Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
1161/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitkän uran varhaiskasvatuksen opettajana tehneenä ja toisten lapsia kasvattaneena harmittaa lukea tällaisia. 

Olisi pitänyt itsekin valita sellainen ala, jota yhteiskunta arvostaa, eikä omien arvojen mukaista alaa.

Opiskelemaan olisin kyllä päässyt monellekin alalle ja luokanopettajan koulutus minulla on myös. Silti varhaiskasvatus on aika ollut se oma juttu. Pienen palkan lisäksi saan pienen eläkkeen ja toiset vielä vinoilevat, että olisit tehnyt paremmat valinnat.

Entäs jos ne kaikki hyvät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja opettajat alkavat tekemään paremmat valinnat. Sehän tilanne alkaa aikalailla olla jo nyt käsillä.

Tuo omien arvojen mukaan vetäminen on vähän hassua ja kuulostaa tekosyyltä. Onko arvojasi muka se, että hoidat toisten lapsia päiväkodissa pienellä palkalla? Tuskin.

Luultavasti olisit voinut elää arvojesi mukaista elämää aivan yhtä hyvin jossain paremmin palkatussakin työssä.

Itselläni arvot vaikuttavat ammatinvalinnassa lähinnä siten, että on joitain aloja tai yrityksiä joissa en halua työskennellä (esim tupakkateollisuus), mutta ikinä en ole kokenut että arvoni pakottaisivat minut juuri tiettyyn työpaikkaan tai tehtävään. 

Kuten itse kirjoitat niin oma valinta tehdä työtä josta ei makseta ja josta saa pienen eläkkeen. Mielestäni on hirvittävää että moni nuori tekee peruskoulun tai lukion jälkeen ammatinvalintapäätöksiä vailla todellista ymmärrystä siitä miten valittavan alan palkkataso määrittää elämänlaatua ja rajoittaa valinnanvapauksia aina eläkkeelle asti.

Olen hieman kärjekäs mielipiteessäni ehkä siksi, että itsekin lähdin lukion jälkeen opiskelemaan matalapalkka-alaan johtavaa tutkintoa ja päädyin sen alan hommiinkin. Tajusin minkälaiseen taloudelliseen umpikujaan olen ajamassa vasta tutkinnonsuoritettuani, ja tein suurella vaivalla alanvaihdon (ml uuden tutkinnon suorittaminen työn ohessa) tekniskaupalliselle alalle vasta kolmekymppisenä. Tämä alanvaihto oli kuitenkin ihan parhaita päätöksiä koko elämäni aikana ja on mahdollistanut minulle todella paljon.

ja jos noita arvoja miettii,niin sanoisin jopa että taloudellisen aseman avulla pystyy elämään  paremmin myös omien arvojensa mukaista elämää koska pystyy paremmin vaikuttamaan omiin valintoihinsa ja on useita työnantajia joista valita jos jonkun firman arvot eivät kohtaa omia. 

Syitä varhaiskasvatuksen opettajien ja työntekijöiden huonoihin palkkoihin ovat ennen kaikkea siinä että alan palkat heijastelevat kunnallisen alan palkkoja eivätkä määräydy markkinatalousvetoisesti. Yhdysvalloissa jossa päiväkodit ovat yleensä yksityisiä varhaiskasvatuksen opettajan mediaanipalkka näyttää olevan 61.000 usd vuodessa eli noin 5000/kk. Joka kymmenes tienaa yli satatonnia vuodessa tehden samaa työtä kuin sinä. Ehkäpä laajat julkiset palvelut ja vahva AY-liike eivät olekaan kaikissa asioissa sen duunarinkaan etu 

Vierailija
1162/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri, mutta myös minä ilmoitin ketjun poliisille. Kiusaajat jotka nimittelee muita kuriin.

Ei se mikään rikos ole jollei kunnianloukkauksen tunnusmerkistöä täytä. Missä on palstan modet? Heidän työtänsä poistaa ja bannata häiriköt.

Ei sanoma ole vastuussa kenenkään viesteistä, se lukee säännöissä. 

On sun omalla vastuulla, jos kirjoitat toisista yksityiselämään liittyviä viestejä, niistä voi tulla tuomio. 

Ei kukaan mistään vastuusta puhunut vaan foorumin moderoinnista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä sitten saa kun ei ota itseään niskasta kiinni ja MENE parempiin töihin ! Me perussuomalaiset olemme siten tehneet, eikä tartte ulista !

Persuthan on suurinosa ns. paskatyöduunareita tai työttömiä. Riikkako siellä puhuu? CV:ssä mäkkärin kassa ja kesä mansikanpoimijana, enimmäkseen kotona makoilua, mutta sieltä suoraan ministerin ökypalkalle ilman mitään osaamista, ja hallituskauden jälkeen joku suojavirka Kokkareilta palkinnoksi Suomen paskomisesta. Kannattaa näköjään joo olla perse pystyssä joka suuntaan, käy työstä.

Paskaduunari hah duunari on aina duunari. Muiden taskulla, varsinkin julkisen sektorin "osaajat". T. Yrittäjä

Vierailija
1164/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä sitten saa kun ei ota itseään niskasta kiinni ja MENE parempiin töihin ! Me perussuomalaiset olemme siten tehneet, eikä tartte ulista !

Persuthan on suurinosa ns. paskatyöduunareita tai työttömiä. Riikkako siellä puhuu? CV:ssä mäkkärin kassa ja kesä mansikanpoimijana, enimmäkseen kotona makoilua, mutta sieltä suoraan ministerin ökypalkalle ilman mitään osaamista, ja hallituskauden jälkeen joku suojavirka Kokkareilta palkinnoksi Suomen paskomisesta. Kannattaa näköjään joo olla perse pystyssä joka suuntaan, käy työstä.

Miksi kuvailet marinia kokkareena?

Vierailija
1165/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.

Taidat olla ainut älykäs täällä. 

Vierailija
1166/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli näköjään nyt 875 euroa. Ja täytän 53. Uskoisin jaksavani olla työelämässä mukana enää 2-3 vuotta. Siis vaikka haluaisin olla pitempään. Saa nähdä.

Mutta mulla on varaa eläköityä koska tahansa, mulla on 2 miljoonan varallisuus, perittynä. Joten sikäli toi eläkkeen suuruus on samantekevää. 

Oon käytännössä koko työurani tehnyt 30h viikossa. Siitä voisin toki vielä vähentää, jos se auttaisi jaksamista, on onneksi sen kaltainen työ, jossa se on mahdollista.

Se vaan, että hauska, jos pääomatulotkaan eivät vaikuta eläkkeeseen pienentävästi :) Niillähän mä sit pääasiassa elän. Kiitos oikeisto-Suomi 🙏

Vierailija
1167/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.

Taidat olla ainut älykäs täällä. 

Kyllä, tämän vallankumouksellisen ajatuksen luen ensi kertaa tässä keskustelussa.

Tarvitaan vain puolet kansanedustajista ajamaan tähän liittyvää lainmuutosta.

Enpä pidättäisi hengitystä odotellessa.

Vierailija
1168/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että fiksuna ihmisenä vakaopettajan ammattia valitessasi tiesit, että olet menossa matalapalkka-alalle ja eläkekertymä heijastelee täysin työuran palkkatuloja. Ei siinä silloin voi yhteiskunnan kovia arvoja syyttää. Sellaiset ne arvot olivat jo silloin.

Ongelma on siinä, että tyypillisesti ammattivalintoja ei tehdä kypsänä aikuisena jolla on kokemusta työelämästä ja erilaisista rahatilanteista vaan käytännössä teini-ikäisenä ja hyvin vajavaisella elämänkokemuksella ja puutteellisin tiedoin.

Nuori ei välttämättä ymmärrä mitä kaikkea hän valitsee samalla kun valitsee sen kivan kuuloisten tai nopean valmistumisen tarjoavan ammatin. 

Samalla hän kuitenkin myös valitsee: 

- asumisen ahtaassa kerrostaloasunnossa vuokralla

- olemattomat urakehitysmahdollisuudet

- huonon eläkkeen

- vähäisen yhteiskunnallisen arvostuksen (poikkeuksena jotkut hoito- , pelastus- ja turva-alan ammatit)

- todennäköisesti samassa taloudellisessa jamassa olevan puolison

- vähäiset vaikuttamismahdollisuudet omaan työhön

- sen että useimmiten joku muu tekee päätökset ja tekee suunnitelmat työpaikalla ja sinä vain toteutat

- työn, joka todennäköisesti alkaa tuntumaan itsensä toistamiselta muutaman vuoden kuluttua, ja sen jälkeen alunperin kiinnostavalta vaikuttanut työ alkaa vaikuttamaan tylsältä

- keskimäärin huonommat esihenkilöt kuin paremmin palkatuissa töissä 

- huonommat työsuhde-edut 

- sen ettei voi lähteä muille aloille päätyneiden kavereiden kanssa kivalle viikonloppu reissulle Berliiniin tai festareille koska ei ole rahaa

- ainaisen penninvenyttämisen

- kulkemisen halvemmissa ja vanhemmissa vaatteissa

- ajamisen julkisilla tai vanhalla auton romulla myös aikuisena 

Jne jne jne  

Alle parikymppisen mielessä matalapalkka-alan 2000€/kk voi vaikuttaa suureltakin rahalta, ja eläkeasiat ovat niin kaukana ettei niitä osaa edes ajatella. 

Mielestäni on vastuutonta miten vähän koulutus- ja ammatinvalinnan taloudellisista vaikutuksista kerrotaan nuorille esim opintojenohjauksessa. Mielestäni aikuisten tehtävä on pyrkiä varmistamaan että nuori joka valitsee vaikka valokuvaajan, kulttuuritulkin, lähihoitajan, autonkuljettajan, ravintolaesimiehen tai eläintenhoitajan tutkinnon aidosti ymmärtäisi mitä kaikkea hän samalla valitsee loppuelämäkseen (listaa on tuossa ylempänä)

Vierailija
1169/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Tämä. Ihmisten mielikuva tuntuu olevan, että mitään ei tarvitse itse tehdä, vaan yhteiskunta elättää ja vielä palkitsee kaiken lusmuilun huimalla eläkkeellä.

Vierailija
1170/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Tämä. Ihmisten mielikuva tuntuu olevan, että mitään ei tarvitse itse tehdä, vaan yhteiskunta elättää ja vielä palkitsee kaiken lusmuilun huimalla eläkkeellä.

Oi voi ja sinä olet samassa työpaikassa töissä kuin sukulainen. Menit suhteilla töihin. 

Vierailija
1171/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekat sivut jo eilen ja edelleen huvittaa että joku olisi muka noin suuresti luottanut siihen että kyllä eläkesysteemi pitää huolen.

Voi voi. Turha siitä on raivota, nyt vaan otat pään pois pehvasta ja opettelet ymmärtämään realiteetit.

Vierailija
1172/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi ja sinä olet samassa työpaikassa töissä kuin sukulainen. Menit suhteilla töihin. 

Potkulakihullu taas höpöttämässä sukulaisista.

Tiesitkö et sä et saa sen takia töitä ku sä oot hullu? Sä et käy täysillä.

Vierailija
1173/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on AP ainakin 15 vuotta aikaa painaa pitkää päivää ja tukevoittaa eläkettä. Takuueläkkeet ja kansaneläkkeet huolehtivat sinusta kyllä lopulta - kävi miten kävi, mutta nyt oikeasti se ruusunpunainen idealismi mäkeen ja onni omiin käsiin.

Olen tehnyt jo ihan tarpeeksi töitä, olen kuule viiskymppinen akka jo. Tiedä itekin ettei tuo tonni riitä mihinkään. 

AP

No ilmeisesti et ole tehnyt kovin hyväpalkkaista työtä, kun ei eläkettä ole kertynyt tuon enempää. Itse olen sua muutaman vuoden nuorempi ja mulla on tonnin enemmän eläkekertymää kasassa, olen vielä ison osan työurasta tienannut alle keskipalkan, nykyisin siihen jo pääsen. 

Vierailija
1174/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa säästämään sukanvarteen, sullakin hyvin aikaa laittaa vaikka satanen kuussa jonnekin sijoitusrahastoon, kertyy eläkepäiville ihan mukava potti.

Vierailija
1175/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivellä eläjän aloitus.

Vierailija
1176/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti et ole tehnyt kovin hyväpalkkaista työtä, kun ei eläkettä ole kertynyt tuon enempää. Itse olen sua muutaman vuoden nuorempi ja mulla on tonnin enemmän eläkekertymää kasassa, olen vielä ison osan työurasta tienannut alle keskipalkan, nykyisin siihen jo pääsen. 

Monella tuntuu olevan nykyään Suomessa 'valtio maksaa' mentaliteetti. Muut tienaavat aina liikaa ja talous nähdään Marxin oppien mukaisena nollasummapelinä, jossa itseä varakkaammat tienaavat vain muita kusettamalla. Jos päästäisiin edes samanlaiseen kansalliseen talouden ymmärtämiseen kuin mitä nyt on Ruotsissa ja Tanskassa, niin julkinen sektorikin pärjäisi nykyistä huomattavasti pienemmällä velanotolla.

Vierailija
1177/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli eläke on suurehko pitää verottaja huolen että käteen ei jää juurikaan enempää se on siinä se suuri huijaus, itselleen et niitä rahoja saa ja lakimuutoksen verotuksen osalta ovat lähes aina olleet kiristäviä joten jatkossa ylämäki vaan jyrkkenee.

Paras on tähdätä 13 000 euron vuosieläkkeeseen sitä ei veroteta ja mikäli on takuueläkeläinen saa myös julkisen terveydenhuollon maksuista alennusta.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Takuueläkkeen saajat vapautetaan yleensä terveyskeskuksen tasamaksuista, mutta ei välttämättä kaikista maksuista. Takuueläke ei vaikuta tulosidonnaisiin maksuihin tai sairaalan ylläpitomaksuihin, jotka voivat olla mahdollisia maksukaton ylittymisen jälkeenkin. 

Vierailija
1178/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella tuntuu olevan nykyään Suomessa 'valtio maksaa' mentaliteetti. Muut tienaavat aina liikaa ja talous nähdään Marxin oppien mukaisena nollasummapelinä, jossa itseä varakkaammat tienaavat vain muita kusettamalla. Jos päästäisiin edes samanlaiseen kansalliseen talouden ymmärtämiseen kuin mitä nyt on Ruotsissa ja Tanskassa, niin julkinen sektorikin pärjäisi nykyistä huomattavasti pienemmällä velanotolla.

"Keskituloinen suomalainen saa työttömänä yli 800 euroa vähemmän ansiosidonnaista kuin ruotsalainen."

https://yle.fi/a/74-20075585

Vierailija
1179/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keskituloinen suomalainen saa työttömänä yli 80

Suomalainen taaa saa työmarkkinatukea vaikka eläkeikään asti kun Ruotsissa se on määräaikainen.

Vierailija
1180/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Keskituloinen suomalainen saa työttömänä yli 800 euroa vähemmän ansiosidonnaista kuin ruotsalainen."

Jos luetaan uutinen loppuun: Kun huomioidaan täydentävät tuet, kuten asumistuki, pienipalkkaisen työttömän toimeentulo voi olla Suomessa ja Ruotsissa melko samalla tasolla, 

Ja tämä siis Ruotsin verotuksella, jossa auto- ja perintövero on lakkautettu, sekä valtion velkaantuminen on paljon pienemmissä lukemissa kuin Suomessa. Ruotsissa on otettu markkinalähtöisempää talous- ja työllisyyspolitiikka käyttöön jo vuosia sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi