Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9875)
Mutta onko Jakob mies vai marjanpoimija?
Ne Harvian mainokset on tosi kivoja. 😃 Samaa voi sanoa aika harvasta mainoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuten myös Lordi ja Käärijä.
Lordi ei ole yhden hitin ihme ja hyvinhän Lordilla kaikki pyörii, mutta ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko Jakob mies vai marjanpoimija?
Jakobia kuumempaa marjanpoimijaa ei ole olemassakaan. Laitoin tämän videon joskus aiemmin tälle palstalle ja läähätin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuten myös Lordi ja Käärijä.
Lordi ei ole yhden hitin ihme ja hyvinhän Lordilla kaikki pyöri, miutta ei Suomessa.
Lordi on yhden hitin ihme. Lordin Euroviisuvoitosta on jo 19 vuotta eikä kukaan tiedä siltä muuta biisiä. Käärijä on ollut laajan yleisön tuntema vasta kaksi vuotta, KAJ muutaman kuukauden.
KAJ esiintyi eilen Arvikassa. Paikallislehden arvostelija kutsui heitä YouTube-bändiksi ja väitti että siellä oli laulettu Nissan bromsa.
Vierailija kirjoitti:
KAJ esiintyi eilen Arvikassa. Paikallislehden arvostelija kutsui heitä YouTube-bändiksi ja väitti että siellä oli laulettu Nissan bromsa.
Tuo Näsan Domnan Nissan Bromsaksi väittäminen on kyllä todella yleistä. Jopa KAJ itse puhuu Näsan Domnasta välillä Nissan Bromsana. Joku fani oli joltain keikalta saanut käsiinsä KAJ'n settilistan, ja siinäkin Näsan Domna oli kirjoitettu "Nissan Bromsa". Eli sikäli en tuota erehdystä ihmettele
Olen seurannut suurella mielenkiinnolla keikka-arvosteluja. Suomen keikoista minulle on jäänyt tunne, että yllättävän hyvin on mennyt suomenkielisen yleisön festareillakin. Vaasassa ja Maarianhaminassa aivan fantastisesti.
Ruotsista taas kuuluu aika paljon tuota, että on vähän yleisöä ja he eivät ole mukana. Toisaalta olen nähnyt videoita Ruotsista, joissa tunnelma vaikuttaa olevan huipussaan.
Mietin, että festarit eivät taida olla KAJlle paras esiintymispaikka esim. tulevia vuosia ajatellen kun kovin BBB-huuma menee ohi. Varmaan itsekin miettivät tulevaisuuttaan.
Mitä te luulette, että KAJ ryhtyy seuraavaksi tekemään tai mitä heidän kannattaisi tehdä?
Kiitos teille jotka vinkkasitte Sommarpratereista Areenassa. Ne ovat hyvää, kevyttä, kuunneltavaa ruotsin kielen virkistämiseen. (Siis muutkin kuin KAJ'n jäsenten jaksot.) Selkeästi puhuttuja ja sopivan pituisia, jotta niitä pystyy kuuntelemaan huonommallakin kielitaidolla.
Tajusin, että mun on pakko parantaa ruotsin osaamistani ennen KAJ on Icea, jos aion ymmärtää mitä siellä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo näköjään useampikin kommentoija on vähän ihmetellyt tuota YouTube-bändiksi kutsumista. No okei, monelle kuulijalle KAJ on tietysti tullut tutuksi YT:n kautta. Kaikkihan me tiedämme, miten paljon sieltä löytyy KAJ-materiaalia, jota ihmiset innolla kaivavat esiin. Mutta tietenkin KAJ on paaaaaljon muuta YT:n lisäksi. En ole tuota lehden arvostelua nähnyt, mutta ehkä arvostelija ei tarkoittanut tuota välttämättä negatiiviseksi kritiikiksi. Eikä hän ehkä ole perehtynyt KAJ:hin kovin syvällisesti.
Arvostelu oli kai muutoin ollut suht asiallinen, ei ainakaan suoraan lyttäävä, niinkuin jotkut aiemmat arvostelut. Mun mielestä KAJ:ta (esiintymistä, musiikkia) on hirveän vaikea arvostella, jos ei tunne bändin taustoja ja varsinkaan, jos ei ole ottanut asiakseen perehtyä ennalta biiseihin ja niiden lyriikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille jotka vinkkasitte Sommarpratereista Areenassa. Ne ovat hyvää, kevyttä, kuunneltavaa ruotsin kielen virkistämiseen. (Siis muutkin kuin KAJ'n jäsenten jaksot.) Selkeästi puhuttuja ja sopivan pituisia, jotta niitä pystyy kuuntelemaan huonommallakin kielitaidolla.
Tajusin, että mun on pakko parantaa ruotsin osaamistani ennen KAJ on Icea, jos aion ymmärtää mitä siellä tapahtuu.
Kannattaa muistaa, että monissa palveluissa (Areena, YouTube) toistonopeutta voi hidastaa. Se voi auttaa alkuvaiheessa - sen ansiosta voi saada puheesta paremmin selvää ja ehtii myös ymmärtää paremmin.
Noissa Areenan audioissa ei taida koskaan olla tekstityksiä, mutta videopuolella on usein saatavilla "ohjelmatekstitys/programtextning" eli tekstitys samalla kielellä kuin millä ohjelma on tehty, eli ruotsinkielisissä ohjelmissa ruotsin kielellä. Joissain KAJ-jutuissa on ollut erikseen programtextning (murteella) ja översättning (standardiruotsiksi). Aika monet jututhan on tekstitetty myös suomeksi, mutta esimerkiksi vuoden 2014 joulukalenteria ei, ja lisäksi vähän edistyneemmälle kielenoppijalle ruotsinkielinen tekstitys voi olla parempi kuin suomenkielinen - auttaa ymmärtämistä, mutta laittaa kuitenkin aivot työhön.
Piti vielä sanoa, että tuo vuoden 2014 joulukalenteri (Areenassa nimellä Huumorijoulukalenteri / KAJ:s julkalender) voi olla hyvä kevyt KAJ-kielikylpy aloittelijalle. Jaksot ovat tosi lyhyitä, vain muutaman minuutin mittaisia. Tekstitys on nimellä programtextning, mutta tässä tapauksessa se on kuitenkin standardiruotsia. Voit vaikka ottaa yhden jakson päivässä, katsoa ensin kertaalleen niin, että tarvittaessa pistät pauselle ja kirjoitat vieraita sanoja ylös, sitten tsekata sanat sanakirjasta ja sitten katsoa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut suurella mielenkiinnolla keikka-arvosteluja. Suomen keikoista minulle on jäänyt tunne, että yllättävän hyvin on mennyt suomenkielisen yleisön festareillakin. Vaasassa ja Maarianhaminassa aivan fantastisesti.
Ruotsista taas kuuluu aika paljon tuota, että on vähän yleisöä ja he eivät ole mukana. Toisaalta olen nähnyt videoita Ruotsista, joissa tunnelma vaikuttaa olevan huipussaan.
Mietin, että festarit eivät taida olla KAJlle paras esiintymispaikka esim. tulevia vuosia ajatellen kun kovin BBB-huuma menee ohi. Varmaan itsekin miettivät tulevaisuuttaan.
Mitä te luulette, että KAJ ryhtyy seuraavaksi tekemään tai mitä heidän kannattaisi tehdä?
Nämä festarikeikat on nyt tehty varmaan siinä tarkoituksessa, että KAJ tekee itseään tunnetuksi laajalle yleisölle. Keikoille menee mielenkiinnosta porukkaa, joka ei välttämättä tiedä KAJ:sta yhtään mitään muuta kuin BBB:n. Ja tästä porukasta aina joku kiinnostuu enemmän, ja ryhtyy tutkimaan bändiä tarkemmin. Ehkä hänestä sukeutuu uusi KAJ-fani jossain vaiheessa.
Aika hyvin yleisöä noilla Ruotsin keikoilla kuitenkin on ollut. Eivät toki kaikki loppuunmyytyjä. Ainoa, mistä olen nähnyt käytettävän sanaa "fiasko" - siis yleisömäärämielessä - oli Piitimen keikka. Yleisöstä osa on hyvin mukana ja osa huonommin. Näinhän se on aina. Mutta oikein hyvä tunnelma noilla on näyttänyt olevan. Ja KAJ saa kyllä energiallaan tunnelmaa aikaiseksi.
Mutta samaa mieltä olen siitä, että jatkossa festarit eivät välttämättä ole paras paikka esiintyä. En lähde arvailemaan, mitä he tekevät jatkossa, mutta toivon, että he eivät lähde "yleisön kosiskeluun" jollakin BBB-tyylisellä musiikilla. Ja kovasti toivoisin että he tekisivät vielä musikaalinkin jossain sopivassa vaiheessa.
Huomenna on Axelin vuoro Ruotsin radion alkuperäisessä sommarpratar-ohjelmassa:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/axel-ahman-sommarpratare-2025
Ohjelma on erittäin suosittu Ruotsissa, on suuri kunnia tulla valituksi puhujaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo näköjään useampikin kommentoija on vähän ihmetellyt tuota YouTube-bändiksi kutsumista. No okei, monelle kuulijalle KAJ on tietysti tullut tutuksi YT:n kautta. Kaikkihan me tiedämme, miten paljon sieltä löytyy KAJ-materiaalia, jota ihmiset innolla kaivavat esiin. Mutta tietenkin KAJ on paaaaaljon muuta YT:n lisäksi. En ole tuota lehden arvostelua nähnyt, mutta ehkä arvostelija ei tarkoittanut tuota välttämättä negatiiviseksi kritiikiksi. Eikä hän ehkä ole perehtynyt KAJ:hin kovin syvällisesti.
Arvostelu oli kai muutoin ollut suht asiallinen, ei ainakaan suoraan lyttäävä, niinkuin jotkut aiemmat arvostelut. Mun mielestä KAJ:ta (esiintymistä, musiikkia) on hirveän vaikea arvostella, jos ei tunne bändin taustoja ja varsinkaan, jo
Luin sen arvostelun. Toimittajalla oli todella olemattomat taustatiedot, mutta paikalliselta pikkulehdeltä ei voi kovin kummoista paneutumista odottaa. Arvika Hamnfestissä, kuten muillakin festareilla, oli muitakin esiintyjiä, eivätkä kaikki kuulijat olleet siellä KAJ'n takia. Se Piitimen-keikan toimittaja oli kopioinut oman arvostelunsa melkein sanasta sanaan Aftonbladetista, ja tuntui ettei hän ollut edes pakan päällä.
YouTube-bändiksi haukkuminen osoittaa täydellistä tietämättömyyttä.
Kuuntelin tänä aamuna puolentoista tunnin pituisen Schlagerfestenin KAJ-poddenin. Se oli nauhoitettu 1.5. eli ennen Euroviisujen finaalia. Podcastissa esiintyneet musiikkialan ammattilaiset veikkasivat KAJ'lle sijoitusta viiden parhaan joukossa mutta eivät voittoa.
No niin veikkasin minäkin viisuissa, KAJ ei voita, mutta sijoittuu Top viitoseen. Ja tuo Top 5 oli vielä vähän optimistinen arvio mulla.😊 Top 10 sijoitusta pidin varmana.
Aika ajoin palaan vieläkin katsomaan noita videoita, sekä viisufinaaliesitystä, että Mello-videoita. Varsinkin nuo Mello-videot on ihan lyömättömät. BBB ja sen iloisuus ja energia puree mulle edelleen, en ole ollenkaan kyllästynyt.
Selvyyden vuoksi, KAJ'n tuotannossa on paljon parempia biisejä, eikä BBB ole mullekaan ihan kärkipäässä. Mutta omassa tyylilajissaan BBB on mun mielestä kyllä hyvä ja hyvin tehty biisi.
Itse en ole viisufani ja mulle on ihan sama voittiko KAJ vai ei. Viisuja ja Mellua voin kyllä kiittää siitä, että yhtye tuli tietoisuuteeni suomalaisen median kautta.
Viisufinaalin katsoin tällä kertaa ja täytyy myöntää, että kyllähän se silloin harmitti. Ei niinkään se ettei KAJ voittanut, vaan se että kukaan muukaan josta pidin, ei sijoittunut hyvin. En yhtään tykännyt kolmesta parhaasta. Tulipahan todettua, että euroviisut ei ole mun juttu enkä meinaa katsoa jatkossakaan.
KAJn kannalta ajatellen mikään tuskin olisi ollut paremmin vaikka olisivat voittaneet. Nyt tulivat ihmisten tietoisuuteen ja heillä on mahdollisuus näyttää koko monipuolinen osaamisensa.
Se vähättelevä nimitys "youtube-bändi" pitää toki siinä mielessä paikkansa, että uudelle yleisölle (joka on paisuttanut sen alkuperäisen suomenruotsalaisen moninkertaiseksi) tuntee Kaj'n tuotannon youtuben ansiosta, kuinkas muutenkaan.
"Originaalit" ovat kuunnelleet ja katselleet Kaj'ta 16 vuotta livekonserteissa, ja se on luonnollisella tavalla tutustuttanut heidät yhtyeen tuotantoon. Tietysti hekin yhä kuuntelevat heitä levyjensä lisäksi erilaisista nettipalveluista, youtubesta ja spotifysta.
Mutta erityisesti meidän "uusien" pitää olla suuresti kiitollisia parjatulle youtubelle, sen avullahan mekin olemme päässeet sukeltamaan Kaj'n aarrearkkuun. Toki nyt meillekin on avautunut mahdollisuus (tai siis ymmärrys) mennä livekeikoille ja ostaa levyjä.
Siis mikä Youtube-bändi? Sattuuko kyseisen arvostelun kirjoittaja tietämään, että KAJ ei ennen tätä vuotta ollut neljään vuoteen julkaissut mitään Tuben puolelle. Mellojen aikaan tuorein video oli julkaistu toukokuussa 2020. Vasta tänä vuonna herättivät Youtube-kanavan henkiin uusilla liveversioilla biiseistä sekä niillä samoilla lyhyillä videoilla, mitä julkaisivat kevään mittaan myös muilla sosiaalisen median kanavillaan. Mutta ilmeisesti jos joskus nuorena on tehnyt videoita aktiivisemmin tukeen tulee loppuelämäkseen leimatuksi "Youtube-bändiksi" 😀
Olenhan minäkin kohdeyleisöä vaikka olen tatuoitu ja kiroileva. Tädiksi en tunnustaudu siitäkään huolimatta että iän puolesta he voisivat olla poikiani.