Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Itse ollut töissä matalapalkka-alalla 18-vuotiaasta lähtien ja ikää nyt 36 v ja työeläkeote 400 e.
Vierailija kirjoitti:
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Jos nyt lääkärit hoitaisi työnsä. Koska jos ei ole diagnoosia niin työkkäri voi laittaa, työttömän päiväkotiin työkokeiluun lapsia hoitamaan.
Eli ei aina ole syy liikunta ja ruokavalio, kun tullaan lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevan ehdoissa puhutaan yhteisestä/yhteisistä lapsista. Itsellä täyttyivät kaikki ehdot. Käytännössä mikään taho ei tarjoa leskelle eläkkeen hakemista vaan se täytyy itse huomata. Suosittelen, jos asia on ajankohtainen, tiedustelemaan asiaa Kelasta sähköpostitse, saat nopeasti tiedot ja ohjeet hakumenettelyyn.
No, ei tarvitse. Mun vanhempi oli jo vanhuuseläkkeellä ja saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Sitten on se kelan leskeneläke mikä on eri juttu, mutta leskeneläkettä maksaa myös työeläkeyhtiöt, se on puolet puolison eläkkeestä mitä saa leskeneläkettä.
Eläkettä pitää hakea, taannehtivasti maksetaan max 6 kk:n ajalta jos et ole hoksannut ajoissa hakea. Puolet puolison eläkkeestä ei ole noin yksinkertaista, se on sinun mutu tuntuma.
Ja ihan samanlailla miehet niitä lapsia hankkii. Mies joka on käyny vuoden armeijan ja tehny kolme lasta on melkonen tukipilari joka ansaitsis paljon eläkekertymää.
Nainen joka ei oo tehny lapsia eikä käyny armeijaa on kusettanu tätä yhteiskuntaa kahteen kertaan.
En lueskellut vastauksia, mutta eiköhän sulle tule takuueläke?
Sinun eläke on noin 45-50% niistä tuloista mitä töistä saat työurasi lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevan ehdoissa puhutaan yhteisestä/yhteisistä lapsista. Itsellä täyttyivät kaikki ehdot. Käytännössä mikään taho ei tarjoa leskelle eläkkeen hakemista vaan se täytyy itse huomata. Suosittelen, jos asia on ajankohtainen, tiedustelemaan asiaa Kelasta sähköpostitse, saat nopeasti tiedot ja ohjeet hakumenettelyyn.
No, ei tarvitse. Mun vanhempi oli jo vanhuuseläkkeellä ja saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Sitten on se kelan leskeneläke mikä on eri juttu, mutta leskeneläkettä maksaa myös työeläkeyhtiöt, se on puolet puolison eläkkeestä mitä saa leskeneläkettä.
Eläkettä pitää hakea, taannehtivasti maksetaan max 6 kk:n ajalta jos et ole hoksannut ajoissa hakea. Puolet puolison eläkkeestä ei ole noin yksinkertaista, se on sinun
No, on, jos puolisolla ollut isompi eläke.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan samanlailla miehet niitä lapsia hankkii. Mies joka on käyny vuoden armeijan ja tehny kolme lasta on melkonen tukipilari joka ansaitsis paljon eläkekertymää.
Nainen joka ei oo tehny lapsia eikä käyny armeijaa on kusettanu tätä yhteiskuntaa kahteen kertaan.
Onko mies synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja ollut äitiyslomalla 9 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 52v ja mulla on 2700/kk.
Oletkin ollut hyvissä ja rahakkaissa hommissa. Yleisin eläke on 1100 - 1300€/kk.
Älä valehtele. Vuonna 2024 suomalaisten keskimääräinen kuukausieläke oli 2 100 euroa.Tämä luku sisältää sekä työeläkkeen että kansaneläkkeen. Miesten keskieläke oli 2 349 euroa ja naisten 1 893 euroa.
Älä itse. Nuo ei ole yhteismitallisia. Nyt on puhuttu vielä työikäisten kesken olevista kertymistä. Sinä puhut jo eläkkeellä olevien eläkkeistä. Niissä maksukerroin on ollut toinen. Tietenkin silloisilla huonommillakin palkoilla saa nyt enemmän kuin nykyisillä huonoilla palkoilla tekevät tulee saamaan. Oletko noin yksinkertainen vai vääristeletkö tarkoituksella?
Keskituloinen 50k/v ansaitseva saa 400e/kk eläkekertymän kasaan alle 5 vuodessa. Eli et ole vain tehnyt töitä jamaksanut eläkemaksuja. Ei sen monimutkaisempi salaliitto.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei tee ainuttakaan lasta elämänsä aikana. Se on nainen kun lapset tekee. Miehet kuin tyydytä halujaan. Ja jokin armeija on hyttysen pissa siihen verrattuna minkä vastuun naiset tässä yhteiskunnassa ilman mitään korvauksia kantaa. Kukaan ei korvaa äitiydestä mitään, se on pelkkää persnettoa vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tostakin saa, haukutaan täällä palstoilla etkä ikinä saa töitä, koska lapsi voi sairastua ja olet pois töistä.
Älkää tehkö lapsia.
Tulevaisuudessa eläkkeitä ei pystytä maksamaan, mutta se on naisia haukkuville uramiehille ihan oikein.
Tuskin siinä virhettä on. Mutta koita saada nostettua töitä tekemällä.
mulla on nyt 1370€/kk. Olen 47 -vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit se lastenkasvatustyö vasta alkaa ku se on synnyttäny.
Ei yhteiskunta hyödy mitenkään synnytyksestä ilman epiduraalipuudutusta niin outo fleksaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tostakin saa, haukutaan täällä palstoilla etkä ikinä saa töitä, koska lapsi voi sairastua ja olet pois töistä.
Älkää tehkö lapsia.
Tulevaisuudessa eläkkeitä ei pystytä maksamaan, mutta se on naisia haukkuville uramiehille ihan oikein.
Voi voi, suako on haukuttu ihan vauvaforumin aihe vapaalla. Kyllä nyt kannattaa ripustaa ittensä komeroon 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit se lastenkasvatustyö vasta alkaa ku se on synnyttäny.
Ei yhteiskunta hyödy mitenkään synnytyksestä ilman epiduraalipuudutusta niin outo fleksaus
Ei olisi sun äidin pitänyt ikinä synnyttää tollasta k-päätä.
Mene jatkossa leikkauksiin ilman puudutusta vai etkö uskalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei tee ainuttakaan lasta elämänsä aikana. Se on nainen kun lapset tekee. Miehet kuin tyydytä halujaan. Ja jokin armeija on hyttysen pissa siihen verrattuna minkä vastuun naiset tässä yhteiskunnassa ilman mitään korvauksia kantaa. Kukaan ei korvaa äitiydestä mitään, se on pelkkää persnettoa vuosikymmenet.
Vaan vähemmistö lapsiperheistä on semmosia jossa on vaan äiti.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen 50k/v ansaitseva saa 400e/kk eläkekertymän kasaan alle 5 vuodessa. Eli et ole vain tehnyt töitä jamaksanut eläkemaksuja. Ei sen monimutkaisempi salaliitto.
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan vähemmistö lapsiperheistä on semmosia jossa on vaan äiti.
Mies ei synnytä eikä imetä. Menee töihin keräämään eläkettään.
Julkisen sektorin ylipitkistä korruptiolomista pitäisi ehdottomasti päästä eroon. Siinäpä olisi vasta todellinen tuottavuusloikka, kun nuo kreikkatyyliset erioikeudet poistettaisiin.