei ehkä Jussi-palkinnon arvoinen mutta yrittämisestä täysi kymppi.