Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9758)
Mä tykkään myös Pöbeln vid jutas ja Wilhelm von Schwerin -biiseistä tosi paljon. Harmi ettei niistä ole näkynyt live-esityksiä. Ja sama juttu tuon Kom tai byin -levyn kanssa, tilasin heti kun huomasin että niitä taas saa, on minun lempilevyni heiltä niin halusin sen fyysisenä levynä.
Eka lukaisin tätä thread'ia. Kajpa joku on tämän jo linkannut.
Harrastelijarumpalina sanoisin että Vöyrin murre sopii mitä mainioimmin rytmipainotteiseen musaan. Paremmin kuin rikssvenskan (eller: rikssvenska?).
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku mainitsi KAJ'n biisin Pöbeln vid Jutas. Siitä on tulossa itsellekin ihan suosikkibiisi. Mikä sanoitus! Jännää tämä KAJ'n musiikki, se kypsyy ja kasvaa ajan kanssa. Ensi kuulemalta en edes oikein tykännyt tästä biisistä. Toinen biisi, jolle on käymässä samoin, eli nousussa vasta useiden kuuntelukertojen jälkeen oman listan kärkipäähän, on Wilhelm von Schwerin, mahtava! Nämä molemmat biisit siis Kom ti byin -albumilla.
Ja kävipä tuuri tuon Kom ti byin CD-levyn kanssa. Se(kin) oli pitkään loppu verkkokaupassa Netticketissä. Viime viikolla sattumalta näin fanclubin sivuilla maininnan, että levyjä olisi jälleen saatavilla. Siltä istumalta hyökkäsin koneen ääreen tilaamaan ja onnistuin saamaan levyn. Muutamaa tuntia myöhemmin katsoin, niin kaikki levyt olivat verkkokaupassa taas loppu! Kerrankin olin ajoissa 🤗
Minulle tulee Pöbeln vid Jutas -kappaleesta mieleen Vaahteranmäen Eemelin episodi jossa oltiin markkinoilla, mutta Juthbackamarkkinat ovat elävää todellisuutta vieläkin. Ne järjestetään joka vuosi elokuun lopussa Uudessakaarlepyyssä.
Ja kuten täällä aiemmin oli puhetta, Pöbeln vid Jutas alkaa tangona ja muuttuu kesken kappaleen valssiksi. Tämänkin biisin kulttuuriset viittaukset osoittavat että pojat ovat Vänrikki Ståhlinsa lukeneet.
Ja kuten täällä aiemmin oli puhetta, Pöbeln vid Jutas alkaa tangona ja muuttuu kesken kappaleen valssiksi. Tämänkin biisin kulttuuriset viittaukset osoittavat että pojat ovat Vänrikki Ståhlinsa lukeneet.
Me etelän ihmiset unohdamme helposti, että Runeberg oli syntyisin Pietarsaaresta ja kirjoitti Suomen sodan tapahtumista kotiseudullaan.
"Joo ja hassua että arvostellaan sitä ettei Kaj osaa päättää genreä, kun nimenomaan heidän juttunsa on se että liikkuvat eri genreissä."
Minustakin tämänlaatuinen kritiikki on vähän kummallista. KAJ on päättänyt, että heidän genrensä on tehdä musiikkia eri genreissä. Ja heillä on kykyä ja kapasiteettia siihen. Enpä tiedä ketään toista ryhmää, joka pystyy vastaavaan laajuuteen. Tämä monipuolisuus kiinnostaa ja kiehtoo hyvin monia KAJ'n kuuntelijoita, ja on mielestäni yksi KAJ'n monista vahvuuksista. Onko muka olemassa jokin sääntö, että "valitse genre ja pysy siinä"?
Vierailija kirjoitti:
"Joo ja hassua että arvostellaan sitä ettei Kaj osaa päättää genreä, kun nimenomaan heidän juttunsa on se että liikkuvat eri genreissä."
Minustakin tämänlaatuinen kritiikki on vähän kummallista. KAJ on päättänyt, että heidän genrensä on tehdä musiikkia eri genreissä. Ja heillä on kykyä ja kapasiteettia siihen. Enpä tiedä ketään toista ryhmää, joka pystyy vastaavaan laajuuteen. Tämä monipuolisuus kiinnostaa ja kiehtoo hyvin monia KAJ'n kuuntelijoita, ja on mielestäni yksi KAJ'n monista vahvuuksista. Onko muka olemassa jokin sääntö, että "valitse genre ja pysy siinä"?
Ummikkotoimittaja pestataan kirjoittamaan KAJ'n keikasta pelkän Bara bada bastu -tietämyksen perusteella. On siinä sietokyky kovilla kun ei ymmärrä mistä helvetistä ne laulavat ja mistä Kaffitår-flamenco tai Dågar åt böndrin -country kertoo. Tai miksi Vägg i vägg kuulostaa kliseiseltä dansband-musiikilta mutta sanoitus jotain ihan muuta. Tai miksi he sotkevat keskenään teknoa ja räppiä. On rohkeaa valita aloitusnumeroksi Kom ti byin, eikä Kallna mat varmasti aukene kielitaidottomille, mutta toivon hartaasti ettei KAJ ala nuoleskella yleisöä ja tehdä kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
Harrastelijarumpalina sanoisin että Vöyrin murre sopii mitä mainioimmin rytmipainotteiseen musaan. Paremmin kuin rikssvenskan (eller: rikssvenska?).
Hyvä havainto. Johtuu varmaan aika pitkälti loppuheitosta, joka muuttaa kaksitavuisia sanoja yksitavuisiksi.
Murre myös parantaa mahdollisuuksia riimittelyyn, joka standardisvenskalla on vähän vaikeampaa. Lisäksi pojat eivät takerru tiukasti Vöyrin murteeseen, vaan turvautuvat tarvittaessa yleiskieleen tai naapurikylien murteisiin, jotta riimi napsahtaa kohdalleen just eikä melkein.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään myös Pöbeln vid jutas ja Wilhelm von Schwerin -biiseistä tosi paljon. Harmi ettei niistä ole näkynyt live-esityksiä. Ja sama juttu tuon Kom tai byin -levyn kanssa, tilasin heti kun huomasin että niitä taas saa, on minun lempilevyni heiltä niin halusin sen fyysisenä levynä.
Mä tajusin aika myöhään mennä tutustumaan tarkemmin Kaj'n alkuaikojen tuotantoon, kun en päässyt millään irti tuoreimmasta Karar-albumista. Varsinkin Älska en gubb, Ängeln i e-posten ja Värm bilin on NIIN vieneet mun sydämeni.
Mutta kyllä Kom ti byin -albumi iski sitten syvälle, kun aloin kuunnella sitäkin. Pöbeln ja Wilhelm on mestariteoksia. Paavos barkbrö vielä täydentää "Runeberg-trilogian". Paavoa ei ole levytetty mutta se löytyy Kaj'n kotisivujen Övriga låtar -osiosta. Sieltä (Kajlandista) bongasin myös Båotjinin, joka on ihan hykerryttävä. Terävää sanailua "huumorihöttöbändiltä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tajusin aika myöhään mennä tutustumaan tarkemmin Kaj'n alkuaikojen tuotantoon, kun en päässyt millään irti tuoreimmasta Karar-albumista. Varsinkin Älska en gubb, Ängeln i e-posten ja Värm bilin on NIIN vieneet mun sydämeni.
Mutta kyllä Kom ti byin -albumi iski sitten syvälle, kun aloin kuunnella sitäkin. Pöbeln ja Wilhelm on mestariteoksia. Paavos barkbrö vielä täydentää "Runeberg-trilogian". Paavoa ei ole levytetty mutta se löytyy Kaj'n kotisivujen Övriga låtar -osiosta. Sieltä (Kajlandista) bongasin myös Båotjinin, joka on ihan hykerryttävä. Terävää sanailua "huumori
Tämä! Paavos barkbrö on mielettömän kaunis kappale, olisiko tilausteos siihen Skolmusik-tapahtumaan.
Tuo Paavos Barkbröd olisi upeaa kuulla vielä joskus jossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä havainto. Johtuu varmaan aika pitkälti loppuheitosta, joka muuttaa kaksitavuisia sanoja yksitavuisiksi.
Murre myös parantaa mahdollisuuksia riimittelyyn, joka standardisvenskalla on vähän vaikeampaa. Lisäksi pojat eivät takerru tiukasti Vöyrin murteeseen, vaan turvautuvat tarvittaessa yleiskieleen tai naapurikylien murteisiin, jotta riimi napsahtaa kohdalleen just eikä melkein.
Kyllä! Erittäin luovasti muuntelevat kieltä, Jåo nåo e ja jåo yolo ja nåon Pensalan murre on hyvä esimerkki. Tosin Axelin edesmenneeltä mummolta varmasti tulisi tästä noottia. Axel yhdessä dokkarissa kertoo, kuinka hän teinipoikana kerran kahvipöydässä äänsi jonkun sanan yhden vokaalin eri tavoin kuin hänen kotikylässään tehdään. Mummo oli heti komentanut, että noin et sano. Noin puhutaan vain NAAPURIKYLÄSSÄ. :)
Pöbeln i jutas on musiikillisesti hieno mutta myös niin hieno satiiri markkinataloudesta. Olisko Jakobin alkuidea, hänhän on kertonut inhoavansa turhaa tavaraa ja elävänsä melko askeettisesti. Hän ostaa vain tarpeeseen, ja kotona on väljää, kun ei ole sälää (vaimolla ilmeisesti sama maku).
Mulle on jotenkin yllätys se, että Axel on helposti suuttuvaa sorttia. Jotenkin hän aina vaikuttaa sellaiselta hillityltä ja rennon rauhalliselta, vaikea kuvitella häntä äkäisenä. Mutta kai se on uskottava kun ovat jo parissakin paikassa maininnut Axelin suuttuvan helposti 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä Kom ti byin -albumi iski sitten syvälle, kun aloin kuunnella sitäkin. Pöbeln ja Wilhelm on mestariteoksia. Paavos barkbrö vielä täydentää "Runeberg-trilogian". Paavoa ei ole levytetty mutta se löytyy Kaj'n kotisivujen Övriga låtar -osiosta. Sieltä (Kajlandista) bongasin myös Båotjinin, joka on ihan hykerryttävä. Terävää sanailua "huumori
He ovat tehneet ällistyttävän hyvin aikaa kestävää musiikkia. Ja olleet todella taitavia jo nuorella iällä, niillä vielä varhaisempina aikoina kuin Kom ti byin. Esimerkiksi sellaiset helmet kuin Tango taas, Pablos frestelse ja Vägg i vägg ovat heidän ensimmäiseltä albumiltaan, joka on julkaistu vuonna 2012. Herranen aika, he ovat silloin olleet 18- ja 19-vuotiaita.
Aivan hullua, että me suomenkieliset pysyttiin niin pitkään pimennossa eikä tiedetty koko yhtyeen edes olevan olemassa.
Onkohan tämä ollut täällä https://www.facebook.com/reel/736202639152040
Facebook-ryhmästä, KAJ'n perjantaicovereita koronasulun ajalta. Jakobia naurattaa niin että hänen on pakko kääntyä selin ja poistua kuvasta, ja lopussa kuuluu pyrskähdys. Axel panee parastaan. Oh, Majvor! Vanha ruotsalainen iskelmä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on jotenkin yllätys se, että Axel on helposti suuttuvaa sorttia. Jotenkin hän aina vaikuttaa sellaiselta hillityltä ja rennon rauhalliselta, vaikea kuvitella häntä äkäisenä. Mutta kai se on uskottava kun ovat jo parissakin paikassa maininnut Axelin suuttuvan helposti 🤣
Se suuttuminen ja äkäisyys voi olla aika maltillista sorttia ja tuntuisi jonkun ulkopuolisen mielestä vain pieneltä tuohtumiselta. Kevin ja Jakob vaan ilmeisesti ovat vieläkin lauhkeampia ja rauhaa rakastavampia luonteita kuin Axel. Axelhan on se, joka joutuu (toimitusjohtajana) pitämään koko palettia taloushallinnallisesti ja organisatorisesti kasassa ja kaikkia naruja käsissään, sellainen voi välillä vähän stressatakin.
Hehän ovat itse kertoneet myös sellaisen jutun, kuinka kaiken mello-euroviisusirkuksen keskellä heille tuli kutsu jakamaan joku Grammy-palkinto Ruotsissa. Axelilla olisi ollut paljon muutakin hommaa, mutta hän suostui lähtemään, kun kaksi muuta niin kovasti halusivat. Ja sitten siellä paikan päällä Kevin ja Jakob tyytyväisinä chillasivat, kun olivat sälyttäneet Axelille kaiken virallisen seurustelun ja edustamisen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä ollut täällä https://www.facebook.com/reel/736202639152040
Facebook-ryhmästä, KAJ'n perjantaicovereita koronasulun ajalta. Jakobia naurattaa niin että hänen on pakko kääntyä selin ja poistua kuvasta, ja lopussa kuuluu pyrskähdys. Axel panee parastaan. Oh, Majvor! Vanha ruotsalainen iskelmä.
Tämä on HYSTEERINEN! Kiitos! Jakob melkein pilaa Axelin tähtisoolon mutta onneksi ei ihan. Voi taivas. :D
Vierailija kirjoitti:
Hän on hyvin hillitty, eli hillitsee itseään ja muutenkin kurinalainen. Velvollisuudentuntoinen. Mutta ei voine tulla kirjailijaksi, jos ei katso maailmaa jotenkin kriittisesti. Ja muodosta siitä aika ponteviakin mielipiteitä. Temperamenttinen oppii ajan kanssa olemaan ohjelmallisen rauhallinen, jos on fiksu. Lisäksi kirjailijaksi tarvitaan sekin, että ymmärtää hyvin paljon näkemäänsä, eli kun tajuaa syitäkin maailman kummallisuuksien taustalla, ei niille koko ajan jaksa olla vihainenkaan. Olettaisin. Riippuu varmaan siitäkin, miten iso osa kritiikistä suuntautuu itseen ja miten tuomitsevaa se on, ja miten paljon pystyy vastustamaan tuota sisäistä kurittajaa. Mutta jos se halv åtta hos kaj -version Axel on jotenkin todellinen kuvaus hänen tulisuudestaan, niin ilmeisesti ilmiö on hyvin hallinnassa. Ei räjähdä vaarallisen oloisesti vaan lähtee viuhtoen menemään ja lauhtuu yhtä nopeasti.
Minusta iso osa bändin lumovoimasta tulee siitä, että katsoja alkaa ihmetellä, ovatko nämä pyhäkoululaisia. Ja sitten osoittautuu, että eivät, ihan tavallisia kuolevaisia ovat, ja silti ovat tavoittaneet jotain ihan erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suuttuminen ja äkäisyys voi olla aika maltillista sorttia ja tuntuisi jonkun ulkopuolisen mielestä vain pieneltä tuohtumiselta. Kevin ja Jakob vaan ilmeisesti ovat vieläkin lauhkeampia ja rauhaa rakastavampia luonteita kuin Axel. Axelhan on se, joka joutuu (toimitusjohtajana) pitämään koko palettia taloushallinnallisesti ja organisatorisesti kasassa ja kaikkia naruja käsissään, sellainen voi välillä vähän stressatakin.
Hehän ovat itse kertoneet myös sellaisen jutun, kuinka kaiken mello-euroviisusirkuksen keskellä heille tuli kutsu jakamaan joku Grammy-palkinto Ruotsissa. Axelilla olisi ol
Joku Grammy-palkinto? Grammisgalan on Ruotsin suurin musiikkialan palkintogaala. Ensi vuonna ovat varmasti itsekin siellä palkittavina grammis.se
Kun katsoo valokuvia keikoilta, niistä välittyy jotenkin poikkeuksellisella tavalla herrojen energia. Liikkeen melkein näkee ja ilmeet eivät valehtele. Eilisissä kuvissakin neljännellä keikalla kolmeen päivään, he näyttävät olevan aivan täysillä mukana. Lukuisat videot toki vahvistavat tämän todeksi.
Olen edelleen sitä mieltä, että tämä suosion roihahdus tuli heille ihmisinä oikeaan aikaan. He eivät ole vietävissä ja voivat säädellä omaa jaksamistaan, pitävät huolen ruoasta ja unesta. Niinpä yleisö saa täysillä sen mitä tulee katsomaan.