Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
141/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Tuoki on sosialidemokraattien keksintöä et rikkaat maksaa peruspalveluista enemmän.

Yksinhuoltajaa palkitaan siitä ettei sen liitto kestäny pienemmällä päivähoitomaksulla.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä, mutta 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä 10 vuotta vain. 

Tuohon on ehtoja, muistaakseni avioliitto ennen kuin täyttänyt 50 v. ja yhteinen lapsi.

Riittää, kun menee naimisiin ennen kuin täyttää 50-vuotta. 

Ei tarvitse olla lasta. 

Saa leskeneläkettä loppuelämänsä eli vielä vaikka 97-vuotiaana. 

Vierailija
142/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos NYT jäisit eläkkeelle. Oletko siis nyt jäämässä?

Eläke kasvaa reippaasti viimeisten työvuosien aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vanhempi on 85-vuotta ja saa leskeneläkettä loppuelämänsä. 

Vierailija
144/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa minimieläkkeenä toimii takuueläke, jonka täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa vuonna 2025, tarkentaa Eläketurvakeskus. Takuueläkettä maksetaan, jos muut eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) jäävät alle tämän summan. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on.

Takuueläkkeen täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa, jos kaikki eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) ennen verotusta ovat yhteensä enintään 978,34 euroa kuukaudessa, tarkentaa Eläketurvakeskus. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on. Takuueläkettä ei makseta, jos muut eläkkeet ylittävät tulorajan.

Esimerkiksi, jos henkilön työeläke on 200 euroa kuukaudessa, ja hän saa lisäksi täyden

Tuntuu kyllä epäoikeudenmukaiselle kun on tehnyt pienellä palkalla 40 vuotta töitä ja saa saman eläkkeen kun kotona olleet. On tehty lapset, mahdollistettu puolison työura ja raadettu pienellä palkalla yhteiskuntaa hyödyttävällä naisvaltaisella alalla. Kiitos tästä kaikesta on köyhä ja raihnainen vanhuus. Naisia sorsitaan Suomessa. 

Vierailija
145/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olet saanut töistä palkkaa kuukaudessa, jos 53-vuotiaana eläkekertymä 400? 

Onko tulot edes 1000 euroa kuukaudessa?

Samaa itse mietin! Ok, mulla on ollut ihan asiallinen palkka, mutta moni kaverini tienaa paljon enemmänkin. Minulla on 400 euron kertymä on tullut neljällä parhaimmalla työvuodella kasaan! Jos hän on vaikka 20 vuotta tehnyt töitä, niin 400 euron kertymä tarkoittaa suurin piirteen tonnin kuukausipalkkaa niiltä 20 vuodelta?

Vierailija
146/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49 v ja tämänhetkinen kertymä on reilut 1700 euroa. Ennuste menee reippaasti yli 3000 mutta en usko, että pysyn työelämässä niin pitkään, potkut ja/tai terveys tms tulee varmasti tielle. Tai joudun vaihtamaan reippaasti huonommin palkattuun työhön. Minulla on ollut äitiyslomia ja hoitovapaapätkiä mutta toisaalta palkkani on keskivertoa parempi.

Ajattelen asiaa näin: jokainen tienattu työkuukausi vie minua parempaan tilanteeseen ja olen kiitollinen siitä, että työt vielä jatkuvat. Jos ne joskus loppuvat, niin se on sen ajan murhe.

Vierailija
147/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Niin, no sä olet ansainnut sitten ton arvosta viimeisiä elinvuosia. Valintojen maailma. Ois ehkä pitäny pyörittää sitä pyllyään silloin tällöin työpaikallakin.

Vierailija
148/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa minimieläkkeenä toimii takuueläke, jonka täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa vuonna 2025, tarkentaa Eläketurvakeskus. Takuueläkettä maksetaan, jos muut eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) jäävät alle tämän summan. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on.

Takuueläkkeen täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa, jos kaikki eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) ennen verotusta ovat yhteensä enintään 978,34 euroa kuukaudessa, tarkentaa Eläketurvakeskus. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on. Takuueläkettä ei makseta, jos muut eläkkeet ylittävät tulorajan.

Esimerkiksi, jos henkilön työeläke on

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. 

Työttömät tekevät määräaikaisia töitä ja palkkatukitöitä. 

Vierailija
149/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla vielä reippaasti työvuosia jäljellä. Sen kai ei pitäisi olla mikään ylätys että eläke kertyy palkkatöistä. 

Itse olen 43 v ja eläkekertymä 1090 €. Eläkeikään eli 68 v mennessä eläke on noussut jo 3743 euroon. Jos työskentelen 70-vuotiaaksi niin arvio on 4107 €. Turha tuota nyt on tässä iässä murehtia vielä. Ja säästöjä tietenkin pitää kartuttaa. 

Vierailija
150/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Se menee ikäluokittain. Kun 40- luvulla saanut nainen saa 7-kertaisena takaisin eläkkeellä eläkemaksunsa, niin 1970-luvulla ja sen jälkeen syntynyt saa ne takaisin vain 1,7-kertaisena. 1,7 kertainen on todella, todella huono tuotto eläkemaksuille, joita kerrytetään 40 vuotta! Ja jotka ovat valtavia nykyisin verrattuna viiime vuosituhanteen! Syynä tähän tietty on se, että joku 85%:ia niistä eläkemaksuista onkin mennyt nytkyisille eläkeläisille ja vain joku 15%:ia rahastoitu.

Pkus että kun liki 70 jäät eläkkeelle kupsahdat todennäköisesti ennen 90 joten et ehdi saada eläkkeitäsi pihalle. Ja valtio hyötyy.

Vierailija
151/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla ja ravintola-alalla on paljon nolla-sopimuksia ja osa-aikatyötä eli saavat takuueläkkeen verran eläkettä. 

Vierailija
152/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saamassa perintöä ennen eläköitymistä? Se voi pelastaa.

Itsellä pieni eläkekertymä, mutta tulen perimään vanhempani (sisarukseni kanssa), ennen eläkeikääni. Noh, olettaen ettei vanhempani elä 100+ vuotiaiksi molemmat. 

Vamhemmat on yritystoiminnasta velkaa enkä oo ottamas velkasta kuolinpesää. Ex-mies ei halua mitenkään tukea elämääni, joten tässäpä nyt sitten ollaan. Kylmäävää menoa...

AP

Miksi vtussa ex-mies rahoittaisi sinun elämääsi senttiäkään?? Ap taitaa olla joku tukityöllistetty ke.hari, päässä ei pyöri kuin silmät.

Vierailija
153/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi. 

Saat pitää nettona 75% siitä. Ei 2250€/kk kuuhun mennä

Eläkkeellä minulla tulee olemaan velaton talo ja ihan kivasti säästöjä. Kyllä puskuria pitää aina olla. 

Kannattaa myydä se ja muuttaa kerrostaloon vuokralle niin saat minimoitua riskiä uusista isoista kuluista ja lisää rahaa käyttöön. Eikä perikunnan tarvi tapella kuka saa talon.

Kuka nyt kerrostalossa haluaa elää bilettäjien, räksyttävien koirien ja huumekauppiaitten armoilla, kun voi asua ihan omassa talossa. 

Vierailija
154/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä eli saa 20-30 h viikko töitä ja eläke on sitten takuueläkkeen verran. 

Vierailija
155/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

No olisko sitä pitänyt miettiä vähän aikaisemmin, ei laiskat mitään työeläkettä kuulu saadakaan. Etkä tosiaan ole töillä itseäsi rasittanut, turha muuta väittää. Ei rikasta elämää voi laiskana saavuttaa, pitäisi se aikuisen ymmärtää.

Vierailija
156/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani tulee pyörimään siinä 3000 euron kieppeillä. Eläkettä ei siis ole tulossa ihan hirveästi. Itse olen jo hyvissä ajoin vuosikymmeniä aiemmin alkanut sijoittamaan ja säästämään eläkepäiviä varten, kun ei sillä tulevalla eläkkeellä herroiksi elellä. Nyt jo ihan mukava pesämuna siellä kasvamassa.

Vierailija
157/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.

Kun takuueläke on 986 netto, ei mene veroa ja lisäksi saa eläkeläisen asumistukea. 

Vierailija
158/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, jos henkilön työeläke on

Ei miessairaanhoitaja tai miespuutarhuri tienaa yhtään sen enempää nii turhaan teet tästä sukupuolikysymystä.

Vierailija
159/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Tuoki on sosialidemokraattien keksintöä et rikkaat maksaa peruspalveluista enemmän.

Yksinhuoltajaa palkitaan siitä ettei sen liitto kestäny pienemmällä päivähoitomaksulla.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä, mutta 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä 10 vuotta vain. Koskee vain pientä joukkoa silti. Koska: puolet avioliitoista on sitä ennen jo hajonnut, jonka lisäksi avioliittoja on solmittu vain murto-osa entiseen verrattuna (iso osa avoliitossa/ei edes avoliitossa, koska erilliset asunnot). Ja tästä ketjusta jo ilmenee, että moni 40+ on kerryttänyt  moninkertaisen karttuman jo tähän mennessä vs. 50+ aloittaja, koska palkkataso ollut alusta asti korkeampi heillä. Ja sen lisäksi heillä on koko ajan vähemmän lapsia tehtynä, jotka ikävä kyllä hyvin konkreettisesti näkyy eläkekertymässä erilaisista syistä.

Vierailija
160/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 40 niin voi menettää työnsä nyt kun tulee potkulaki. Siihen loppuu eläkekertymä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä