Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
1141/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Oletko tarkistanut sen työeläkeotteen? Sieltähän voi puuttua niitä työpaikkoja ja/tai palkkatuloja. Tarkista huolella kaikki.

Lisäksi eläkettä kertyy enemmän sitten kun olet vähän vanhempi, eli sullakin alkaa kertyä nyt 53-vu

Ja ensi vuonna kertyy vain 1,5 % vuosipalkasta eläkettä 53-vuotiaalle ja vanhemmalle. Hallitus laski eläkekertymä prosenttia. 

Vierailija
1142/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en ymmärrä miksi oletetaan että nyt nelikymppisenä pärjään muka kuukaudesta ja vuodesta toiseen reilu 500€ kuussa, mutta eläkkeelle päästyäni summa nousee monta sataa euroa?? Kyllä mä tarvisin sitä rahaa nytkin. Joka kuukausi miinuksella. T: osapäivätyö työttömyys ja sairaus mutta eläkkeelle eimpäästetä. Ei toisaalta oteta myöskään töihin eikä opiskelemaan🤷

Osapäivätyö? Ja saat muka palkkaa ja työttömyyskorvausta yhteensä reilut 500€ kuussa? Ihanko tosissaan uskot ihmisten uskovan noihin juttuihisi? Jos sulla on noin pienet tulot vuodesta toiseen, ei sulla mitään työpaikkaa ole, älä viitsi vedättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke on itse ansaittua. Jos teet koko urasi huonopalkkaisia hommia ja vielä olet pitkiä aikoja töistä poissa niin takuuvarmasti eläke jää pieneksi tai olemattomaksi. 

Itse olen ollut töissä 20 vuotiaasta läpi opiskeluaikojen jne ja nyt 50 vuotiaana eläkettä on kertynyt 2300€/kk. Työeläkepalvelun ennuste on, että jos jatkan nykyisellä ansaintatasolla eläkeikään asti niin lopullinen eläke olisi 3500€/kk. 

Toki olen myös itse säästänyt ja sijoittanut muutaman kympin tai satasen joka kk, riippuen kulloisestakin tulotasosta ja rahantarpeesta. Ennakoin että eläkkeelle jäädessä olisi omia säästöjä noin 80.000 euroa, ja saatan käyttää tätä pesämunaa siihen että jään eläkkeelle jo vähän etunojassa. 

Ikävä tilanne jos vasta nyt heräsit siihen että vanhuuteen pitäisi itsekin varautua, mutta ei se mikään salaisuus ole ollut. Eläkejärjestelmä on ollut ansaintaperusteinen vuosikymmeniä.

Kyllä pitkän uran varhaiskasvatuksen opettajana tehneenä ja toisten lapsia kasvattaneena harmittaa lukea tällaisia. 

Olisi pitänyt itsekin valita sellainen ala, jota yhteiskunta arvostaa, eikä omien arvojen mukaista alaa.

Opiskelemaan olisin kyllä päässyt monellekin alalle ja luokanopettajan koulutus minulla on myös. Silti varhaiskasvatus on aika ollut se oma juttu. Pienen palkan lisäksi saan pienen eläkkeen ja toiset vielä vinoilevat, että olisit tehnyt paremmat valinnat.

Entäs jos ne kaikki hyvät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja opettajat alkavat tekemään paremmat valinnat. Sehän tilanne alkaa aikalailla olla jo nyt käsillä.

Vierailija
1144/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä sitten saa kun ei ota itseään niskasta kiinni ja MENE parempiin töihin ! Me perussuomalaiset olemme siten tehneet, eikä tartte ulista !

Persuthan on suurinosa ns. paskatyöduunareita tai työttömiä. Riikkako siellä puhuu? CV:ssä mäkkärin kassa ja kesä mansikanpoimijana, enimmäkseen kotona makoilua, mutta sieltä suoraan ministerin ökypalkalle ilman mitään osaamista, ja hallituskauden jälkeen joku suojavirka Kokkareilta palkinnoksi Suomen paskomisesta. Kannattaa näköjään joo olla perse pystyssä joka suuntaan, käy työstä.

Vierailija
1145/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.

Lapsista valtio antaa lapsilisiä. Ei tarvitse muuta.

Vierailija
1146/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke on itse ansaittua. Jos teet koko urasi huonopalkkaisia hommia ja vielä olet pitkiä aikoja töistä poissa niin takuuvarmasti eläke jää pieneksi tai olemattomaksi. 

Itse olen ollut töissä 20 vuotiaasta läpi opiskeluaikojen jne ja nyt 50 vuotiaana eläkettä on kertynyt 2300€/kk. Työeläkepalvelun ennuste on, että jos jatkan nykyisellä ansaintatasolla eläkeikään asti niin lopullinen eläke olisi 3500€/kk. 

Toki olen myös itse säästänyt ja sijoittanut muutaman kympin tai satasen joka kk, riippuen kulloisestakin tulotasosta ja rahantarpeesta. Ennakoin että eläkkeelle jäädessä olisi omia säästöjä noin 80.000 euroa, ja saatan käyttää tätä pesämunaa siihen että jään eläkkeelle jo vähän etunojassa. 

Ikävä tilanne jos vasta nyt heräsit siihen että vanhuuteen pitäisi itsekin varautua, mutta ei se mikään salaisuus ole ollut. Eläkejärjestelm

Uskon, että fiksuna ihmisenä vakaopettajan ammattia valitessasi tiesit, että olet menossa matalapalkka-alalle ja eläkekertymä heijastelee täysin työuran palkkatuloja. Ei siinä silloin voi yhteiskunnan kovia arvoja syyttää. Sellaiset ne arvot olivat jo silloin.

Vierailija
1147/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele hamuamaan "jättieläkettä" joudut vaan verottajan hampaisiin.

Raippavero iskee yhä laajempaan joukkoon taulukko näyttää, kuinka eläkkeiden verotus kiristyy

Hallituksen kaavailemat veronkiristykset iskevät etenkin yli 2500 euron suuruisiin eläkkeisiin.

Hallituksen veronkiristykset koskevat suurta joukkoa eläkeläisistä. Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen sanoo, että eläkeläisiä, joilla verotus kiristyy, on melkein puolet ehkä jopa 700000.

-Heitä, joilla verotus kiristyy paljon, on vähemmän, mutta heitäkin on satojatuhansia. Ainakin yli 300000:lla eläkeläisellä se kiristyy yli sata euroa vuodessa, hän arvioi.

Petteri Orpon (kok) hallitus sopi kehysriihessään alkuviikolla, että eläketulon verotusta kiristetään niillä, jotka saavat eläkettä 2300057000 euroa vuodessa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010367984.html

Ja nyt taas sama porukka saa veronkiristyksen ensi vuodelle.

Ministeriö kaavailee tuloverotukseen uusia muutoksia

Ylimpien marginaaliveroasteiden alentamisen yhteydessä tuloveroasteikkoon tehtävät muutokset kiristäisivät eläketulon verotusta tulovälillä noin 41000 -126000 euroa vuodessa. 

Vierailija
1148/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten aloittajan kertymä on mahdollista? Olen 36 ja ollut muutaman vuoden lasten kanssa kotona ja silti kertymä näytti viime vuonna kun katsoi, yli 500€/kk.

Kannattaa joskus katsoa uutisia niin ymmärtää vähän paremmin.

Silloin kun päätettiin, että jatkossa eläkettä kertyy myös perhevapaiden, opiskelun ja työttömyyden ajalta, kerrottiin siitä laajasti uutisissa.

Sinä olet sen verran nuori, että sinulle on kertynyt eläkettä myös kotona olemisesta ja nuoruuden töistäkin.

Vierailija
1149/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

23000-57000 euroa vuodessa.

Vierailija
1150/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on selvä juttu:

Hyvät tulot(pitkään)=

Hyvä eläke 

Itse työelämässä pitkään,nyt eläkkeellä 9v 

Eläkkeeni 2465€ netto

Kumma kyllä ketjun aloittajalle ja monelle muulle tämä yksinkertainen totuus tulee uutena ja ihmeellisenä asiana.

Kouluttaudutaan ja tehdään työuraa "arvojen" mukaan matalapalkka-aloilla ja ollaan lasten kanssa kotona, mutta odotetaan samojen "arvojen" vastaisia suuria eläketuloja.

Siten makaa kuin petaa. Työeläkkeen määräytymisperusteet ovat julkiset ja samat kaikille, ja pienen työeläkkeen itkijä on pelannut korttinsa huonosti.

Vierailija
1151/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi opiskelija, joka asuu vanhemman omistamassa asunnossa saa elokuusta alkaen asumislisää vain 83 euroa ja asumislisää saa vain opiskelukuukausilta. 

https://yle.fi/a/74-20168244

Vierailija
1152/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus leikkaa apteekeilta 30 miljoonaa euroa ja itsehoito lääkkeet tulevat kauppoihin myyntiin."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011334966.html

Vierailija
1153/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkupotkuraivo siitä, ettei ole tullut tehneeksi töitä. Itseinhoa?

Vierailija
1154/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton ja jo vanha, mutta mielestäni lapsia saaneille naisille tulisi joka lasta kohti taata tietty summa eläkkeeseen.

Lapsista valtio antaa lapsilisiä. Ei tarvitse muuta.

Ne ovat lapsia varten.  Heidät synnyttänyt ja hoitanut nainen ansaitsee rahallisen tuen tekemänsä suuren yhteiskunnallisen panostuksen takia. Lapsissa todellakin on tulevaisuus.

Vierailija
1155/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne jos vasta nyt heräsit siihen että vanhuuteen pitäisi itsekin varautua, mutta e

Uskon, että fiksuna ihmisenä vakaopettajan ammattia valitessasi tiesit, että olet menossa matalapalkka-alalle ja eläkekertymä heijastelee täysin työuran palkkatuloja. Ei siinä silloin voi yhteiskunnan kovia arvoja syyttää. Sellaiset ne arvot olivat jo silloin.

Miten uskot sellaisen yhteiskunnan toimivan, jossa on vain pankkiireita ja kirurgeja? Toimiiko mitenkään?

Oikeassa elämässä me tarvitsemme myös pienipalkkaisten alojen työntekijöitä. Ammattitaitoisia ja kokeneita työntekijöitä eikä pelkästään harjoittelijoita ja sivutyötä tekeviä opiskelijoita.

Ei ketään pitäisi rangaista siitä, että tekee pienipalkkaista, mutta tärkeää työtä. Niistä vanhoista arvoista, joissa halveksitaan pienipalkkaisia, pitäisi jo pikkuhiljaa päästä eroon. Me tarvitsemme oikeasti jopa niitä vessojen pesijöitä. Sekin on tärkeä työ.

Vierailija
1156/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on selvä juttu:

Hyvät tulot(pitkään)=

Hyvä eläke 

Eläkkeeni 2465€ netto

Kumma kyllä ketjun aloittajalle ja monelle muulle tämä yksinkertainen totuus tulee uutena ja ihmeellisenä asiana.

Kouluttaudutaan ja tehdään työuraa "arvojen" mukaan matalapalkka-aloilla ja ollaan lasten kanssa kotona, mutta odotetaan samojen "arvojen" vastaisia suuria eläketuloja.

Siten makaa kuin petaa. Työeläkkeen määräytymisperusteet ovat julkiset ja samat kaikille, ja pienen työeläkkeen itkijä on pelannut korttinsa huonosti.

Se varsinainen vääryys on siinä, että pienipalkkaista työtä ikänsä tehnyt saa kutakuinkin saman eläkkeen kuin jos ei olisi tehnyt päivääkään töitä.

Ei siis eri palkkaisia töitä vertaamalla.

Vierailija
1157/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on AP ainakin 15 vuotta aikaa painaa pitkää päivää ja tukevoittaa eläkettä. Takuueläkkeet ja kansaneläkkeet huolehtivat sinusta kyllä lopulta - kävi miten kävi, mutta nyt oikeasti se ruusunpunainen idealismi mäkeen ja onni omiin käsiin.

Olen tehnyt jo ihan tarpeeksi töitä, olen kuule viiskymppinen akka jo. Tiedä itekin ettei tuo tonni riitä mihinkään. 

AP

Sun on pakko olla joko provo tai yksinkertainen. Ihanko tosissaan ajattelit, että alle 20 vuoden matalapalkka-alalla työskentelystä kertyis tonnien eläke? Mikä yhteiskunta sellaisen kestäisi? Kenen ajattelit saavan kansaneläkettä ja/tai takuueläkettä, jos ei sinun? Aloitin juuri 48-vuotiaana uuden uran ja ajattelin jatkaa noin 70-vuotiaaksi.Miksi toiset tekis 45 vuotta töitä ja sinä kolmanneksen siitä, ja molemmat nauttis samalla tavalla eläkkeellä? Kuulostaako reilulta? 

Vierailija
1158/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin tarkastaa ja koko palvelu ei toiminut. Liekö indikoi jotain.

Vierailija
1159/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on selvä juttu:

Hyvät tulot(pitkään)=

Hyvä eläke 

Eläkkeeni 2465€ netto

Se varsinainen vääryys on siinä, että pienipalkkaista työtä ikänsä tehnyt saa kutakuinkin saman eläkkeen kuin jos ei olisi tehnyt päivääkään töitä

Tämä on totta. Ikävä kyllä ratkaisu siihen on ainoastaan takuueläkkeen pienentäminen tai kokonaan poistaminen. Pienen eläkkeen saajat tai työelämästä kokonaan pois olleet samoille toimeentulotuen ja asumistuen saamisen ehdoille.

Vierailija
1160/1415 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ketään pitäisi rangaista siitä, että tekee pienipalkkaista, mutta tärkeää työtä."

Onhan ihmiskunnan historiassa sellainenkin yhteiskuntakokeilu ollut, jossa hiilikaivosmies saa enemmän palkkaa kuin se kirurgi. Nimittäin Neuvostoliitto. Ehkä Kuuba myös, tänäkin päivänä.

Sitäkö tässä haaveillaan.

Nyt ympäröivä yhteiskuntamalli on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jossa ei tarvitse työtä tehdä ollenkaan, voi valita tuilla elämisen itsensä ja perheensä elättämisen keinoksi. Ja sekään ei tunnu riittävän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi