Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
1301/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on lainaa kuolemaan saakka. Lainaa pitää olla enemmän kuin omaisuutta niin perijät ovat aidosti surullisia hautajaisissa. 

Lainaus tähän epäonnistui. Tämä on vastaus sille, joka ihmetteli onko jollakin vielä lainaa yli 50 vuotiaana. 

Eihän lainan määrällä ole mitään merkitystä vaan kokonaisomaisuuden määrällä. Olisin päässyt lainoista eroon jo pitkälti alle 40 vuotiaana. Mutta lainaa on tietoisesti edelleenkin. Vivutettu asuntosijoittamiseen vuosikausia ja tehdään nii. myös jatkossa. Sitten kun joskus eläkeikä koittaa niin realisoidaan omaisuus. Maksetaan loput velat ja jatketaan omaisuudella rälläämistä  taivaan tuuliin. 

tämä. vaurastumisen yksi suurimpia esteitä on velan pelko. Esim sijoituslainaa saa n

Höpöhöpö jää kun ei myy tappiolla.

Vierailija
1302/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa työeläkekertymän. 2400€ on nyt kasassa. Työelämää vielä 15v jäljellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskeluajalta maksetaan eläkettä? Joku voi olla vuosikausia opiskelijana, vaihtaa vain tutkintoa  eikä tee päivääkään töitä. Ihan älytöntä!  Eihän se ole työntekoa, mistä vanhuuseläkkeen määrä muodostuu.  

Ei se noin mene. Alemmasta korkeakoulututkinnosta saa yhden kerran tietyn määrän eläkettä ja ylemmästä samoin vain kerran, ja vain sen ennalta määritellyn määrän, joka riippuu tutkinnon laajuudesta. Eläkkeen määrä ei nouse vaikka opiskelisi kauan.

Vierailija
1304/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900€ kertymä nyt, ikää 51v ja todella paljon on tullut tehtyä töitä. Ei kovin hääppöinen panos tuotos suhde. 

Vierailija
1305/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noissa se hyvä puoli, että rahat jää perillisille jos kupsahdan ennen kuin saan eläkkeenä rahoija nostettua."

Mitä hyvää siinä on? Ellei nyt aivan suorilta jaloilta lähtö tule niin varmasti en jätä perinnöksi senttiäkään vaan nautin omista rahoistani itse.

Vierailija
1306/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi joka kirjoittaa noita hönö pilkka juttuja vaikuttaa samalta kuin yksi Tampereen Taysin hoitaja. 

Vierailija
1307/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei tuo eläke kovin tehokkaasti kerry. Yritän joka kuukausi jonkun verran saada säästöön kasvamaan korkoa, kun ei pelkkä työeläke tule mitenkään riittämään.

Vierailija
1308/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi joka kirjoittaa noita hönö pilkka juttuja vaikuttaa samalta kuin yksi Tampereen Taysin hoitaja. 

Mikä tamperelaisia vaivaa? 

Vierailija
1309/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1900€ kertymä nyt, ikää 51v ja todella paljon on tullut tehtyä töitä. Ei kovin hääppöinen panos tuotos suhde. 

Verojen jälkeen käteen tuosta jää noin 1580 e/kk. Kyllä sillä ihan hyvin jossain Thaimaassa eläisi. Mutta Suomessa on kyllä tiukkaa. 

Vierailija
1310/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Irakiin, hae kansalaisuutta ja sitten tulet pakolaisena suomeen. Saat asunnon ja 1,5 kiloeuroa kk. euroa käteen.

Vierailija
1311/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 vuotias. Käteen jää työkyvyttömyyseläkettä n. 2000€/kk. Työvuosia tuli kasaan 15.

Kannattaa tehdä siis hyvin palkattuja hommia, silloin kun tekee.

Vierailija
1312/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla ikäluokalla on monella ongelmana se, ettei nuorena tehdystä työstä ketrynyt eläkettä. Sitten joitain vuosia lapsien kanssa kotona. Sen jälkeen pätkätöitä työttömyysjaksoineen ja/tai opiskelemassa. Jos töihin pääsee kiinni, niin eläkettä alkaa kertyä siinä neljänkympin korvilla.

Vierailija
1313/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Ap tulee saamaan noin 1000e eläkettä sitte aikanaan.

Ei ole sellaista ansainnut kun noin pieni kertymä, mutt silti pummina sellaisen saa

Vierailija
1314/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noissa se hyvä puoli, että rahat jää perillisille jos kupsahdan ennen kuin saan eläkkeenä rahoija nostettua."

Mitä hyvää siinä on? Ellei nyt aivan suorilta jaloilta lähtö tule niin varmasti en jätä perinnöksi senttiäkään vaan nautin omista rahoistani itse.

Onhan siinä iso ero eläkkeeseen nähden. Jos kuolet nuorena, ei sinun eläkettä saa myöskään perillisesi.

Minulla on kaksi työkaveria kuollut puolen vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestään. Toinen noista vielä laski tarkkaan, paljonko tulee eläkettä saamaan ja teki töitä jonkin verran yli minimin. Mutta ihan turhaan, koska ei niistä rahoista saanut sitten kuitenkaan nauttia. Itse ajattelin jäädä jo vähän aikaisemmin. Se on mahdollista omilla säästöillä, ja jos kuolen ennen kuin säästöt on tuhlattu, perilliset saavat pitää ainakin kunnon peijaiset. 

Vierailija
1315/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes ymmärrä miksi ihmiset tappelee almuista jotka on heidän omia rahojaan. Oma eläkekertymä on nyt 362k euroa ja kasvaa vlh. 4-5% vuodessa vielä 30v. Todellisuudessa enempi. Työskentelen ja maksan veroni Viroon 👍

Mullakin on Suomen normaalin työeläkkeen päälle kaksi eri vapaaehtoista eläkevakuutusta. Summat ei ole noin isot. Toiseen säästin vuosituhannen alussa hieman. Sijoitukset siitä 3,5 kertaistuneet. Ja nyt siellä vaatimattomat 20 000 euroa. Toiseen aloitin säästä muutama vuosi sitten 700 euroa kuussa ja menee tietty indeksirahastoihin. Vielä on 16 vuotta ennen kuin jään eläkkeellä. Tähän jälkimmäiseen saan nykyisellä tahdilla hyvän potin säästettyä. Joten noilla on tarkoitus tuoda turvaa eläkepäiville työeläkkeen päälle. Noissa se hyvä puoli, että rahat jää perillisille jos kupsahdan ennen kuin saan eläkkeenä rahoija nostettua.

Silloin, kun minulle kaupattiin vapaaehtoisia eläkevakuutuksia, niistä eivät perilliset olisi saaneet mitään, vaikka olisin kuollut ennen eläkeikää. Totesin silloin, että on parempi sijoittaa rahat itse. Samalla pitää todeta, että olen myös huomannut, että sijoittaminen on tuuripeliä. Joskus arvo nousee, joskus laskee. Se riippuu aina siitä, milloin ostaa. Etukäteen ei voi tietää isompia romahduksia, joten välillä jää väistämättä miinukselle.

Vierailija
1316/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä iso ero eläkkeeseen nähden. Jos kuolet nuorena, ei sinun eläkettä saa myöskään perillisesi.

Minulla on kaksi työkaveria kuollut puolen vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestään. Toinen noista vielä laski tarkkaan, paljonko tulee eläkettä saamaan ja teki töitä jonkin verran yli minimin. Mutta ihan turhaan, koska ei niistä rahoista saanut sitten kuitenkaan nauttia. Itse ajattelin jäädä jo vähän aikaisemmin. Se on mahdollista omilla säästöillä, ja jos kuolen ennen kuin säästöt on tuhlattu, perilliset saavat pitää ainakin kunnon peijaiset. 

Mä ainaki elän elämäni hetkessä. Tyhjä pankkitili kuollessa on merkki hyvin eletystä elämästä.

Vierailija
1317/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samoilla linjoilla mutta mitä se vanhempi ikäluokka syö? Eläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiöt ja ne tekevät voittoa koko ajan. Maksajia on siis liikaakin jo nyt. Ei varmaan kukaan oletakaan että eläkevakuutusyhtiön tulos pitäisi olla nolla koska puskuriakin on oltava mutta se on höpöjuttuja että nuoremmat maksaisivat vanhempien ikäluokkien eläkkeet.

Olet ihan pihalla!

Selvitä perusteet ensin täältä

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…

2024 kerättiin työeläkemaksuja töissä käyviltä 27,5 miljardia, niistä meni 23,9 miljardia viime vuonna suoraan eläkeläisille. Rahastoihin oli varaa laittaa 3,2 miljardia. Eläkevarat rahastoissa on

Suuret ikäluokat ovat jo kuolemassa pois. Niillä vastuiden kokonaismäärällä ei ole mitään merkitystä, koska työssäkäyvien eläkemaksuilla kasvatetaan sitä pottia hamaan tulevaisuuteen sitä mukaa kuin tarvitaan. Niin kauan kuin tulot on suuremmat kuin menot, niin se varanto ei hupene mihinkään.

Vierailija
1318/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on lainaa kuolemaan saakka. Lainaa pitää olla enemmän kuin omaisuutta niin perijät ovat aidosti surullisia hautajaisissa. 

Lainaus tähän epäonnistui. Tämä on vastaus sille, joka ihmetteli onko jollakin vielä lainaa yli 50 vuotiaana. 

Eihän lainan määrällä ole mitään merkitystä vaan kokonaisomaisuuden määrällä. Olisin päässyt lainoista eroon jo pitkälti alle 40 vuotiaana. Mutta lainaa on tietoisesti edelleenkin. Vivutettu asuntosijoittamiseen vuosikausia ja tehdään nii. myös jatkossa. Sitten kun joskus eläkeikä koittaa niin realisoidaan omaisuus. Maksetaan loput velat ja jatketaan omaisuudella rälläämistä  taivaan tuuliin. 

tämä. vaurastumisen yksi suurimpi

-

Luulin että on sanomattakin selvää että puhutaan jatkuvasta sijoittamisesta. Kun ajallinen maantieteellinen ja toimialallinen hajautus on kunnossa ja sijoitushorisontti riittävän pitkä eikä myy kaikkea kentässä jonkun kriisin jälkeen on melko mahdoton homma jäädä tappiolle

Minulla oli hajautettu, mutta kun IT-kupla puhkesi heti oston jälkeen, niin nuo osuudet olivat tappiolla vielä 12 vuotta myöhemmin. Tuossa vaiheessa ostin asunnon, joten myin nuo osuudet. Myin samana vuonna muita voitolla, joten tarvitsi maksaa vähemmän veroja, kun oli tappioita samalle vuodelle. Plus tarvitsin rahat asunnon ostoon, niin lainan määrä jäi pienemmäksi.

Eli ei ole mahdoton homma jäädä tappiolle, vaikka odottaisi sen 12 vuotta isomman kriisin jälkeen.

Vierailija
1319/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskeluajalta maksetaan eläkettä? Joku voi olla vuosikausia opiskelijana, vaihtaa vain tutkintoa  eikä tee päivääkään töitä. Ihan älytöntä!  Eihän se ole työntekoa, mistä vanhuuseläkkeen määrä muodostuu.  

Summa määräytyy tutkinnon mukaan, ei ole väliä, oletko käyttänyt siihen 10 vai viisi vuotta.

Vierailija
1320/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei kannata turhaan huhkia. Olen ihan tyytyväinen itse siihen takuueläkkeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme