Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
81/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke on itse ansaittua. Jos teet koko urasi huonopalkkaisia hommia ja vielä olet pitkiä aikoja töistä poissa niin takuuvarmasti eläke jää pieneksi tai olemattomaksi. 

Itse olen ollut töissä 20 vuotiaasta läpi opiskeluaikojen jne ja nyt 50 vuotiaana eläkettä on kertynyt 2300€/kk. Työeläkepalvelun ennuste on, että jos jatkan nykyisellä ansaintatasolla eläkeikään asti niin lopullinen eläke olisi 3500€/kk. 

Toki olen myös itse säästänyt ja sijoittanut muutaman kympin tai satasen joka kk, riippuen kulloisestakin tulotasosta ja rahantarpeesta. Ennakoin että eläkkeelle jäädessä olisi omia säästöjä noin 80.000 euroa, ja saatan käyttää tätä pesämunaa siihen että jään eläkkeelle jo vähän etunojassa. 

Ikävä tilanne jos vasta nyt heräsit siihen että vanhuuteen pitäisi itsekin varautua, mutta ei se mikään salaisuus ole ollut. Eläkejärjestelmä on ollut ansaintaperusteinen vuosikymmeniä.

Ongelma ei mielestäni ole siinä, että jos on pienipalkkaisessa työssä, eläke on pienempi kuin parempipalkkaista työtä tehneellä.  Ongelma on siinä, että ei saa sen enempää kuin jos olisi ollut kokonaan tekemättä töitä.

Vierailija
82/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Vievät kaiken ja kriminalisoivat vanhuuden. Kusettavat tappiin asti.

Miks työssä käymättömän pitäs saada sama eläke ku työssä käyneen työeläkemaksuja maksaneen? Eikö se oo just kusetusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olet saanut töistä palkkaa kuukaudessa, jos 53-vuotiaana eläkekertymä 400? 

Onko tulot edes 1000 euroa kuukaudessa?

Vierailija
84/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Kokoomuksen trolli spämmää tätä joka ketjuun, vaikka puhuttaisiin kukkien kastelusta.

Siitä voinee päätellä, että hallitus suunnittelee eläkkeiden alentamista.

Se jää Lindtmanin hallitukselle. Vasemmisto vastusti takuueläkkeitä, joten eläkkeet ovat SDPn listalla. Tämä hallitus on jo loppusuoralla

Vierailija
85/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on 986 netto, ei mene veroa. 

https://www.kela.fi/takuuelake

Vierailija
86/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Miks työssä käymättömän pitäs saada sama eläke ku työssä käyneen työeläkemaksuja maksaneen? Eikö se oo just kusetusta

Jo nyt pienipalkkaiset saavat saman verran kuin täysin tuella elävät. Ei siinä ole mitään epäreilua

Vierailija
87/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.

Vierailija
88/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 80- luvulla hoitovapaalla kunnes nuorempi täytti 3v ja 90-luvulla työtön. Sen jälkeen työllistyin ja jatkoin työelämässä oloa liki 68-vuotiaaksi ja näin korotin nykyisin eläkettäni. Seurasin eläkkeen kertymistä intensiivisesti ja se kannatti.

Vierailija
89/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompensoiko miehesi jotenkin, kun olit kotiäitinä? Esimerkiksi äidille vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen maksaminen on hyvä kompensaatio noilta vuosilta.

Vierailija
90/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole myöhäistä laittaa rahastoihin oikeaa eläketurvaa. Itse yrittäjänä maksan niin vähän kuin mahdollista yrittäjäeläkettä, mutta mahdollisimman paljon rahastoihin. Näin kolmekymppisenä en voi olla muusta varma kuin että rahastot kasvaa ja valtio on kupannut eläkkeet siihen mennessä, toki hilujahan nuo on ja valtio niistäkin suurimman osan saa kun kuolleennumma.

Vierailija
91/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.

Ja miehille vuoden armeijasta satanen eläkkeeseen kans

Vierailija
92/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 80- luvulla hoitovapaalla kunnes nuorempi täytti 3v ja 90-luvulla työtön. Sen jälkeen työllistyin ja jatkoin työelämässä oloa liki 68-vuotiaaksi ja näin korotin nykyisin eläkettäni. Seurasin eläkkeen kertymistä intensiivisesti ja se kannatti.

Nykyään, kun on hoitovapaalla niin luokitellaan pitkäaikaistyöttömäksi eikä pääse enää töihin. 

Vierailija
93/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomeraa työtä on painettava 40 vuotta 60 000 vuosipalkalla. Siitä tulee 3199 euron eläke, kuten minulla

Vierailija
94/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Kokoomuksen trolli spämmää tätä joka ketjuun, vaikka puhuttaisiin kukkien kastelusta.

Siitä voinee päätellä, että hallitus suunnittelee eläkkeiden alentamista.

Se jää Lindtmanin hallitukselle. Vasemmisto vastusti takuueläkkeitä, joten eläkkeet ovat SDPn listalla. Tämä hallitus on jo loppusuoralla

SDP-johtoinen hallitus poisti myös eläkeputken. Sellaista vasemmistoa.

Vierailija
95/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v ja mulla on 2700/kk.

Tällä hetkellä vai sitten kun pääset eläkkeelle 68vee

Samaa minä pohdin, että mitähän lukua ap tarkoittaa. Lasketuttiko eläkkeen määrän silloin kun voi jäädä eläkkeelle ja sehän riippuu sitten siitä minä vuonna on syntynyt. Osalla se on 65 v, ja nuoremmilla kuten ap se lähestyy tuota 68 v tai jopa enemmän. Jos tuijottelee tämän hetken kertymää 53 vuotiaana, niin eläkettähän kertyy lisää vielä 15 v.

Vierailija
96/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomeraa työtä on painettava 40 vuotta 60 000 vuosipalkalla. Siitä tulee 3199 euron eläke, kuten minulla

Jos sun palkka oli 1985 nykyrahassa 60.000€/v, olit tyyliin Nokian tai Koneen toimitusjohtaja

Vierailija
97/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.

Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."

https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…

Vierailija
98/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Just näin. Tää on ihan samaa retoriikkaa ja aivopiereskelyä kuin se että tukien pienentäminen tarkoittaisi sitä että joltain kansanryhmältä leikataan. 

Mielestäni leikkaaminen tarkoittaa sitä, että valtio ottaa sinulta jotain sinulle kuuluvaa ja itse ansaittua. Näin olleen se ei ole leikkaamista jos saat tässä kuussa ansiottomasti jonkun toisen rahoja vähän vähemmän kuin viime kuussa 

Se keneltä Suomessa todellisuudessa on leikattu jo vuosikymmeniä todella härskisti ovat ne hyvä tuloiset ketkä ovat panostaneet koulutukseensa, uraansa ja tuoneet suurimman panoksen kansantalouden ja hyvinvoinnin kohentamiseksi. 

Vierailija
99/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Jo nyt pienipalkkaiset saavat saman verran kuin täysin tuella elävät. Ei siinä ole mitään epäreilua

Tietenkin on. Jos tekee töitä, pitää olla taloudellisesti paremmassa asemassa kuin jos ei tee töitä - muuten se on epäreilu tilanne. 

Vierailija
100/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v ja mulla on 2700/kk.

Tällä hetkellä vai sitten kun pääset eläkkeelle 68vee

Samaa minä pohdin, että mitähän lukua ap tarkoittaa. Lasketuttiko eläkkeen määrän silloin kun voi jäädä eläkkeelle ja sehän riippuu sitten siitä minä vuonna on syntynyt. Osalla se on 65 v, ja nuoremmilla kuten ap se lähestyy tuota 68 v tai jopa enemmän. Jos tuijottelee tämän hetken kertymää 53 vuotiaana, niin eläkettähän kertyy lisää vielä 15 v.

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle.

Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…