Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
101/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen oman työeläkkeen pystyy arvioimaan melko helposti. Jos henkilö on ollut vaikkapa toissavuonna kokoaikaisesti duunissa ja työeläkeotteella näyttää, että sinä vuonna työeläkettä on kertynyt, sanotaan vaikka 65 euroa. Jos ajatellaan, että henkilö pysyy samantapaisessa työssä vielä 15 vuotta, työeläkettä tulee lisää 15 x 65 euroa eli 975 euroa tuohon tähänastiseen. Ja kyse on tämän hetken rahanarvosta. Ostovoima pysyy suunnilleen samoissa huitteissa eläkeaikanakin. Oleellista on käydä säännöllisesti töissä senjälkeen kun perhevapaat on pidetty. Vaikka pienemmällä palkallakin. Ihmiset tulevat ihan hyvin toimeen 1500 euron eläkkeellä, jos velat on pois ja edullinen asuminen. Turhaa tämä jatkuva panikointi palstoilla.

Vierailija
102/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä esim jos on työkokeiluissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi. 

Vierailija
104/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.

Ja miehille vuoden armeijasta satanen eläkkeeseen kans

Ei - lapsen saanti on aivan eri tason satsaus niin fyysisesti kuin muutenkin. Se tuo myös yhteiskunnalle uuden jäsenen.

Ja ennen kuin alat puhua kuolemisesta sodassa, armeijan käynti ei ole sitä.

Vierailija
105/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi. 

Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen jatkossa. 

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Vierailija
106/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähältä kuulostaa toi sun kertymä. Mä olen 51 v. ja mulla tällä hetkellä 1461 €/kk + siihen työnantajan kautta tuleva lisäeläke, jossa kertymä nyt n. 240 €/kk. 

Vierailija
107/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat pitää nettona 75% siitä. Ei 2250€/kk kuuhun mennä

Vierailija
108/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Takuueläke tehtiin porvarihallituksen aikana

Niin siirrettiin opiskelijatkin yleisen asumistuen piiriin ja nyt siirretään takaisin opiskelija asumislisälle.. Kaikki voidaan muuttaa ja poistaa, etenkin kun perustuslakivaliokunta on oikeiston hallussa.

Vierailija
109/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko tuolla työttömälle potkulakispämmääjälle mitään ku se tuli taas tähän hakemaan huomiota

Vierailija
110/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä, ap, että nostit asian esille. Tsekkasin juuri oman työeläkeotteeni. Ja vaikka olen sinua nuorempi ja eläkettä kertynyt paljon enemmän, niin laskin juuri tekoälyllä, että eläke tulee silti jäämään ihan liian pieneksi siihen verrattuna mitä haluaisin. Hyvä, että havahduin nyt asiaan, pitää todellakin ottaa tosissaan huomioon.

Itselläni eläkkeeseen vaikuttavat apurahoilla väitöskirjan tekeminen sekä freelancerina toimiminen.

Vierailija
111/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Vierailija
112/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hyvä, ap, että nostit asian esille. Tsekkasin juuri oman työeläkeotteeni. Ja vaikka olen sinua nuorempi ja eläkettä kertynyt paljon enemmän, niin laskin juuri tekoälyllä, että eläke tulee silti jäämään ihan liian pieneksi siihen verrattuna mitä haluaisin. Hyvä, että havahduin nyt asiaan, pitää todellakin ottaa tosissaan huomioon.

Itselläni eläkkeeseen vaikuttavat apurahoilla väitöskirjan tekeminen sekä freelancerina toimiminen.

Apurahaa ei välttämättä saa. 

Vierailija
113/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollako tulet toimeen? Itselleni se ei ainakaan riitä omaan elintasoon, ei mitenkään. 

Vierailija
114/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähältä kuulostaa toi sun kertymä. Mä olen 51 v. ja mulla tällä hetkellä 1461 €/kk + siihen työnantajan kautta tuleva lisäeläke, jossa kertymä nyt n. 240 €/kk. 

ja siis arvio eläkkeestä on 2 604 €/kk jos jään heti eläkkeellä kun mahdollista 66-vuotiaana. Tuohon tulee sitten päälle vielä se lisäeläkkeen osuus mikä karttuu siihen saakka kun olen töissä. Mä olen tosin ollut aina töissä. Ei mitään työttömyyttä välissä, opiskeluja tai raskauksia. 

Vierailija
115/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Lisäksi pitää ostaa tukipalvelut esim kodin siivous, pyykkipalvelut, turvapuhelinpalvelu, kylvetyspalvelut, kauppapalvelu. 

Vierailija
116/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoki on sosialidemokraattien keksintöä et rikkaat maksaa peruspalveluista enemmän.

Yksinhuoltajaa palkitaan siitä ettei sen liitto kestäny pienemmällä päivähoitomaksulla.

Vierailija
117/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Kokoomuksen trolli spämmää tätä joka ketjuun, vaikka puhuttaisiin kukkien kastelusta.

Siitä voinee päätellä, että hallitus suunnittelee eläkkeiden alentamista.

No, itse asiassa eläkettä on kertynyt 53-vuotiaille ja vanhemmille 1,7 % vuosipalkasta, mutta ensi vuondesta alkaen vain 1,5 %. 

Koskeeko sekä yksityisen että julkisen puolen työntekijöitä? Käsittääkseni yksityisellä puolella on ollut 1,5 % jo hyvin pitkään. Julkiselle puolelle on jostain syystä maksettu enemmän eläkettä......

Vierailija
118/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollako tulet toimeen? Itselleni se ei ainakaan riitä omaan elintasoon, ei mitenkään. 

Tarkistin siis myös oman työeläkeotteeni ja nykyisellä palkkatasolla oma eläkekertymäni on myös noin 3000 euroa. Mikä on aivan liian vähän hyvään elintasoon.

Vierailija
119/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat pitää nettona 75% siitä. Ei 2250€/kk kuuhun mennä

Eläkkeellä minulla tulee olemaan velaton talo ja ihan kivasti säästöjä. Kyllä puskuria pitää aina olla. 

Vierailija
120/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoki on sosialidemokraattien keksintöä et rikkaat maksaa peruspalveluista enemmän.

Yksinhuoltajaa palkitaan siitä ettei sen liitto kestäny pienemmällä päivähoitomaksulla.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä, mutta 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä 10 vuotta vain.