Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
161/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v ja mulla on 2700/kk.

Oletkin ollut hyvissä ja rahakkaissa hommissa. Yleisin eläke on 1100 - 1300€/kk.

Suomalaisten keskieläke viimw vuonna oli 2100 euroa kuussa. Miehillä toki enemmän kuin naisilla. Miehillä 2349 ja naisilla 1893. Mediaanieläke taas oli 1848 eli puolet elläkkeen saajista saavat tuota enemmän.

Toki jos 52 vuotiaana on jo kertynyt 2700 euroa, niin se tarkoittaa, että ihan asiallinen palkka kyllä ollut, koska on jo kerryttänyt tuohon ikään yli keskiarvoisen eläkkeen. Tuossa ehtii 15 vuotta eläke vielä kertymään, jos jatkaa töissä ja lopulinen eläke on hyvin yli 4000 euroa.

Vierailija
162/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksama takuueläke turvaa sinulle vähimmäiseläkkeen, jos kaikki eläkkeesi ennen verotusta ovat yhteensä alle 978,34 euroa kuukaudessa (2025). Sitten saa varmaan jotain asumistukea siihen päälle ja muita korvauksia lääkemenoihin sun muuhun. Kyllä ne kaikki eläkeläiset tuntuu jollain pärjäävän.

Joo, aina sitä jotenkin pärjää, on totuttu pieniin menoihin jo puolison kanssa ja säästelty. Hänen ei, niinkuin monen muunkaan, kannata eläkkeen takia töissä käydä. Alunperin ulkomaalaisena ei eläke ehdi karttua edes tuohon takuu eläkkeeseen saakka. Työhaluja on tietysti, onhan palkka sentään tosi hyvä mihinkään kelarahoihin verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Takuueläke on liian suuri.

Vierailija
164/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi. 

Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen jatkossa. 

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

En ole koskaan alisuoriutunut mistään elämässäni. Miksi aloittaisin sen yhtäkkiä ensi vuonna? Taidat itse olla odottamassa potkuja surkean suorituksen takia. 

Kyllähän "potkulaki" pelottaa jos työmoraali on huono, ja on tähän asti aina mennyt siitä missä aina matalin.

Kun tekee työnsä hyvin, potkujen mahis on aika pieni. Miksi kukaan potkisi parasta työntekijäänsä pois?

Vierailija
165/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkin ollut hyvissä ja rahakkaissa hommissa. Yleisin eläke on 1100 - 1300€/kk.

Suomalaisten keskieläke viimw vuonna oli 2100 euroa kuussa. Miehillä toki enemmän kuin naisilla. Miehillä 2349 ja naisilla 1893. Mediaanieläke taas oli 1848 eli puolet elläkkeen saajista saavat tuota enemmän.

Toki jos 52 vuotiaana on jo kertynyt 2700 euroa, niin se tarkoittaa, että ihan asiallinen palkka kyllä ollut, koska on jo kerryttänyt tuohon ikään yli keskiarvoisen eläkkeen. Tuossa ehtii 15 vuotta eläke vielä kertymään, jos jatkaa töissä ja lopulinen eläke on hyvin yli 4000 euroa.

Nuoremmilla eläkettä kertyy huonommin. Meillä elinaikakerroin leikkaa eläkettä. 

Omaa eläkettä voi laskea laskurilla https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Vierailija
166/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmilla eläkettä kertyy huonommin. Meillä elinaikakerroin leikkaa eläkettä. 

Tossa on eläkelaskuri https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Vierailija
167/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet töissä edelleen, niin ehtii nousta vielä jonkun verran, lisäksi saat kansaneläkettä jos jää alle 1400 ( jotain sinne päin), jos sitä enää jaetaan kun jäät eläkkeelle. 

Itse olen tehnyt töitä 13vuotiaasta kesäisin ( tuosta ei eläkettä kertynyt) ja 21vuotiaasta jatkuvasti. Tein kolme lasta ja olin vuorotteluvapaalla, kun olivat kouluiässä. Töitä tein 60 vuotiaaksi, kunnes te- menettelyllä sain kenkää ja nuorempi otettiin tilalle, sen jälkeen osa-aikaisia töitä tein 65 vuotiaaksi. Eläke on kaikesta tuosta 1310€ käteen. Brutto menee himpun verran yli kansaneläkerajan enkä sitä saa. Sillä on pärjättävä. Nyt saa täällä lukea kuinka eläkeläisiä kadehditaan, veroa maksan kuitenkin enemmän nyt kuin työssä ollessani. Lääkkeisiin mennyt viikon aikana 150€. Repikää siitä te kateelliset. 

Vierailija
168/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta leikataan suurimmista eläkkeistä.

Vierailija
169/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin omani, 1600 e/kk kertymä nyt, 41 v, 3 äitiyslomaa

Vierailija
170/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on 40 niin voi menettää työnsä nyt kun tulee potkulaki. Siihen loppuu eläkekertymä. 

No eihän niitä potkuja tule, jos teet työsi kunnolla etkä somessa roiku työaikana. 

Vierailija
171/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet töissä edelleen, niin ehtii nousta vielä jonkun verran, lisäksi saat kansaneläkettä jos jää alle 1400 ( jotain sinne päin), jos sitä enää jaetaan kun jäät eläkkeelle. 

Itse olen tehnyt töitä 13vuotiaasta kesäisin ( tuosta ei eläkettä kertynyt) ja 21vuotiaasta jatkuvasti. Tein kolme lasta ja olin vuorotteluvapaalla, kun olivat kouluiässä. Töitä tein 60 vuotiaaksi, kunnes te- menettelyllä sain kenkää ja nuorempi otettiin tilalle, sen jälkeen osa-aikaisia töitä tein 65 vuotiaaksi. Eläke on kaikesta tuosta 1310€ käteen. Brutto menee himpun verran yli kansaneläkerajan enkä sitä saa. Sillä on pärjättävä. Nyt saa täällä lukea kuinka eläkeläisiä kadehditaan, veroa maksan kuitenkin enemmän nyt kuin työssä ollessani. Lääkkeisiin mennyt viikon aikana 150€. Repikää siitä te kateelliset. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle. 

Työmarkkinatuesta menee vero 20 % https://www.kela.fi/verotus#tyottomyystuet

Kaikki ei saa töitä hakemisesta huolimatta. Valtiolle töihin yhteen paikkaan haki 3000. 

Vierailija
172/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaahan kela vanhuuseläkettä jos työeläke jää pieneksi, Eli ap tapauksessa jos työeläke on 417€, niin hän saa kelan maksamaa vanhuuselaketta sen päälle n. 600€.

Vierailija
173/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Vuonna 2024 suomalaisten keskimääräinen kuukausieläke oli 2 100 euroa.Tämä luku sisältää sekä työeläkkeen että kansaneläkkeen. Miesten keskieläke oli 2 349 euroa ja naisten 1 893 euroa. 

Vierailija
174/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on 40 niin voi menettää työnsä nyt kun tulee potkulaki. Siihen loppuu eläkekertymä. 

No eihän niitä potkuja tule, jos teet työsi kunnolla etkä somessa roiku työaikana. 

Jatkossa voidaan irtisanoa, jos tulee tai on joku sairaus eikä ole yhtä tehokas kuin muut. Myös huolimattomuus eli virhe on irtisanomisperuste. 

Vierailija
175/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Tuoki on sosialidemokraattien keksintöä et rikkaat maksaa peruspalveluista enemmän.

Yksinhuoltajaa palkitaan siitä ettei sen liitto kestäny pienemmällä päivähoitomaksulla.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä, mutta 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä 10 vuotta vain. 

Tuohon on ehtoja, muistaakseni avioliitto ennen kuin täyttänyt 50 v. ja yhteinen lapsi.

Ei koske ikärajausta mitenkään. Reilu peli taas nuoremmille.

Vierailija
176/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
177/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Eli jatkossa voidaan irtisanoa, jos on joku sairaus eikä ole yhtä nopea kuin muut. 

Vierailija
178/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo. Kannattaa laskea kannattaako sinnitellä vanhaksi asti missään halpatyössä. Yleensä ei kannata.

Ai että ne takuueläkettä suuremmat palkkatulot ei kannata? Saati että on aikuisen velvollisuus elättää itsensä 

Ei kannata, koska me verotetaan samalle tasolle verottoman takuueläkkeen kanssa.

Vierailija
179/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevan ehdoissa puhutaan yhteisestä/yhteisistä lapsista. Itsellä täyttyivät kaikki ehdot. Käytännössä mikään taho ei tarjoa leskelle eläkkeen hakemista vaan se täytyy itse huomata. Suosittelen, jos asia on ajankohtainen, tiedustelemaan asiaa Kelasta sähköpostitse, saat nopeasti tiedot ja ohjeet hakumenettelyyn.

Vierailija
180/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa ei enää tarvitse painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää asiallinen syy. 

Alle 50 hengen työpaikoilla ei tarvitse järjestää yt-neuvotteluita eikä ole takaisinottovelvoitetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän