Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi.
Mitä teet muuten työksesi? Kiinnostaisi tietää mihin tähdätä
Vierailija kirjoitti:
Kevan ehdoissa puhutaan yhteisestä/yhteisistä lapsista. Itsellä täyttyivät kaikki ehdot. Käytännössä mikään taho ei tarjoa leskelle eläkkeen hakemista vaan se täytyy itse huomata. Suosittelen, jos asia on ajankohtainen, tiedustelemaan asiaa Kelasta sähköpostitse, saat nopeasti tiedot ja ohjeet hakumenettelyyn.
No, ei tarvitse. Mun vanhempi oli jo vanhuuseläkkeellä ja saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Sitten on se kelan leskeneläke mikä on eri juttu, mutta leskeneläkettä maksaa myös työeläkeyhtiöt, se on puolet puolison eläkkeestä mitä saa leskeneläkettä.
varmaan sairaseläke ,vanhuuseläke onkin toinen juttu tippuu aika reilusti sitten
Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.
Ja miehille vuoden armeijasta satanen eläkkeeseen kans
Ei - lapsen saanti on aivan eri tason satsaus niin fyysisesti kuin muutenkin. Se tuo myös yhteiskunnalle uuden jäsenen.
Ja ennen kuin alat puhua kuolemisesta sodassa, armeijan käynti ei ole sitä.
Hassu yhteensattuma: olen töissä alalla, jossa jokainen lapsi maksaa yhteiskunnalle kolmen minun tulevan eläkkeeni verran kuussa. Että siitä vaan tuottamaan näitä lisää 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen jatkossa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
En ole koskaan alisuoriutunut mistään elämässäni. Miksi aloittaisin sen yhtäkkiä ensi vuonna? Taidat itse olla odottamassa potkuja surkean suorituksen takia.
Kyllähän "potkulaki" pelottaa jos työmoraali on huono, ja on tähän asti aina mennyt siitä missä aina matalin.
Kun tekee
Kaikki työpaikan työntekijät on niitä parhaita työntekijöitä?
Vasemmiston kannattajille sellainen ennustus, että jos tulee vasemmistojohtoinen hallitus, se ei suinkaan poista nykyisen oikeistohallituksen tekemiä huononnuksia eläkkeisiin, työttömyysturvaan ja muihin tukiin.
Oikeisto tekee likaisen työn ja vasemmisto hyvesignaloi.
Miksi raivoissaan?
minkä verran eläkettä olisi pitänyt tähän mennessä kertyä? Kai tähänkin mennessä on ollut todella todella pienet tulot?
Sulla on kertynyt 38 lomapäivää ja kokemuslisiä eli olet kallis työntekijä.
"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet muuten työksesi? Kiinnostaisi tietää mihin tähdätä
Yamk tutkinto johtamisesta. Esihenkilö sotealalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 40 niin voi menettää työnsä nyt kun tulee potkulaki. Siihen loppuu eläkekertymä.
No eihän niitä potkuja tule, jos teet työsi kunnolla etkä somessa roiku työaikana.
Jatkossa voidaan irtisanoa, jos tulee tai on joku sairaus eikä ole yhtä tehokas kuin muut. Myös huolimattomuus eli virhe on irtisanomisperuste.
Helsingin kaupunki irtisanoi suunterveydenhoidossa työskennelleet tietoturvaloukkauksia vuonna 2024 tehneet työntekijät.
Aloittajalla on vielä reilu kymmenen vuotta ensimmäiseen mahdolliseen eläkeikään... Ja huom. jos hankit nyt yliopistotutkinnon vaikka töiden ohessa, se ilmeisesti korottaa eläkettä, siis pelkkä tutkinto.
Hah.
Mutta sulla on vielä pitkälti aikaa eläkkeeseen, ja eläkkkeelle jäämistä saa pitkittää...
No, problem.
Ja sitä paitsi nää systeemit voivat muuttua todella radikaalisti, ainakin sikäli mikäli Purra ja Orpo jatkavat huseeraamista lainsäädännön parissa.
Oletko alisuoriutuja.
Oletko pomon suosikki vai inhokki?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kertynyt 38 lomapäivää ja kokemuslisiä eli olet kallis työntekijä.
"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."
Ei aloittajalla ole 15 vuoden työkokemusta, jos on noin pieni eläkekertymä.
Se on tämän sosialismin reiluutta. Koko elämänsä raskasta palkkatyötä tehnyt voi hyvinkin saada täsmälleen samansuuruisen eläkkeen kuin sellainen, joka ei ole tikkua ristiin laittanut koskaan.
Hyvinvointivaltio ei tarkoita sitä, että muut kustantavat elämäsi.
Toki jos on tilapäinen este tai pysyvä vamma, niin hyvinvointia toivottavasti tarjotaan ilmaiseksi. Ja tämä tarkoittaa sitä, että ne terveet ja toimeliaat maksavat veroja ja eläkemaksuja siten että tähän on varaa.
En nyt ihan ymmärrä sitäkään, että eletään työelämä säästöliekkituloilla läpi ja sitten ihmetellään, että miksei oma eläke ole suurempi.
Minä saan noin 30 euroa. Olisipa ihana saada satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.
Ja miehille vuoden armeijasta satanen eläkkeeseen kans
Ei - lapsen saanti on aivan eri tason satsaus niin fyysisesti kuin muutenkin. Se tuo myös yhteiskunnalle uuden jäsenen.
Ja ennen kuin alat puhua kuolemisesta sodassa, armeijan käynti ei ole sitä.
Huomasin nyt vasta tän sun hölmön ja kiittämättömän viestin. Varusmiehet tekee tärkeää työtä ilmaseks ja sä nilkki oot kieltämässä niitä tommosen maltillisen ja oikeudenmukasen palkitsemisen siitä työstä.
Jotenkin hämmentää et tommoset kananaivot niinku sinä (ja ne 7 muuta jotka tykkäs tosta viestistä) on myös äänioikeutettuja.
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Tähän minäkin olen uskonut jo pidemmän aikaa. Ja yksi syy siihen, miksi en aio olla töissä ylimpään eläkeikään asti. Eläkkeiden leikkausta ei välttämättä voida tehdä sellaisenaan, mutta se tullaan hoitamaan verotusta kiristmällä.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/