Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
121/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap vuositulot on olleet keskimäärin? Joitain tuhansia euroja vuodessa?

Vierailija
122/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

5-10 vuoden päästä kotihoitaja on robotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi. 

Saat pitää nettona 75% siitä. Ei 2250€/kk kuuhun mennä

Eläkkeellä minulla tulee olemaan velaton talo ja ihan kivasti säästöjä. Kyllä puskuria pitää aina olla. 

Muista tehdä remontit. Vakuus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot. 

Vierailija
124/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme sellaista aikaa, että maallisten murehtiminen ei nyt auta yhtikäs. Nykyisiltä työelämässä olevilta viedään tuhkatkin pesästä. Tässä mitään eläkkeelle päästetä kohta ketään. Meillä on turva ikiaikojen Jumalassa. Meidän on kehotettu etsimään ensin taivasten valtakuntaa. Talousjärjestelmä tulee ripuloimaan kalsareihinsa niin pahasti, että taivaan Jumala meitä auttakoon. 

Vierailija
125/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi edes tarkistaa, sijoitan eläkepäiviä varten etten ole tuon systeemin varassa.

T: Oikeistolainen mies

Vierailija
126/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla noin tietämätön, että mitätön summa tulee yllätyksenä?? Sinulle toki ansaittuna, kun makasit 10 ylimääräistä vuotta tekemättä mitään, mutta miten mahdollista??

Vierailija
127/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi. 

Saat pitää nettona 75% siitä. Ei 2250€/kk kuuhun mennä

Eläkkeellä minulla tulee olemaan velaton talo ja ihan kivasti säästöjä. Kyllä puskuria pitää aina olla. 

Kannattaa myydä se ja muuttaa kerrostaloon vuokralle niin saat minimoitua riskiä uusista isoista kuluista ja lisää rahaa käyttöön. Eikä perikunnan tarvi tapella kuka saa talon.

Vierailija
128/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani saa leskeneläkettä loppuelämänsä. Muuten olisi pieni eläke. 

Vierailija
129/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen jatkossa. 

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

En ole koskaan alisuoriutunut mistään elämässäni. Miksi aloittaisin sen yhtäkkiä ensi vuonna? Taidat itse olla odottamassa potkuja surkean suorituksen takia. 

Vierailija
130/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä voi jatkaa. Oletteko käyneet USA:ssa, siellä kahviloissa mummot ja papat  kaatelebat  kahvia ja putsailevat pöytiä ja jutustelevat asiakkaiden kanssa. Kai saavat jotain palkkaa   Ja seuraa kaupanpäälle.

Vierailija
131/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke on itse ansaittua. Jos teet koko urasi huonopalkkaisia hommia ja vielä olet pitkiä aikoja töistä poissa niin takuuvarmasti eläke jää pieneksi tai olemattomaksi. 

Itse olen ollut töissä 20 vuotiaasta läpi opiskeluaikojen jne ja nyt 50 vuotiaana eläkettä on kertynyt 2300€/kk. Työeläkepalvelun ennuste on, että jos jatkan nykyisellä ansaintatasolla eläkeikään asti niin lopullinen eläke olisi 3500€/kk. 

Toki olen myös itse säästänyt ja sijoittanut muutaman kympin tai satasen joka kk, riippuen kulloisestakin tulotasosta ja rahantarpeesta. Ennakoin että eläkkeelle jäädessä olisi omia säästöjä noin 80.000 euroa, ja saatan käyttää tätä pesämunaa siihen että jään eläkkeelle jo vähän etunojassa. 

Ikävä tilanne jos vasta nyt heräsit siihen että vanhuuteen pitäisi itsekin varautua, mutta ei se mikään salaisuus ole ollut. Eläkejärjestelm

Aina saa enemmän kuin jos ei olisi koskaan tehnyt töitä, koska se kertynyt työeläke + mahdollinen takuueläke/osa siitä on AINA enemmän kuin pelkkä takuueläke

Vierailija
132/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 80- luvulla hoitovapaalla kunnes nuorempi täytti 3v ja 90-luvulla työtön. Sen jälkeen työllistyin ja jatkoin työelämässä oloa liki 68-vuotiaaksi ja näin korotin nykyisin eläkettäni. Seurasin eläkkeen kertymistä intensiivisesti ja se kannatti.

Nykyään, kun on hoitovapaalla niin luokitellaan pitkäaikaistyöttömäksi eikä pääse enää töihin. 

Pääsin hoitovapaani jälkeen takaisin samalle työnantajalle. Ammattiliittoon kuuluin aina.

Vierailija
133/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä voi jatkaa. Oletteko käyneet USA:ssa, siellä kahviloissa mummot ja papat  kaatelebat  kahvia ja putsailevat pöytiä ja jutustelevat asiakkaiden kanssa. Kai saavat jotain palkkaa   Ja seuraa kaupanpäälle.

Juu, saavat eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo. 

Itse tein 4 kuukauden sijaisuuden ja odotin ansiosidonnaista 2 kuukautta. Sinä aikana ei saa muuta tukea tilalle. 

Vierailija
134/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämme sellaista aikaa, että maallisten murehtiminen ei nyt auta yhtikäs. Nykyisiltä työelämässä olevilta viedään tuhkatkin pesästä. Tässä mitään eläkkeelle päästetä kohta ketään. Meillä on turva ikiaikojen Jumalassa. Meidän on kehotettu etsimään ensin taivasten valtakuntaa. Talousjärjestelmä tulee ripuloimaan kalsareihinsa niin pahasti, että taivaan Jumala meitä auttakoon. 

Ilman uskontopaskaa yläpeukuttaisin. Nyt en voi.

Vierailija
135/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käyny ja en nähny missään tuommosta siel. Näin vanhuksia vaan baseball-pelissä siellä

Vierailija
136/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v ja mulla on 2700/kk.

Oletkin ollut hyvissä ja rahakkaissa hommissa. Yleisin eläke on 1100 - 1300€/kk.

Vierailija
137/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 80- luvulla hoitovapaalla kunnes nuorempi täytti 3v ja 90-luvulla työtön. Sen jälkeen työllistyin ja jatkoin työelämässä oloa liki 68-vuotiaaksi ja näin korotin nykyisin eläkettäni. Seurasin eläkkeen kertymistä intensiivisesti ja se kannatti.

Nykyään, kun on hoitovapaalla niin luokitellaan pitkäaikaistyöttömäksi eikä pääse enää töihin. 

Pääsin hoitovapaani jälkeen takaisin samalle työnantajalle. Ammattiliittoon kuuluin aina.

Minulla ei ollut vakituista työpaikkaa enkä viitsinyt mennä työkokeiluun työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä. Hoidin mielummin lapseni.

Mutta paskaa siitä on satanut niskaan ja tätä työttömien haukkumista. Oma mummo ei ollut koskaan töissä kodin ulkopuolella, noita sota-ajan sossupummi luusereita. 

Vierailija
138/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Tuoki on sosialidemokraattien keksintöä et rikkaat maksaa peruspalveluista enemmän.

Yksinhuoltajaa palkitaan siitä ettei sen liitto kestäny pienemmällä päivähoitomaksulla.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä, mutta 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä 10 vuotta vain. 

Tuohon on ehtoja, muistaakseni avioliitto ennen kuin täyttänyt 50 v. ja yhteinen lapsi.

Vierailija
139/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti käydä kurkkaamassa itsekin tuo työeläkeote. Kertymää 46-ikävuoteen mennessä n. 1800€/kk ja tavoite-eläkeiässä arvioitu eläke 5200€/kk. Kyllä tällä varmaan jotenkin pärjää, kunhan on talo ja mökki maksettuna siihen mennessä.

Vierailija
140/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo. Kannattaa laskea kannattaako sinnitellä vanhaksi asti missään halpatyössä. Yleensä ei kannata.

Ai että ne takuueläkettä suuremmat palkkatulot ei kannata? Saati että on aikuisen velvollisuus elättää itsensä