Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1900€ kertymä nyt, ikää 51v ja todella paljon on tullut tehtyä töitä. Ei kovin hääppöinen panos tuotos suhde.
Verojen jälkeen käteen tuosta jää noin 1580 e/kk. Kyllä sillä ihan hyvin jossain Thaimaassa eläisi. Mutta Suomessa on kyllä tiukkaa.
Kyllä tuolla Suomessakin pärjää, jos ei ole kalliita lääkkeitä, joita Kela ei hyväksy mukaan korvattaviin (siis kulukattoa kerryttäviin, jotka ovat 2,50 per kerta kulukaton tultua täyteen). Vanhuuseläkkeellä kun ei yleensä ole alaikäisiä lapsiakaan huollettavina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Noissa se hyvä puoli, että rahat jää perillisille jos kupsahdan ennen kuin saan eläkkeenä rahoija nostettua."
Mitä hyvää siinä on? Ellei nyt aivan suorilta jaloilta lähtö tule niin varmasti en jätä perinnöksi senttiäkään vaan nautin omista rahoistani itse.
Onhan siinä iso ero eläkkeeseen nähden. Jos kuolet nuorena, ei sinun eläkettä saa myöskään perillisesi.
Minulla on kaksi työkaveria kuollut puolen vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestään. Toinen noista vielä laski tarkkaan, paljonko tulee eläkettä saamaan ja teki töitä jonkin verran yli minimin. Mutta ihan turhaan, koska ei niistä rahoista saanut sitten kuitenkaan nauttia. Itse ajattelin jäädä jo vähän aikaisemmin. Se on mahdollista omilla säästöillä, ja jos kuolen ennen kuin säästöt on tuhlattu, perilliset saavat pitää ainakin kun
Tyhjä pankkitili on merkki hukkaan heitetystä ja itsekkäästä elämästä. Kunnon ihmisten moraalinen vastuu on että lapsille pitää pystyä jättämään edes hieman enemmän kuin itse on perinnöksi saanut.
Aina ei elämä mene suunnitellusti, mutta sukupolvien työllä kerätyn omaisuuden hassaaminen tieten tahtoen on häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Vihervässyt pitävät huolen siitä, että meillä riittää muualta tulleita elätettäviä, joten eläkejärjestelmä voi tosiaan kaatua jossain vaiheessa. Jos kutsut 3. maailman kotiisi, niin huomaat pian eläväsi 3. maailmassa. Varautukaa siihen, että jälkikasvu joutuu elättämään vanhemmat ja lapsettomat joutuvat kerjuulle.
Kuka idiootti äänesti sen puolesta että Suomeen kutsutaan kaikenmaailman iphoneliimatukat imemään miljardeja vuodessa.
Nyt sitten saadaan mitä tilattiin -> elintason lasku
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti äänesti sen puolesta että Suomeen kutsutaan kaikenmaailman iphoneliimatukat imemään miljardeja vuodessa.
Hyödyllisten idioottien älykapasiteetti ei riitä niin pitkälle, että ymmärtäisivät sahaavansa omaa oksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä onnekseni saan 3400 kuussa ensi vuonna, kun jään tavoiteiässäni eläkkeelle.
Yritän parhaillaan säästää myös sijoitusyksiöön rahat, jotta saan vuokratuloja eläkkeen lisäksi. Aion myös jatkaa työntekoa niin kauan kuin vain jaksan. Ja toimin myös välillä airbnb-majoittajana vuokraten taloni alakertaa.
Jos ostat asunnon vuokrattavaksi, osta sellainen, jossa on mahdollisimman paljon yhtiölainaa. Silloin saat vähentää vuokra tuotoista sekä lyhennykset, että korot. Jos laina on sinun nimissäsi, saat vähentää vain korot, ei lyhennyksiä.
Mulla kertymä nyt 1200eur. Olen 47-v sairaanhoitaja. Ei taukoja työelämästä. Alin eläkeikäni on tällä hetkellä 66v 6kk, jolloin arvio eläkkeestä 2300eur. Jos olen töissä maksimiajan eli 70-v asti, potti olisi ehkä 2900eur.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 40 niin voi menettää työnsä nyt kun tulee potkulaki. Siihen loppuu eläkekertymä.
No eihän niitä potkuja tule, jos teet työsi kunnolla etkä somessa roiku työaikana.
Höpönlöpön. Jos firmalla menee huonosti niin ei siinä auta vaikka tekisi työnsä kuinka hyvin.
Olin töissä muissa EU-maissa joitakin vuosia ja pääosan työssä Suomessa.
Tein anomuksen suomalaiseen vakuutusyhtiööni. Kieltävä päätös, ei oikeutta eläkkeisiin ja mainittiin pari EU-säädöstä.
Tein anomukset suoraan ao maiden viranomaisille, sain myönteiset päätökset. Muutama satku tulee joka kuukausi.
Kerron tämän jotta kaikki ymmärtävät säilyttää tositteita joka duunista. Vakuutusyhtiöt myyvät mielellään vakuutuksia ja laskuttavat vakuutusmaksuja. Korvausten ja eläkkeiden saanti nihkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Keneen viittaat?
Tai samapa tuo. Ei se kuitenkaan niistä johdu, vaan siitä että työmarkkinat luodaan nyt työnantajien ehdolla mikä tarkoittaa että työtä ei enää edes koiteta järjestää halukkaille/kyvykkäille.
Suuret ikäluokat on nyt hoidettavana ja nuoremmat sysätty syrjään työelämästä. Ei tästä yhtälöstä saa toimivaa taloutta millään, vaikka ei olisi yhtään "iphoneliimatukkaa kutsuttu".
Suomen rikkain tulokymmenys on ainoana parantanut ostovoimaansa jo 30 vuotta.
Muiden on vain nieltävä se että elinikäisestä aherruksesta jäi luu käteen. Muu olisi nääs kateutta.🙃
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke on noin 900, joten jos jäät alle sen erotus maksetaan takuueläkkeenä ja sen lisäksi on asumistuki ja vielä toimeentulotukiin, joten pärjäät kyllä. Lisäksi jos jatkat vielä 10 vuotta tuo summa tulee kasvamaan roimasti! Suomi on edelleen hyvinvointivaltio. Terveisin köyhä eläkeläinen
Kuka haluaa elää toimeentulotuen ja jatkuvan syynäämisen alaisena.
Vierailija kirjoitti:
Suomen rikkain tulokymmenys on ainoana parantanut ostovoimaansa jo 30 vuotta.
Muiden on vain nieltävä se että elinikäisestä aherruksesta jäi luu käteen. Muu olisi nääs kateutta.🙃
Mut vähemmän seki on varmaan parantanu ostovoimaansa ku Amerikan rikkain tulokymmenys. Oon Suomen rikkaimmassa tulokymmenyksessä ja mulla on rivarin pätkä ja syön samaa s-marketin ruisleipää ku te. Et näin leveesti mä elän.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Ja taas vedetään se syyllistämiskortti esiin. Ei ole eläkkeitä kun on ne ulkomaalaiset täällä duunissa. Hitto. Meidän työpaikalla ne kaikkein likaisimmat ja raskaimmat duunit tekee juurikin ulkomaalaiset, kun ei vaan kantasuomalaisista niihin duuneihin ole. Ilomielin otettaisiin suomalaisia, mutta kun eivät edes hae tai sitten eksyy joku tuilla elävä hamppari joka ilmoittaa että tuli nyt kun on pakko kun pitää olla se työnhakumäärä täynnä per kuukausi. Ai niin, se duuni ei kiinnosta minkään vertaa ja päätäkin särkee.
Tätä tää nykyisin on. Kuka hemmetti nämäkin duunit tekis?? Näitten hamppareitten elättämiseen meidän verorahat menee.
"Tyhjä pankkitili on merkki hukkaan heitetystä ja itsekkäästä elämästä. Kunnon ihmisten moraalinen vastuu on että lapsille pitää pystyä jättämään edes hieman enemmän kuin itse on perinnöksi saanut.
Aina ei elämä mene suunnitellusti, mutta sukupolvien työllä kerätyn omaisuuden hassaaminen tieten tahtoen on häpeällistä."
Miten kukaan voi olettaa, että kaikilla on lapsia? Joillakin vielä sattuu olemaan täysiä narkkareita, joille ei senttiäkään perintöä. Ei elämä ole kaikilla samanlaista kuin sulla.
"Tyhjä pankkitili on merkki hukkaan heitetystä ja itsekkäästä elämästä. Kunnon ihmisten moraalinen vastuu on että lapsille pitää pystyä jättämään edes hieman enemmän kuin itse on perinnöksi saanut."
Typerää. Itse olen moneen kertaan sanonut vanhemmilleni, että käyttäkää nyt rahanne ja nauttikaa elämästä nyt kun voitte. Ovat ikänsä töitä tehneet ja ansainneet rahansa. Ei mulle heidän rahansa kuulu millään tavalla. Itse olen omatkin rahani hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
Ei Suomi ole hyvinvointivaltio vaan vertailuissa muihin niin sanottuihin hyvinvointivaltioihin, pahoinvointivaltio. Onneksi edes jotain minimitoimeentuloa, mutta ei ihmisarvoista elämää verrattuna muihin Pohjoismaihin.
Minimieläke ja työttömyyskorvaus pitäisi olla 60 % mediaanitulosta. Tällä hetkellä se tarkoittaisi 1973 e/kk. Tämä takaisi jokaiselle elämän motivaation ja kun talouden kautta ajatellaan, merkittävää talouden piristymistä ostovoiman lisääntyessä, merkittävää sairauskulujen vähenemistä ja jopa sairaseläkkeiden tarpeettomuutta. Hyötyjä olisi loputtomasti. Maksajana olisivat tasapuolisesti työnantajat ja yksityishenkilö. On huomioitava että tuollaiseen korotukseen investoitava raha ei ole kulua vaan suurin osa palautuu aina takaisin valtiolle verotuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
"Noissa se hyvä puoli, että rahat jää perillisille jos kupsahdan ennen kuin saan eläkkeenä rahoija nostettua."
Mitä hyvää siinä on? Ellei nyt aivan suorilta jaloilta lähtö tule niin varmasti en jätä perinnöksi senttiäkään vaan nautin omista rahoistani itse.
No, on siinä se hyvä puoli, että työeläkkeestä perilliset ei saa pennin jeesusta, vaikka kupsahtaisin ensimmäisenä eläkepäivänä! Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen rahat, joita pitäisi näillä näkymin olla kasassa aika iso potti eläkkeellä, saa perilliset vaikka kupsahtaisin huomenna!
Kauanko sitten pitäisi odottaa, että sijoitukset ovat voitolla? Minä odottelin 12 vuotta eivätkä ne sinä aikana nousseet plussalle.